203, 200CDI - kokemuksia

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
goslar

203, 200CDI - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja goslar »

Ostin ensimmäisen mersuni :shock: . Kauppaan lähdin mielessä ostaa 300-sarjan bmw, mutta sinne oli tullut juuri 42 tkm ajettu 200cdi. :P

Koeajo ja auto vaikutti mukavalta, lievää tehottomuutta lukuunottamatta. :lol:

Nyt on ajeltu 30 tkm. Pissapoika temppuili, kävin korjaamolla kolmeen kertaan :!: , onneksi oli takuu. Tuntui kuin koko auto olisi purettu mokoman vian vuoksi. Nyt on mennyt paremmin.

Mutta pojat abc huoltamolla sanoivat, että tämä on niin huono auto että opelin maine huonoimpana autona on mennyttä. Miten on käyttäjät, kenellä kyseinen kulkupeli on, onko niin että vielä kun jonkun taalan tuosta rakkineesta saan, se kannattaa kiikuttaa toyota kauppaan jonkin peräkylän patruunan pojan kiusaksi. Kommentoikaa mielellään vain jolla tämä malli on, ei kumminkaimanserkunpojan kertomuksia.

EDIT: Hiukan otsikkoa muuntaen... T:Suksi
rtd
virallinen valvoja

Viesti Kirjoittaja rtd »

joo, meilläkin ABC:llä on kommentoija aina...
mutta ne jotka morkkaa mersua ajelee kaverin toi-otan kyydissä...

Eli mitäpä niistä. tervetuloa forumille, ja oneks olkoon uudesta hienosta autosta!
Pro-HVM
dealer
Itämaan tietäjä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa Meselle, goslar :!:

Minulla ei ole tuollaista autoa mutta kokemusta niistä on joten tohdin vastata kysymykseesi. :D
Noissa ongelmia on esim:

- heikot etupään nivelet (alatukivarsi maksaa noin 210 euroa kappale)
- taka-alatukivarren ulommat helat, jotka alkavat narista
- lämmityslaitteessa on heikkoja muovivipuja, joiden vaihtaminen edellyttää muutaman tunnin purkua ja kasausta
- imusarjan läppien akselin irtoaminen

jne...

W203:ssa on paljon enemmän ongelmia kuin olisi samanikäisessä yhtä vähän ajetussa W123:ssa.
Vertaus on ontuva, mutta sillä haluan kuvata sitä että kehityksen vauhti on ollut jo vuosia liian kova; mitään ei enää ehditä kehittämään sellaiseksi että se kestäisi, kun on jo alettava suunnittelemaan uutta.

Toisaalta, ABC:n parlamentin puheet kumpuavat kateudesta. :lol:
wiimax.fi
goslar

Kiitokset vastauksesta. Tuossa ehdin jututtaa yhtenä päivänä mersu asiantuntijaa....tiedä sitten miten tietävä oli, mutta vakuuttavasti puhui. Hän mainitsi juuri nuo dealerin viat, mutta sillä erolla että nivelet ja alatukivarret olisi minun autossa (-03) jo kestävämmät. Aika näyttää, jos autoa pidän.

Lämmityslaitteen ongelmat ovat kuulemma minulla edessä, niille tehdas ei kuulemma ole tehnyt mitään.

Imusarjan läpistä ei ollut puhetta.

Autot on niin pitkälle makuasioita, mutta jokin "se" tuossa nimenomaan c-sarjassa oli, mikä minut sai vaihtamaan kaupan kohdetta jo valitsemaan BMW malliin. Harmi vain jos laatu ontuu, mutta katsotaan onko huoltamon parlamentti sittenkin oikeassa.

Mersu on kyllä ollut sydämmessä. Minun veljeni, kolme kappaletta työskenteli Saksassa 70-90 luvulla. Sieltähän niitä mersuja sitten tuotiin muuttoautona. Silloin esim. -80 vuonna joutui 300d mersua jonottamaan hyvän tovin. Mutta ajat muuttuvat, ja mersu valitettavasti niiden mukana...
tuikku
Mersutohtori

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Terve vaan, minunkin puolesta !

Moottorin tyyppi vaihtuu kesäk. -03. om646.
Sen jälkeen valmistetut 1600 bar ruiskutuspaineella.
Imusarjakin on nyt muovia. Ei ole multa vielä läpät tippuneet......
Käsittääkseni nippelit lämppärissä olisi kestävämmät.
Eipä nuihin kyllä tarvi koskeakkaan.

Mulla vaihdettiin etupyörän laakerit takuuseen, huulitiivisteessä joku valmistusvika ja laakeri ruostui.
Lisäksi varulta, ennen takuun loppumista vaihdatin ne narinaa aiheuttavat helat.
Sen lisäksi takuuseen vaihdettu polttoainesuodatin, kun ensimmäisessä oli tekovika ja se vuoti kovalla pakkasella.
Muuta en nyt äkkiä muista.

Minä kyllä olen huolellinen auton omistaja ja ajelen vaan ihan tasaseen ja hissukseen, tyypillinen pappamersulla ajelija, karvalakkia en tosin omista.
Kohta satatuhatta mittarissa.

Vanhemman moottorin yhteydessä (om611) olevassa vaihteistossa, tai siinä kepin siirtäjämekanismissa ollut joillain onkelmia.
Uudemmissa muutettu.

Suuttimien tiivisteet murheenkryyni.
Jos on yli satatuhatta ajettu, niin melkeimpä käyttättäisin irti.
Viimeistään seuraavassa huollossa, halpa remontti, kun se tehdään etukäteen.
Samalla käytättää irti myös hehkuja, ennenkuin nekin juuttuvat oikein kunnolla. Sama juttu, halpa...........

Jos kojetaulusta kuuluu epämääräistä narinaa, niin elä ensimmäiseksi hakkaa sitä, vaan vika voi olla siellä ulkopuolella, tuulilasin alapuolella olevassa laajaassa muovisessa "suojassa".
Nimimerkillä: Hulluuden partaalla.

Pienoiseen tehonpuutteeseen on monenmoista lääkettä.
Aspiriini on siitä halvimmasta ja järkevimmästä päästä.
Mutta tehojen kaksinkertaistaminenkaan ei ole vaikeaa.
Aivovauriosta, tai monenvärisitä pillereistä, tai yllyttävistä kavereista on siinä korvaamatonta apua. :lol:
.
goslar

Tuikullakin tuntui olevan mielenkiintoista asiaa. Täytyy pitää mielessä nuo mainitsemasi asiat, kun huollossa autoa käytän.

Nauratti tuo "epämääräinen narina" :happy: . Olin eräänä aamuna noussut ns perse edellä ylös :x ,ja eikös pentele juuri silloin alkanut epämääräistä ääntä kojetaulun kätköistä kuulua....

Viittä vaille, etteikö monoa kojetauluun olisi alkanut tulla, mutta ääni loppui... No sitä en olisi tehnyt kuitenkaan. Olen myös tarkka auton pitäjä. Pari naarmua maalipinnassa ei niin ota päähän, mutta jos tekniikassa jokin vähänkin piiputtaa, korjatava on.

Muuten, kun olen lueskellut noita autopalstoja; tekniikanmaailman ja tuulilasin, niin siellä tuntuu olevan ihmisillä tosi kestäviä autoja.

On ajeltu volkkareillakin satojatuhansia ilman remontteja, ja vielä kuulemma menee kuin uusi auto.

Eli kun lukee, mitä mersuilla on ollut ongelmia, herää kysymys että onko mersu tosiaan laadultaan niin huono, vai kaunistellaanko muilla palstoilla omia autojaan. Ehkä täällä sitten ollaan rehellisiä, ja kerrotaan myös huonot puolet autoista.

Muuten, minun autoni on automaatti. Huoltokirja väitti, että laatikkoon ei öljyjä tarvitse vaihtaa :shock: .

Meinaan ne kuitenkin vaihdattaa :idiot: Onkohan kallista...? :banni:
Ville S.
VAG asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

No volkkarilla ny ei ainakaan ajeta satojatuhansia ilman remonttia :lol: :lol: :lol:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
tuikku
Mersutohtori

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Oletkos Ville katellut joskus autosi alle ?
Pakoputkisto on nyt ainakin jonkun huumehörhelön suunnittelema.
On kyllä mielenkiintoisin esitys, mitä olen nähnyt.

No niin, asiaan.

"Suutinremontin" yhteydessä samontein päivitä niitä suuttimia vähän paremmaksi.
Sen alkuperäisen ruiskutussuuttimen kärkiosan, jossa ne suutinreijät sijaitsevat, voi vaihdattaa, eikä se ole edes kallista, vaan suorastaan halpaa.
3,0 cdi AMG,n suuttimia vastaavaksi.
Teho nousee ~10 hv/sylinteri pelkästään sillä.
Pelaa hyvin ihan jo vakio-ohjelmalla. Plug and Play, vai miten se meni.
Kakasataseen ei edes tarvi ahdinta ruveta vaihteleen, kun teho pysyy kuitenkin sen verran aisoissa.
Jos ihan eteläsuomessa asut, niin vaikkapa hämeen diiselissä tekevät ko. operaation, ilmeisesti myös vaikka veisit koko auton sinne.
Hintataso koko operaatille, jos sen itse teet, jää viidensadan korville.

Sen verran mersumiehellä häviää rahaa jo mattoja kopistellessa. :lol:

Varsinaisista viritystoimenpiteistä ehdottomasti kannatettavin.
Moottorin hyötysuhde vaan paranee.
Samoten kierrosherkkyys.

Toinen yhtä helppo, tai itseasiassa helpompikin toimenpide on moottorin käyttöjärjestelmän uudelleenohjelmointi. (lastuttaminen)
Siinä muutetaan niitä parametreja, joilla moottorin tehonsäätöä hoidellaan.
Siihen toimenpteeseen tuo sinun autosi moottori on mitä parhain.
Voima lisääntyy paaaaallljon.
Lastuttajia on netti pullollaan.
Itse olen käynyt http://www.turbotec.com/Mika Karala.

Varsinainen roketti rolli alkaa, kun nämä em toimenpiteet yhdistellään, mutta eipäs nyt mennä asioiden edelle, ensin pitää saada kala nielaisemaan koukku tarpeeksi syvälle. :twisted:
.
goslar

Mielenkiintoista asiaa. Valitettavasti en asu Etelä-Suomessa, vaan etelästä katsottuna kehitysalueella, eli Pohjanmaalla. Kokkolassa käyn autoni kanssa, jos ei itse sille keinoa saa.

Tunnut olevan perillä asioista. Itseäni kiinostaisi tehon nosto jonnekkin 220 mallin tuntumaan. Moottorihan ilmeisesti on sama, ilman tasapainoitusakseleita.

Mutta entä voimansiirto? Käsivaihteisessa ainakin on eroja. Ilmeisesti -tomaatissakin, vai onko...?
h5

Viesti Kirjoittaja h5 »

goslar kirjoitti:Mielenkiintoista asiaa. Valitettavasti en asu Etelä-Suomessa, vaan etelästä katsottuna kehitysalueella, eli Pohjanmaalla. Kokkolassa käyn autoni kanssa, jos ei itse sille keinoa saa.
Terve,

Pienenä vinkkinä sinne pohjanmaan suuntaan, Mese.fi:n yhteistyökumppani:

viewtopic.php?t=1895

Heikki :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”