Tasonsäädöstä taas kerran :)
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
Tasonsäädöstä taas kerran :)
Eli w123 farkussa perä alhaalla ja pomppii kuin suotuvene, eikä tasonsäätötangon säätö vaikuta asiaan (eli säätämällä tankoa ei tapahdu mitään muutosta). Järjestelmässä kiertää neste ja sekä iskarit että pallot ovat kuivat. Varmaankin painepalloissa vikaa?
Onko kenelläkään kokemusta motonetin palloista:
Jousituksen ilmatyyny MB W201, http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/181576/0
Olis pikkasen halvemmat kun kl-varaosien mallit ja ei tarttis posteista maksaa.
Onko kenelläkään kokemusta motonetin palloista:
Jousituksen ilmatyyny MB W201, http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/181576/0
Olis pikkasen halvemmat kun kl-varaosien mallit ja ei tarttis posteista maksaa.
Vaikka pallukat olisi ihan ilmattomat, niin perän pitäisi nousta ja laskea vivusta. Ilma on vaan joustoa varten.
Kuluneella pumpulla voi mennä aikaa, jotta paineet nousee. Voi myös vaatia kierroksia. Kokeile nyt ensiksi, toimiiko pumppu ja säädin.
Itse pallukoissa ei pitäisi olla eroa muuten, paitsi kiinnitys. Sedanissahan pallukat ovat alhaaltapäin, farmarissa lattian läpi.
Kuluneella pumpulla voi mennä aikaa, jotta paineet nousee. Voi myös vaatia kierroksia. Kokeile nyt ensiksi, toimiiko pumppu ja säädin.
Itse pallukoissa ei pitäisi olla eroa muuten, paitsi kiinnitys. Sedanissahan pallukat ovat alhaaltapäin, farmarissa lattian läpi.
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
Joo,
Pumppu toimii, tai ainakin kierrättää nestettä. Perä pysyy siis samalla kohtaa vaikka säätötankoa liikuttaa ,kierrosten antaminen ei vaikuta asiaan. Ostin auton tossa puolisen vuotta sitten ja alkoi häiritsemään asia vasta nyt kun joutu ottamaan kuormaa kyytiin ja perä kulkee erittäin matalalla ns. keulimisasento
Edit: Hydraulinestettä ei myöskään kulu, eli vuotoja ei pitäs olla. Pitäiskö tästä alkaa hakemaan syytä jostain muualta kuin palloista? Muistan lukeneeni että pallot saattavat vaikuttaa niin että: joko perä on ylhäällä ja kova tai löysä ja alhaalla...
Pumppu toimii, tai ainakin kierrättää nestettä. Perä pysyy siis samalla kohtaa vaikka säätötankoa liikuttaa ,kierrosten antaminen ei vaikuta asiaan. Ostin auton tossa puolisen vuotta sitten ja alkoi häiritsemään asia vasta nyt kun joutu ottamaan kuormaa kyytiin ja perä kulkee erittäin matalalla ns. keulimisasento
Edit: Hydraulinestettä ei myöskään kulu, eli vuotoja ei pitäs olla. Pitäiskö tästä alkaa hakemaan syytä jostain muualta kuin palloista? Muistan lukeneeni että pallot saattavat vaikuttaa niin että: joko perä on ylhäällä ja kova tai löysä ja alhaalla...
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
onkos se sun autos perä ollu kokoajan perä allaalla, aattelin vaan jotta olisko siellä painepuolen letku laitettu suoraan mennee säiliöön eli kiertäs vaan neste pumpun ja säiliön väliä tarkistappa tämä ensinmynameisjonas kirjoitti:Joo,
Pumppu toimii, tai ainakin kierrättää nestettä. Perä pysyy siis samalla kohtaa vaikka säätötankoa liikuttaa ,kierrosten antaminen ei vaikuta asiaan. Ostin auton tossa puolisen vuotta sitten ja alkoi häiritsemään asia vasta nyt kun joutu ottamaan kuormaa kyytiin ja perä kulkee erittäin matalalla ns. keulimisasento
Edit: Hydraulinestettä ei myöskään kulu, eli vuotoja ei pitäs olla. Pitäiskö tästä alkaa hakemaan syytä jostain muualta kuin palloista? Muistan lukeneeni että pallot saattavat vaikuttaa niin että: joko perä on ylhäällä ja kova tai löysä ja alhaalla...
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
en meinaa, tarkotan vaan sitä, että takapää on vuotanu jostakin ja laitettu pumpun ehjänä säilymisen vuoksi vaan kierrättämään ölyä katoppa ny onko painepuolen putki yhistetty jostakin suoraan paluu putkeenmynameisjonas kirjoitti:Moi,
Joo kokoaika ollut samanlainen. Pitää tarkistaa tuo. Meinaat vissiin että laitettu normaali iskarit tilalle ja neste kiertämään säiliön ja pumpun välillä jottei pumppu hajoais?
Sen verran kattelin että kyllä tuolla takana palloilta menee iskareille putket.
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
Noniin, ei ainakaan konehuoneessa oltu tehty kikkailuja. Eli hydrauli putket menevät samalla tavalla kun http://jan-wulf.de/wp-content/uploads/2012/05/loom1.jpg kuvassa.
Ei ole auton alle mahdollisuutta ryömiä ennen viikonloppua, mutta luulis että jos olis viritetty ne putket yhteen niin se olis helpoin tehdä tossa konehuoneessa suoraan.
Ei ole auton alle mahdollisuutta ryömiä ennen viikonloppua, mutta luulis että jos olis viritetty ne putket yhteen niin se olis helpoin tehdä tossa konehuoneessa suoraan.
Kattilahuoneesta se ohitusleikkasu yleensä tehdään.
Mutta pitää sen korkeudensäädön toimia, vaikka pallukoita ei olisikin. Jos ilmat on karanneet, niin iskari ei jousta sisällepäin. Ulosjousto on edelleen olemassa.
Jotenkin tuntuu, jotta joko säädin ei toimi tai sitten on pumppu ei tuota paineita. Maksimipainehan on 190 bar...
Mutta pitää sen korkeudensäädön toimia, vaikka pallukoita ei olisikin. Jos ilmat on karanneet, niin iskari ei jousta sisällepäin. Ulosjousto on edelleen olemassa.
Jotenkin tuntuu, jotta joko säädin ei toimi tai sitten on pumppu ei tuota paineita. Maksimipainehan on 190 bar...
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
Joo, näin epäilinkin. Pitää koittaa tuo pumppu vaihtaa ensimmäiseksi, kun näyttää edullisesti olevan foorumilla myynnissä Säätimeenhän saa myös jonkintason korjaussarjan http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /27426/781v6sa kirjoitti:Kattilahuoneesta se ohitusleikkasu yleensä tehdään.
Mutta pitää sen korkeudensäädön toimia, vaikka pallukoita ei olisikin. Jos ilmat on karanneet, niin iskari ei jousta sisällepäin. Ulosjousto on edelleen olemassa.
Jotenkin tuntuu, jotta joko säädin ei toimi tai sitten on pumppu ei tuota paineita. Maksimipainehan on 190 bar...
w123 200T, celica RA40.
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
Noniin, nyt on alla ryömitty. Vuotoja ei ollut, kaikki tasonsäätöön liittyvä roju kuivaa. Myöskään putkia ei oltu yhdistelty. Koitin myös ilmata säätimen ilmanipasta ja hyvin puski nestettä sieltäkin ulos.
Ja tosiaan tankoa pidetty kierrokset parissa tonnissa ääriasennoissa noin 5min ylhäällä ja saman verran alhaalla, mitään muutosta ei tapahtunut.
Onko kenelläkään tietoa minkalainen toi säätimen korjaussarja on?
Jos toi säädin on rikki niin budjettivajeesta johtuen on todennäköisesti heitettävä tavalliset iskarit alle.
Ja tosiaan tankoa pidetty kierrokset parissa tonnissa ääriasennoissa noin 5min ylhäällä ja saman verran alhaalla, mitään muutosta ei tapahtunut.
Onko kenelläkään tietoa minkalainen toi säätimen korjaussarja on?
Jos toi säädin on rikki niin budjettivajeesta johtuen on todennäköisesti heitettävä tavalliset iskarit alle.
w123 200T, celica RA40.
Minkäverran pumppu tuottaa paineita? Noustaakseen pitää jokunen baari olla, muistaakseni 30 oli minimivaatimus.
Jos se pumppu on vaan väljä...
Korjaussarjasta ei ole tietoa, mutta säätimen sisällä on vaan levy, joka aukoo tarpeen vaatiessa iskareille menevää putkensuuta (ja sulkee paluuaukkoa).
Tästä näkyy kuvat:
http://foorum.clubmb.ee/showthread.php?tid=6379
Tiivisteet:
kuorien välillä 58*2 (sopivan puutessa 60*2).
vivun ympärillä 7*2.
kolmannessä kuvassa 10*1,5 ja 7*1,5.
Olisiko siitä apua?
Jos se pumppu on vaan väljä...
Korjaussarjasta ei ole tietoa, mutta säätimen sisällä on vaan levy, joka aukoo tarpeen vaatiessa iskareille menevää putkensuuta (ja sulkee paluuaukkoa).
Tästä näkyy kuvat:
http://foorum.clubmb.ee/showthread.php?tid=6379
Tiivisteet:
kuorien välillä 58*2 (sopivan puutessa 60*2).
vivun ympärillä 7*2.
kolmannessä kuvassa 10*1,5 ja 7*1,5.
Olisiko siitä apua?
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
Pumpulla tuli kuntoon. Kiitos PTracingille pumpusta
Kävi kuitenkin niin että kun lastattiin painoa perään niin paukahti putki rikki ja suihki nesteet pihalle. Nopeella vilkaisulla näyttäs olevan se pitkä putki joka tulee pumpulta säätimelle. Pitää varmaan metritavarana hakea putkea ja vetästä ne kaikki samantien uusiksi. Tuohon varmaan käy perus jarruputki? Ja Onko niistä liitimistä kenelläkään tietoa, onko ihan samat mitkä menee jarruille?
Lykkäsin vanhan pumpun takas kiinni kun on pakko jonkin verran ajeluja hoitaa. Ei näyttäs sillä juuri hukkaavan nestettä kun ei näemmä tuota painetta.
Kävi kuitenkin niin että kun lastattiin painoa perään niin paukahti putki rikki ja suihki nesteet pihalle. Nopeella vilkaisulla näyttäs olevan se pitkä putki joka tulee pumpulta säätimelle. Pitää varmaan metritavarana hakea putkea ja vetästä ne kaikki samantien uusiksi. Tuohon varmaan käy perus jarruputki? Ja Onko niistä liitimistä kenelläkään tietoa, onko ihan samat mitkä menee jarruille?
Lykkäsin vanhan pumpun takas kiinni kun on pakko jonkin verran ajeluja hoitaa. Ei näyttäs sillä juuri hukkaavan nestettä kun ei näemmä tuota painetta.
w123 200T, celica RA40.
6mm kupariputkea itse laittelin S123:seen viewtopic.php?p=377365#377365
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... tki-52450/ Varmaan passaa mainiosti.
Pieni ongelma tässä on ettei ole toista autoa käytössä, niin pitäs noi liittimet saada samalla reissulla, jos jollain ois heittää vaikka linkkiä koosta/kierteistä
Pieni ongelma tässä on ettei ole toista autoa käytössä, niin pitäs noi liittimet saada samalla reissulla, jos jollain ois heittää vaikka linkkiä koosta/kierteistä
w123 200T, celica RA40.
Tuota se taisi olla itsellänikin. Ja jos meinaat tehdä alusta loppuun saakka uusiksi, niin tuo 5m on minimi!mynameisjonas kirjoitti:http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... tki-52450/ Varmaan passaa mainiosti.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
Sitten ei taida riittää yksi 10metrin kieppi putkea... Mulla meni pelkästään paluupuoleen melkein 5m putkea.mynameisjonas kirjoitti:Joo, eiköhän se samantien kannata kaikki putket laittaa uusiks. Pamahtaa kuitenkin jostain muualta jos ei vaihda kaikkia
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
Kävi vielä mielessä että mites jos vuoto onkin paluuputkessa. Kuinka paljon siellä kulkee painetta? jos sais patentoitua jonkun letkunpätkän siihen vuotokohdan tilalle.
Vuodon tarkka kohta siis vielä hakusessa. Vuoto on kuitenkin tietysti hankalimmassa paikassa siinä missä putket menee taka-akselin yli. Yksin näitä on vähän nihkeä tutkia kun pitäs saada perä nousemaan samalla kun tarkkailee vuotoa. No perjantaina kaveri mukaan ja auto nosturille.
Vuodon tarkka kohta siis vielä hakusessa. Vuoto on kuitenkin tietysti hankalimmassa paikassa siinä missä putket menee taka-akselin yli. Yksin näitä on vähän nihkeä tutkia kun pitäs saada perä nousemaan samalla kun tarkkailee vuotoa. No perjantaina kaveri mukaan ja auto nosturille.
w123 200T, celica RA40.
Paluupuolella ei muistaakseni painetta ole juuri ollenkaan.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Jos auto on nsoturilla ja takapyörät roikkuu, ninn tasonsäädön toiminnasta ei saa mitään tietoa. Asennusmonttu pitää olla, tai pyöristä nostava laite.mynameisjonas kirjoitti:Kävi vielä mielessä että mites jos vuoto onkin paluuputkessa. Kuinka paljon siellä kulkee painetta? jos sais patentoitua jonkun letkunpätkän siihen vuotokohdan tilalle.
Vuodon tarkka kohta siis vielä hakusessa. Vuoto on kuitenkin tietysti hankalimmassa paikassa siinä missä putket menee taka-akselin yli. Yksin näitä on vähän nihkeä tutkia kun pitäs saada perä nousemaan samalla kun tarkkailee vuotoa. No perjantaina kaveri mukaan ja auto nosturille.
Paluuputken olen jatkannut kahdesta autosta pelkällä 10 bar polttoaineletkulla ja neljällä klemmarilla. Ei ole moittimista ollut, kummatkin kesti vuosia (S123 3 vuotta seisntaan asti ja S124 6 vuosi meneillään, edeleen kuiva).
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
Joo, monttu myös käytössä.
Ehdin tosiaan noin 30km ajaa täys muuttolasti kyydissä ennen kun huomasin lätäkön auton alla, nestettä oli valunut tässä ajassa pihalle noin 1,5 litraa, säiliö ei päässyt tyhjenemään kokonaan. Luulis että ois suihkinu koko säiliön tyhjäksi jos olisi menoputkessa se vuoto kun paineet on niin kovat.
Ehdin tosiaan noin 30km ajaa täys muuttolasti kyydissä ennen kun huomasin lätäkön auton alla, nestettä oli valunut tässä ajassa pihalle noin 1,5 litraa, säiliö ei päässyt tyhjenemään kokonaan. Luulis että ois suihkinu koko säiliön tyhjäksi jos olisi menoputkessa se vuoto kun paineet on niin kovat.
w123 200T, celica RA40.
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
Noniin, vuodot löydetty ja osa fiksattu.
Vuotoja löytyi kaksi kappaletta, yksi paluuletkusta niinkuin veikkasin. Putki poikki ja bensaletkua haperon osan tilalle. Ilmeisesti paine tosiaan ei ole kummoinen kun ei vuotanut enää
Toinen löytyi letkusta joka oli painepallon ja iskarin välissä. Kävin teettämässä uuden letkun liittimineen ja se korjaantui.
Asennuksessa sitten kävi pieni moka, eli kiristin liikaa pallon päässä olevaa banjopulttia, joka napsahti poikki. Löysin toisen pultin, mutta liitosta en saanut enää tiiviiksi, ilmeisesti myös tämä jälkimmäinen pultti hieman vääntynyt ja liitin huonokuntoinen.
Eli kannattaako marssia suoraan veholle vai onko nää ihan standardikamaa hydrauliikkaliikkeissä? Kierteet taitaa olla pultissa m12 ja liittimessä (joka siis menee siihen letkuun mikä menee iskarille) m10.
Vielä sellainen kysymys, että onko noi prikat liittimen ja pultin välissä kuparia? Niitä ei vissiin voi uudestaan käyttää.
Vuotoja löytyi kaksi kappaletta, yksi paluuletkusta niinkuin veikkasin. Putki poikki ja bensaletkua haperon osan tilalle. Ilmeisesti paine tosiaan ei ole kummoinen kun ei vuotanut enää
Toinen löytyi letkusta joka oli painepallon ja iskarin välissä. Kävin teettämässä uuden letkun liittimineen ja se korjaantui.
Asennuksessa sitten kävi pieni moka, eli kiristin liikaa pallon päässä olevaa banjopulttia, joka napsahti poikki. Löysin toisen pultin, mutta liitosta en saanut enää tiiviiksi, ilmeisesti myös tämä jälkimmäinen pultti hieman vääntynyt ja liitin huonokuntoinen.
Eli kannattaako marssia suoraan veholle vai onko nää ihan standardikamaa hydrauliikkaliikkeissä? Kierteet taitaa olla pultissa m12 ja liittimessä (joka siis menee siihen letkuun mikä menee iskarille) m10.
Vielä sellainen kysymys, että onko noi prikat liittimen ja pultin välissä kuparia? Niitä ei vissiin voi uudestaan käyttää.
w123 200T, celica RA40.
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09
- mynameisjonas
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02.2.2012 11:09