ABS järjestelmä 250 meseen toimintakuntoon

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
esko
Viestit: 2
Liittynyt: 27.4.2008 11:41

ABS järjestelmä 250 meseen toimintakuntoon

Viesti Kirjoittaja esko »

milläs sais pelittämään.jarrut toimii mut katsastus ukko vinkuu että ne ABS:ssätki pitäis saara toimimaa tai muute ei leimaa heru. :cry: HJÄLP!!!
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tervetuloa meselle!

Ilmeisesti kyseinen kulkine on W124.

ABS-viat ovat suhteellisen yleisiä tässä mallissa. Yleisin vika liittynee etupyörissä oleviin antureihin, jotka ovat yleensä vain niin likaisia, ettei signaalia tule. Toinen yleinen vika on se, että etupyöriltä lähtevä johto voi olla poikki.

Anturin kannattaa koittaa ensin puhdistaa. Samalla voi yleismittarilla mitata vastuksia anturilta ja pyöritellä johtoa. Jos lukema vaihtelee suuresti, on johto poikki.

Joskus vika on myös ABS:ien "aivoissa" eli purkissa joka löytyy akun takaa. Tämä on kuitenkin harvinaisempaa. Myös erikokoiset renkaat voivat sytyttää ABS-valon.

Jääkö ABS valo palamaan heti käynnistyksen yhteydessä vai syttyykö se vasta kun autolla on ajanut muutaman metrin?
esko
Viestit: 2
Liittynyt: 27.4.2008 11:41

Viesti Kirjoittaja esko »

Kiitoksia :) niin autosta on kytketty valo pois mutta katastus mies sanoi että vikaa on abseissa mutta ei sanonut mitä.Autoonhan on vaihdettu perä,eli voikos sekin vaikuttaa jotenkin jos kerran renkaatkii vaikuttaa?Pitää vissii kattova kuha ehtii niitä letkuja siellä etupä'ässää.nii voisitko vieläkertoa että missäs on ne sulakkeet jos vika ois vaikka niissäkii(jos niitä on enemmänkii)Kiitos jo etukäteen.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kyllä todellakin voi vaikuttaa jos perä on vaihdettu! Perässä on anturi ja hammaskehä, jossa on tietty määrä hampaita. Näin ollen erikokoiset ABS-perät eivät ole keskenään vaihtokelpoisia.

Näyttääkö mittari kuitenkin suurin piirtein oikein, ettei nopeusmittarissa olie kymmenien kilometrien heittoja?

Perämurikassa lukee jommalla kummalla puolella kaiken sen lian alla se perävälitys. Jos on autoa mahdollista saada ylös, voisit aloittaa vilkaisemalla sitä kirjoittamalla tänne mitä siinä luki, siitä voisi ehkä olla apuja.

Sitä en kyllä tiedä näkeekö mistään perää avaamatta, että kyseessä on ABS-perä. Ei ole tullut vetareiden tai perien kanssa pelattua, joten enpä osaa sen enempää sanoa kyllä :cry:.

ABSn aivoboxi sijaitsee akun takana. Siellä on parit suojamuovit ja sen jälkeen löytyy musta rasia, joka sisältää elektroniikkaa. Tässä rasiassa on joskus vikaa, mutta harvakseltaan.

Jos polttimo on otettu mittaristosta pois, viittaa se siihen, ettei vikaa ole viitsitty/haluttu selvittää, eli se voi olla missä vain. Ensimmäiseksi veikkaan tunnistimia/johtoja, mutta koska perä on vaihdettu, voi vika olla sielläkin.

ABSien vika oli todennäköisesti se, etteivät ne toimineet. Eipä niissä yleensä muuta vikaa ole, ne joko toimivat tai eivät toimi.

Erillistä sulaketta niille ei käsittääkseni ole, vaan sulakkeet ovat samassa rasiassa kuin muutkin sulakkeet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”