Pienen bensakoneen turbotus...

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Pienen bensakoneen turbotus...

Viesti Kirjoittaja rtd »

Semmoista on ollut mielen päällä että onnistuiskohan pienen (900cc) bensakoneen turbotus siten että "konstruktiosta" tulisi toimiva (ja myös kestävä/luotettava)?
Monenlaisia foorumeita, ym. lukeneena on jäänyt semmoinen kuva että aina niissä on jotakin ongelmaa, penkkivedot ja kiihdytysajot kestää, mutta luotettavuudessa on ongelmia?
Tavoitteena ei olisi mikään maksimaalinen tehonlisäys, vaan ennemminkin tyyliin "jonkin verran lisää tehoa, kuitenkaan luotettavuuden järkyttävästi kärsimättä"...

Linkit ja vinkit tervetulleita.

Eli perusperiaatteita, teorioita ja käytäntöä...

(tämmöisiä houreita pakkaspäivän päätteeksi täältä pohjoisen peruna-pitäjästä...) :oops: :D
Pro-HVM
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Ans mää arvaan, tämmöstäkö?
Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Suosittelisin kuitenkin isoa diisseliä 8)
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No yksnelonen ainakin kulkee hienosti kolmen henkilön - joista viisain vastaa aivokapasiteetiltaan puolattomia tikapuita - turbottamana.

viewtopic.php?t=2104&highlight=fiesta
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jarno V, tuo kyllä näyttää 600-kuutioiselta... :roll:

Tai voihan se olla 127:n kone 126:n nokka-akselilla. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

Eikäku tuommosta ysisatasta aattelin...

Kuva

Tai saishan sitä lisää tehoja jos menis mopokauppaan ja vaihtas uudempaan... Mutta se turbo... Olispahan sitte kummassakin... :lol: :wink:
Pro-HVM
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mopedihan pelaa koneen kokoon nähden suhteellisen isolla turbolla. Oletetaan että 1.8-litranen auton kone kiertää 6500rpm ja ysisatanen mopedi 13000rpm, niin läpivirtaava ilmamäärä on suunnilleen sama.

Veikkaisin että kokoluokka Garret GT25R sopisi (tuo riittää irrottamaan koneesta noin 240hp kiukkua).

Kannattaa kuitenkin muistaa että kyykky-erkkolan puristussuhde lienee aika korkea, eli mäntien tai kankien vaihto voisi olla viisasta. Onkos siinä tietokoneohjattu ruisku? Jos on, niin imusarjan paineanturi on mitä ilmeisimmin kaksibaarinen, eli se pistää :shock:-ohjelman päälle yli barin ahdoilla, kone menee laihalle, ja männästä tulee tuhkakuppi.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

Niinjoo, ja onhan noita valmiita "kit":tejä olemassa muutamilla valmistajilla, esim. http://www.mc-xpress.com/cbr900rr.htm
Mutta tuo hinta 4032€... :shock:
Ei tässä nyt olla mitään rakettitekniikkaa olla miettimässä...
Eli :arrow: ainakin pakosarjan, painekotelon, pakoputken, yms vois tehdä itsekin... (ja säästää rahnaa...)

Mutta toisaalta, jos tuo olis "plug&play"... :lol: :lol: :lol:
Niin mikäpäs olis sen vaivattomampaa ku pultata osat kiinni ja lähtä hurruuttelemaan.. :twisted:


Sitä vaan mietin että kun noita turbojakin on aina välillä aika halvalla myynnissä ja hitsikonekin löytynee... niin... :wink:

Noo, pitää kehitellä ajatusta... :lol:
Pro-HVM
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

Sivonen kirjoitti:Mopedihan pelaa koneen kokoon nähden suhteellisen isolla turbolla. Oletetaan että 1.8-litranen auton kone kiertää 6500rpm ja ysisatanen mopedi 13000rpm, niin läpivirtaava ilmamäärä on suunnilleen sama.

Veikkaisin että kokoluokka Garret GT25R sopisi (tuo riittää irrottamaan koneesta noin 240hp kiukkua).

Kannattaa kuitenkin muistaa että kyykky-erkkolan puristussuhde lienee aika korkea, eli mäntien tai kankien vaihto voisi olla viisasta. Onkos siinä tietokoneohjattu ruisku? Jos on, niin imusarjan paineanturi on mitä ilmeisimmin kaksibaarinen, eli se pistää :shock:-ohjelman päälle yli barin ahdoilla, kone menee laihalle, ja männästä tulee tuhkakuppi.

Tuo kiekka määrä on suunnilleen tuo mitä heitit.

Mulle riittäis se 200 heppaakin jo ihan hyvin... :lol:

Ja tu on vielä kaasarikone, sitäkin mietin että kaasarit varmaan täytyy vaihtaa kans, eikös turbohommeleissa oo erilaiset kaasarit ku vapari käytössä?

EDIT: ainiinjoo, ja tuota puristussuhdettahan noissa on perinteisesti laskettu sillä että "lohkon" alle tulee semmonen "korotuslevy" eli, sylinteriryhmä nousee ylöspäin joten puristukset pienenee.
Siihen vaan tarvis jonku CNC koneistusvekottimen että sais semmoisen korotuksen tehtyä.. (enkä satu tuntemaan ketään koneistajaa ja varsinkaan semmoista jolla olis käytössä CNC-kone, muutakin käyttöä olis...)

Ja takomännät tarvis vissiin kans, kai...
Pro-HVM
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Moniin kaasareihin löytyy "turbotussarja", jonka kanssa ne toimii ylipaineessakin.

Toinen vaihtoehto on koteloida kaasarit, jolloin kaasarien ympärillä oleva paine on sama kuin ahtopaine. Kaasarin sisälle ei siis tule sen isompaa painetta kuin kaasarin ulkopuolelle (painekoteloon), ja kaasari käyttäytyy aivan kuin vaparikoneessa alipaine ja virtausnopeus olisi isompi.

Männät saisi olla vakioita matalammat, jottei koneeseen tule liikaa painetta... Kyllä se EHKÄ jonkun puol kiloa kestää vakiomännilläkin, mutta siinä on se iso ja potentiaalisen kallis EHKÄ.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

Onko "head gasket" kannentiviste? eli käsittääkseni tuossa mc-expressin sarjassa lasketaan sitä puristusta paksummalla kannentiivisteellä...
Se on se toinen tapa veraattuna siihen sylinteriryhmän alle tulevaan "lätkään", tiedä sitten kumpi on parempi...

Sieltä näytti löytyvän tuommonen:
http://www.mc-xpress.com/turbo/partsprice.htm

Eli niitä osia sais erikseenkin... :wink:
Pro-HVM
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Sivonen kirjoitti:Jarno V, tuo kyllä näyttää 600-kuutioiselta... :roll:

Tai voihan se olla 127:n kone 126:n nokka-akselilla. :roll:
:shock: 126:sen konehan on kaks pyttynen ilmabokseri.
Kyllä 600 fiiattiin passaa suoraan 127 (903)kone, 850/133 pannu pyörii väärinpäin joten se ei suoraan käy nuihin normisuuntaan pyöriviin.
Tuo on 850 coupe, jossa muistaakseni 127 kone+600 laatikko+garretin to3.
btw. siinä hieman pakosarjamallia: :idea:
http://www.fiat-abarth.net/images/tcr3.jpg
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

4032€ alkaa tuntuun edulliselta sen jälkeen kun on itse "halvalla" kasannut turbomopon ja saanut sen toimimaan 8)

noille svedupelleillä on melkoinen kokemus tuosta hommasta ja siitä kannattaa maksaa ellei halua täydellistä sarjaa ceebbarin männistä tehtyjä tuhkakuppeja olohuoneen pöydälle.

tietysti toinen vaihtoehto on katsoa vaikka niiltä sivuilta mitä se paketti tulee maksamaan irto-osista ja miettiä saisko jostain vastaavaa halvemmalla.

paketti:
- turbo 6375
- bensapaineensäädin 600
- kooleri 1700
- turbon kansipahvi 990
- jäykemmät kytkinjouset 250
- turbolaipat 313
- ahtopainemittar 482
- ilmansuodatin 350
- blow off muovia 350

yht. 11410SEK = 1200€ ei pahoja hintoja ollenkaan, kuten kytkimen jouset.

tuosta puuttuu vielä ahtoputket, pakosarja + vaimennin, painekotelo kaasuttimille, kaasuttimien säädöt (suuttimet), öljyletkut turbolle ja miljoona pientä nippeliä. veikkaan että noihin voi upota sellainen 1000€ helposti.

nuo kun julistaa paikoilleen ja pistää mopon säätöihin niin taitaa olla oma hommansa. toisaalta jos arvelee 2000€ riittävän työpalkoiksi niin onhan sitten itse tehty turbomopo :D
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Harrikoita kun nuo on turbottaneet niin ovat vaan nostaneet bensan paineita korkeammaksi kuin turbo antaa painetta...tosin harrikan kaasari on mallia yksi suutin ja läppä joka säännöstelee ilmaa...ei mitään hienouksia...tai siis vikoja aiheuttavia tekijöitä...kuolisitte jos näkisitte viragon kaasarin...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

Juurikin näitä kaikkia kommentteja kaivataan. Eli 1200€ kuulostas jo kohtuu hinnalta... :lol:

Ja työllehän ei ikinä lasketa mitään vaikka olis vuoden tallissa pakertanut..
(jota yritän tässä nyt välttää...)
((siis sitä vuoden tallissa möllötystä...)) :lol:
Pro-HVM
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

Mutta tosiaan niinku tuossa aloituksessa jo laitoinkin että kaikenlaiset linkit ja vinkit tervetulleita... Mistä sitä tietää että onko nuo mc-expressin pojat ainoita "guruja" asiassa... (vaikka heidän kokemusta kunnioitankin) Mutta asiasta varmaan löytyy jotain teoriatietoakin jostain?

Niin joo ja onhan tuossa pohjoisessa kans turbo-guru, ja hinnat on samoja ainakin sen weppi-sivun perusteella mitä katoin joskus toista vuotta sitten.

---> aattelin vaan että eikö nyt tältä foorumilta löytys semmosia guruja että laitettas puoleen hintaan tuo sama juttu ku ei bisnestä kuitenkaan nuilla vehkeillä tehdä... :)

Noo, katellaan ja suunnitellaan... :lol:

JA YV:täkin saa laittaa jos on jotain vinkkejä/kokemuksia asiasta.
Pro-HVM
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jarno.V kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Jarno V, tuo kyllä näyttää 600-kuutioiselta... :roll:

Tai voihan se olla 127:n kone 126:n nokka-akselilla. :roll:
:shock: 126:sen konehan on kaks pyttynen ilmabokseri.
Kyllä 600 fiiattiin passaa suoraan 127 (903)kone, 850/133 pannu pyörii väärinpäin joten se ei suoraan käy nuihin normisuuntaan pyöriviin.
Tuo on 850 coupe, jossa muistaakseni 127 kone+600 laatikko+garretin to3.
btw. siinä hieman pakosarjamallia: :idea:
http://www.fiat-abarth.net/images/tcr3.jpg
Joo multa meni nyt 600 ja 850 sekasin. 850:n nokka-akselilla (ja pitikö vaihtaa muutakin) 127:n 900cc koneen saa pyörimään oikeinpäin (eli siis väärinpäin).

Pakosarjamallissa näyttäs olevan 900 Abarth... 62hv@8500rpm jos oikein muistan. Ei pöllömpi saavutus kun ottaa huomioon että se on vuonna 1826 tehty. :roll:




Onko "head gasket" kannentiviste?

Kyllä.

Se on se toinen tapa veraattuna siihen sylinteriryhmän alle tulevaan "lätkään", tiedä sitten kumpi on parempi...

Molemmat huonompia (ja halvempia) kuin kuppipäiset männät. (Tai pattipäämäntien tilalle tasalakiset). Jos mäntä jää sylinterin yläreunan alapuolelle, niin se on aina huono asia. Kannentiiviste lasketaan osaksi sylinteriä. Mutta sitä ei kannata miettiä jos ei sitä Lemanssin 24h ajoa lähde ajamaan, tai viimeisiä hepoja kutittele ulos koneesta.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Niin eipä se mopetin ahtaminen teoriassa ole sen kummempaa kuin autonkaan ahtaminen. Tilarajoitteet vähän erilaiset yms. Se neljän tonnin paketti mcexpressiltä ei tosiaan ole kallis.

Mutta jos ominpäin tahtoo vääntää niin vinkkejä varmaan löytyy esim
http://www.bomber.fi/modules.php?name=Forums

Tai jostain täältä:
http://www.bajahill.net/mclinks.html
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Sivonen kirjoitti:
Jarno.V kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Jarno V, tuo kyllä näyttää 600-kuutioiselta... :roll:

Tai voihan se olla 127:n kone 126:n nokka-akselilla. :roll:

Pakosarjamallissa näyttäs olevan 900 Abarth... 62hv@8500rpm jos oikein muistan. Ei pöllömpi saavutus kun ottaa huomioon että se on vuonna 1826 tehty. :roll:
Jäi niin kaiveleen tuo abartti juttu, että tarkistin asian. Eli fiat 600 koriin on tehty kahta abarth mallia, fiat 850 TCR ja 1000 TCR.
850 kuutioisessa tehoa on 90 hv 8400r/min, ja 100 kuutioisessa 112/8200.
Tuntu vaan tuo 62 heppaa jotenkin liian vähältä. Ja noita malleja valmistettiin vuosina 1966-1970 linkki
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Äh. Mää taas sekoilin eilen 126:n ja 600:n kanssa... Kun molemmissa on 600-kuutioinen takamoottori, niin mistäs niitä voi muistaa. :?

Piti oikein tarkistaa. Se olikin 126 Abarth jossa on 903cc moottori ja 62hp kierroksilla 6500rpm. Kone on kakspyttynen ilmajäähdytteinen.

Eli "jos oikein muistan" ei ollut taaskaan turha sivulause. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

No kireitä pelejä ne aappartit kumminkin on.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”