Sorapihamekaanikon ristiretki ruosteen maailmaan
Sorapihamekaanikon ristiretki ruosteen maailmaan
Aamu kello 06.40 joskus talvella. Pakkasta hurjat -17 astetta taisi olla kylmin päivä koko talvena täälläpäin. Auto käyntiin ja peruutus lumivallin yli tielle. Tuulilasista kuuluu poks ja yläreunaan ilmestyy pieni halkeama.
Tänään keskipäivällä tuo halkeama venyi 3 senttiä lisää talvesta ja oli aika tutkia mistä mahtaa moinen johtua. Mitään iskemää ei näkynyt ja halkeama lähti listan alta.
Kappas kummaa siitähä lähti muutakin irti sikamassaan tarttuneena. Hetken käpistelyn ja kiroamisen jälkeen karu totuus. Lasi on pelkääjän puolen reunalta yläältä ja sivusta irti korista. Toki nyt siinä lasissa on kaksi halkeamaa kun se ruuvimeisseli vähä lipsahti.
Rälläkkä käteen ruosteet pois ja pieni toivon kipinä koska pellin reuna on tinattu koko matkalta joten hyvällä tuurilla ruoste ei oo tuhonnu ikkunanpokia kokonaan. Päälle pohjamaalia ja silikoonin kanssa listat kiinni ettei vettä sada sisällä enempää mitä ulkona.
Tässävaiheessa tuntui jo siltä että naapurin räksyttävä koira saa kohta ilmaisen kastraation anaalin kautta joten ei muuta kuin räikkä käteen ja etukulmaa irti.
Kappas kehveliä sehä irtos ja mitäs alta löytyy. Noin ämpärillinen multaa ruostetta ja sensemmosta. Lohduttavaa on kuitenki se että sorkkarauta meni vain yhdestä kohdin läpi pellistä ja sekin oli vanhan paikan kohta.
Yhteenvetona:
-Täytyy ostaa ooppeli
-Täytyy nostaa mersu pukeille kesäks
-Täytyy parantaa naapurisopua ja vuokrata riittävän iso kompressori hiekkapuhallusta varten
Niin ja täytys varmaan ettiä tallipaikkaa että saa tuon mörskän talveks muualle kuin pressun alle.
Tänään keskipäivällä tuo halkeama venyi 3 senttiä lisää talvesta ja oli aika tutkia mistä mahtaa moinen johtua. Mitään iskemää ei näkynyt ja halkeama lähti listan alta.
Kappas kummaa siitähä lähti muutakin irti sikamassaan tarttuneena. Hetken käpistelyn ja kiroamisen jälkeen karu totuus. Lasi on pelkääjän puolen reunalta yläältä ja sivusta irti korista. Toki nyt siinä lasissa on kaksi halkeamaa kun se ruuvimeisseli vähä lipsahti.
Rälläkkä käteen ruosteet pois ja pieni toivon kipinä koska pellin reuna on tinattu koko matkalta joten hyvällä tuurilla ruoste ei oo tuhonnu ikkunanpokia kokonaan. Päälle pohjamaalia ja silikoonin kanssa listat kiinni ettei vettä sada sisällä enempää mitä ulkona.
Tässävaiheessa tuntui jo siltä että naapurin räksyttävä koira saa kohta ilmaisen kastraation anaalin kautta joten ei muuta kuin räikkä käteen ja etukulmaa irti.
Kappas kehveliä sehä irtos ja mitäs alta löytyy. Noin ämpärillinen multaa ruostetta ja sensemmosta. Lohduttavaa on kuitenki se että sorkkarauta meni vain yhdestä kohdin läpi pellistä ja sekin oli vanhan paikan kohta.
Yhteenvetona:
-Täytyy ostaa ooppeli
-Täytyy nostaa mersu pukeille kesäks
-Täytyy parantaa naapurisopua ja vuokrata riittävän iso kompressori hiekkapuhallusta varten
Niin ja täytys varmaan ettiä tallipaikkaa että saa tuon mörskän talveks muualle kuin pressun alle.
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Koetas arvata kaks kertaa miks se on teipattu Juuri sentakia että ilman teippaamista sisällä on talvella jääpuikkoja ja kesällä vesisateessa pieni niagaran putous eli se vuotaa kuin seula. Täytyy huomenna vähä tutkia mitä tuosta kulmasta löytyy
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
aijjaa lainaan sulle piikki sikaa jos tarttet,sillä on napee päästää ruosteet ja massat pois,lähtee kuin kuppa töölöstä :idea:minkälainen kompura sulla on tarttis ilmaa reilut 250l/min niin sika toimii kohtuullisestiRuntula kirjoitti:Koetas arvata kaks kertaa miks se on teipattu Juuri sentakia että ilman teippaamista sisällä on talvella jääpuikkoja ja kesällä vesisateessa pieni niagaran putous eli se vuotaa kuin seula. Täytyy huomenna vähä tutkia mitä tuosta kulmasta löytyy
- Maiju-hoitsu
- keittiön hengetär
- Viestit: 158
- Liittynyt: 24.2.2008 19:33
- Paikkakunta: Oulainen
Kompura on siinä kun puhaltaa ite letkuun kaiken kahdeksan litran voimalla mutta luulen että taju lähtee ennemmin kuin ruoste Työpöydällä on kyllä idea oman kompuran rakentamisesta mutta siinä on vielä pieniä mekaanisia ongelmia mitkä pitää ratkasta ennekuin pääsee kokeilemaan mutta onhan tässä kesään vielä hetki aikaa.
Ilmeisesti hoitsun luonne on sitten tosi kieroutunu jos samanlainen on mitä mulla
Ilmeisesti hoitsun luonne on sitten tosi kieroutunu jos samanlainen on mitä mulla
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
mitä mekaanisia ongelmia sulla siinä onRuntula kirjoitti:Kompura on siinä kun puhaltaa ite letkuun kaiken kahdeksan litran voimalla mutta luulen että taju lähtee ennemmin kuin ruoste Työpöydällä on kyllä idea oman kompuran rakentamisesta mutta siinä on vielä pieniä mekaanisia ongelmia mitkä pitää ratkasta ennekuin pääsee kokeilemaan mutta onhan tässä kesään vielä hetki aikaa.
Ilmeisesti hoitsun luonne on sitten tosi kieroutunu jos samanlainen on mitä mulla
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
jaRuntula kirjoitti:Pitäs rakennella takaiskut niin sais käytettyä auton moottoria kompurana. Toki saahan niitä kaupasta mutta eihän siinä sitten oo mitään kivaa
Nelisylinterinen kone... Kaksi pyttyä moottorina ja kaksi kompurana? Toimisikohan? Auttavasti varmaan?millä meinaat pyörittää sitä moottoria
Kuka kokeilee ensimmäisenä?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Iso oikosulukukone tai tosiaan raktori antamaan vauhtia. Hitsailee ja mirkelöi nokka-akselin uuteen uskoon ja laittaa jaon sopivasti kohalleen. Tulpanreikiin takaiskut ja lähtöpuoli, ja kaikki venttiilit imuhommiin. TC-koneessa vain pakoajoitus uuteen uskoon. Toinen vaihtoehto, ehkä toimivampi on ottaa pakokeinut, nostimet tai tikut pois ja pelata vain imutateilla. Siinä tulee vain turha tahti ellei saa nokka-akselille kampiakselin ratasta. Tuohon vielä rätkän kone tahdistettuna rinnalle hoitamaan loppurutistus, niin vot. Yksi sukulaismies teki joskus pienen polttomoottorikompressorin pääosin kahdesta B&S koneesta ja isosta sammuttimesta. Mutta tuo auton koneesta teko kuulostaa niin toteuttamiskelpoisen järjenköyhältä rojektilta, että tee se ihmeessä ja raportoi kuvien kanssa.Runtula kirjoitti:Pitäs rakennella takaiskut niin sais käytettyä auton moottoria kompurana. Toki saahan niitä kaupasta mutta eihän siinä sitten oo mitään kivaa
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Onhan noita vissiin tehty kuplan koneesta niin että kaks pyttyä toimii moottorina ja kahta käytetään kompurana. Mutta mutta tässä ideassa heitetään alkuperäinen kansi hiiteen ja tehdään lappu päälle missä on läppäventtiilit imu ja pakopuolelle. Vielä ei kannata kysyä miten nuo läpät kestää ja miten ne tulee kiinni ja niinpäinpois koska tätä vielä mietitään
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Miksi tehdä venttiilit jos sellaiset jo on? No tietysti paino, vastus, monimutkaisuus ja huollon hankaluus tulee auton kannella eteen. Toisaalta se olisi omalaadukkaampi ratkaisu, eikä ainakaan raktorissa loppuisi pupu kesken venttiilin jousien tai painon takia.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
eipä kannata ei johan tuossa aikasemmin ehotin,että mulla olis rykötarpeet tavalliseen kompuraan piha-asentaja taitaa olla vielä nappuloitten ulottamattomissaJiitek kirjoitti:Eipä tuota kannattane alkaa värkkäämään kun on kerran jo semmoinen tehty ja toimivaksi havaittu.
Jäähdytin, polttoainesäiliö ja pakoputki äänenvaimentimineen, vähintään ison pesukoneen luokkaa, melko morkula. Painava ja pahaääninen.
Tai siis kannattaa ja ei kannata. Riippuu täysin miltä kannalta asiaa ajattelee. Innovaatioarvoa laitteella olisi jonkin verran vaikka semmoisia on ennenkin tehty, rahallinen kannattavuus heitti jo kuperkeikkaa tätä suunnitellessa, halpiksia kun saa kymppikaupalla...touhottaja kirjoitti:eipä kannata ei johan tuossa aikasemmin ehotin,että mulla olis rykötarpeet tavalliseen kompuraan piha-asentaja taitaa olla vielä nappuloitten ulottamattomissaJiitek kirjoitti:Eipä tuota kannattane alkaa värkkäämään kun on kerran jo semmoinen tehty ja toimivaksi havaittu.
Jäähdytin, polttoainesäiliö ja pakoputki äänenvaimentimineen, vähintään ison pesukoneen luokkaa, melko morkula. Painava ja pahaääninen.
Toisaalta MB-merkkisiä kompuroita ei monella olisi. ja se on kova sana nykypäivänä kun voi ilmoittaa jonkin laitteensa tehneensä itse, kädentaidot kun ovat ja ovat olleet katoavaa kansanperinnettä jo aikaa sitten.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Valmiit osat tulee kysymykseen vain totaalisen epäonnistumisen tai projektin monimutkaisuuden takia. Vielä en oo nähny kummastakaan ominasuudesta merkkejä joten kokeillaan nyt rakennella ja katotaan mitä tulee Onneks Kuusakosken iso hakkuri on tuossa reilu kahen kilometrin päässä jos tulee tilanne ettei se toimi ja pihalla ei ole tilaa niin voi työntää koko motin sinne
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
nonnii,eiköhän jatketa tuolla sun ässä rojektillaRuntula kirjoitti:Valmiit osat tulee kysymykseen vain totaalisen epäonnistumisen tai projektin monimutkaisuuden takia. Vielä en oo nähny kummastakaan ominasuudesta merkkejä joten kokeillaan nyt rakennella ja katotaan mitä tulee Onneks Kuusakosken iso hakkuri on tuossa reilu kahen kilometrin päässä jos tulee tilanne ettei se toimi ja pihalla ei ole tilaa niin voi työntää koko motin sinne
että mitä on tullu taas tehtyä lissää
Nättiä jälkee joo, meillä on kans tommonen minarc mutten oo vielä lattarautaan vedettyä koesaumaa ja kannenpulttiin vedettyä "ei-koe-saumaa" kummempaa vetänyt Nekin täytelangalla ilman kaasua.Pappi kirjoitti:Työkalut ovat vakuuttavat. Tuo mersussa käytetty "massa" palaa melko mukavasti savuten Kummaa tököttiä. Ota vaan se toinen puoli auki
Mitä kaasua ja lankaa oot käyttäny kun noin makian näköstä saumaa oot vanahaan peltiin saanu aikaan
T:Nimim. Kaasuluokka vuodelta -86 ja mig-kokemusta ei lainkaan.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Hiilidioksidia ja esabin 0,8 OK autorod 12.51 lankaa. Tossa 180 minarcissa on kätevää ku säätää pellin paksuuden sopivaks ja sitten toisesta nappulasta tekeekö matalaa saumaa vai möykkysaumaa Pelastaa aika monessa tilanteessa jos tarvii muurata enemmän. Tuo mersun kumimassa on aivan kauheaa ainetta kun sitä ei saa irti pellistä muuten kuin polttamalla tai sitten se on irronnut itestään ja välissä on sitten ruoste.
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Se vissiin tuo minarcki miggi toimii ihan kätevästi tuon adaptiivisen säädön kanssa ? Mulle tommosta kaupattiin rautakaupassa mutta ihmettelin että mikäs lelu se tommonen on.
Polttaako se helposti ohuemman pellin läpi ? Tai miksei vaikka paksummankin Saako sillä räittyä yhtenäistä saumaa paksumpaan peltiin sen kummemmin ette kokoajan töki ?
-Risto
Polttaako se helposti ohuemman pellin läpi ? Tai miksei vaikka paksummankin Saako sillä räittyä yhtenäistä saumaa paksumpaan peltiin sen kummemmin ette kokoajan töki ?
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Edittiä. Eli maksimit tuolle koneelle on 4mm mustalle 3mm ruostumattomaan ja 2,5mm alumiiniin. Niin ja miten se sitten polttaa
Tässä 0,9 sähkösinkittyä tietokoneen koppaa mihin on tehty viilto peltisaksilla joka turattu sitten kiinni
Samaa ainetta mutta sauman kohalla pellit limittäin pari kolme milliä. Koneeseen arvot 1mm/sopiva sauma nappi pohjaan ja tommonen siitä tuli
6mm levy koneeseen nupit kaakkoon ja hitsaamaan. Seoskaasulla olis varmaan tullu parempaa jälkeä ja olis saattanu sulaa pitemmälle mutta kyllä se tuolla hiilelläki melkein läpi meni.
Tässä 0,9 sähkösinkittyä tietokoneen koppaa mihin on tehty viilto peltisaksilla joka turattu sitten kiinni
Samaa ainetta mutta sauman kohalla pellit limittäin pari kolme milliä. Koneeseen arvot 1mm/sopiva sauma nappi pohjaan ja tommonen siitä tuli
6mm levy koneeseen nupit kaakkoon ja hitsaamaan. Seoskaasulla olis varmaan tullu parempaa jälkeä ja olis saattanu sulaa pitemmälle mutta kyllä se tuolla hiilelläki melkein läpi meni.
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.