onko täällä tietoo, että mikä kytkin paketti pitäis ja sopis 123:een 300 turboon, ku on 7 milliset elementit, mutta vielä vakio turbo... kesäks tulee iso holsetti. nyt paikalla pakun 228mm paketti (vakio 215mm) eikä oikeen taho pitää! että APUAAA...tietoo kaipaileeee!!!
mutta kuinka iso on m5:n asetelma ja levy?? mikä vauhtipyörä? sprintterin?? mutta passaako 123:een?? 124:ssa kytkin akseli 24 poorinen ja 123:ssa 10 poorinen...(muistaakseni) ja automaattia en laita
TeemuP kirjoitti:mutta kuinka iso on m5:n asetelma ja levy?? mikä vauhtipyörä? sprintterin?? mutta passaako 123:een?? 124:ssa kytkin akseli 24 poorinen ja 123:ssa 10 poorinen...(muistaakseni) ja automaattia en laita
Nyt astukoon viisaammat kehiin, eli tunnustan!
Älli loppuu pyörryttää
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tuo boorien määräkin riippuu laatikon iästä. Eli onko vanhemman mallinen vai uudemman mallinen? Vanhempi on harvempi ja uudempi on tiheemmällä boorilla.
Juuri olen itsekin rakentelemassa kytkintä w124 300D:hen. Minulle tulee sprintterin levy 240mm ja M5:sen asetelema. Vauhtipyörä piti sorvata sopivaksi bemarin asetelmalle ja tehdä uude pultinreiät. Tänään pitää vielä tehdä painelaakerille sovitusholkki, että sopii bemarin asetelman. Sama systeemihän toimiii w123:een. Pitää vain löytää booreiltaan sopiva 240mm levy, miellellään jousitettu. Sprintterin levy ei ole jousitettu, joten vaihteisto ilmeisesti rallattelee aika iloisesti tyhjäkäynnillä.
Vielä en ole omaani päässyt kokeilemaan, mutta iso pojat on kertoneet että kestää 600Nm vääntöä. Stoneheadin mersussa oli M3:en kytkin.
Bemarifoorumilla tuntuu noita asetelmia olevan jatkuvasti myynnissä. Käytetyn saa jo satasella. Pultinreikien teko on haasteellinen homma. Parhaiten onnistuu NC-koneellla. Lopuksi pitää vielä tasapainottaa.
Mä oonkin jo vähän ihmetelly että mihin teemuP:n auto on kadonnut kokkolan kaduilta mutta syyhän löyty eli superturbotus monta kertaa tulit syksyllä vastaan turbo farmarilla.Mä voisin kysellä kokkolan m3 hörhöiltä onko niillä asetelmia ja levyjä jäänyt yli remonteissa.
Tämä kytkin juttu kiinnostaa itseäkin. Olisikohan tuohon olemassa mitään "pulttaa kiinni" ratkaisua vai pitääkö se tosiaan tehdä eri osista rakentelemalla? Ajattelin, että jos jollakin olisi uutta tietoa tästä asiasta? Onkohan tuollainen jäykemmällä asetelmalla millainen vaadittava poljinvoima eli muuttuko kuinka raskaaksi ajella?
Jatketaanpa juttua tähän. Pitääköhän se tuo 5-lovinen getrag unohtaa tallin nurkkaan, jos haluaa saada nykimättömän laitteen sekä mukavakäytöksisen isoilla elementeillä? Aika monella tuntuu nuo manuaalit nykivän isoilla elementeillä? Mitä mieltä olette asiasta? Niin ja osaako joku valaista asiaa, että mistä se tuo nykiminen johtuu? Voiko sitä saada pois muuta kuin automaattilaatikolla?
En tiedä oonko vallan väärässä mutta minusta nykiminen johtuu liian herkästä reagoinnista kaasupolkimen asentoon.Suomeksi selitetettynä tarkoittaa kun painetaan vähän kaasua auto lähtee liukkaasti liikkeelle ja samantien kun päästetään auton meno tyssää siihen yhdistettynä mersun joustavaan voimansiirtolinjaan on luvassa varmaa nytkymistä.Automaatti tasoittaa nuo nytkymiset hitaammaalla reagoinnilla verrattuna "jäykkään" voimansiirtoon.Omassa autossakin ilmenee tuota nytkymistä vaikka kyseessä on vain lievästi piristetty OM617 vapari yhdistettynä 200D:n perävälitykseen.Hiljaa jonossa ykkösellä ajettaessa on tiedossa varmaa nytkyttelyä jos ei kaasun kans oo todella tarkkana.Supereissahan nämä ongelmat on tietysti ihan toista luokkaa verrattuna tähän mun autoon kun kaasuun vastaavuus ja teho on jotain aivan muuta.