Millaisia eroja nykyisten kesärenkaiden kulutuskestävyyksissä on?
Huomasin tänään, että keväällä uutena alle laitetuissa Dayton D100 -kesärenkaissani on etuakselilla pintaa jäljellä enää vain n. 3 mm. Takarenkaissa pintaa on ihan mukavasti. Pitäisi kai niiden renkaiden kestää enemmän kuin ne 15 000 kilometriä, mitä minä kesän aikana olen mittariin rullannut? Aurauskulmat tarkistettiin kesän alussa ja paineina olen pitänyt noin 2,2 baria joka nurkassa.
Edelliset renkaat (Semperit) kestivät samalla rauhallisella ajotyylillä vajaat kolme kesää, eivätkä ne edes olleet uudet minulle tullessaan.
Onko vika renkaissa vai kuskissa?
Renkaiden kulutuskestävyys
Renkaiden kulutuskestävyys
NIssan Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Nissan Primera (P11) 2.0 GT '99
Nissan Micra (K12) 160 SR '05
Datsun Patrol (160) 3.3D STW '83
Mesen Porkkanaklubi ®
Mesen Coupeklubi ®
Nissan Primera (P11) 2.0 GT '99
Nissan Micra (K12) 160 SR '05
Datsun Patrol (160) 3.3D STW '83
Mesen Porkkanaklubi ®
Mesen Coupeklubi ®
Kun ostin tämän farkun kesällä, niin alla oli täksi kesäksi alle laitetut vakiokoon Nokian Hakka H:t. Ostohetkellä tarkistin takarenkailla olevan kulutuspintaa noin 5 mm, eturenkailla oli vielä yli 6 mm pintaa.
Ajoin auton kotiin ja käytin hetimiten kulmien säädössä.
Elokuun loppupuolella havaitsin takarenkaiden olevan ihan sakkorajoilla. Kulutuspintaa oli enää noin 2 mm
Eturenkailla pintaa oli jäljellä noin 4 mm. Jouduin loppukesäksi vaihtamaan taakse renkaat.
Tarkalleen en tiedä paljonko noilla kesärenkailla ehdittiin kaikkiaan rullata edellisen omistajan toimesta, mutta omalla ajolla takarenkaat kuluivat 3 mm ja eturenkaat 2 mm noin 10000 km:n aikana. Se on mielestäni paljon!
Tällä kulutuksella ei paljon laaturenkaita kannata ostaa
Aiemmin olen kyllä selvinnyt renkailla 2-3 kesää ilman ongelmia.
Ajoin auton kotiin ja käytin hetimiten kulmien säädössä.
Elokuun loppupuolella havaitsin takarenkaiden olevan ihan sakkorajoilla. Kulutuspintaa oli enää noin 2 mm

Tarkalleen en tiedä paljonko noilla kesärenkailla ehdittiin kaikkiaan rullata edellisen omistajan toimesta, mutta omalla ajolla takarenkaat kuluivat 3 mm ja eturenkaat 2 mm noin 10000 km:n aikana. Se on mielestäni paljon!
Tällä kulutuksella ei paljon laaturenkaita kannata ostaa

Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
On se ainakin pehmeämpi kuin se edellinen Semperit. Ne olivat melko kovat ja tuskin niissä pitoakaan se kummemmin oli jäljellä, kun ne olivat olleet varaosa-auton alla pari vuotta metsässä.Pappi kirjoitti:Onko tuo dayton kuinka pehmeä rengas? Itse olen laskenut, että rengas-sarja kestää kaksi kesää. Talvirenkaat kolme talvea ja sitten on aika vaihtaa.

Voisihan se olla sekin. Kumminkin tällaiset superautot kyseessä.Hmm... Vai olisiko se tuo nissani, siinä kun on sitä ruutianimimerkillä 1.6SLX.

NIssan Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Nissan Primera (P11) 2.0 GT '99
Nissan Micra (K12) 160 SR '05
Datsun Patrol (160) 3.3D STW '83
Mesen Porkkanaklubi ®
Mesen Coupeklubi ®
Nissan Primera (P11) 2.0 GT '99
Nissan Micra (K12) 160 SR '05
Datsun Patrol (160) 3.3D STW '83
Mesen Porkkanaklubi ®
Mesen Coupeklubi ®
Laadukas kesärengas, ns. "merkkirengas":
-Hiljainen --> pehmeä --> kuluu nopeasti.
Karkeasti ottaen se on valitettavasti noin, nykyään vielä lisäksi varsin iso tekijä on tehokkaat ja painavat autot jotka asettavat renkaille ihan erilaisia vaatimuksia kun ne N13 nissanit.
Jos esim. väykyn alla kesärenkaat kestävät 20tkm ni se on mielestäni jo ihan hyvä saavutus yllämainitut asiat huomioiden.
Yksi tekijä on vielä nopeusluokka, mitä isompi nopeusluokitus sitä livakammin kumeista pinta katoaa.
Ite ehdin ajella noin 8000 kilometriä eli vajaan kesän hankook k104 renkailla joissa Y nopeusluokka. Eilen suoritetut mittaukset kertovat takarenkaissa olevan pintaa 5 ja edessä 6mm. Tyytyväinen olen jos noilla ensi kesän pystyn ajelemaan.
-Hiljainen --> pehmeä --> kuluu nopeasti.
Karkeasti ottaen se on valitettavasti noin, nykyään vielä lisäksi varsin iso tekijä on tehokkaat ja painavat autot jotka asettavat renkaille ihan erilaisia vaatimuksia kun ne N13 nissanit.
Jos esim. väykyn alla kesärenkaat kestävät 20tkm ni se on mielestäni jo ihan hyvä saavutus yllämainitut asiat huomioiden.
Yksi tekijä on vielä nopeusluokka, mitä isompi nopeusluokitus sitä livakammin kumeista pinta katoaa.
Ite ehdin ajella noin 8000 kilometriä eli vajaan kesän hankook k104 renkailla joissa Y nopeusluokka. Eilen suoritetut mittaukset kertovat takarenkaissa olevan pintaa 5 ja edessä 6mm. Tyytyväinen olen jos noilla ensi kesän pystyn ajelemaan.
Ajossa: S203 220cdi A -05, W211 E55 AMG "mörkö" -05
Ex:
-S202 200cdi A -00
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Ex:
-S202 200cdi A -00
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84