RUOSTEKORJAUS.
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu.
Kuluttaja (jäljempänä K) vei kesällä 2003 vuonna 1984 käyttöönotetun henkilöauton elinkeinonharjoittajalle (jäljempänä EH) korjattavaksi. Korjaus maksoi 9 239,20 euroa.
K valitti siitä, että korjauksesta sovittu hinta-arvio ylitettiin. Lisäksi K valitti siitä, että korjauksen jälki ei vastannut korjauksen hintaa. Lautakunta katsoi, että noin 9 000 euron korjaukseen kuuluu, että auton maalipinta on väriltään yhtenäinen. Tältä osin korjauksessa on siis ollut kuluttajansuojalain 8 luvun 12 §:n mukainen virhe.
K on valituksessaan todennut, että auton korjauksen hinta-arvio oli 2 000 euroa. EH on vastauksessaan todennut, että K on itse hyväksynyt kaikki korjaukset ja että korjauksen suuruus huomattiin vasta korjauksen alettua. Lautakunta totesi, että korjaus on ollut liian laaja auton ikä, kunto ja arvo huomioon ottaen, eikä korjaus näin ollen ole ollut tarkoituksenmukainen.
EH:n olisi pitänyt neuvontavelvollisuutensa perusteella ilmoittaa tästä K:lle. EH:n suorituksessa on ollut virhe tämän vuoksi. K:lla on oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen. K on vaatinut 4000 euron hinnanalennusta, mihin hänellä vähintään on oikeus.
Kuluttajariitalautakunta suositteli, että EH jättää perimättä K:lta virheellisestä korjauksesta 4 000 euroa.
http://www.kuluttajavalituslautakunta.f ... ead&id=405
Ruostekorjaus
Juontui tuosta mieleen että minkämoisesta -84 katiskasta mahtoi olla kyse, jos sitä tointaa tuommoisilla summilla pönkittää? Sitten luin linkistä koko jutun ja sieltähän selvisi että asiakas lie ollut höperö. 
Jotkut
on semmoisia jästipäitä että se ikänsä palvellut ristuksen vanha taunus on pidettävä kunnossa hintaan mihin hyvänsä. Kyllä rehdin rasvamikon kuuluisi kieltäytyä jyrkästi koskemasta moiseen tuomiopäivän kikottimeen jos remontin arviokin oli jo pari tonnia.
Siinä olisi tullut vain yksi pettynyt asiakas, eikä tuommoista souvia.
Entäs jos EH olikin Ehta Huijari joka vei Käppänää kuin pässiä narussa, tuloo heleppo tili, kun tehdään taunuksesta käsintehty auto

Jotkut

Siinä olisi tullut vain yksi pettynyt asiakas, eikä tuommoista souvia.
Entäs jos EH olikin Ehta Huijari joka vei Käppänää kuin pässiä narussa, tuloo heleppo tili, kun tehdään taunuksesta käsintehty auto

Samaan ruostumisaiheeseen jotain ihmettelyä ja kysymystä.'
Tuota mun 99 kotteroa sitten Joulun jälkeen, melkein Tammikuun puoliväliin guudwill korjailtiin .
Homma eteni jotakuinkin näin: Sovittiin että se myllytellään sitten niiltäosin mitä ei maalata uudestaan ettei värieroja jäisi kovin. Tätä hommaa ei oltu tehty.
Autoa lähemmin katellessa, näkyi selviä virheitä, valumia, roskaa, maalisumuja ja pisaroita verhoiluissa, joten sinne se jäi.
Seuraava noutokerta tuli ja vähän oli siistimpi kun em hommia oli tehty.
Sitten kotosalla aattelin että otampa nosturille, ja alan ruostesuojaamaan ja tarkistelemaan muutenkin lähemmin.
Lisää valumia ovien alareunoista, pensselillä maalattu alareunat ja takaluukun sarana ympärykset, maalisumuja lisää verhoiluista jne.
No otin sitten helmamuovit pois, ja sisälokarit jne alustamuovit että saan massailtua alustan ja kotelosuoja- aineet.
Helmamuovien alla oli kumminkin ruosteita jätetty, etenkin etulokareiden alareunoihin helman päihin, hukattu tunkinkorvakon kumi siitä ympäriltä, ja suojamassaa sinne laitettu tosivähän .
No nuo asiat korjailin kuntoon alustasta mitä korjattavaa siellä oli, sekä kunnon suojaus koteloihin ja helmoihin ym.
Sinne korjaamoon oli yhteydessä, ja piti viedä näytille maaliviat mitä olin huomannut lisää- ottivat sinne sitten samointein.
Sitten melkonen kädenvääntö kokoajan että korjaavat paremmin ne maalaukset kumminkin, eli hiekkapuhallushiekat pois maalin alta, ja pensselöinnit kuntoon, sekä sisustan putsausta.
Kertaalleen ilmottivat että homma on tehty, ja jopa kahden eri työnvastaanottajan kanssa kun puhelimessa eri soittokerta olin, ja ne auton vierellä - niin kertoivat että kyllä nyt on sitten hyvä. Puhelimessa kyselin tietyt kohdat autosta, että kattoo ja kertoo millaset on tullut nyt, ja hyvät piti olla...
Menin hakemaan taas sitten autoa, ja ei tarvinnut kuin ympäri kävellä, kun taas : Kolhu ilmestynyt taakse autoon, lommo ja maali pois, ei tietoa missävaiheessa kolhittu siellä !
Sit kun kerta sinne se jää taas, niin kattelin ovet, alareunat kohtuulliset jotakuinkin, mutta maalisumuja ei siis saa pois kaikkia, sulaa muoviosat, ja itseasiassa kaikki auton ulkopuolella olevat osat, mustat kattokaiteet, lasinpyyhintä myöten jne jne - ovat hienokseltaan maalisumussa vieläkin.
Eli lyhykäisyydessään, homma meni melkolailla pieleen, montakertaa turhanpäiten noutamaan autoa, kun sinne se jäi, ja lopputulos em osalla on kehno.
Nyt sitten lopullinen asia , tuolloin korjautin etuoven lommon, joka sovittiin omaan piikkiin.
Kun homma alkoi menemään noin pahasti pieleen, niin kysäsin tuon parinsadan maksamisesta- eli työnvastaan ottaja sanoi silloin jo keväällä että peruuttaa ko maksun korvaukseksi.
Kumminkin minulle viimeviikolla vielä tuli 7 pv aikaa masaa karhu. Aiemmin tullut karhu myös, jonka ko työnvastaanottaja otti ja myös tuolloin kertoi että laskun peruuttaa pois. Tämä tapahtui kun takaluukussa oli em lommo homma.
Eli laskua siis ei oltukaan peruttu, koska pääkonttori lähetteli uutta karhua taas, olin ollut sinne aiemmin maili yhteydessä, kertoen asioiden olevan kesken ja että vähintään odottavat kunnes koko maaliasia on saatu loppupeleihin.
Eli kun nyt tuli siis karhu taas, niin innostuin autoa kattelemaan , ja eikö vaan, etuoven ja takaoven jo korjatuissa karmeissa on tiivisteen alla ruoste ?! Ja kun sitten enemmän niitä raottelin auki, niin löytyi niitä maalausvikoja, eli "reikiä" maalissa, ikäänkuin kraatteri, liekö hiekanjyvää aina siinä kohtaa vai sitten pensselin jälkeä jne, jokatapauksessa noissakohtaahan pelti on äkkiä paljaana näyttää siltä.
Tiivisteitä en ole aiemmin viittinyt irrottaa ovesta sillai, kun ne sillä massalla? on sinne liimautuneet kiinni. Nyt siis availin, ja tuommottiset on, ja tosiaan joistainkohtaa jo ruoste pukkaa esiin.
Onko kokonaisuus kelvollinen, ja guudwill korjauksen edellyttämä ja senmukainen?
Kauanko on työntehneen liikkeen tms vastuu, onko kyse takuusta vai mistä - tällaisissa tapauksissa , kun alkaa uudelleen ruoste tunkea esiin jo muutaman kuukauden kuluttua
Mitä ruostumista on esim autossa ikkunan tiivisteen urassa, etuoven peilin luona, siinä tosiaan se tiiviste missä ikkuna liukuu ylös alas. Siellä alla ruostetta, mahtaako olla samaa vikaa mitä kokonaisuudessaan yläkarmien ruostuminen c sarjan autoissa on ollut ? Sisältä ulospäin, vai ulkoa sisäänpäin, miten se nyt olikaan miten ne jumalista seuraavat tärkeät ruostekorjaus-säännöt olikaan , ei jaksa enää muistaa noita sanakäänteitä ..
Kokolailla arvattavahommahan tämä silti on, että hyvää ei tule kun sieltätäältä laitellaan jäljestäpäin, jostain se alkaa ruostumaan väkisinkin, kun ovia ei kerta enää vaihdeta . Pettynyt kyllä olen laatuun, ja etenkin korjauksiin, omastamielestä rankkaa silmänlumetta kokohomma.
-------------------------------------------------------------------------------------
EDITTINÄ jatko asiaan :
Kävin näyttämässä ko korjaamolla autoa , ja ja - kuulemma pensselillä maalataan korjausohjeiden mukaan ovia , on hyväksyttävä korjaustapa siis.
Eli tuossa tiivisteiden alta tläkarmissa on pensseli maalausta, ja siellä sitten ilmeisesti "niin paksusti maalia" - että maaliin tulee haihtumis kuplia, jolloin tulee mainittuja kraatterin mallisia koloja.
Ahaa, okei. Mersuja voi pensselimaalailla ja pitää kelvata sitten noin. OK.
Toinen asia oli se ruoste kysymys, kuinka voi ruostua jo nyt . Siihen ottivat yläkarmista tiivisteet irti vähänmatkaa, ja liuottimella putsattiin pyyhkimällä karmit, ja tarkkaan kateltiin.
'
Maali oli taas lohjennut irti "koska on niin terävä se pellinreuna siellä , ettei siinä maali pysy, ja ottaahan se pintaruostetta, mut kun se pyyhkimällä lähtee pois vielä. Ok, pelti siis paljaana siellä kumminkin.
Yatävällisesti haki MB tehtaan tarkoittaman massapullon, jolla sitten sinne laittoi massaa, kun tiiviste oli taas paikallaan.
Ihan kotelosuoja aineen näköistähän se on.
Eli huraa, nyt on kunnossa , ei se ollukkaan niin paha ?? !!
Hyvin pelaa ruostekorjaukset. Ei voi muutakuin
isosti .
Ainiin, se ikkunan liukutiivisteen alla oleva ilkeän-näköinen ruoste ei kuulu guudwill korjattaviin, kuulemma. Tehtaanmukaan virhettä on ollut ainoastaan siellä yläkarmin maaliosassa.
eikövaan 
Tuota mun 99 kotteroa sitten Joulun jälkeen, melkein Tammikuun puoliväliin guudwill korjailtiin .
Homma eteni jotakuinkin näin: Sovittiin että se myllytellään sitten niiltäosin mitä ei maalata uudestaan ettei värieroja jäisi kovin. Tätä hommaa ei oltu tehty.
Autoa lähemmin katellessa, näkyi selviä virheitä, valumia, roskaa, maalisumuja ja pisaroita verhoiluissa, joten sinne se jäi.
Seuraava noutokerta tuli ja vähän oli siistimpi kun em hommia oli tehty.
Sitten kotosalla aattelin että otampa nosturille, ja alan ruostesuojaamaan ja tarkistelemaan muutenkin lähemmin.
Lisää valumia ovien alareunoista, pensselillä maalattu alareunat ja takaluukun sarana ympärykset, maalisumuja lisää verhoiluista jne.
No otin sitten helmamuovit pois, ja sisälokarit jne alustamuovit että saan massailtua alustan ja kotelosuoja- aineet.
Helmamuovien alla oli kumminkin ruosteita jätetty, etenkin etulokareiden alareunoihin helman päihin, hukattu tunkinkorvakon kumi siitä ympäriltä, ja suojamassaa sinne laitettu tosivähän .
No nuo asiat korjailin kuntoon alustasta mitä korjattavaa siellä oli, sekä kunnon suojaus koteloihin ja helmoihin ym.
Sinne korjaamoon oli yhteydessä, ja piti viedä näytille maaliviat mitä olin huomannut lisää- ottivat sinne sitten samointein.
Sitten melkonen kädenvääntö kokoajan että korjaavat paremmin ne maalaukset kumminkin, eli hiekkapuhallushiekat pois maalin alta, ja pensselöinnit kuntoon, sekä sisustan putsausta.
Kertaalleen ilmottivat että homma on tehty, ja jopa kahden eri työnvastaanottajan kanssa kun puhelimessa eri soittokerta olin, ja ne auton vierellä - niin kertoivat että kyllä nyt on sitten hyvä. Puhelimessa kyselin tietyt kohdat autosta, että kattoo ja kertoo millaset on tullut nyt, ja hyvät piti olla...
Menin hakemaan taas sitten autoa, ja ei tarvinnut kuin ympäri kävellä, kun taas : Kolhu ilmestynyt taakse autoon, lommo ja maali pois, ei tietoa missävaiheessa kolhittu siellä !
Sit kun kerta sinne se jää taas, niin kattelin ovet, alareunat kohtuulliset jotakuinkin, mutta maalisumuja ei siis saa pois kaikkia, sulaa muoviosat, ja itseasiassa kaikki auton ulkopuolella olevat osat, mustat kattokaiteet, lasinpyyhintä myöten jne jne - ovat hienokseltaan maalisumussa vieläkin.
Eli lyhykäisyydessään, homma meni melkolailla pieleen, montakertaa turhanpäiten noutamaan autoa, kun sinne se jäi, ja lopputulos em osalla on kehno.
Nyt sitten lopullinen asia , tuolloin korjautin etuoven lommon, joka sovittiin omaan piikkiin.
Kun homma alkoi menemään noin pahasti pieleen, niin kysäsin tuon parinsadan maksamisesta- eli työnvastaan ottaja sanoi silloin jo keväällä että peruuttaa ko maksun korvaukseksi.
Kumminkin minulle viimeviikolla vielä tuli 7 pv aikaa masaa karhu. Aiemmin tullut karhu myös, jonka ko työnvastaanottaja otti ja myös tuolloin kertoi että laskun peruuttaa pois. Tämä tapahtui kun takaluukussa oli em lommo homma.
Eli laskua siis ei oltukaan peruttu, koska pääkonttori lähetteli uutta karhua taas, olin ollut sinne aiemmin maili yhteydessä, kertoen asioiden olevan kesken ja että vähintään odottavat kunnes koko maaliasia on saatu loppupeleihin.
Eli kun nyt tuli siis karhu taas, niin innostuin autoa kattelemaan , ja eikö vaan, etuoven ja takaoven jo korjatuissa karmeissa on tiivisteen alla ruoste ?! Ja kun sitten enemmän niitä raottelin auki, niin löytyi niitä maalausvikoja, eli "reikiä" maalissa, ikäänkuin kraatteri, liekö hiekanjyvää aina siinä kohtaa vai sitten pensselin jälkeä jne, jokatapauksessa noissakohtaahan pelti on äkkiä paljaana näyttää siltä.
Tiivisteitä en ole aiemmin viittinyt irrottaa ovesta sillai, kun ne sillä massalla? on sinne liimautuneet kiinni. Nyt siis availin, ja tuommottiset on, ja tosiaan joistainkohtaa jo ruoste pukkaa esiin.
Onko kokonaisuus kelvollinen, ja guudwill korjauksen edellyttämä ja senmukainen?
Kauanko on työntehneen liikkeen tms vastuu, onko kyse takuusta vai mistä - tällaisissa tapauksissa , kun alkaa uudelleen ruoste tunkea esiin jo muutaman kuukauden kuluttua

Mitä ruostumista on esim autossa ikkunan tiivisteen urassa, etuoven peilin luona, siinä tosiaan se tiiviste missä ikkuna liukuu ylös alas. Siellä alla ruostetta, mahtaako olla samaa vikaa mitä kokonaisuudessaan yläkarmien ruostuminen c sarjan autoissa on ollut ? Sisältä ulospäin, vai ulkoa sisäänpäin, miten se nyt olikaan miten ne jumalista seuraavat tärkeät ruostekorjaus-säännöt olikaan , ei jaksa enää muistaa noita sanakäänteitä ..
Kokolailla arvattavahommahan tämä silti on, että hyvää ei tule kun sieltätäältä laitellaan jäljestäpäin, jostain se alkaa ruostumaan väkisinkin, kun ovia ei kerta enää vaihdeta . Pettynyt kyllä olen laatuun, ja etenkin korjauksiin, omastamielestä rankkaa silmänlumetta kokohomma.
-------------------------------------------------------------------------------------
EDITTINÄ jatko asiaan :
Kävin näyttämässä ko korjaamolla autoa , ja ja - kuulemma pensselillä maalataan korjausohjeiden mukaan ovia , on hyväksyttävä korjaustapa siis.
Eli tuossa tiivisteiden alta tläkarmissa on pensseli maalausta, ja siellä sitten ilmeisesti "niin paksusti maalia" - että maaliin tulee haihtumis kuplia, jolloin tulee mainittuja kraatterin mallisia koloja.
Ahaa, okei. Mersuja voi pensselimaalailla ja pitää kelvata sitten noin. OK.
Toinen asia oli se ruoste kysymys, kuinka voi ruostua jo nyt . Siihen ottivat yläkarmista tiivisteet irti vähänmatkaa, ja liuottimella putsattiin pyyhkimällä karmit, ja tarkkaan kateltiin.
'
Maali oli taas lohjennut irti "koska on niin terävä se pellinreuna siellä , ettei siinä maali pysy, ja ottaahan se pintaruostetta, mut kun se pyyhkimällä lähtee pois vielä. Ok, pelti siis paljaana siellä kumminkin.
Yatävällisesti haki MB tehtaan tarkoittaman massapullon, jolla sitten sinne laittoi massaa, kun tiiviste oli taas paikallaan.
Ihan kotelosuoja aineen näköistähän se on.
Eli huraa, nyt on kunnossa , ei se ollukkaan niin paha ?? !!
Hyvin pelaa ruostekorjaukset. Ei voi muutakuin

Ainiin, se ikkunan liukutiivisteen alla oleva ilkeän-näköinen ruoste ei kuulu guudwill korjattaviin, kuulemma. Tehtaanmukaan virhettä on ollut ainoastaan siellä yläkarmin maaliosassa.


