BMW-dieselit

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

BMW-dieselit

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

En bongannu äkkiseltään tällasta aihetta, mutta oman henkilökohtaisen mielenkiinnon vuoksi kyssäriä.

Miten noissa 2000-luvun taitteen pemareissa nuo polttoainejärjestelmät menee? Ilmeisesti M57-sukupolven moottorit, M57D29 ja M57D25 (eli "kuuluisat" kutosdieselit mm. 525d ja 530d) ovat molemmat Common Rail-järjestelmällä, mutta mitenkäs tuo M47D20 (käytetty mm. E46 320d tai E39 520d), taitaa olla sillä surullisen kuuluisalla VP44-pumpulla? Ja onko se nelipyttynen sitten suoraruikkari vai ? Tuskin kuitenkaan esi- tai pyörrekammiokone? :shock:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Juurikin näin, kuten kerroit. Suoraruisku ja VP44. Vaihtui Commonrailiksi noin 2003.
S204, AZT250
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

m57d29 on oikein hyvä. :wink:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mul olis kans ollu mieles jo pari vuotta toi e39. väyrynen o nii saatanan ruma, ni meinasin että jos ostasinki "hieman" paremmannäköisen ja oloisen pelin eli E39 touring 525tds tai 530d automaatti... Kumpi olisi se luotettavampi versio? Näillä lisäkysymyksillä jatkettaisiin kummastakin mallista. Ruotsi tulee olemaan hankintamaa logistisista syistä, eli Ahvenanmaalle.:

Eli kysymystä riittää:
- mitä kannattaa tarkistaa/ottaa huomioon ennen ostoa?
- paljon on "loppunajetun" 525tds:n ja 530d:n mittarissa?
- polttoainevero, vakuutukset, ajoneuvovero per vuosi? entäs pakettiautona?
- mitä vikoja näihin yleensä tulee?

Sen verran sanottakoon että koeajoa olen 525tds farkulla ajanut tuhansia kilsoja taksina 1999 eli sillon kun ne olivat uusia, eli mitään "vikoja" en päässyt kokemaan. Nyt 10v myöhemmin se olisi lie ajankohtaisempaa

Terveisin "tuleva bemmistikö?"

PS
mallivaihtoehtoja:
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_525_ ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_530d_31 ... ?ca=11&w=3
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sergey kirjoitti:Mul olis kans ollu mieles jo pari vuotta toi e39. väyrynen o nii saatanan ruma, ni meinasin että jos ostasinki "hieman" paremmannäköisen ja oloisen pelin eli E39 touring 525tds tai 530d automaatti... Kumpi olisi se luotettavampi versio? Näillä lisäkysymyksillä jatkettaisiin kummastakin mallista. Ruotsi tulee olemaan hankintamaa logistisista syistä, eli Ahvenanmaalle.:

Eli kysymystä riittää:
- mitä kannattaa tarkistaa/ottaa huomioon ennen ostoa?
- paljon on "loppunajetun" 525tds:n ja 530d:n mittarissa?
- polttoainevero, vakuutukset, ajoneuvovero per vuosi? entäs pakettiautona?
- mitä vikoja näihin yleensä tulee?

Sen verran sanottakoon että koeajoa olen 525tds farkulla ajanut tuhansia kilsoja taksina 1999 eli sillon kun ne olivat uusia, eli mitään "vikoja" en päässyt kokemaan. Nyt 10v myöhemmin se olisi lie ajankohtaisempaa

Terveisin "tuleva bemmistikö?"

PS
mallivaihtoehtoja:
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_525_ ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_530d_31 ... ?ca=11&w=3
Jos Ruotsista ostaa auton Ahvenanmalle niin meneekö siitä Sama vero kuin toisi vaikka Turkuun?
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Itte varmaan jättäisin tds:n ostamatta. Eikös se ole sama kammiodiisseli mita e34 korissakin.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Bemmin ei pitäisi mädäntyäkään niin, kuin väyrysen. :idea: Tuon ikäisissä takavetoisissa dieselfarkuissa kun on vaihtoehdot aika vähissä. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
libzane1
Viestit: 276
Liittynyt: 22.10.2010 13:57
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja libzane1 »

Tollane 530d on ainakii pirun lupsakka peli ajella (2500km ajettu tosin) huollotha noissa on samoissa hinnois ku mersunkii. Komee vaihtoehto kyl sergeyllä toi. Jos ois noissa hinnoissa suomessakii nii pihaan tulis heti :D
Kuva
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Yhellä tutulla tytöllä on tuommoinen 530d varmari ja voi ristus miten sitä on saanut remontoida. Kilometrejä ei ole kuitenkaan kuin reilu parisataa tuhatta.

Eräs toinen tuntemani tyttönen on ajellut 530d:llä pitkään, remonttia on saanut tehdä, viime talvenakin seisoi vissiin enemmän kuin oli ajossa.
Nyt sitten lopulta kyllästyi ja vaihtoi auton.

Samanlaiseen, vain vähän uudempaan. Joku niissä on joka viehättää, harva osaa merkkiä vaihtaa. Liekö sama kuin mersuissakin, että virhettään ei voi tunnustaa?

Ja niin kai se haikailee uudemmasta penarista tuo ensimmäisenkin esimerkin henkilö.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Häätyy ootella sitten että Sergey käy tollasen E39:n, jos se auttaa päätöksenteossa. :happy: Kun ei millään haluais ostaa etuvetosta (= V70), mutta ei kyllä mätänevääkään. :x
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Siin saattaaki mennä pitkä tiima, mulla ku hyvän JA halvan ettiminen kestää aina 1 päivästä 5 vuoteen :D Kiire ei ole. Menihä mulla coupen etsimises liki 2 vuotta. Ja w202 taas löyty nii että ajettii ruotsiin ja "OHO, ompa halpa! Ostan..."

Mulla kun tuo hinta on tärkein kriteeri. Ja se määrää ja sitte hyvien ja halpojen löytyminen venyttää aikaskaalaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ostaa hyvän ja sitten halvan toiseks :wink:
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Sergey kirjoitti:Siin saattaaki mennä pitkä tiima, mulla ku hyvän JA halvan ettiminen kestää aina 1 päivästä 5 vuoteen :D Kiire ei ole. Menihä mulla coupen etsimises liki 2 vuotta. Ja w202 taas löyty nii että ajettii ruotsiin ja "OHO, ompa halpa! Ostan..."

Mulla kun tuo hinta on tärkein kriteeri. Ja se määrää ja sitte hyvien ja halpojen löytyminen venyttää aikaskaalaa.
Ei mullakaan kiire ole, mutta kun oikein kenelläkään ei tunnu olevan kokemuksia BMW:stä. Useat essonbaariasiantuntijat kertovat että aivan hirveitä läjiä, ei kestä mitään mutta voimaa on. Vedä siitä sitten johtopäätöksiä. :lol:

Muakin kiinnostaisi tuo tieto, että onko 300tkm ajettu bemmi jo lopussa. Toki erityisesti noita 520d:tä pyörii 400-500tkm ajettuina, mutta onko ne jo ihan finaalissa? Henkilökohtaisesti en usko, että melkein mikään 2000-luvun taitteen "premium-auto" olisi mekaanisesti aivan lopussa. Apulaitteista ei ole sitten varmuutta. :roll: Mulle riittäisi varmaan tollanen 520d touring manuaalikin, jos olisi vielä autom. ilmastointi. Siitäkin Karala kehuu irroittavansa 163hv/340Nm. 8)
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Eikös se Jube ole aikamoinen bimmeritietäjä, tosin ei taida paljon kirjoitella enää täällä mesellä... :roll:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29456
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä en ottas 320 / 520 D bemaria ajoautokseni, liian kallista turbo- ja jopa koneremonttia ollut niissä.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

kutoskoneissa on kyllä ongelmia niissäkin, imusarjan läpät, turbo, suuttimet, pa-siirtopumput, termarit, alusta, vaihdelaatikot, midin pikselikato, valo-ohjausyksikön kosahtaminen, hehkurele jnejne.

Täytyy kirjotella myöhemmin kunnollinen lista mitä tuohon omaan on tehty ja paree selitys vioista ja syista.

Omaan autoon on menny yhen cdi 202 verran rahaa, mutta tekniikkaa on pyrittykin pitämään ku kipeätä p*llua.

Samanlaisia paskakasoja nämäkin on kuin mersut, pahin ongelma kuitenkin on osaavan huollon löytäminen.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Tuollainen 530d E39 oli itsellä pari vuotta, jonka jälkeen meni kaverille muutamaksi vuodeksi.

Omana aikana ei huoltoja kummempia tullut (siis niveliä jne vaihtelin) ja seuraavan omistajan aikana ei mennyt särki, kuin siirtopumppu.

Kilometrejä tuolle taipaleelle taisi kertyä se n120tkm.

Hillittömän hyvä auto ja vaimoke siintä vieläkin haaveilee. Kun farkkua etsiskeli, niin oli bemari mielessä, mutta kun yhden kanssa oli ongelmattomasti selvinnyt, niin ei uskaltanut kokeilla tuuria enää toisen kanssa :lol:
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

imusarjan läpät käsitääkseni saa nikkaroitua pois? Kuulin vaa huhua... Tommoset suutinjutut yms. taitaa olla kaikkien merkkien ongelma. Tuo 90-00 lukujen taite oli sitä CDI etsikkoaikaa ja kaikki kokeili ilman kunnon testailua että millasia saa aikaan.

Yleisesti ottaen mä oon lähinnä 530 katellu ku sitä tuntus ruottis olevan paremmin saatavilla ku 525.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
ruikku
Käyttöohjeuskovainen
Viestit: 380
Liittynyt: 19.10.2010 0:09

Viesti Kirjoittaja ruikku »

E39 farm. tds bemarista löytyy henk. koht. kokemusta vajaan 6v/200tkm ajalta.
Jonkin sortin näkemys on, mitä kannattaa huomioida erityisesti, jos ko. automallia hankkimassa. :wink:
Harvoja autoja mesen lisäksi, jossa kone oikein päin ja vetää oikeesta päästä. Ja saksalainen :)
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

No listataan muutama juttu tähän mahdollisista vioista, pyrin tekemään sellaisen syy/seuraus/korjaus tyylisen listan.

-imusarjan läpät(vain automaateissa), EGR vetää paikat tukkoon ja tietyssä vaiheessa kun alkaa läppien vierelle tulla sementtiä liiaksi niin läppä vääntää itsensä irti akselista ja suoraan sitten sitä kautta imukanavasta koneeseen. Jokunen moottoririkko on tällä tapaa tullut. Yleensä porukka poistaa läpät katkaisemalla akselit, tukkimalla alipaineletkun ja korvaamalla akselin liimalla ja ruuvilla. Samalla monesti tulpataan peltilätkällä EGR(voi muuten jäädä vuotamaan) ja nyppästään kellosta alipaineletku irti ja tukitaan sekin.

-Suuttimet, kärki vetää juntturaan ja alkaa vuotamaan yleensä paluulinjaan. Kuulee käyntiäänestä hyvin, etenkin kuormittaessa. Alkaa 'kalisemaan' kun ei saa soppaa, joillakin on mäntiä noista sulanut kun ei ajoissa olla puututtu asiaan. Korjattuja vaihtosuuttimia saa saksasta, suomessa hinnat +300e saksassa 150-210e jos vanhat lähettää sinne.

-Turbo, laakerit sorona ja joissain tapauksissa viheltää akselin poikki asti, syynä osittain GT2556V huono laakerointi. Syynä nopeutuneeseen hajoamiseen useimmiten tukkoinen huohottimen 'suodatin' (=vaahtomuovitöppelö) joka taas tekee sen että alakertaan tulee vastapainetta joka taas tietää gutaa turbon laakereille. Korvattavissa uudemmista M57N koneista tutulla painetoimisella öljynerottimella(bmw numero 11127799366). Turbon tilalle on saatavissa nikkaroimalla GT2260V, laakerointi kestää paremmin ja 30d koneen kanssa ihan toimiva paketti, saa sekä alipaineohjauksella että sähköservolla. 25d(M57D25) hajonneeen turbon tilalle kannattaa laittaa GT2556V joita löytyy helpommin kuin GT2052V, kestää pienemmän koneen kanssa paremmin ja parantaa vetoaluetta hieman, korjattua ostettaessa ihan ok vaihtoehto.

-Alusta, ongelmana useimmiten vapina. Yleensä johtuu nopeasti kuluvasta alustarakenteesta. Kaikissa varsissa pieni henki niin alkaa vapinoita esiintymään, etupäässä 2 vartta jotka pitää uusia, tarvikkeita ei kannata suosia ellet ole heti myymässä. Hintaluokka 100€/kpl suomenmaalta, saksasta meylen tekeleitä saa sarjoina sitten halvemmalla. Takapäässä on sitten enemmän osia ja näinollen enemmän uusittavaa, varsinaisen tukivarren puslat kestää melko kivasti mutta muut pienevvät varret kehittää itselleen pienen liikkumavaran joten tutinoita tiedossa sieltäkin. Pakkasilla nämä tuppaa syömään iskareita aamupalaksi, joten syytä muistaa ajella ekat sadat metrit hissuksiin.

-Polttoainepumput, kuluttavat itsensä loppuun kollektorin osalta. Ovat "uivaa" mallia joten hiiliä on hyvin jäljellä kollektori finaalissa. Pätee niin koskan jalkatilan alla olevaan ruuvimalliseen siirtopumppuun joka maksaa 250e(pierburg @ fixus), marmoritiskiltä yli 300e. Tankkipumppu kuluu ja hajoaa samalla lailla, hinta 150-200e. Tarvittaessa pumpun saa yleensä heräämään henkiin kopistelemalla tankkkia pohjan kautta tai pohjamuovin läpi kopistelemalla jos etummainen ronaa. Ei kannata vitkutella liian pitkään, oireilu kun alkaa niin ei yleensä ole enään kovin pitkäikäinen sen jälkeen.

-Webastoissa on ollut korttivikoja vuotavan suojakannen takia, paikka on pirullinen ja sitten se perinteinen kiertovesipumppu joka noissa ronaa. Pumput hieman kivenalla sinänsä että KAHA hallinnoi myyntiä ja toistaiseksi ainoa josta tiedät että saa alkuperäistä Thermotop C/Z 5kW dieselin pumppua on fixus liikkeet. Hinta parinsadan euron hujakoilla, pumppu purettavissa ja vinkkiä sain että hiilet olisi yleensä noista loppu. -Pumpun korjattavuus paskapuhetta, hiiletön pumppu-

-MID(radion paneeli)/mittariston pikselit, eli näistä yleensä häviää pikseleitä midistä ja on taitavalle nikkarille itse korjattavissa kun saa lisättyä painetta liitinkantaan. Ei kuitenkaan poropeukaloille, eli osaavia korjaajia löytyy kyllä ympäri suomea jotka kohtuulliseen hintaan noita tekee. Uutta ei kannata ostaa tai on taas saman ongelman kanssa painimassa muutaman vuoden päästä.

-Valojen ohjausyksikkö, oireena yleensä se että toisen puolen pitkät jää palamaan. Tietää rikkonaista ohjainyksikköä, hinta noin 400e. Korjattavissa itse jos vain kolvi pysyy kädessä, yleensä menee fetti naulaksi sieltä.

-Termostaatit, eli ikääntyessään falskaa. Pelkkä päätermari ei aina riitä jos myös EGR termostaatti on sorona, EGR termari on tukittavissa jollain peltilätkällä tai kolikolla. Samalla jos termaria vaihtaa niin kannattaa vaihtaa myös vesipumppu. Samalla vaivalla vaihtuu

-Hehkurele, joko on liitoksia irti sisältä tai sitten hitsaa kärki kiinni releessä. Jos juotokset irti niin helppo korjattava. Samalla jos käyttää hehkureleen irti on syytä mitata hehkut, 6 pinnin ryppäästä saa mitattua. Vastusalueella ja arvot pitäs olla 1-2ohm.

-Automaattilaatikot porsii, turbiinista menee neulalaakeri. Useimmiten johtuu öljyn kuolemisesta. Kannattaa vaihdattaa huuhteluperiaatteella ettei jää roskaa kiertoon, turbiineja on mennyt pienilläkin kilsoilla mutta siihen ravistusoireeseen pitää ajoissa puuttua tai muuten vaihtuu koko laatikko. Saksasta saa kohtuulliseen hintaan korjattuja laatikoita kun vanhan lähettää tialle.

Nojoo, tässä nyt muutama päälimmäinen juttu joka tuli mieleeni.

Mitäs tuohon omaan on tehty, no karkea listaus tässä:

-alustan osat 2x etupää(oma moka) taakse vain koiranluita.
-termari+vesipumppu
-turbo+putken alkupää
-kaikki hehkut
-etummainen pa-siirtopumppu
-pyöränlaakerit
-vetari(oma moka)
-iskarit+jouset


Eli ongelmattomia nämä harvemmin on, murheenkryynejä on monille osunut.

Eli ostaa jonku 400e ritsan joka voi tuupata jonkkaan ja jatkaa taksilla matkaa. Viatonta autoa kun ei ole vielä keksittykkään. Kaikesta värkkäämisestä huolimatta on tämä ainoa auto jolla vielä jaksaa ajaa. Normaalisti vuodessa tai parissa kyllästyy, tämän kanssa ei sitä vielä ole käynyt.
Viimeksi muokannut Mulqvist, 13.10.2011 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kamalaa luettavaa, nyt on p*skat housussa. :x

Mulla tais vasen etuiskari hajota sitten jossain välissä, kolahtelee aika rumasti toisinaan... :(

Lappusia on mukana, että ois muka saksan maalla tehty kansi ja suutinremontti, testerin päässä kyllä suuttimen arvot olivatkin ihan kohdallaan, että mistä sitä tietää vaikka ois tehtykki. :nocando:

Onneks on vasta 363 000 mittarissa, niin ei oo vielä hätäpäivää. :happy:

termari kyl pitäis kattoa, pirun hitaasti lämpenee, tietysti sitä hukkalämpöä ei hirveesti tuu jos auto vie 6 litraa sadalle ainetta. :roll:

Ja webaston kortti pitäis korjata. :lol: Just vasta vaihdoin abs anturin, meni mittari pimeeksi ja asc ja abs 8) onneks osat on halpoja :whistle:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

ruikku kirjoitti:E39 farm. tds bemarista löytyy henk. koht. kokemusta vajaan 6v/200tkm ajalta.
Jonkin sortin näkemys on, mitä kannattaa huomioida erityisesti, jos ko. automallia hankkimassa. :wink:
Harvoja autoja mesen lisäksi, jossa kone oikein päin ja vetää oikeesta päästä. Ja saksalainen :)
Olipa informatiivinen kommentointi :shock:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

bimmeri fooruil en oo saanu mitää vastausta tähä :) Nyt tietää. Kaikki viat on
iha normaalin tuntusia 10v vanhoille romuille. Pitänee toistaiseksi tyytyä näihin 20v vanhoihin romuihin ni autot pysyy ehjänä
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Itsellä oli 530 dA e39 160tkm-260tkm. Hieno peli.

Sähköissä oli vikaa, mittariston pixelit hajosivat eikä tekohengitys auttanut.
Piti vaihtaa mittaristo. Webasto lakkasi toimimasta, se oli ohjelmoitu
toimimaan kojelaudan ajastuksella, joka söi akun rikki.

Lämmityslaitteen puhaltimen tehovastus hajoaa aina, se on onneksi helppo
ja halpa korjata.

Keskuslukituksen moottorit vaihdettiin takaoviin. Tuulilasin pyyhkimen
mekanismi levisi. Ilmastointilaitteen näppäimet putosivat, korjaus oli
helppo ja halpa. Koiranluut ja jarruletkut menivät vaihtoon, samoin etuiskarit.

Yksi pahimpia ongelmia noissa ovat kuulemma dieselmoottoristen autojen
vaihteistojen (GM) neulalaakerien hajoaminen. Googlaamalla löytyy tietoa.

Nuo on tehty noin 280 tkm varten, enempää ei kannata yrittääkään.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

No, voidaan kyllä todeta ettei mikään nykyauto ole yli 200tkm ajoon suunniteltu, mieluummin valmistaja laittas rajaksi 50tkm että menis enemmän kaupaksi.

Oman mittarissa on nyt jtn 307tkm, perusremontti alkas olla taas tehty ja nyt voipi ehkä ajella hetken aikaa huoletta.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
ruikku
Käyttöohjeuskovainen
Viestit: 380
Liittynyt: 19.10.2010 0:09

Viesti Kirjoittaja ruikku »

Haikara kirjoitti:
ruikku kirjoitti:E39 farm. tds bemarista löytyy henk. koht. kokemusta vajaan 6v/200tkm ajalta.
Jonkin sortin näkemys on, mitä kannattaa huomioida erityisesti, jos ko. automallia hankkimassa. :wink:
Harvoja autoja mesen lisäksi, jossa kone oikein päin ja vetää oikeesta päästä. Ja saksalainen :)
Olipa informatiivinen kommentointi :shock:
Nö hö :) Niinpä taisi olla. Ajattelin, että täältä löytyy paljooon viisaampia BMW-asiantuntijoita, joten sillä varovainen, ujohko vastaus :wink:

Mutta lisää edellisten lisäksi:
-ovien ja erityisesti peräluukun(farkku) kittisaumat, ruostetta välissä
-tds-mosan ruiskutuspumpun kunto
-vesipumppu, siivet murenee/irtoaa akselista

Mukava ajella, itse tykkäsin äänettömyydestä. Tekniikalle 168tkm-360tkm tein vesipumpun ja ruiskutuspumpun vaihdon.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikä ne muka kestä tota kauempaa? kauheeta pas... kuraahan ne on jos eivät kestä yli 400tkm. Se pitänee sitte tarksitaa hakukriteereitä ja sihtaa tonne 400-500tkm paikkeille ni ne on jo mitä ilmeisimmin korjattuja, ni ei tarvi huolehtia romujen kestosta nii kauheesti.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
erkka
Viestit: 164
Liittynyt: 23.10.2006 23:39
Paikkakunta: Gakaani

Viesti Kirjoittaja erkka »

Miulla on ollut E39 530d -99 muutaman vuoden, nyt mittarissa 280tkm. Luotettavuudessa ja vähävikaisuudessa hakkaa nyky-tojonkin mennen tullen (perheessä myös 2 avensista ja 1 A6 2.5d paskaläjä).
Jarrulevyt, etupyörän lakeri ja koiranluut, reaktiotanko, 1 abs-anturi ja startti, siinä kaikki mitä tuohon on tarvinnut tehdä 130 tkm:n matkalla.
Ei ruostetta, ei rikkinäisiä penkin päällisiä, kaikki lisävarusteet toimineet koko ajan.


Seuraavakin auto on samanlainen, manuaali, tiisseli.

Suosittelen lämpimästi, jos auton huoltohistoria on oikeasti tiedossa.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

voi saakelin saakeli kun ei hehkut kait toimi, kolme tuntia yritin tänään käyntiin töissä apuvirralla, mutta ei. Hinaamalla sitte saatiin käymään. :x

Pitää saada käynnistyvyys pakkasessa paremmaksi!!! :evil:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Taitaa olla kaikki hehkut pimiänä, mulla ainakin jätti starttaamatta yli 15 asteen pakkasessa kun kaikki oli mykkänä. Kaiva rele(vänkärin puolen raitisilmasuodattimen alla kotelo, ja siellä takarivissä melko syvällä.) irti ja mittaa niistä kuudesta pinnistä vastusarvot, 1-2ohm pitäs olla jos on kunnossa. Jos menee noista yli niin viallisia on.

EDIT: Voi se toki olla relekkin, en sitä sano.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”