Akku kiehuu W124 200D

Vastaa Viestiin
AHIL
Viestit: 24
Liittynyt: 15.3.2007 14:39
Paikkakunta: Lumijoki

Akku kiehuu W124 200D

Viesti Kirjoittaja AHIL »

Autoon piti vaihtaa laturin hiilet, kun olivat niin kuluneet. Latausongelma poistui, mutta jotain on pielessä kun vähänkin pidempään ajettaessa akku rupeaa kiehumaan.

Missähän voisi olla vika? :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa Meselle.

Mittaappa latausjännite, luultavasti lataa liikaa.
Avatar
rami v
Viestit: 405
Liittynyt: 09.4.2006 16:38
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rami v »

jännitteen säätäjä särki.... lattaa liikaa!? mulla teki just samat.. 2kertaa mieki jaksoin hiilet vaihtaa. :roll: sitten ostin uuden laturin.. ei ole hinnan kiroissa 124:seen...
® Mesen linttaklubi


MB 230 CE vm.89
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2448
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

jännitteen säädin vika kyseessä,itellä oli samaa ongelmaa 200 kanssa ja uus säädin maksoi KL:stä 30e ja loppui akun keittäminen
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super 748
-08 Volvo S80 2.4D
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

dealer kirjoitti:Tervetuloa Meselle.

Mittaappa latausjännite, luultavasti lataa liikaa.
Joo, kyllä latausjännitteen säätimellä asian täytyy korjautuu.Oikea säädin säätää oikein. Olen tavannut paljon tapauksia että säädin on saman näköinen mutta se on väärä. Ulkonäkö ei ratkaise.Eri kokoisissa on eri säätimet.

Oikean säätimen osaa antaa vain autosähköliikkeen setä.

Poistin nippelitietoo ja olettamaani mittausvirheen tuomaa hajontamahdollisuutta.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 30.5.2007 15:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
VALMET 5oo -69
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä mie näin autosähköhommia tekevänä melkein väittäisin että 15V on jo liikaa. :shock: :D
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Mika.T kirjoitti:Kyllä mie näin autosähköhommia tekevänä melkein väittäisin että 15V on jo liikaa. :shock: :D
Samaa mieltä vaikken sähköstä juuri mitään tiedäkkään. 14,5 max tuntus sopivammalle :wink:
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Harju kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Kyllä mie näin autosähköhommia tekevänä melkein väittäisin että 15V on jo liikaa. :shock: :D
Samaa mieltä vaikken sähköstä juuri mitään tiedäkkään. 14,5 max tuntus sopivammalle :wink:
sähkö on mukavaa... mutta taitaa tuo 14,4v olla passeli 12v akun latauksessa. :roll: :roll: :roll:
;)
Avatar
rami v
Viestit: 405
Liittynyt: 09.4.2006 16:38
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rami v »

olen minäki usiammasta paikkaa kuullu että 14.4V olis semmonen ihanne.. :roll:
® Mesen linttaklubi


MB 230 CE vm.89
AHIL
Viestit: 24
Liittynyt: 15.3.2007 14:39
Paikkakunta: Lumijoki

Onko niin

Viesti Kirjoittaja AHIL »

että mainittu latausjännite mitataan auton käydessä suoraan akun navoista vai pitääkö se mitata jostain muualta?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

latausjännite mitataan auton käydessä suoraan akun navoista
Joo. Käytä kierroksia.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se 14.4 on yläraja ja tavallaan optimi. Jos menee sen yli, niin akku alkaa kiehua. Käytännössä 14-14.4v. Silloin riittää virta ja akku kestää pitkään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
AHIL
Viestit: 24
Liittynyt: 15.3.2007 14:39
Paikkakunta: Lumijoki

vaihdoin uudet hiilet

Viesti Kirjoittaja AHIL »

Hiilisarjassa säätimen päässä oli 14V 4C

Laitoin auton käyntiin ja ajoin pienen kierroksen, annoin käydä tyhjäkäynnillä hetken ja laitoin mittarin kiinni. Latasi 13,5V kierroksilla nousi 13,8 ja vähän ajan päästä 14V. Täydellä kuormituksella (valot, lämmityslaite, istuinlämmittimet, takalasinlämmitys, vain kierroksilla pysyi yli 13,2V, tyhjäkäynnillä 12,8V.

Kun sammutin kaikki muut virtaa kuluttavat laitteet ja pienensin lämmityslaitteen puhaltimen 2 asentoon, tyhjäkäynnillä oli 13,2 ja kierroksilla 13,7 - 14V.

Kun sammutin auton, jännite rupesi hiljalleen tippumaan. Akku saattaa olla jo ikäloppu, ostin auton maaliskuussa eikä minulla ole aikaisempaa kokemusta mersuista.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaikuttaa toimivalta paketilta.

Akun lepojännite on noin 12.5V Eli se laskee sammuksissa hiljalleen siihen. :D
peltsipuskuri
Viestit: 125
Liittynyt: 18.2.2007 21:03

Viesti Kirjoittaja peltsipuskuri »

Mulla akku keitti, latausjännite huikeat lähes 17V ja laturi "hehkui punaisena".
Akku alle vuoden vanha.
Vein laturin hoitoon, mutta se olikin täysin kunnossa????
Syy olikin viallisessa akussa (kenno oikosulussa?). Uusi akku tilalle ja ongelma poistui.

Miksi latausjännite nousi 17V:ttiin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”