SYTYTYSYKSIKKÖ VAIHDETTU-kipinä palasi 190e-83kat
SYTYTYSYKSIKKÖ VAIHDETTU-kipinä palasi 190e-83kat
Irroitin puolan ja mittailin ensiökäämin ja toisiokäämin vastukset.
ensiökäämi-mitattu puolasta 0,1 ohmia Ohjearvot: 0,3-0,6 ohmia.
toisiokäämi vastus: n. 9,6 kilo-ohmia ohjearvo 8-13 kilo-ohmia.
Eli ensiökäämin vastus on ohjearvojen alapuolella selvästi. Voiko tuo olla syy siihen, että kipinää ei synny?
ensiökäämi-mitattu puolasta 0,1 ohmia Ohjearvot: 0,3-0,6 ohmia.
toisiokäämi vastus: n. 9,6 kilo-ohmia ohjearvo 8-13 kilo-ohmia.
Eli ensiökäämin vastus on ohjearvojen alapuolella selvästi. Voiko tuo olla syy siihen, että kipinää ei synny?
Viimeksi muokannut kardaani, 22.1.2008 23:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Juu, kyllä on ohmin desimaalien mittaus yleismittarilla melko turhaa hommaa. Pitäisi olla kunnollinen milliohmimittari.Kuvaja kirjoitti:Tuota millä mittasitJos ohmin osia mitataan niin tahtoo kyllä joka yleismittarilla mennä poskelleen
Eli ei voi sanoa että onko tuo saamasi 0.1ohm oikeasti esim. 0.3ohm
![]()
No niin nyt kun on tarpeeksi kauan saivarreltu mittauksen teorialla, niin voidaan paneutua itse asiaan
Eli jos oletetaan että mittaustulos on oikein, niin sehän tarkoittaisi että ensiö käämi oikaisee (on itseensä oikosulussa), jolloin kipinäkin on heikko. Yleensä puolan jompikumpi ensiö tai toisio palaa poikki tai sitten puola rupeaan lyömään läpi (kuuluu sirinää) ja jos kannesta lyö, niin näkyy pimeällä.


Eli jos oletetaan että mittaustulos on oikein, niin sehän tarkoittaisi että ensiö käämi oikaisee (on itseensä oikosulussa), jolloin kipinäkin on heikko. Yleensä puolan jompikumpi ensiö tai toisio palaa poikki tai sitten puola rupeaan lyömään läpi (kuuluu sirinää) ja jos kannesta lyö, niin näkyy pimeällä.
Viimeksi muokannut Kuvaja, 14.1.2008 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
OK. Tällaiset sähkömittaukset ovat mulle aivan uusi "harrastus" joten kiitos vinkeistä.
Mittasin äsken samalla mittarilla, että akussa on 12,45 volttia ja puolan plussaan tulee reilu 8. Kuuluuko tohon puolalle tulla vain noin vähän?
Kipinää ei tule jostain syystä. Eli virtaa tulee puolalle 8,3 ja kaikki muukin pitäisi olla kunnossa-kyseessä siis 190E 2,0 kat.-83. Mitenkäs tuon sytytysyksikön voisi testata-tässä autossa on joku muutaman sentin halkaisian naaraspistoke sytytysyksikön vieressä, jossa kierrettävä korkki-saisko sieltä tietoa missä vika?
Mikä merkitys on sytytysyksikköön tulevalla alipaineletkulla?-jotain ajoitusta vai? Jos alipaineletku irti jostain niin estääkö se kipinän tulon puolalta?
Älkää ihmetelkö näitä kysymyksiä-opettelen vasta bensakoneen saloja.
Mittasin äsken samalla mittarilla, että akussa on 12,45 volttia ja puolan plussaan tulee reilu 8. Kuuluuko tohon puolalle tulla vain noin vähän?
Kipinää ei tule jostain syystä. Eli virtaa tulee puolalle 8,3 ja kaikki muukin pitäisi olla kunnossa-kyseessä siis 190E 2,0 kat.-83. Mitenkäs tuon sytytysyksikön voisi testata-tässä autossa on joku muutaman sentin halkaisian naaraspistoke sytytysyksikön vieressä, jossa kierrettävä korkki-saisko sieltä tietoa missä vika?
Mikä merkitys on sytytysyksikköön tulevalla alipaineletkulla?-jotain ajoitusta vai? Jos alipaineletku irti jostain niin estääkö se kipinän tulon puolalta?
Älkää ihmetelkö näitä kysymyksiä-opettelen vasta bensakoneen saloja.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Re: PUOLAN TESTAUS-tuloksia tässä-kipinä yhä kateissa 190e-8
Kyllä se sinun mittaustulos voi olla oikea ja puola viallinen...kunhan muuten vain spekuloitiin tuota mittaushommaa.kardaani kirjoitti:Eli ensiökäämin vastus on ohjearvojen alapuolella selvästi. Voiko tuo olla syy siihen, että kipinää ei synny?
No onko tässä etuvastuksellinen puola vai ei? 190e-83, kat.?
Ei ole autoa oikein tarvittu nyt niin en ole ryhtynyt osia kokeilemalla vaihteleen-pitää testailla ja tutustua bensakoneen saloihin. Sytytysyksikköä epäillään tässä vaiheessa suuresti. Mutta jos sitäkin voisi testailla jotenkin? Oppisi senkin asian jatkossa. JOtkut ovat ilmeisesti tehneet jonkun testerinkin itse, jotta voisivat lukea vikakoodeja. Jos tuollainen olisi niin kertoisiko se jos vika olisi esim. sytytysyksikössä?
Ei ole autoa oikein tarvittu nyt niin en ole ryhtynyt osia kokeilemalla vaihteleen-pitää testailla ja tutustua bensakoneen saloihin. Sytytysyksikköä epäillään tässä vaiheessa suuresti. Mutta jos sitäkin voisi testailla jotenkin? Oppisi senkin asian jatkossa. JOtkut ovat ilmeisesti tehneet jonkun testerinkin itse, jotta voisivat lukea vikakoodeja. Jos tuollainen olisi niin kertoisiko se jos vika olisi esim. sytytysyksikössä?
VAihdoin sytytysyksikön uuteen ja kipinä palasi. Osa maksoi n. 45 euroa eli edullisia osia saa 190 E:hen tällä 2.0 litran peruskoneella.
Vanha sytytysyksikkö oli bosch-merkkinen mersun logoilla. Siinä oli lisäksi ruuvien päissä punaiset maalilla tehdyt sinetit eli voisiko tuo peräti olla 25 vuotta vanha alkuperäinen sytytysyksikkö? No joka tapauksessa kipinä palasi ja auto toimii normaalisti.
Puolan mittasin ja kokeilemalla siitä sai kipinän. Puolalle tuli 12,4 v jännite, kun otin maan oikeasta paikasta. Jäljelle jäi vain sytytysyksikkö tai induktioanturin vika. Vaihdoin todennäköisempänä vaihtoehtona sytytysyksikön ja siellähän se vika todellakin oli. Kiitos ja hei!
Vanha sytytysyksikkö oli bosch-merkkinen mersun logoilla. Siinä oli lisäksi ruuvien päissä punaiset maalilla tehdyt sinetit eli voisiko tuo peräti olla 25 vuotta vanha alkuperäinen sytytysyksikkö? No joka tapauksessa kipinä palasi ja auto toimii normaalisti.
Puolan mittasin ja kokeilemalla siitä sai kipinän. Puolalle tuli 12,4 v jännite, kun otin maan oikeasta paikasta. Jäljelle jäi vain sytytysyksikkö tai induktioanturin vika. Vaihdoin todennäköisempänä vaihtoehtona sytytysyksikön ja siellähän se vika todellakin oli. Kiitos ja hei!
Juu. Tuo taisi silti olla se "kallein" osa tässä tapauksessa (kipinä kateissa, vaikka virta tulee puolalle) vaikka olikin halpa. Katalysaattori-mallin puola olisi maksanut 33,50 e. Induktioanturin hintoja en tiedä, mutta ne kuulemma kestävät.dealer kirjoitti:Olipa mukava kuulla ettei tuon kalliimpaa osaa tarvittu.
Autoon menneet huolto/korjauskulut tähän mennessä: 28.12.2006-23.01.2008
KORJAUKSET:
-taakse kallistuksenvakaajan tanko "koiranluu" vasemmalle 6 euroa
- virranjakajan kansi ja pyörijä yht. 22 e (ostettu, mutta paketissa kokeilun jälkeen vielä)
- sytytysyksikkö 45 e
-YHT. 73 euroa
HUOLLOT:
- Öljynvaihto: 4 litraa mobil 5/40 synt S 19 e (tämä oli halpa hinta)
- Öljynsuodin 5 e
-YHT. 24 euroa
ELI SIIS
HUOLLOT+KORJAUKSET YHTEENSÄ: 97 euroa ja kaikki työt on tehty itse, että toistaiseksi vähällä ollaan päästy.
Yhden puutteen huomasin sytytysyksikön vaihdon yhteydessä-Kaasuvivustosta puuttuu jousi, joka painaa kaasua höllätessä mikrokytkimen alas ja ilmeisesti lopettaa syötön. Eli tuollaisen jousen nyt jostain varmaan nappaan ja asentelen.