Noniin.... Olin aika naivi, kun kuvittelin, että hommasta selviäisin purkamatta verhoilua lattiasta. Purkamatta ei verhoilu koskaan kuivuisi (jos se nyt irrotettunakaan koskaan kuivuu), eikä ongelmakaan olisi löytynyt... Mahdankohan olla ainoa asiaa ihmetellyt???
Apparin penkin ja verhoilun purettuani oli vuotokohta helppo havaita.
Kuskin puoli vuotaa näin.
Ja apparin puoli näin
Noniin.... Nythän lopun pitäisi olla helppoa ja hauskaa, vai mitä?
Mitähän tuolla toisella puolella oikein on, eli mistä vesi tulee sisään?
Ensin ajattelin, että tuonne konetilaan on tullut kunnon komposti, mikä on sitten ajan mittaan ruostuttanut pellit. No niin olikin käynyt, mutta paikka oli yllätys. Konetilassa on insinöörien tarkkaan suunnittelema kohta, jota ei kuskin puolelta saa putsattua, kuin purkamalla ilmaottokuuppa pois tieltä. Apparin puolelta pitäisi jokaisen tajuta puhdistaa erityisesti keltaisen nuolen osoittama alue.
Homman tajusin, kun pesin 250 barin paineella tuolta punaisten nuolten osoittamasta kohdasta, eikä vettä tullut sisään. Vasta kunnon ruiskutus tuonne keltaisten nuolten osoittamaan saksalaisen koneinsinöörin näkemykseen kompostista, aiheutti veden virtaamista sisätiloihin epäilyttävistä kohdin.
Apparin puoli
Kuskin puoli... Tämän saa siis näkyviin, kun purkaa sen kuupan pois.
Raaputettuani pien pois vuotokohtien päältä tajusin, ettei vastassani olekaan tavallinen ruostepeikko, vaan kyse on enemmänkin sadeveden ja pakkasen yhteispelistä. Pelti ei nimittäin ainakaan sisäpuolelta ole ruostunut, vaan peltisaumat ovat avautuneet.
Kuskin puolen vuoto availtuna
Apparin puoli avattuna
Nyt ei tarvita kuin mielikuvitusta ongelman korjaamiseksi
Ensin ajattelin työntää paineella kotelosuoja-ainetta sisäpuolelta peltisaumoihin. Sitten kaataisin niin maan sun perusteellisen paljon alustamassaa noiden kompostien täyttöaukoista. Sitten tiedustelin ilmailun parissa painivalta kaveriltani alan tököttejä, ja hän kertoi lentokoneissa käytettävästä kromilitkusta, joka tunkeutuu hyvin. Siihen päälle vielä kromia sun muuta sisältävää kittiä, niin pitäisi olla sauman turvassa elementeiltä....
Eli ideoita kaivataan. Saumat on kuivumassa vielä ainakin muutaman päivän, enne kuin ryhdyn toimeen. Omasta mielestäni hitsaaminen on täysin pois suljettu tapa ratkaista tämä ongelma, koska sauman toiseen puoleen ei pääse käsiksi. Tai en tiedä, onko se hyvä syy, mutta saatan keksiä paremmankin, jos joku alkaa inttämään.
Ideoita
