Vitoa liikenteeseen

villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Vitoa liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja villem »

Mitähän sitä on taas päässä liikkunut kun kaksi vuotta seissyttä konerikkosta Vito 110td:tä on pitänyt alkaa laitattamaan liikkeelle. Antaako se yhtään anteeksi että kyseessä on pikkubussi johon on suuria suunnitelmia matkustusmukavuuden parantamiseksi :P

No tämän seudun parhaat voimat on asiaan ottautuneet, eli sitten vaan maksellaan mitä pyydetään... Vaihtomoottori oli vajaa 300tkm ajettu ja siihen vaihdetaan kannentiiviste ja nokkaketju ihan vaan varuiksi. Automaattilaatikko menee Siekkiseen laitettavaksi.

Mitähän kaikkea olisi nyt järkevä laittaa, kun kone on irrallaan ja pakka levällään? Varmasti tekijät osaavat hommansa, mutta jos jotain semmosta olisi minkä laittaminen tässä kohtaa antaisi ainakin näennäistä uskoa siihen, ettei se paukahtaisi taas seuraavan täydenkuun aikaan :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29457
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Termostaatti on ikävässä paikassa, kone irtaallaan kannattaa vaihtaa uusi ja mieluusti laadukas.
Laturille pientä peruskunnostusta tai uusi laite.
Ruiskutuspumpun käyttäisin esim. PP-Dieselillä - tai vähintään tiivsteet uusiksi.
Ennakonsäätimiä on hajonnut Vitoista.

Hehkutulpista ei varmaan tarvitsisi erikseen muistuttaakaan.
Saahan ne sitten myöhemminkin vaihdettua kohtuudella mutta silti...
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Kiitokset vinkeistä, termostaatti pitää kyllä vaihdattaa :)

Pumppua olen kyllä ajatellut rukattavan... oiskohan se järkevää tässä kohtaa. Jotenkin houkuttas turbon vaihto sellaiseksi, että jos hurjuus iskis niin voisi koittaa kutitella niitä heposia. En vaan oikein tiedä miten ne kehtaa alkaa Siilissä värkkäämään, tuntuu sitä hommaa olevan ilman tuota minunkin riesaa :D
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Jeps, pumppukin menee pajalle, moottorissa oli yllätysyllätys kannentiivistevuoto 1 sylinterissä :P. Taitaa näissä olla omat riesansa, mutta jos nyt edes hetken pärjäilis...ainakin siihen jos sais vielä leimalle ja tipahtaa käyttövero- ja vakuutusmaksut :P.

Se on ollut tuollainen -95 Renaultti aikas edukas käyttöauto tähän nähden, vuotuisen veron hinnalla ostaa jo kolme autoa :D.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Jos sitä laturia lähtis vaihtamaan niin mitä sinne olisi mahdollista saada sopimaan? Äkkiä selailin Motonetin valikoimia ja siellä oli 90A malleja kaupan. Voisin koittaa sovitella hiukka suurempaa, kun autossa on tupla-akut ja varmasti viihdepuolella sitä rasitetta riittää. Ennen konerikkoa siellä kuitenkin pelailtiin ja katseltiin leffoja.

Sähköhommia voisi rustailla uuteen uskoon siten, että webaston saisi lisäakun taakse...vai onkohan se turhan monimutkainen projekti puhaltimien sähkönsyötön suhteen. Kait se sitten selviää, kun pääsee tällaisia ihmettelemään.

Pitkä tie tässä vielä on että saa edes katsastusleimat papereihin. Pelottaa miten pahasti kori on päässyt muhimaan seisonnassa ollessaan. Voihan siinä käydä niin, että kohta on kaupan läpikäytyä moottoria ja laatikkoa :P

Tulikos niihin retkeilyautorekisteröinteihin jotakin muutoksia? Henkilöautona tuota on ajeltu, mutta ne maksut ihan reippaat. Vois näitäkin asioita harkita, kun siellä konttorilla varmaan edetään pitkän kaavan mukaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29457
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos sitä laturia lähtis vaihtamaan niin mitä sinne olisi mahdollista saada sopimaan?
vakio taitaa olla 90A, vaihtoehtoja alkuperäisnumeroilla esim.

A0101540402, A0101540302 ja A0101547402 115A
A0101541602 ja A0101547702 150A

Osa em. on vapaakytkimellä ja osa ei.
Eipä ole tarvinnut noita koskaan tutkia tarkemmin.
Jeps, pumppukin menee pajalle, moottorissa oli yllätysyllätys kannentiivistevuoto 1 sylinterissä
Oikein ! ... ja kannentiivistevikahan on juuri ykkösessä näissä koneissa.
Tulikos niihin retkeilyautorekisteröinteihin jotakin muutoksia?
Tietääkseni ei.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Tänään sai käväistä nipun seteleitä viemässä pohjattomaan huoltoämpäriin. Kansi koneistettu ja jotakin venttiilihommia pyöritetty, tiivisteitä ja töitä.

Mut saattoihan tuo olla että käynnillä taas säästi jokusen satasen, kun tuli puheeksi tuulilasin vaihto. Aikoinaan kävin Kuopiossa arvuuttamassa hintaa ja pyöri siinä 600-800e tienoilla. Toista reittiä tuulilasi vaihdettuna olisi 300e, joka kuulostaa jo varsin kohtuulliselta :) Hetki vielä menee, että tuulilasi vaihtuu. Toivottavasti se päivä joskus koittaa. Vikalista sitä ennen voi olla melkoinen ja taas on pari vuotta tehtävä töitä että saa kuittailtua. Hullun hommaa :D
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Nyt on soiteltu pitkin pitäjiä, että osat alkavat olla nipussa ja rahojenkin pitäisi olla... kokoonpanotyö olisi vielä käsillä.

Turbo on huollettu ja sisuskaluja on taidettu vaihtaa kaikkea mahdollista. Hakiessa tuli puheeksi, että olisihan sitä voinut sorvailla hiukkasen... No toinen kiemura jäis sinne pajalle, saas nähdä josko sen kanssa jotakin keksis. Hyvin oli kyllä puhelias kaveri ja paljon erinäköisistä vaihtoehdoista sai kuulla. Vakioturbo taitaa riittää vaan sinne 140 heposen huitteille.

Syöttöpumppu on säädetty, siellä oli jokin 700e väljyysylläri joka laitettiin. Kova hinta, mutta kait siellä on kultaa ja timangeja sitten tungettu. Pitkälle toiselle tuhannelle karkas sen laitto, mutta josko se tyhjäkäynti sitten raksuttelis tasaisemmin.

Automaattilootassa oli joku kakkoslevy päässyt palamaan ja turbiini vaihdettiin, se huolto meni hienosti. Toivottavasti sillä taas päästelee.

Onhan siellä ollut hommaa, mutta varmaan se tässä joku päivä olisi taas nipussa ja pääsisi seuraavia suunnitelmia tekemään. Jotenkin minusta tuntuu, etten koskaan ehjänä ole sillä vehkeellä ajellutkaan, kun kaikissa paikoissa oli vaikka sun mitä.

Sitä mietin osia hakiessa, että aina oltiin kunnostettu se vähemmän vikainen vaihtoehto...aattelee, että jos kerran kaikki menee uusiin, niin eikö se rikkinäisempi olisi voitu laittaa ja se parempi olis ollut sitten hätävaravaraosana :roll: Mutta on nyt laitettu kuitenkin ja se on pääasia.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Tänään siirtoluvat katsastuskonttorilta ja vitoa koeajamaan. Nätistihän tuo kävi vaan aikas herrasmies oloinen ajokokemus oli...tiedä sitten...pitäisi olla pumppu ruuvattu ambulanssisäätöihin.

Kävin pienen lenkin kopasemassa ja automaattivaihteiston merkkivalo alkoi jossain kohtaa palamaan. Lueskelin tässä näitä foorumeita että misteehän kiikastaa. Korjaamokaveri sanoi tarkistavansa vaihteistoöljyn kun kunnon lenkkiä sillä ei ollut ajettu sitten niputuksen. Laatikkohan oli pajalla ja luulisin sen olevan iskussaan. Tiedä sitten onko jokin sähkövika päässyt hiipimään, ne nyt kuitessiin on aikas harvinaisia näissä, vai :P

Foorumeilta tuli vinkkiä että jokin liitin saattaisi lootassa olla kehnosti tai ottanut vedestä itseensä. Ohjausboxin sulake lienee toinen...sitäkin luin että se olisi jossain yhteydessä peilien säädön kanssa ja niitähän minä koitin siinä ajaessa huonolla menestyksellä ropeltaa. Eli peilien säädöt ei toimineet...en kyllä muista josko ne olisi koskaan toimineet. Pitää varmaan odottaa sen hyppysähkön keksimistä niin ei tarvitsisi johtosarjoja uusia. Vikavalo ei ihan ensimmäisellä sammutuksella hävinnyt mutta hetken pihassa seistessä se ei enää startin päälle syttynyt.

Voihan se olla että laatikko on jossain tiltissä ja siksi tämä ensimmäinen koeajo ei ollut mitenkään -miten sen nyt muotoilisi -räjähtävä :P Auto jäi vielä korjaamolle ja maanantaina jos koittas käydä savupaperit hakemassa ja hattu kourassa pää kumarassa nöyränä kohti katsastuskonttoria...

Josko tuo valoasia selviäisi...jos kellä mitä ajatuksia niin voisi koittaa pois sulkea.

Mutta onhan se vaan hieno fiilis moottorin avustuksella siirtää autoa kolmen vuoden paussin jälkeen pisteestä A pisteeseen A :)
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Missä tilanteessa se valo syttyi. Siihen on periaatteessa muutamia vaihtoehtoja, tässä mun kokemusten mukaan ne todennäköisimmät:
- kierrosluku kävi yli 4800 rpm
- Polkimen asentoanturin ja kickdown napin yhteistyö ei sujunut oikein, yleensä tulee kuntoon kun muuttelee asentoanturin vaijerin ja vivun mekaniikkaa
- öljynlämpötila tuli liian suureksi
- levypakka luisti kun annnoit liikaa monoa

Lootan sisällä olevian liitosten ongelmiin en usko, ne johdot ja liittimet on tuon auton parhaat sähköosat, kunhan lootan kasaaja vain on muistanut ne kiinnittää. Esimerkiksi jos nelosvaihteen solenoidin johto on irti vikavalo syttyy vasta kun kyseistä solenoidia käytetään.

Kaikki solenoidit voidaan mitata sähköisesti myös siitä laatikon päällä olevasta liittimestä, siitä vain on kovasti vaivaa.

Laatikon liitin, se pyöreä, sen varmaan putsasit hyvin samalla kun kytkit liittimen lootaan. Sitä voi toki veivata siinä edestakaksin nyt kun se on ollut irrallaan ja ehkä hapettunut, mutta noiden liitosten kanssa mulla ei ole oikeastaan koskaan ollut ongelmia.
Viimeksi muokannut veskola, 09.6.2012 0:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Sellainenkin seikka pitänee mainita, että auto on seissyt pitkään akku tyhjänä ja sen kunto on arvoitus tai ei ainakaan yllätä jos se olis vaikka kehnokin...kaapeleilla piti laittaa käyntiin koeajolle. Lukot tuntui rapsivan itsekseen lukkoon heti kun avaimesta irrotti. Voisikohan se vaihteiston vikaantuminen johtua huonoista jännitteistä?

Lukkoja räplätessä mietin josko se olisi taas liukuoven kontaktipintojen puhdistus iltapuhteita edessä, mutta muistaakseni se silloin ei tahtonut oikein mennä kiinni. Vai miten lie oli.

Onko tuolla keskuslukon toiminnalla jokin yhteys sähköihin vai paineisiin. Korjaaja sanoi auton alkuun sammuneen tyhjäkäynnille palatessa, mutta oli sitten tulpannut lie valojen säädölle meneviä putkia niin johan oli alkanut pelaamaan. Samoilla paineillako ne nuo lukotkin toimii...eli voiko olla ilmavaivoja. Varmaan nyt nipussa ollessa letkut on oikeilla paikoillaan. Mutta karkaako nyt ilmat ja syökö se vaihteistokin noita putkia?
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alipainetta käytetään sain auton sammuttamiseen ja valojen säätämiseen. Kaikki muu toimii sähköllä. Varmaan puhui tuosta ettei sammunut, ennen kuin laittoi sen lampulle menevän letkun paikalleen.

En usko lootan tykkäävän kyttyrää akusta, kun mulla itsellä on akku ihan kuralla ja kyllä se loota yleensä toimii. Koita tutkia missä tilanteessa se punainen sinne syttyy niin siitä voi keksiä mistä on kyse. Oleellista on polkimen asento, onko loota vaihtamassa juuri, vai onko siellä kovat kierrokset vai onko kickdown nappi juuri naksahtanut kiinni.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

veskola kirjoitti:Alipainetta käytetään sain auton sammuttamiseen ja valojen säätämiseen. Kaikki muu toimii sähköllä. Varmaan puhui tuosta ettei sammunut, ennen kuin laittoi sen lampulle menevän letkun paikalleen.

En usko lootan tykkäävän kyttyrää akusta, kun mulla itsellä on akku ihan kuralla ja kyllä se loota yleensä toimii. Koita tutkia missä tilanteessa se punainen sinne syttyy niin siitä voi keksiä mistä on kyse. Oleellista on polkimen asento, onko loota vaihtamassa juuri, vai onko siellä kovat kierrokset vai onko kickdown nappi juuri naksahtanut kiinni.
Koeajo oli sen luontoinen ettei kovaa rääkkiä vielä päässyt antamaan. Kierrokset ei tainneet missään kohtaa nousta yli sen 3000...

Se vikavalon syttymishetki jäi vähän epäselväksi. Tuo kickdown / asentohommeli voisi sopia kuvaan. Vaijerin suojus oli aika rispaantunut ja korjaaja sanoikin että sen kanssa oli vähän ongelmia. Ilmeisesti polkimen liike ei riittänyt vääntämään kaasuvipua ihan pohjaan saakka. Sanoi kuitenkin sen lopulta onnistuneen, mutta voihan se olla että ne ei toimi nyt ihan oikein yhteen. Laatikosta kuului kolahdus kun kokeilin lähteä reippaammin risteyksessä pienestä vauhdista, jotenkin tuntui että se yritys jäi sitten siihen ja huomasin valon palavan.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se kolahdus saattaa hysinkin olla se vikatilaan menosta johtuva seuraus. Tämä on niin hienosti suunniteltu kokonaisuus, että se heittää nelosen päälle vikatilassa vaikka koneessa olisi kierroksia 4500 rpm ja senhän nyt jokainen tietää mitä vaihdelaatikossa tapahtuu kun turbiini pyörii 4500 ja vaihde vaihdetaan ykköseltä neloselle. Samalla onneksi turbiinin lukko sentään tiputetaan pois mutta kyllä ne turbiinin siivet siellä rykäisevät aika pahasti ennen kuin moottorin kierrokset ehtivät laskea.

Voit itsekkin ihmetellä sitä vivustoa, siellä pumpun takana (lohkon ja pumpun välissä) on säätö, jossa välityssuhde pitää säätää siten, että pumpun kaasuvivun mennessä pohjaan pitää myös asentoanturin (tulipellissa) mennä pohjaan samaan aikaan, ja jokseenkin samaan aikaan saa myös kickdown nappi naksahtaa. Voit myös ottaa sen kickdown napin pois häiritsemästä niin selviää johtuuko vikavalo siitä.

Asentoanturissa on myäs vaijerin säätö, josta se pitää säätää niin kireälle, että se lähtee liikkeelle lähes heti kun pumpun vipukin alkaa liikkua. Tällä voi vähän passata myös sitä, ettei asentoanturin äärilaidan stoppari estä pumpun vipua menemästä pohjaan, eli tarvittaessa löysätä sitä. Varsinkin kovemmille koneille säädetyssä pumpussa tämän anturin ja sen vaijerin kassa saa jumpata oikein olan takaa, koska kaasuvivun matka pumpussa on suurempi kuin vakiona.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Kiitokset veskolalle vinkeistä ja neuvoista :)

Auto jäi vielä korjaamolle ja siitä meinattiin vaihteistoöljyn määrä tarkistaa kertaalleen. Tällaista tieliikenteestä poistetun ja vuosia seisseen raadon kunnollista koeajoa on hankala suorittaa, kun kysellään reittejä ja syytä. Korjaamon koeajo ei ollut riittävän hieno nimitys vaan mistähän huoltoajosta siinä puhuttiin. Sekin että ajo olisi pisteestä samaan pisteeseen aiheutti konttorilla sermin yli huutelua. Eilen kävin autolla itse ensimmäistä kertaa korjaamon parkkipaikkaa kauempana.

Varmaan tuo täysin tyhjän automaattilootan öljyn kulkeutuminen joka sopukkaan vaatii vähän järjestelmän pyörittämistä, eli tason tarkastus lienee paikallaan vaikka tuo vikatila ei siitä johtuisikaan.

Maanantaina meinasin ajaa auton dieselpajalle ja saavat nekin päästölappuja kirjoitellassa katsoa että vivut pyörii niin kuin on tarkoitus. Jotenkin jäi moottorista vähän vaisu kuva ja mitään kiihtyvyyksiä tai huippunopeuksia ei oikein päässyt testaamaan. Voihan se olla että paketissa on enempikin säädettävää. Tyhjäkäynti ja käynnistyvyys vaikuttaa hyvälle, ennakoista ja muusta ei ole mitään tietoa. Josko ne siellä sanoisivat onko väännöt ja tehot sitä mitä pitäisi.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sitä automaattiöljyn määrää ei voi tarkistaa kohdalleen ilman useamman kilometrin koeajoa :roll:

Toivottavasti korjaamo ei ole itse valinnut öljyä sinne, mikäli on niin todennäköisesti on mennyt vituksi sen valinta.

...siis onhan siellä täyssynteettinen öljy ?

Määrän tarkastus, tai no aloitetaan siitä kun laatikko on tyhjä ja se täytetään ekan kerran:
- Yläreijästä zf4hp20:lle tarkoitettua täyssynteettistä öljyä niin paljon että valuu yli, menee noin 4-5 litraa.
- Auto käyntiin
- Yläreijästä lisää öljyä niin paljon että valuu yli, menee nyt vielä noin 3 litraa
- Käydään vaihdekaavio läpi, annetaan auton käydä, vielä kerran öljyä siten, että sieltä valuu sellaista vaahtoavaa öljyä, se kertoo että öljy kiertää turbinissa
- Koeajolle, ajetaan öljy käyttölämpöiseksi.
- Käydään vaihdekaavio läpi, annetaan auton käydä, vielä kerran öljyä siten, että sieltä valuu yli.
- Tulppa kiinni ja happy seuraavat 200 000 km.

Tavallisessa öljynvaihdossa öljyä menee vain ~4,3 litraa kun turbiinia ei saada tyhjäksi.



Toisaalta siellä ei ole mitään öljyn alarajan vahtia, eli öljyä saa olla aika paljon liian vähän ennen kuin ongelmat tulevat, mutta ne tulevat sitten kaikenlaisina mitä nyt lootat tekevät kun öljyä ei ole tarpeeksi, hydrauliikka sekoillee, pakat eivät puristu yms.

Maltappas sitten hetki ajaa sisään niitä laatikon pakkoja, ennenkuin alat enemmän painaa sitä kaasua. Todennäköisesti siellä vain ei kaasuvipu nyt mene pohjaan siinä pumpussa, kun ei ole oikein laitettu. Ruiskutuspumppua paikalleen laittaessa kannattaa se "nuppi" säätää siihen asentoon, että se on mahdollisimman lähellä akselia. Silloin polkimen anturi ei rajoita syöttöä.

Mille teholle se syöttöpumppu säädettiin, ei kai nyt sentään vakioksi jätetty :roll:
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

öljyä oli mennyt kuulemma reilut 7 litraa, mutta tosiaan se käyttö on ollut sitä pihapyörittelyä. Korjaamon uskoisin olevan näissäkin asioissa osaavan...laatikko oli maaningalla ja auto siilinjärvellä sellaisella pajalla, missä mersuja ja vitoja ei vierasteta. Luulisin, että näin saa rahoilleen parhaan vastineen kun tekijät tietävät mitä tekevät. Näissäkin nämä nettikirjoittelut on olleet suuressa roolissa.

Kuopion seudulta oli kyllä aikoinaan vaikeaa saada hommalle tekijää. Ilmeisesti projekti on sellainen ettei siihen kylmiltään kukaan oikein halua ryhtyä ja eikä itsellä ole tiloja, ei vehkeitä eikä osaamistakaan :P No ihan kädetön sitä ei autojen kanssa varmasti ole ja riittää tässä harrastetta vielä itsellekkin. Helpottaa kummasti kun autoa saa siirreltyä omalla moottorillaan.

Pumppua hakiessa sanottiin että syötöt on säädetty tappiin ja että vääntöä pitäisi olla nyt mukavasti. Turbon päivittämisestä keskusteltiin, mutta kovasti olivat sitä mieltä että vakiollakin pärjätään. Turbopajalla kuitenkin oltiin vähän toista mieltä siihen asti kunnes tuli puheeksi auton oleven automaatti, jolloin sanottiin että unohda :D Sanoivat, että laatikkoa pitäisi vahvistaa ja olishan se laatikko osaavassa firmassa ollutkin ja ennenkin näitä vahvistuksia tehty. Nyt se kuitenkin vain huollettiin vaihtamalla kitkapintoja ja turbiini.

Kokonais kustannuksista tähän kaikkeen ei ole vielä tietoa....varmaan siihen saa laittaa enempi kuin auton arvo on, mutta kaksi vuotta asiaa pähkäillessä tulin korjaamistulokseen. Autosta käytöltään jäi kuitenkin sellainen fiilis, mitä ei muista romppeista ole kyllä tullut. Ja sitä tilaakin ja monikäyttöisyyttä nykyään kaipaa ja tarvitsee.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu, olikohan se 330 Nm mitä se vakiona kestää, eli oli (lähde: http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/va ... aining.pdf) . Jarkko ja seniori Siekkinen kyllä tietävät tämän ongelman kun harjoittelivat Viton automaatin kakkospakan vahvistamista aikoinaan minun laatikolla. Minulla on tuplalevy siinä kakkospakassa, joten se kestää nyt toivottavasti 500 Nm.

Syötöt tapissa tarkoittaa ilmeisesti 84 kuutiosentin syöttömäärää per 1000 työtahtia kun kyseessä on 6mm vakiopumppu, jolloin kierrosluvulla 5200 saataisiin 200hp (tämä ei siis toteudu sinun vitossa, koska automaattia ei voi kierrättää yli 4800 rpm) ja vääntömomentin maksimi tuolla syöttömäärällä olisi silloin 271 Nm. Tarkoittaa että kunnossa oleva ja oikeilla öljyillä varustettu automaatti kestää sen oikein hyvin. Pumpusta kaikki irti voisi minun mielestä tarkoittaa esimerkiksi 84 kuutiota @5800 rpm, joka tarkoittaisi ~220 hp, mutta käytännössä tuosta varmasti jäädään fysiologisten ongelmien vuoksi.


Automaattilaatikon tietokoneen kierroslukuongelmasta johtuen joudutaan vetävät kierrokset jättämään kohtuu alas, joten maksimiteho voisi olla käytännössä jotain 160 hp @ 4200 rpm. 7mm elementeillä olevalla pumpulla se laatikko antautuu ja tuhoutuu muutaman kunnon vedon aikana, josta on ihan videokin todisteena.

Ahdinpaja lähes oikeassa tai no riippuu miten sen ajattelee. Vakioahdin pystyy hanskaamaan hädintuskin tuon 150 hp, mutta toisaalta tappiinsa ruuvattu pumppu antaisi 200 hp, jota taasen ei voi käyttää automaatin kanssa kun se pamahtaisi aina vikatilaan. Kukkaan ei pysty ajamaan autolla, jolla pitäisi kiihdyttää puolikaasulla aina nelosvaihteelle saakka ja vasta sitten saisi painaa lapun lattiaan. :lol:

Itse ajelen siis 7mm tapeilla ja vääntö pitäisi olla parhaimmillaan jotain 460 Nm. Laatikko kävi Siekkisellä ensimmäisen kerran joskus 8/2005 ja toisen kerran tuossa joku aika sitten vai vuosi sitten, mutta taas on Vito työn alla, ns. perushuolto menossa.

8,6 litraa pitäisi saada kuivaan laatikkoon menemään öljyä, lähde: http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7060646

Itse olen kokeillut aluksi sitä kallista esson öljyä, jota muuten saa halvemmalla ilman tähtilogoa citroen ja peugout liikkeistä ja tietysti netistä esso merkillä. Olen myös ajellut Castrol Transmax Z öljyllä mutta viimeisin kokeilu on myös halin, eli motonetista synteettinen Nimike
ATF-MaxLife Dexron3. No se maksoi 10€/l, mutta ovat perkeleet näköjään siihnekin laittaneet 30% kiskurikorotuksen.

Tärkeintä on ettei sinne joukkoon lorota mitään Mobil ATF 220 Dexron2:sta joka on mineraaliöljy.

(eli ahdinpajalla ei ymmärretty, että laatikon vahvistaminen ei auta, vaan laatikon sähköt estävät isomman ahtimen hyödyntämisen ja toivottavasti pumppupajalla tiedettiin tuo kierroslukurajoitus, mikäli ei niin joudut ottamaan pumpun takakannen auki ja laskemaan maksimikierroksia).
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Turbopajan kaveri oli erittäinkin puhelias ja tuntui vitoistakin olleen kokemusta. Sanoi, että olisi voinut olla mahdollista sorvata nykyistä turboa niin, että sinne olisi saanut muutaman millin isommat sisuskalut sopimaan. Ihan varmaksi ei muistanut, että oliko heillä jo laipat sorviin valmiina. Se vaatii kikkailuja, kun ne työstökulmat ei ole sorville suoraan käypäset.

Tässä minun korjuuprojektissa on menty niin, että tekijä on hoitanut kannen, turbon, laatikon ja syöttöpumpun ohjeistukset pajoille. No pumpun tekijän ja Siekkisten kanssa olen minäkin puhelimessa jutellut. Turbonkin tapauksessa siitä olisi varmasti ollut hyötyä. Vakioturbon kunnostus kustansi sen 550e ja jos pajalla olisi ollut palikat valmiina olisi hieman viritetyn turbon saanut 650e:llä. Kustannusero ei tässä olisi ollut enää niin merkittävä, jos hyöty olisi ollut vähäinenkin.

Jäihän minulla tässä vielä toinen turbo ja syöttöpumppu varalle (lue:virille) :P No katsotaan nyt miten menee, tavallaan haluaisin jemmata vanhan moottorin, turbon ja pumpun ihan vaikka vaan siihen tarkoitukseen että jos ja kun jotakin taas poksahtaa niin voisi mutterin kantojen paikat katsoa irtomoottorista ja perehtyä asioihin pelkäämättä että rikkoo jotakin. :roll:

Osaa sitä nyt sitten taas huomenna katsoa konepellin alle ihan eri tavalla ja jos öljyt on laatikossa ja tyypit on oikein niin uskaltaa ottaa auton omaan pihaan ihmeteltäväksi. Ne päästöpaperit käväisen kanssa hakemassa ja samalla palautellaan tekijän kanssa mieliin, että mitähän sinne on tullut tehtyä ja tarvitseeko jotakin säätää vielä. Automaatti vitosta on varmasti puhuttu, mutta mene ja tiedä. Itse kun ei osaa oikein odottaa mitään ja näin vähäsillä kokemuksilla ei osaa sanoa onko joku normaalia vaiko eikö. Se jolla on tietämystä niin näkisi nämä asiat varmasti välittömästi ja sellaiseen asiantuntemukseen sitä tahtoisi rahansa laittaa.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minä vähän luulen ettei automaattivitojen oikeasta virittämisestä juuri ole muilla kokemusta kuin mulla kun kukaan ei ole sinullekaan puhunut siitä kierroslukuongelmasta :lol:

Se alkuperäisen turbon sorvailu on aivan turhaa touhua. Romuttamoilta löytyy suoraan valmis paketti, joka vastaa sitä sorvaamalla saatavaa miniatyyriä, jos siis tarkoitit oikeasti, että sitä KKK K03:sta alettaisin sorvaamaan. Eli GT20 tai GT25 sprintteristä ja väyrysistä KKK:
http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-W210 ... 231e3bb565

Jos turbopaja suosittelee KKK K03:n sorvaamista niin se kertoo vain heidän oman työllistämisen ammattitaidosta.

"Uusia" garretteja sprintteriin sai aikoinaan KL:stä 750 € hintaan mutta käytettyjä saa 150-350€ hintahaarukalla. Sprintterissähän oli tehtaan jäljiltä 160hp, joten se menee virikäytössä siitä jonkin matkaa yli kovilla pakopaineilla...juuri sopiva teho Vitoon, enempää ei kannata ottaa. Näitä ahtimia käytettäessä pitää huomata, että alipainekello pitää vaihtaa painekelloon.

Tuota garrettia sitten voi vielä kehittää edelleen jos tai kun lompakkoa pakottaa, mutta ihmeitä sillä ei tehdä. Esim. LDS turbo on sorvannut tuommoisen garretin molemmat pesät suuremmaksi, vaihtanut sen keskiosan johonkin japsivalmisteeseen vesijäähdytyksellä, ja vielä niin että se menee vielä originaaliin pakosarjaan. Silloin sen laakerointi kestää paremmin sen kiusaamisen, siihenkin sai valita ottaako HD laakeroinnin vai tavallisen...rahalla.

Mikäli haluaa "kunnostaa" ahtimen niin miltei suosittelisin teettämään sen Baltiassa, sieltä löytyy hyllystä valmiiksi (vanha mukaan vaihdossa tai maksaa 100£ enemmän):

http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-Vito ... 337623d607

ja viritysahtimeksi taitaa mennä tämä pienellä säätämisellä, tosin en ole ihan varma,jos 300:ssa olisi vielä isommat siivet, mutta tuo on jo paljon parempi kuin se alkuperäinen:

http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-E250 ... 33764404f2

P.S Tässä videossa hajotetaan Viton vaihdelaatikko "Siekkinen korjaa kaiken kuntoon" joskus vuonna 2005 tai 6 :lol:


https://docs.google.com/open?id=0BzSXDb ... GFjZHBJX0k
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Silloin kun kyselin tekijää moottorin vaihdolle niin vaikutti että siinä perus hommassa on ihan riittävästi askaretta pajoille. Tuntui ettei oikein enempää värkkäämistä kukaan olisi tahtonut, eli helpoin laitattaa nippuun niillä palikoilla mitä oli irroitettukin. Mistään virittämisestä ei passannut puhua kuin korkeintaan sivulauseessa. Pumpun laitto ja sen turbon sorvaus kun ei olisi muuttanut työtä millään muotoa päällepäin.

Turbojenkin ja muutoinkin näissä kilkkeissä ajatus oli katsoa että kummasta moottorista ne otetaan ja jos kumpainenkin vaatii korjausta niin korjaillaan. Ja kaikkihan ne vaativat pienempää tai suurempaa laittoa...vaikka molemmat autot oli ihan ajosta. Luovuttaja-autosta oli automaattiloota hajonnut, muutoin piti olla kone kunnossa ja noin 300tkm mittarissa. Senkin kansipahvi, turbo ja pumppu vaati huoltoa ja minun 500tkm ajetussa oli parempi pumppu, mutta muutoin kuluneemmat osat. Eihän se omakaan laatikko ollut ihan kunnossa, no ehjä kait muutoin, mutta jokin levy pakassa päässyt palamaan.

Turbon olisi varmasti saanut hankittua tosiaan jostain ja varmaan millaisen tahansa ja jopa halvemmalla, mutta kun olin ohjeistanut niin, että korjataan tarvittaessa niin sillä tavoin oli tehtykkin ja minä sain kuulla siinä kohtaa kun se oli haettavissa pajalta. Pumpusta ne soittivat kyllä kun siellä oli se jokin painehommeli väljä ja uusi kustansi 700e. Muutoin se pumpun laitto olisi ollut reippaan 600e ja nyt sitten tuli tuo lisäksi. Pakkohan sekin oli laittaa kun sille tielle oli lähtenyt.

Laitetaan nyt auto nippuun ja katsellaan vähän aikaa että mitäs sitten :P Siirtyykö kirjoittelu turbo-osioon vai tuninkiin vai projekteihin vai myydään osastolle :D. Tosiaan oma osaamisalue on tuolla elektroniikan puolella ja "virittelyt" tapahtuu sitten korin sisällä :)
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juu kirjoittelin lähinnä, jotta jälkipolville periytyy tietoa asiasta.

Turboksi sinne ei oikein sovi "varmaan millaisen tahansa" vaan juurikin tuo GT20/25 tai väykyn ahdin, koska se paikka on ahdas ilman raivaussahan käyttöä (eli aukkoa tulipellissä).

Minäkin harrastelen elektroniikkaa, mutta välillä tarvii repiä hermoja tuon Viton mekaniikan kanssa...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VP0QNoqA2Ec[/youtube]
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Ja Vito liikenteessä :)

Tänään sitten ajettiin aamusta päästömittauksiin pumpun laittaneelle pajalle ja kuulemma ihan hyvät arvot oli. Jäi vaan vaivaamaan kun sais sellaisen kauppakuittiprintin ja sen kanssa sitten katsastukseen niin katsurihan meni ja otti lipareen ja minulle ei jäänyt arvoista mitään dokumenttia...ja kun en tohkeissani edes tajunnut niitä katsoa :oops:

Katsatuksessa perinteisesti huomasin ettei toinen parkki palanut...vähän oli tunne että mitähän tästä kaikkineen tulee. Kokoajan löytyi jotakin pientä...takatilan turvavöistä, pissapojan nesteistä, ruostuneista jarruputkista, heikkotehoisista takajarruista ja vielä heikompi tehoisesta seisontajarrusta. Kuitenkin loppuun vaan tokaistiin, että eiköhän tuota vuoden päästä taas uudestaan :shock:

Saahan tässä varmaan näitä pieniä asioita laittaa kuntoon...pissapoikaan lisäsin nestettä niin sehän pönttö vuotaa :? Mutta kait näitä jo huvikseen laittelee tällaisia vikoja.

Tänään pääsin sitten vähän sitä vaihteistoa ja autoa muutenkin kokeilemaan. Saan sen kyllä helposti vikatilaan paikalta reippaammin yrittäessä. Liikkeessä kun ollaan niin kickdown toimii ihan nätisti.

Soittelin Siekkisellekkin kun tilejä ei olla vielä keritty tasata...niillä oli itselleen jäänyt vito ja vähän samaa hommaa oli ollut sen kanssa. Senkin pumppua oli ruuvailtu niin sanoi että automaatti toimi miten sattuu. Olivat sen saaneet pelaamaan ja lupasivat konsultoida paikanpäällä :) Siellä on kyllä asiakaspalveluasenne kohdillaan :)

Samalla tavoin näissä nettikirjoitteluissa siirtyy sitä "perimätietoa" muidenkin luettavaksi. Minäkin olen pitkään näitä foorumeita seuraillut ja tietoa hakenut...ei kait sellaista vikaa, jota ei joskus jollakin olisi ollut :D Näistä on ollut varmasti iso apu minulle ja varmasti muillekkin.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Tänään taas huristeltu, kohta alkaa olla käytetty ne kolmen vuoden takaiset diiselit tankista. Sellaista mietin että meneeköhän tuo polttoaine miksikään tuollaisen ajan saatossa...tankissahan oli kesälaatua kolmen vuoden takaa ja auto on nähnyt niin paisteet kuin pakkasetkin Hartikaisen pihassa.

Nyt kun vähän tankkas lisää niin ihan kuin kulku olisi hiukan parantunut...sanoinkin pojalla että kellottaa motarin rampilta aikaa 0-100km/h vedolle. Alkuhan pitää ottaa varovasti, mutta aikaa meni sen 21s loivaan alamäkeen. Se taitaa vähän jäädä siitä mitä näiltä foorumeilta olen saanut lukea ruuvatun pumpun suoritusarvoksi. Vauhtia saa kelattua ehken sinne 140km/h, voi olla että pikkaisen ylikin jos tuulet on suotuisia.

Laatikko tykkää vaihtaa täyskaasukiihdytyksessä 4000 kohdalla ja tuntuu että niillä kierroksilla on jo paras veto poikessa.

Voikohan niillä kaasuvivustojen säädöillä saada sitä kulkupuolta lisää vai ollaankohan nyt siinä mitä näillä palikoilla voidaan saavuttaa? Hidastelin moottoritierampilla yhden taksi-transportterin edellä ja minulla oli se 100 vauhtia niin se hujahti kyllä aika suurella nopeuserolla ohitte. Varmaan meistä kumpainenkin pisti menemään lappu lattiassa. No onhan näissä tehoissa varmasti eroa jo muutenkin.

Tässä koitellaan nyt hakea perstuntumaa siitä missä mennään.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pissapojan vuoto on tyypillistä Vitoa, siihen tarvii hommata semmonen pieni kumitiiviste Veholta, maksaa muutamaneuron. Samalla helposti hajottaa sen/ne pumput. Pistä siihen samalla hylomar tiivisteainetta, se voi auttaa tiivistymiseen.

Savulaput tosiaan kuuluu jäädä aina konttorille, sen takia mäkin aina kopsailen niitä töissä talteen, tai nykyään digikuvaan. Olisi kiinnostanut se kierrosluku mihin se meni, nin siitä ainakin tietää syntyykö punavalo mahdollisesti kierroksista.

Et vieläkään kertonut missä tilanteessa se punavalo tuli, joten ei nyt osaa auttaa tuon suhteen.

Vivuista ei enempää tehoja tule, mikäli pumpun vipu menee nyt pohjaan saakka, tutkaile lampun kanssa sieltä lohkon ja pumpun välistä. Kierroslukurajoituksen vuoksi se pumppu on pitänyt säätää siten, että se ei kierrä paikallaan yli 4800 rpm (vakio on ~4400 rpm). Käytännössä tuo tarkoittaa, että pumppu alkaa rajoittaa syöttöä jo jossain 3800 rpm kohdalla, joten veto tyssää juuri siihen 4000 kohdalle...valitettavasti...tai onneksi, sillä myös vakioahdin menee tukkoon heti kohta sen jälkeen.

20 sekuntia on sellainen normaali aika kun kaikki ei ole vielä kohdillaan, viimeisen päälle hierottuna vakiolla pitäisi päästä 16 sekuntiin ja 7 mm pumpulla päästään semmoseen 9 sekunnin aikaan, silloin paikat jo hajoilevat sieltä ja täältä...
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Laatikko menee vikatilaan kun paikaltaan ahnehtii liikaa poljinta lattiaan, kierrokset ei ehdi nousta juuri ollenkaan. Jos ollaan hyvässä liikkeessä...ilmeisesti ensimmäisen vaihdon jälkeen niin sitten kyllä kärsii painaa lapun lattiaan. Eli paikaltaan pitää lähteä sukkasillaan, ainakin ilmeisesti niin ettei osuta siihen kickdown kytkimeen.

Kierrokset päästölapussa oli siinä 4100-4200, kolmesti ryntäytti eikä kyllä pölläytellyt yhtään mitään.

Mutta hyvä jos ollaan niillä hehtaareilla suorituskyvyn kanssa, vaikuttaako pumpun ennakot tai muut tähän millä tavoin? Eli jos sitten heittelee kysymyksiä korjaamolla mihin ennakot on laitettu ja muuta mitkä voisi vaikuttaa kokonaisuuteen.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Parempi kun katsot ne ennakot itse niin sitten sen tietää. Ne kyllä vaikuttavat kovasti.

Ihmeen alas ne on kierrokset jättäneet, tuohan tarkoittaa, että syöttöä aletaan pienentämään jo 3000 rpm jälkeen. Sinuna ottaisin pumpun kannen auki ja kierrosruuvia pari kiekkaa sisään. Pumppu on säädetty ihan tehtaan arvoihin, jos niihinkään.

Joo, eli uskoisin että saat punavalon kuriin säätelemällä vaijerin pituutta sekä vipujen välityksiä sekä asentoanturin vaijeria. Veholla niillä varmaan on oikein ohjekkin siihen...
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Olihan tuossa lapsia vietäessä hoitoon kokeilta parkkipaikalla miten se ottaa kierroksia...en sitä ole vielä hirvinnyt tehdä :oops:

Vapaalla polkaistaessa ei ne kierrokset käy tosiaan kuin siellä 4200-4300 korvilla, kokeilin sitten vielä moottorin puolelta vivustosta ja sama tulos, eli ilmeisesti polkimen liike riittää, mutta tosiaan niitä kierroksia vois koittaa ruuvailla. Ehken se auttaisi siihen 0-100 aikaan :nocando: Matalilla kierroksilla kuitenkin tuntuisi sitä vääntöä olevan, muttq puhti loppuu jos vauhtia koittaa pieksää.

Käydään nyt tänään ensiksi vielä sitä vivustoa läpi ja katsotaan sitten, jos saa sen laatikon vikaantumisen jäämään poikkeen.

Eilen tuli ilmastointi täytettyä ja taas tarkenee...pikku hiljaa on edettävä kun töitäkin pitäisi malttaa tehdä.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

...mutta nyt vaikuttaa siltä, että olet pyytänyt pumppupajaa laittamaan pumpun hyvään alkuperäiseen kuntoon ja niin he nyt ovat tehneet. Kaikki originaalit 98 HP on nyt käytössä. Vääntöähän siinä on ihan mukavasti alkuperäisenäkin, kunnes 3000 rpm ylittyy ja laitetaan jarrut päälle.

Jotenkin taisin ymmärtää rivienvälistä, että pumppu olisi pitänyt ruuvata suuremmille tehoille, mutta taisin ymmärtää väärin.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Kyllä puhetta on ollut syötön lisäämisestä ja hakiessa sanottiin pumpun ruuvatun tappiin, eli syötöt pitäisi olla täysillä. Siekkisellä kokeiltiin autoa ja oli se heistäkin vähän tehoton.

Siitä laatikko-ongelmasta epäilivät sähkövikaa, mutta ei välttämättä sitä vivustoa...se näytti kuulemma olevan ainakin sinne päin. Pitää käyttää starissa kun toisella testerillä vikakoodeja tuli 4kpl:

N3f86
N3fc1
P07ff
N3f87

mutta ainakaan itse en äkkiä googlettamalla saanut näistä mitään irti.

Soittelin tänään pumppupajalle ja kysyin kierroksista ja sanoin siitä tehottomuudesta korkeemmilla kierroksilla. Sieltä sanottiin, että käyhän näyttämässä niin katsovat mistä kiikastaa...onko esim. turbolta tuleva ahtopainetieto pumpulle asti.

Täytyy tätä vielä ihmetellä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”