Kivestääkö konepeltilukitus, ampuuko tähden ohtaan?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Kivestääkö konepeltilukitus, ampuuko tähden ohtaan?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tässä pieni käytännön vinkki varsin tavalliseen, pieneen, mutta kiusalliseen vaivaan. Sitä esiintyy kaiketi useimmissa Mersun malleissa, mutta erityisesti sen väitetään olevan 140:n tyyppivika (Motorhaube schließt schlecht, verzogen / Hood closes badly, spoiled! :shock: ).

Kyse on huonosti sulkeutuvasta konepellistä, joka helposti "ampuu takaisin" eli pellin koukut eivät saa otetta vastakappaleista. Joissain tapauksissa kyse voi myös olla ajan mittaan kohdiltaan menneistä säädöistä.

Tavallisempaa on kuitenkin kuivuus ja joskus vaikeasi havaittava smegma koukuissa. Niiden yläosaan sittaantuu hissukseen kaikenlaista pien, tiepölyn ja joskus myös öljyn sekoitusta. Tämä mörjä lisää kiinnityskoukun paksuutta yläreunasta siten, että jos säädön toleranssi vastakappaleelle on millin osien luokkaa, kappale ei enää niin helposti kierry koukun ympäri. Tätä edesauttaa myös lika vastakappaleen pinnoilla ja yleinen voitelun vähyys.

Tuolloin Mersun konepellinsulkemisohje ei enää päde (tipauta pelti vapaasti liikeradan puolivälistä kiinni), vaan se ponnahtaa takaisin ja jää tuulihakaan. Siinä sitten paukutellaan peltiä kiinni pää punaisena paikallisella TB:llä pissapojan täytön jälkeen :lol: Painamalla koukkujen kohdalta pellin tosin saa paremmin kiinni, mutta tarpeeksi sontaiset komponentit eivät tahdo saada otetta silloinkaan.

Nuo kun putsaa ja voitelee, niin pelti suorastaan imaisee itsensä kiinni.

Kuva
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Menööhä tuo kiinni, mutta ku toinen puoli jääpi vähä raollee, ja irvistämään.. Onkoha siitä sitte lähteny jotai osia kävelemään? :?
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

Erinomaisen tiedejournalismin säännöillä tehty graafi kuvastaa ongelman loistavasti. Tästä ei raportointi juuri parane. :)

Vielä kun tuossa city coupessa olisi konepelti jota paukutella niin johan ilo irtoisi. Nyt täytyy mennä putsaamaan vanhemman polven autojen konepeltejä.
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

tupru kirjoitti:Menööhä tuo kiinni, mutta ku toinen puoli jääpi vähä raollee, ja irvistämään.. Onkoha siitä sitte lähteny jotai osia kävelemään? :?
Ei kai sieltä oikein osia pääse puuttumaan, kun niitä ei montaa edes ole. Pikemmin tuntuu, että vastakappale ei nappaa koukun ympäri. Onko siellä kummallakin reunalla syylarin vieressä (lukitushakojen edessä) kumipäiset tapit, jotka vastaavat konepellin etureunaan? 126:ssa on ja samaa vikaa oli aikoinaan itselläkin. Se tappi on lukkomutterilla kiinni ja tapissa on jengat. Tappia voi koettaa kiertää vähän sisäänpäin*, jos se nyt kannattelee konepellin reunaa siten, ettei haka aivan yletä vastakappaleeseen. Muistaakseni myös konepellissä oleva koukun paikkaa voi hieman säätää. Koeta vaikka sinitarralla, mihin kohtaan vastakappaletta konepellin koukku osuu ja säädä sen mukaan.
* Älä kierrä siitä kumiosasta, vaan pihdeillä itse tapista. Kumi on vain liimalla kiinni ja jää käteen, jos jenka on vähänkin tiukka.

Edit: Tack tuc, täällä selvästi osataan arvostaa tutkivaa journalismia :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Kiitokset Kaapolle. Minäpä kokeilen, jospa se nuilla ohjeilla tokenisi. :wink:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”