Jaksaisiko joku spesiaali vähän selventää?

http://www.furi-dorifto.com/tech/MB_w12 ... 1-0005.pdf
Ilmeisesti kuvion nro 106 on se vaihteiston kyljessä oleva alipainetulo

Tarkoitan osia 101, 102, Y27, Y28 ja tuo "ATM-VCV" -liitäntäinen toimilaite.
Ei ole selvinnyt! Kaikkein eniten "kiusaa" tuo alipaineen säätöyksiköltä (65) lähtevien letkujen järjestys. Siinä on kaksi alipaineliitäntää päällä. Oman tulkintani mukaan oikean puoleisesta tulee alipaine sisään ja vasemman puoleisesta se tulee ulos vaihteistolle mennäkseen. Tuota vaihteistolle menevää alipainetta säädinyksikkö säätää siten, että kun kaasua lisätään, alipaine pienenee (vaihdot kovenee).pekkovee kirjoitti:onk tää seljenny ?
arvaus:
Y27 ja Y28 on venttiilejä, joita ohjataan todnäk sähköllä, näin saadaan alipaine "päälle ja pois"
näillä ohjaillaan EGR n jotain himmeleitä, osat 101 ja 102
ja se yks lienee joku alipainejakaja
Ainakin alipainesäätöyksiköltä lähtee letku alipaineliitäntä "A" -merkittyyn paikkaan, jonka kaavio kertoo liittyvän ilman sisätilaan päästöönpekkovee kirjoitti:tarviipa hiukka perehtyä, jahka joutaa ja löytää isomman näytön![]()
lähtökohtaisesti olisin sitä mieltä että VCV on se automaattilaatikon modulaattorin ohjauslinja, jonka alipainetta säädetään kaasun asennon mukaan, eli kun dieselin imusarja alipaine ei muutu loogisesti kuten bensakoneissa, on ohjaus tehty niin, että alipainetta säädellään - tässä tapauksessa pumpun kyljessä / likellä olevalla "venttiilillä"
nuissa liitoskappaleissa sitten vielä asennussuuntia, korvausilmareikiä ym kuristuksia, eli tarkkana niidenkin kanssa
ilmastointiin ei nuo liittyne mitenkään, jos siellä joku sisäkierron tms muu läppä alipaineella säätyy, on sen ohjaus muualla
Lähtee aina ykköselläpekkovee kirjoitti:Tuotatuota
Ymmärtääkseni ko koneessahan ei imusarjassa ole hyödynnettävää alipainetta, johtuen dieselin "kaasuläpättömyydestä"
Ja se sisuksiin menevä alipainelinja lienee tarkoitettu alipaineen pois kytkeytyessä kaivattavaan "paineentasaukseen" jotta joku "imetty kalvo" osaa palautua perusasentoonsa, eli ikäänkuin korvausilman reitti (= nollapaine, vallitseva ilmanpaine)
jos ainoa epäilys laatikon nyppimiseen liittyy alipaineen väärään määrään, keskittyisin aluks seuraaviin:
a) rasiaan laatikossa, jota alipaineella ohjataan
b) säätömokkulaan pumpun / kaasuvivuston yhteydessä, joka määrää alipaineen määrän
ja HUOM ! nää on tällaisia pohdiskeluja, ei välttämättä faktoja...
edit: onks muuten niin että sun auto lähtee 1 sellä aina, vai vasta reilummalla kaasun käytöllä ?
Foorumilta saamani käsityksen mukaan joissakin malleissa pitää lähteä kakkosella ja toisissa malleissa ei. Omani on vm -94, 2,5 D 24v koneella. Olen itse pitänyt päivänselvänä, että tämän mallin pitää lähteä aina ykkösellä...pekkovee kirjoitti:kaks asiaa, joista en oo varma
a) kuuluisko tuon kuitenki lähteä kakkosella, jos keppi Deellä ja rauhallinen kaasun painallus
b) ettei vaan sen mokkulan toiminta olis päinvastoin, lisää poljentaa = lisää alipainetta = tiukempaa vaihteen pidätystä ... ???
joku viisaampi vois nyt ottaa kantaa...