SYTYTYSYKSIKKÖ VAIHDETTU-kipinä palasi 190e-83kat

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

SYTYTYSYKSIKKÖ VAIHDETTU-kipinä palasi 190e-83kat

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Irroitin puolan ja mittailin ensiökäämin ja toisiokäämin vastukset.
ensiökäämi-mitattu puolasta 0,1 ohmia Ohjearvot: 0,3-0,6 ohmia.

toisiokäämi vastus: n. 9,6 kilo-ohmia ohjearvo 8-13 kilo-ohmia.

Eli ensiökäämin vastus on ohjearvojen alapuolella selvästi. Voiko tuo olla syy siihen, että kipinää ei synny?
Viimeksi muokannut kardaani, 22.1.2008 23:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Tuota millä mittasit :?: Jos ohmin osia mitataan niin tahtoo kyllä joka yleismittarilla mennä poskelleen :!: Eli ei voi sanoa että onko tuo saamasi 0.1ohm oikeasti esim. 0.3ohm :!: :!:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kuvaja kirjoitti:Tuota millä mittasit :?: Jos ohmin osia mitataan niin tahtoo kyllä joka yleismittarilla mennä poskelleen :!: Eli ei voi sanoa että onko tuo saamasi 0.1ohm oikeasti esim. 0.3ohm :!: :!:
Juu, kyllä on ohmin desimaalien mittaus yleismittarilla melko turhaa hommaa. Pitäisi olla kunnollinen milliohmimittari.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Joo eli Wheatstonen siltaa kehiin tai itseasiassa Thomsonin silta soveltuu paremmin pienille vastuksille. Onkos muuten tällasia mittareita noin niin kuin maitokaupanhyllyllä :?:
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

No niin nyt kun on tarpeeksi kauan saivarreltu mittauksen teorialla, niin voidaan paneutua itse asiaan :? :shock:

Eli jos oletetaan että mittaustulos on oikein, niin sehän tarkoittaisi että ensiö käämi oikaisee (on itseensä oikosulussa), jolloin kipinäkin on heikko. Yleensä puolan jompikumpi ensiö tai toisio palaa poikki tai sitten puola rupeaan lyömään läpi (kuuluu sirinää) ja jos kannesta lyö, niin näkyy pimeällä.
Viimeksi muokannut Kuvaja, 14.1.2008 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kuvaja kirjoitti:Joo eli Wheatstonen siltaa kehiin tai itseasiassa Thomsonin silta soveltuu paremmin pienille vastuksille. Onkos muuten tällasia mittareita noin niin kuin maitokaupanhyllyllä :?:
Pitää katsoa mikä meillä töissä on käytössä ja mistä se on hankittu.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

OK. Tällaiset sähkömittaukset ovat mulle aivan uusi "harrastus" joten kiitos vinkeistä.
Mittasin äsken samalla mittarilla, että akussa on 12,45 volttia ja puolan plussaan tulee reilu 8. Kuuluuko tohon puolalle tulla vain noin vähän?
Kipinää ei tule jostain syystä. Eli virtaa tulee puolalle 8,3 ja kaikki muukin pitäisi olla kunnossa-kyseessä siis 190E 2,0 kat.-83. Mitenkäs tuon sytytysyksikön voisi testata-tässä autossa on joku muutaman sentin halkaisian naaraspistoke sytytysyksikön vieressä, jossa kierrettävä korkki-saisko sieltä tietoa missä vika?
Mikä merkitys on sytytysyksikköön tulevalla alipaineletkulla?-jotain ajoitusta vai? Jos alipaineletku irti jostain niin estääkö se kipinän tulon puolalta?
Älkää ihmetelkö näitä kysymyksiä-opettelen vasta bensakoneen saloja.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Re: PUOLAN TESTAUS-tuloksia tässä-kipinä yhä kateissa 190e-8

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

kardaani kirjoitti:Eli ensiökäämin vastus on ohjearvojen alapuolella selvästi. Voiko tuo olla syy siihen, että kipinää ei synny?
Kyllä se sinun mittaustulos voi olla oikea ja puola viallinen...kunhan muuten vain spekuloitiin tuota mittaushommaa.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mutta saisiko sieltä diagnoosipistokkeesta oikean tai varmemman tiedon siitä missä vika on?
Mittari jolla mittasin oli ihan tuollainen pieni ferm mmh-930-merkkinen.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli onko tuo 8,3 virta riittävä kipinän syntymiseen? Akussa 12,4 v ja 8,3 puolan plusnavalla virrat päällä.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

kardaani kirjoitti:Eli onko tuo 8,3 virta riittävä kipinän syntymiseen? Akussa 12,4 v ja 8,3 puolan plusnavalla virrat päällä.
Jos siinä on etuvastuksellinen puola, se on riittävä.
Jos ei, niin sitten on liian alhainen :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

No onko tässä etuvastuksellinen puola vai ei? 190e-83, kat.?

Ei ole autoa oikein tarvittu nyt niin en ole ryhtynyt osia kokeilemalla vaihteleen-pitää testailla ja tutustua bensakoneen saloihin. Sytytysyksikköä epäillään tässä vaiheessa suuresti. Mutta jos sitäkin voisi testailla jotenkin? Oppisi senkin asian jatkossa. JOtkut ovat ilmeisesti tehneet jonkun testerinkin itse, jotta voisivat lukea vikakoodeja. Jos tuollainen olisi niin kertoisiko se jos vika olisi esim. sytytysyksikössä?
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

VAihdoin sytytysyksikön uuteen ja kipinä palasi. Osa maksoi n. 45 euroa eli edullisia osia saa 190 E:hen tällä 2.0 litran peruskoneella.
Vanha sytytysyksikkö oli bosch-merkkinen mersun logoilla. Siinä oli lisäksi ruuvien päissä punaiset maalilla tehdyt sinetit eli voisiko tuo peräti olla 25 vuotta vanha alkuperäinen sytytysyksikkö? No joka tapauksessa kipinä palasi ja auto toimii normaalisti.
Puolan mittasin ja kokeilemalla siitä sai kipinän. Puolalle tuli 12,4 v jännite, kun otin maan oikeasta paikasta. Jäljelle jäi vain sytytysyksikkö tai induktioanturin vika. Vaihdoin todennäköisempänä vaihtoehtona sytytysyksikön ja siellähän se vika todellakin oli. Kiitos ja hei!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29420
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olipa mukava kuulla ettei tuon kalliimpaa osaa tarvittu. :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tres bien. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:Olipa mukava kuulla ettei tuon kalliimpaa osaa tarvittu. :D
Juu. Tuo taisi silti olla se "kallein" osa tässä tapauksessa (kipinä kateissa, vaikka virta tulee puolalle) vaikka olikin halpa. Katalysaattori-mallin puola olisi maksanut 33,50 e. Induktioanturin hintoja en tiedä, mutta ne kuulemma kestävät.

Autoon menneet huolto/korjauskulut tähän mennessä: 28.12.2006-23.01.2008

KORJAUKSET:
-taakse kallistuksenvakaajan tanko "koiranluu" vasemmalle 6 euroa
- virranjakajan kansi ja pyörijä yht. 22 e (ostettu, mutta paketissa kokeilun jälkeen vielä)
- sytytysyksikkö 45 e
-YHT. 73 euroa
HUOLLOT:
- Öljynvaihto: 4 litraa mobil 5/40 synt S 19 e (tämä oli halpa hinta)
- Öljynsuodin 5 e
-YHT. 24 euroa
ELI SIIS
HUOLLOT+KORJAUKSET YHTEENSÄ: 97 euroa ja kaikki työt on tehty itse, että toistaiseksi vähällä ollaan päästy.
Yhden puutteen huomasin sytytysyksikön vaihdon yhteydessä-Kaasuvivustosta puuttuu jousi, joka painaa kaasua höllätessä mikrokytkimen alas ja ilmeisesti lopettaa syötön. Eli tuollaisen jousen nyt jostain varmaan nappaan ja asentelen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”