Mitähän se tähtinenän p3rkele seuraavana maksattaa...
Akku kajahti?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Akku kajahti?
Tornion Akkumestari ossaa varmaan ainaki vastata, mutta muutkin kuulolla: Jäi kahen yön yli takakontti auki (tuulettuu) halliin tuo tenava, ja akkuhan siitä tyhjenee (takapaksin valo). No arvelin että tyhjentyköön jos on tyhjetäkseen, saahan tuon varmaan kaapelilla tulille. Ei löytynnä kaapelia niin laiton sitten laturiin kiinni ja piuha seinään. Laturin A-mittari tärähti tappiin (+40A) ja sulake (30A) palo, otin maakengän irti ja sama homma, eli akku oikosessa ei auto. Onko mitä tapahtunut akulle ja oliko ihan odotettavissa, kun antaa tyhjetä? Ei ole ikinä ennen sattunut kohalle. Tähän asti akku pelannut yli odotusten, ollut joskus radiokin päällä yli vuorokauden ja laakista tulille. Akku oli joku nevöhöörd merkki ja tuli auton mukana sakuista. Nyt toimii, on joku Exide "ekstriimi" kiinni, onkohan hyvä?
Mitähän se tähtinenän p3rkele seuraavana maksattaa...
Mitähän se tähtinenän p3rkele seuraavana maksattaa...
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Re: Akku kajahti?
Kokkeileppa tehä uuella akulla sama testi, ja jos starttaa, niin kuinka rivakasti.Easy Rider kirjoitti: Jäi kahen yön yli takakontti auki (tuulettuu) halliin tuo tenava, ja akkuhan siitä tyhjenee (takapaksin valo). No arvelin että tyhjentyköön jos on tyhjetäkseen, saahan tuon varmaan kaapelilla tulille.
Minkämoinen laturi sulla oli joka sen sulakkeen poltti ?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Laturi on sellanen vähän tavallista isompi, Einhell merkkiä. Starttiaputoimintoa ei ole, kaksi latausnopeutta maksimivirrat 11 ja 22A. Nyt auto seisoo taas hetken ulkosalla, niin enpä nyt koeta purkaa sitä akkua suotta. Autossa laturi 120A (!), vanha akku oli merkkiä Dynamic.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
mmm... Mun mielestä ei akku kyllä rikki pitäis mennä jos se tyhjäks pääsee... Toki, jos se on tyhjäks päässy, niin se ottaa hiukkasen ehkä siinä vaiheessa virtaa vastaan, kun aletaan normi laturilla sinne työntämään se semmonen +14v...
Ite en ainakaan vielä luovuttaisi sen vanhan akun kanssa, lataukseen vaan!
Yks hyvä keino on välttää liikoja virtoja, jolloin se laturi ei lauo nallia, niin laita siihen akun ja laturin kanssa sarjaan vielä yks auton polttimo, tippuu virrat ales, ja siitä se akku sitten hissukseen latautuu, jossei sitte oikeasti ole oikkarissa tjsp...
Ite en ainakaan vielä luovuttaisi sen vanhan akun kanssa, lataukseen vaan!
Yks hyvä keino on välttää liikoja virtoja, jolloin se laturi ei lauo nallia, niin laita siihen akun ja laturin kanssa sarjaan vielä yks auton polttimo, tippuu virrat ales, ja siitä se akku sitten hissukseen latautuu, jossei sitte oikeasti ole oikkarissa tjsp...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Voipi olla laturissa vikaa. Nuo halpateholaturit ei oikein osaa ladata täysin tyhjää akkua. Vähän paremmat ja pienemmät mallit osaa. Niissä on lämpösulake. On ihan normaalia, että tyhjää akkua ladatessa lämpösulake napsahtaa muutaman kerran päälle ja pois, ennen kuin akun jännite on noussut riittävästi. Kokeileppa ladata sitä jollain pikku laturilla, tai pistä jotain laturin ja akun väliin rajoittamaan virtaa.
Jos se akku ei millään muulla mene pilalle, niin jättämällä se tyhjäksi ja vielä ulos pakkaseen pilaamisen mahdollisuudet ovat jo kohtuullisen hyvät.
Jos se akku ei millään muulla mene pilalle, niin jättämällä se tyhjäksi ja vielä ulos pakkaseen pilaamisen mahdollisuudet ovat jo kohtuullisen hyvät.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Vanaha paristo on lingottu jo kipperiin ja uusi on kiinni. Olishan tuota vanahaa voinu vielä roplata, vaan nyt on kuitenkin uusi ja on takuut ja kaikki. On sillä laturilla mielestäin ennennii tyhjästä latailtu eikä oo nallit räpsyny. Sevverran vihasen kipinän löi ettei uskaltanu rassata, ettei tule vaikka koko patteri silimille. Entäs mitähän tuo olisi takakonttorin tuiju jotakin 5W luokkaa, että ei kai 74Ah akku tyhjene sentään 35h? Ja onkohan tuo uusi Exiitti mistään kotosin?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Niinno itellä ollu välillä kanssa takakontti vahingossa rakosillaan pidemmänkin aikaa
, hypänny vaan rattiin ja tartannu, enkä oo ees tajunnu, ku vasta monien kilometrien päästä, et mikäs sitä takalasia vasten paistaa... v**tu!
Akkuna siis yli 10 vuotta vanha Yellow Top...

Akkuna siis yli 10 vuotta vanha Yellow Top...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Minoon kans sitä mieltä että jos akku alakaa vaikuttaa heikolle, niin sen ropaaminen kannattaa lopettaa siihen ja käyä parempi tilalle. Sen kansa ei toinna palio askarrella.Easy Rider kirjoitti:Vanaha paristo on lingottu jo kipperiin ja uusi on kiinni. Olishan tuota vanahaa voinu vielä roplata, vaan nyt on kuitenkin uusi ja on takuut ja kaikki.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Samaa mieltä, menoerä sieltä halvimmasta päästä verraten harmeihin joita voi aiheuttaa.jovihava kirjoitti:Minoon kans sitä mieltä että jos akku alakaa vaikuttaa heikolle, niin sen ropaaminen kannattaa lopettaa siihen ja käyä parempi tilalle. Sen kansa ei toinna palio askarrella.Easy Rider kirjoitti:Vanaha paristo on lingottu jo kipperiin ja uusi on kiinni. Olishan tuota vanahaa voinu vielä roplata, vaan nyt on kuitenkin uusi ja on takuut ja kaikki.
Exiden akuista ei sen kummempaa kokemusta ole ehtinyt karttua kuin että joka autoon on vaihtunut exide, vaan sitten on vaihtuneet autotkin, no veneessä taitaa mennä kolmatta vuotta sama akku.
Oho, valehtelin, väykyssä on orggisakku, kopkop.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Juu, mukavampi se on varman päälle vaihdella kuin sitten kun se ei enää pyöräytä......kuulosti ehkä siltä..Harju kirjoitti:Viimeks vaihoin akun siinä vaiheessa kun kuulosti ehkä siltä että olisiko saattanut pyöräyttää laiskasti
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)