...tiputtaa nesteen laturin jalkaa pitkin maahan? Auto on -98 312D, siis 2.9 OM602 suoraruisku. Ei kai siellä vesipumpun suunnalla ole muuta vuotavaa, eihän
aaltojarvi kirjoitti:...tiputtaa nesteen laturin jalkaa pitkin maahan? Auto on -98 312D, siis 2.9 OM602 suoraruisku. Ei kai siellä vesipumpun suunnalla ole muuta vuotavaa, eihän
Siinä vesipumpun alla on myös yksi laippa, jossa on tosi ohuet seinämät. Ainakin oma 312D vähän tihkuu siitä. Taitaa kuulua tyyppivikaosastolle.
Jaa että laippa? Liekö pulteilla kiinni vai ihka oikee vesiprikka? Sillä juur rupesin kyselee ku vesipumpun juoru on ylöspäin ja ihan kuiva . Taidan silti samalla vaihtaa vesipumpun...
Jouduin muuten viimetalvena pari kertaa lisäämään nestettä. Kesä meni taas kivasti, kunnes nyt ilmojen viilettyä rupes vaatimaan nestettä. Tänään huomasin et tiputtelee kuuman pikkasen allensa. Talvi ei oo mun juttu .
aaltojarvi kirjoitti:Jaa että laippa? Liekö pulteilla kiinni vai ihka oikee vesiprikka? Sillä juur rupesin kyselee ku vesipumpun juoru on ylöspäin ja ihan kuiva . Taidan silti samalla vaihtaa vesipumpun...
Jouduin muuten viimetalvena pari kertaa lisäämään nestettä. Kesä meni taas kivasti, kunnes nyt ilmojen viilettyä rupes vaatimaan nestettä. Tänään huomasin et tiputtelee kuuman pikkasen allensa. Talvi ei oo mun juttu .
Joo, toivottavasti sulla vuotaa pumpusta , eikä siitä sen alta.
Jos rupeaa enemmän nestettä häviämään, niin se seuraava vuotopaikka on se tyyppivika eli kansipahvi viitospytyn takaa.
Vanhemmiten 312D:ssä vaan sitä nestettä aina vähitellen häviää ja sitä pitää lisäillä. Onneks on helppoa ja nesteiden luonnollinen poistuma pitää ne kunnossa
Sen vielä sietää jos kerran kaks vuodessa joutuu lisäämään, mut joka viikko en viittis lisäillä. Nii olikos se pumpun alla se laippa pulteilla vai jotakin muuta?
Viimeksi vaihdoin samalla kansipaffin ym. pientä joten en muista mutta eikös syyläri lähde kohtuudella irti sekin ?
Aluks kuskin puolelta ajovaloumpio irti ja siitä kautta ahtoputki ja ja ja ...
Itse asiassa, jos vaikka korjais sen vuodon heti kunnolla ja vaihtelis sen vesipumpun samalla ni menis yhdellä purkamisella. Tuota en uskonut kyllä edes itte . hakemaan syylärisementtiä ja iso kannu nestettä . Oman auton remontti yököttää...
dealer kirjoitti:Eikun levität vaan keulaa tarpeeksi.
Samalla termari, vesipumppu, hihnankiristimen osat uusiksi.
...pahvin jo mainitsitkin (sieltä se prakaa seuraavaks) ja tietysti noiden yo. lisäksi samalla vauhdilla ketju, hehkut, suuttimien tsekkaus, laturi (vapaakytkin kosahtaa kuitenkin) ja jotain muuta pientä
t. nimim. Just kesällä meni vapaakytkin + laturi + kiristin + hihna (ja nelospumpun dieselputki katkes bonuksena ihan pumpun takaa samaan hengenvetoon, prkl että oli ahdas paikka vaihtaa kiireessä).
Paljon on kulunut aikaa ja nestettä, mutta nyt on vesipumppu uusittu ja samalla tiivistetty vesipumpun/termarin jalka. Toistaiseksi vesi pysyy sisällä. Yksi kuva koko remontista onnistui:
On muuten melko helppo ottaa koko naama irti, ja sit on tilaa temmeltää
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Jep
Keulan avaaminen on vielä helppoa.
Ainoastaan ilmastoinnin kenno on purun tellä .
siellähän on vesireikä pakosarjan alla,joka vuotaa myös,jos
putki on väärässä asennossa.
Oisko Jampalla tai jollain muulla tietoa?, kun vaihdoin just itelle vesipumpun ja kiristimen sekä ohjainrullan ja vielä ton "iskarin" ja aluksi kaikki oli kunnossa
mutta tovin ajettuani alkoi remmi hieman luistaa kierroksilla ja aikansa ku kävi tyhjäkäyntiä niin alkoi luistaa hieman tyhjäkäynnilläkin Lisäksi tuli vaihdettua mittarille menevä lämpötila-anturikin mutta ei vaikuttanut vikaan eli mittari on "tapis" kokoajan.. johdon ku ottaa irti niin putoaa lämmöt 75c asteeseen..
Potilas on 312d sprintteri joka pärisyttää hihnaa tyhjäkäynnillä, pärinät lakkaa 1000 kierroksessa kun seinään.
Hihnan iskarin vaihdoin jo koska siinä oli vähän väljää muttei pärinä muuttunut mihinkään.
Paikallaan on nyt vanha contin 2140 pitkä hihna, menee paikalleen ihan heittämällä, ei tarvitse löystää edes kiristäjää.
Motonet antaaa hihnan pituudet :
Moniurahihna 6x2075mm
"12" 2,9TD VL/OT [1995-2006]
Ja
Moniurahihna 6x2145mm
"12" 2,9TD VL/OT/ILM [1995-2006]
Mikäs on oikea hihnan pituus kun autossa ei ole ilmastointia, tuo 2075 pitkä hihna on 6,5 cm lyhyempi mitä tuo paikallaan oleva, kuulostaa paljolta...
Viimeksi muokannut jolle, 13.4.2014 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu, ja asentaminen kannattaa alottaa tosta kiristimen rullasta. Eli hihna kaksinkerroin ja vesipumpun ja kampiakselin välistä kiristinrullalle, muut pyörät menee sitte liki itsestään...
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65