mitä olennaista tai huomioon otettavaa on
tuulilasin liimauksessa
lasi on käytetty (purkaamolta)
auto halpa toyota corolla
auton tuulilasin laippa hiekkadohhuudeddaan ja maalataan
niin ettei varmasti ruostu
kun, kun se on nyt ruosteessa, kun lasi oli irti yläreunasta ja...
no ei ollut kunnolla kiinni, kun alhaalta.
vai nytpä se irvistelee roskapöntössä riekaleina
lasin liimaus
lasin liimaus
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Noh jos kyseessä on käyttökinnerin lasinlaitto, niin seuraavat pointsit:
- Puhistus ja maalaus just niinkun aijot tehhä peltireunalle
- Lasin reunat puhtaaksi, edullisin riittävän kuiva eväs on tarvikeasetoni.
- Uretaanipohjainen liimamassa, mikä hyvänsä kunhan on nimenomaan uretaanipohjainen ja pellin kanssa käytettäväksi sopiva (tuskin muunlaisia liekkään, en oo ainakaan kuullu, silikonipohjasissa kyllä, saniteettisilikoni saattaa sislätää etikkaa ja se ruostuttaa)
- Vestä vaikka sopivat puutikut jotka pitävät lasin alareunasta riittävän välyksellä, ja voihan sitä varuilta tehhä samanlaiset sivuillekin, saa kohdistuksen helepoiten
- Sähkökitara, hyvää tahtoa ja kavereita. Siis tarkoitan että siihen vaiheeseen kun pitää nostaa lasi paikoilleen, niin huijjaa joku luottokaveri paikalle, kahden käden kapa nimittäin loppuu hetkessä kesken. Onnistuu kyllä yksin, niinkuin perisuomalaiselta mikä hyvänsä, mutta jos haluaa minimoida epäonnistumisriskin.
- Tarkista ennen asennusta peltiteunan suoruus/kulma, tätä voipi tarvittaessa jopa säätää vääntämällä
- Varaa nestemäistä mäntysuovaa palkeen muotojen jälkikorjaukseen.
- Vejä liimamassamato reunukseen.
- Sitten eikun vaan riittävällä huolellisuudella lasi paikoilleen, ja kiiloilla välykset kohdilleen. Olisi hirmu hyvä jos se sattuisi kerralla kohdalleen, noin siisteyden kannalta.
- Tarkista palkeen pursuamat, ja jos näyttää pahalta niin voit korjailla muotoa saippuamärällä sormella. Asetoni on taas hyvää evästä jos pitää ottaa levinnytta massaa poies
- Annat rauhoittua kotvasen, vaikka yön yli. Tietysti jos sulla on jotain listähärveleitä siinä, niin niiden kiinnitys pitää aatella.
Sitten taas jos tehhään ihan taiteen sääntöjen mukaan, niin autolasiasennusliikkeestä saat ostettua ihan aidot eväät hommaan, lähtien ylihintaisesta asetonista. Siellä on myynnissä kanssa semmoinen primeri maalatulle peltipinnalle jolla varmistetaan sen liimamassan pysyvyys. En ihan välttämättä tajua homman jujua, tuntus että uretaanipohjanen kiinnittyy nimenomaan peltipintaan vaikka miten lujaan.
- Puhistus ja maalaus just niinkun aijot tehhä peltireunalle
- Lasin reunat puhtaaksi, edullisin riittävän kuiva eväs on tarvikeasetoni.
- Uretaanipohjainen liimamassa, mikä hyvänsä kunhan on nimenomaan uretaanipohjainen ja pellin kanssa käytettäväksi sopiva (tuskin muunlaisia liekkään, en oo ainakaan kuullu, silikonipohjasissa kyllä, saniteettisilikoni saattaa sislätää etikkaa ja se ruostuttaa)
- Vestä vaikka sopivat puutikut jotka pitävät lasin alareunasta riittävän välyksellä, ja voihan sitä varuilta tehhä samanlaiset sivuillekin, saa kohdistuksen helepoiten
- Sähkökitara, hyvää tahtoa ja kavereita. Siis tarkoitan että siihen vaiheeseen kun pitää nostaa lasi paikoilleen, niin huijjaa joku luottokaveri paikalle, kahden käden kapa nimittäin loppuu hetkessä kesken. Onnistuu kyllä yksin, niinkuin perisuomalaiselta mikä hyvänsä, mutta jos haluaa minimoida epäonnistumisriskin.
- Tarkista ennen asennusta peltiteunan suoruus/kulma, tätä voipi tarvittaessa jopa säätää vääntämällä
- Varaa nestemäistä mäntysuovaa palkeen muotojen jälkikorjaukseen.
- Vejä liimamassamato reunukseen.
- Sitten eikun vaan riittävällä huolellisuudella lasi paikoilleen, ja kiiloilla välykset kohdilleen. Olisi hirmu hyvä jos se sattuisi kerralla kohdalleen, noin siisteyden kannalta.
- Tarkista palkeen pursuamat, ja jos näyttää pahalta niin voit korjailla muotoa saippuamärällä sormella. Asetoni on taas hyvää evästä jos pitää ottaa levinnytta massaa poies
- Annat rauhoittua kotvasen, vaikka yön yli. Tietysti jos sulla on jotain listähärveleitä siinä, niin niiden kiinnitys pitää aatella.
Sitten taas jos tehhään ihan taiteen sääntöjen mukaan, niin autolasiasennusliikkeestä saat ostettua ihan aidot eväät hommaan, lähtien ylihintaisesta asetonista. Siellä on myynnissä kanssa semmoinen primeri maalatulle peltipinnalle jolla varmistetaan sen liimamassan pysyvyys. En ihan välttämättä tajua homman jujua, tuntus että uretaanipohjanen kiinnittyy nimenomaan peltipintaan vaikka miten lujaan.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
jone77 kirjoitti:halpa toyota corolla
se on nyt ruosteessa
se irvistelee roskapöntössä riekaleina


Omaan halpaan korollaan on joku edellinen omistaja vaihdattanut akkunan, ilmeisesti oikein liikkeessä. Vaan vuotipa sekin aiemmin vettä mittariston päälle vuoto lie sittemmin tukkeentunut roskista ja/tai ruostunut tukkoon kun ei vuoda enää.
jone77 kirjoitti:niin ettei varmasti ruostu


Eli autosta on sitten akkunankarmit jäljellä kun muu koppa on ruostunut poies?

Omaan "ruosteiseen" Volvoon kun vaihdettiin tuulilasi niin uusi lasi puhdistettiin liimapinnoilta hyvin ja siihen levitettiin primeri, joka aktivoitui sitten liiman kanssa. Kaippa tuo pysyy tuossa niin kauan kuin auto on pihassa. 
Kärkkäisen varikolta saat kaikki kiinnityksessä tarvittavat liimat ja primerit. Omat ostin lasiliikkeestä ja maksoin niistä 10x sen mitä kärkkäisellä olisi olleet... No, elämä opettaa.

Kärkkäisen varikolta saat kaikki kiinnityksessä tarvittavat liimat ja primerit. Omat ostin lasiliikkeestä ja maksoin niistä 10x sen mitä kärkkäisellä olisi olleet... No, elämä opettaa.

- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Niin käyttäkää hyvät immeiset aina oikeaa tuulilasiliimaa ja oikeita primereita/aktivaattoreita
Kyllähän ne mömmöt siellä pellinpuolella pysyy mut lasinpinnassa ei.Meillä on reilulla kympillä myyty ihan oikea liimatuubi ja aktivaattoritkin lurautettu pilttipurkissa matkaan
Jos vanha liima on otettu kokonaan pois pitää estää lasia painumasta liian syvälle esim ikkunatiivisteestä pätkiä ihan aukon sisäreunaan (sieltä lasiliikkeestä löytyy ihan oma nauhakin)jos lasi painuu peltiin kiinni ei listat istu kunnolla.Jos korilla on vm 83-92 pitää listat asentaa tuoreeseen liimaan.

Jos vanha liima on otettu kokonaan pois pitää estää lasia painumasta liian syvälle esim ikkunatiivisteestä pätkiä ihan aukon sisäreunaan (sieltä lasiliikkeestä löytyy ihan oma nauhakin)jos lasi painuu peltiin kiinni ei listat istu kunnolla.Jos korilla on vm 83-92 pitää listat asentaa tuoreeseen liimaan.
Irtosihan tuo minullakin aikoinaan volvosta lasi! ei ollu raimeria käytetty eikä liima näin ollen tarttunut lasiin.
Ja sitten voidaankin aloittaa OT

Ja sitten voidaankin aloittaa OT
Siskolla on vm-96 ruosteeton corolla, muutenkaan uuvemmat tojotat ei oo pahoja ruostumaan verrattuna joihinkin huomattavasti kalliimpiin "laatu"autoihinJantteri kirjoitti:jone77 kirjoitti:niin ettei varmasti ruostuJaa korolla...
Eli autosta on sitten akkunankarmit jäljellä kun muu koppa on ruostunut poies?
