Webaston kiertovesipumpun kytkentä?

Vastaa Viestiin
Jusala
Viestit: 18
Liittynyt: 20.1.2013 12:34

Webaston kiertovesipumpun kytkentä?

Viesti Kirjoittaja Jusala »

Kysymyksessä on E-korin 220cdi -98 Mercedeksen alkuperäisasennus-Webasto, joka lopetti toimintansa valitettavasti tänä talvena. Webaston tyyppikilpi on niin kulunut, että tarkkaa tyyppiä en pääse näkemään.

Sain webaston ihan suht nätisti ulos ja ohjainkortti on nyt korjattu. Yritän nyt saada kapinetta takaisin autoon, mutta en löydä millään vastakappaletta webaston kyljessä olevan vesipumpun virtajohdolle. Virtajohdon päässä on iso musta liitin, eikä ilmeisesti tässä mallissa saa virtaa suoraan piirilevyltä, kun ei sieltä löydy vapaita sopivia liittimiä. Mutta en myöskään löydä mistään johtoa, joka toisi virtaa ja sopisi vastaavalle liittimelle.

Eli osaisiko joku webasto-tietäjä auttaa, että mistä tuon pitäisi virtansa ottaa?
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

mun mielestä suoraan kortilta siitä liittimestä joka on sen pienen muosisuojan alla virta ja ohjaus pistokeiden vieressä siellä pitäs kyl olla pistoke oiskohan kyseessä thermotop c

ton näkönen

http://www.mtt-trading.fi/cat/product_d ... php?p=1212

thermotop z on muuten saman näkönen mut ilma tuota pumppua ja sillon pumppu on hanttarin etulokasuojassa erillään webasta.


etteivain ois kortti vaihtunu vahingossa käännä sitä liitintä toiseen asentoon ja kokeile sit tunkea sitä sinne pistokeisiin
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kuten edellinen sanoikin piirikortilla on kuudelle liittimelle paikka vain kaksi näistä on näkyvissä ellei irroita muovisuojaa
Jusala
Viestit: 18
Liittynyt: 20.1.2013 12:34

Viesti Kirjoittaja Jusala »

Laitan tähän muutaman kuvan, niin näette mistä on kysymys. Tuolta kannen alta ei löydy sopivaa liitäntää tuolle vesipumpulle, vaan nuo kaksi käyttämätöntä on tyhjiä (vailla nastoja) ja ihan eri mallisia.

Webasto kävi kyllä matkahuollon kautta huollossa ja piirilevy piti korjata. Mutta voisiko siihen olla vaihdettu koko piirilevy ja tullut vahingossa väärä? Jotenkin en millään käsitä, että mihin tuo kuuluu. Kun otin webaston pois, niin tuo johto oli irtonainen, kun sain webaston alas kiinnikkeiltään. Enkä siis päässyt näkemään, että missä se oli kiinni. Liitin on sen näköinen, että jossain se on ollut kiinni, mutta mistään ei mystisesti löydy vastakappaletta tuolle.

KuvaKuvaKuva
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

nyt o pakko nostaa käet pystyyn mun mielestä tuon pitäs mennä suoraan toho kortille.
toi on kyl z kortti ei c
onko sulla autossa myös oma kiertovesipumppu?.. sammuta auto ja lyö rest päälle suriseeko missään siel hanttimiehen puolella ilmansuodattimen putken alla.
jos surisee siel on oma kiertovesipumppu. etkä tarvi tuota weban pumppua vaa revit sen vekeen ettei häiritse nesteen kiertoa tyhjää ja unohat koko jutun.

löytyykö sulta kello siitä webastosta?

epäilen että webasto on vaihdettu jossain välissä tai vähintäänkin kortti on vaihdettu jossain välissä

tai sit siinä on c kit ja se piuhan pää nyt vaan on jossain hukka piilossa ei autakko etsiä.. tää ckit vois kyllä selittää tämän homman...
eli toisin sanoen tuo on thermotop z johon on asennettu ckit ja tuo piha menee siihen johto sarjaan ja se voipi olla misä vaan.
sinne vaan kurkkimaan
Jusala
Viestit: 18
Liittynyt: 20.1.2013 12:34

Viesti Kirjoittaja Jusala »

Testeri oli näyttänyt korjaamolla, että on alkuperäinen webasto kysymyksessä. Olen purkanut jonkin verran tuota yläpuolelta, kun olen johdon päätä koittanut metsästää. Otin ilmanputsarin ja etuvalot pois, mutta mistään ei löydy vastaavaa liitintä. Siellä on kyllä kiertovesipumpun näköinen kapistus, mistä nuo webastolle tulevat vesiputket lähtevät. Jotenkin tulee sama mieleen, että olisko tuo ollut pois käytöstä kokonaan. Mutta kuitenkin liitin oli niin puhtaan näköinen sisäpuolelta, että kyllä se jossain on ollut kiinni tai voisko olla sitten ollut suojakuoren alla taiteltuna. Tuon tyyppinen liitin ei kyllä aukeakaan kovin helposti ja johto tuli tuon näköisenä kuin kuvissa ulos webaston mukana.

Historiasta en tiedä, että mitä tuolle on aikanaan tehty. Alkuperäiset kellosysteemit löytyy tyhkakupin vierestä ja hyvin on pelannut tähän talveen asti.

Aika ulalla olen tuon kanssa ja pakkasetkin nousi sopivasti...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

no tähän voin sitte sanoa et ku siinä on kerran kello nii sen kyl täytyy mennä johonki jos ei sitte ole kytketty auton omaan kiertovesipumppuun esim webaston pumppu vian takia.
sitä en epäile yhtään eteikö olis orkkis, mut c webaston kortti tuo ei ole vaan on z. ja ja taas c mallissa tuo kiertovesipumppu on vakiona ja menee suoraa kortille, c-kitissä vissiin menee jonku mutkan kautta sit kellolle.

mut voisit tosiaan kokeilla et ku lyöt virrat päälle et pyöriikö siel toinen vesipumppu ja sit kokeilla lyyä webasto päälle taas kuunella pyöriikö pumppu..
ja kokeile samalla lyyä siihen webanpumppuun 12v et toimaako se ees..
tulee jotenki mieleen et son otettu pois käytöstä ja auton oma pumppu pelaa sen korvikkeena.


sittehä siel voi olla joku patentti niinku esim 2 abikoa jokka menee tohon :) tää nyt on vaan arvailua..

pitäs saaha joku oikea asiantuntia tänne kuten vaikka peltsipuskuri
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Kuva

tuohon kohtaan kuuluuisi vesipumpun pistoke tosin tuo ei siihen sovi
mielestäni piirikortti on samanlainen olisitten vepasto pumpulla tai ilman
korteissa on aina samanmalliset liittimen paikat (hermoTop)
ja sellaista korttia ei ole tehtykään mihin tuo pistoke sopisi

joko lämmitin on vaihtunut huollossa toiseen tai sitten autossa on vepaston läheisyydessä johto johon tuo liitin sopii
tai sitten puuttuu väli kappale joka muuttaa pistokkeen
tosin voihan se toimia sillä auton omallakin pumpulla
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuo pumppu on tarvikepumppu ja siitä puuttuu adapteri. siihen tarvii alkuperäisestä vaihtaa pistoke tai ostaa adapteri.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

Sergey kirjoitti:tuo pumppu on tarvikepumppu ja siitä puuttuu adapteri. siihen tarvii alkuperäisestä vaihtaa pistoke tai ostaa adapteri.
mut jos ei ole kortissa pinnejä nii mihi ton tökkää..
tulihan tänne asiantuntijoitakin :)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Noo laita se pyörimään vaikka valojen kautta :) Miks kortissa ei oo nastoja? katkenneet?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

Jusala kirjoitti:Laitan tähän muutaman kuvan, niin näette mistä on kysymys. Tuolta kannen alta ei löydy sopivaa liitäntää tuolle vesipumpulle, vaan nuo kaksi käyttämätöntä on tyhjiä (vailla nastoja) ja ihan eri mallisia.



KuvaKuvaKuva

siis kortti ei edes näytä tukevan vesipumppua.. eli son vähän niinku tyhjän panttina..

mites on jusala onko löytyny selitystä tuolle?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Jos tuo kortti on Z malli niin siitä puuttuu kiertovesipumpun ohjaus. Kellon kanssa auton alkuperäistä pumppu ohjetaan releillä. Ettei tuota webaston pumppua olis kytketty auton kiertovesipumppuun ?

Jos kortti on mallia C niin se ei toimi ilman webaston omaa kiertovesipumppua vaan paiskaa suoraan jäähdytysmoodille.
Jusala
Viestit: 18
Liittynyt: 20.1.2013 12:34

Viesti Kirjoittaja Jusala »

Kiitokset hyvistä vastauksista, parin päivän työreissu keskeytti itsellä hiukan webasto-hommat ja pääsin nyt vasta jatkamaan tämän selvittelyä.

Soitin huollon tehneeseen Sercapiin ja siellä oltiin sitä mieltä, että kyllä tuolle pitäisi johto jostain löytyä, eikä ohjainkortissa kuulukaan olla tuolle virtanastoja. He olivat testanneet pumpun ja sanoivat, että toimi hyvin ja on Mercedeksen alkuperäinen kiertovesipumppu.

No, jatkoin johdon etsiskelyä ja olen nyt kyllä melko varma, että tuolta konehuoneesta ei tuollaista johtoa kyllä löydy. Mitä ihmettä tässä on voinut tapahtua? Osaako joku sanoa, että mistä tuohon pitäisi virran tulla, niin voisi alkaa kauempaa jäljittämään?

Itselle tulee jotenkin mieleen, että olisiko tuohon voinut vaihtua väärä kortti ja alkuperäisessä tuo olisi ollut jotenkin adapterijohdolla kiinni, jonka olen onnistunut kadottamaan webastoa irroittaessani.

Mutta laitan tähän kuvan tuosta ohjainkortista vielä, josko siitä olisi jollekin tietäjälle apua. Kohta joudun itse nostamaan kädet pystyyn ja viemään koko auton ammattimiehelle. Kuva
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

no tuolla kortilla ei ole ohjausta kiertovesipumpulle sehän nyt onki jo selevä.
paaha webasto paikkalleen ja lyö tulille ja kuulostele kuuluuko sieltä toisesta vesipumpusta pumpusta mitään. ja kyllä tuo on ihan webaston oma pumppu ei mersun.
vois kuvitella että se ottaa virran siitä mersun omasta kiertovepumpusta joka on edelleen siellä ilmanputsarin letkun alapuolella rinta pelissä kiinni

http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 16694/6/18


tuon näkönen, paitsi jos sulla ei ole lämmitettävä pisapojanneste säiliö nii sit se on ton näkönen

http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 1232/28/18

mun diagnoosi: tää on c mallin webaston runko jossa z mallin kortti eli ei käytänössä muuta eroa ko tuo pumppu.
unoha tuo pumppu jos se omakiertovesipumppu lähtee tulille sillonko se webasto on päällä.

toivottavasti joku muuki antaa diagnoosin
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

http://techwebasto.com/heater_main/Gene ... 00778B.pdf

http://www.techwebasto.com/heater_main/5000918A.pdf


tossa on vähä teknistä tietoa nuista thermotop c/z eli oikeestaan kaikki
oleellinen


tossa on mun z kortti
Kuva

ja tossa z webasto halkastuna muuten samako sulla mutta ei pumppua
Kuva
Jusala
Viestit: 18
Liittynyt: 20.1.2013 12:34

Viesti Kirjoittaja Jusala »

Kokeilin tuota, että laitoin webaston piuhoihin kiinni ja päälle, niin kyllä tuo auton oma vesipumppu lähti heti päälle. Eli uskaltaisko tuon johdon jättää kokonaan irtonaiseksi?

Mietin vielä, että jarruttaako tuo webaston kyljessä oleva pumppu veden kiertoa, jos ei ole päällä? Olisko viisaampaa vaikka ryöstää auton omalta pumpulta virta tuolle webaston pumpulle? Vai heittäiskö tuon toisen pumpun kokonaan pois ja putket suoraan kiinni webaston liittimiin?(jos riittävät)

Mitenkähän tämä on alunperin ajateltu toimimaan?
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

uskaltaa tai melekee repisin pumpun poijes kokonaan siitä weban kylestä.
ei se paljo jarraa mut tyhjää se siinä on. se auton oma kyl hoitaa sen homman.
en usko et on ollu toiminassa siinä autossa ikänä. varmaan runko joskus vaihettu nii jääny siihen kummittelee.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

veikkaan et alunperin toiminu ilman ttuota pumppua sillä omalla pumpulla.
jos siel kerran semmonen on.

edit: voihan se olla et siihen o vaihettu puhallin cstä ja siinäkö ollu kerran kiini nii annettu olla.. tiiä häntä
Jusala
Viestit: 18
Liittynyt: 20.1.2013 12:34

Viesti Kirjoittaja Jusala »

Tuo kuulostaisi kyllä loogiselta, että siihen on joskus voitu vaihtaa uusi runko ja pumppu on voinut olla tyhjän panttina koko ajan. Taidan repiä kokonaan pois tuolta välistä.

Vielä yksi varmistus ennen kuin laitan webaston paikoilleen. Onnistuin rikkomaan tuota ensimmäistä muovikantta hiukan, mikä on siinä ilmeisesti puhaltimen päällä. Mikäs tuon merkitys on, suojaako vain johtojen läpivientejä ja uskaltaako webaston laittaa paikalleen hiukan lohjenneena?

Kiitokset avusta tähän asti!
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

paa vaa kasaa suojaa roottoria siel on viel o rengas tiivisteenä jos siistätä meinaat.
Kuva
Jusala
Viestit: 18
Liittynyt: 20.1.2013 12:34

Viesti Kirjoittaja Jusala »

Juu, tuota justiinsa. Täytyy lähteä kasailemaan, että pääsee huomenna töihin...

Kiitokset vielä hjelpistä!
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo mullaki on kaks klipsua haljennut. hyvin pysyy.l se O-rengas on tiukka.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

Jusala kirjoitti:Juu, tuota justiinsa. Täytyy lähteä kasailemaan, että pääsee huomenna töihin...

Kiitokset vielä hjelpistä!

juu eipä mittään vertaistukeaha tää on..
sanovatko sercapilla mikä oli vikana.. kävikö millä sercapin konttorilla?
sillä kyselen ku ite kävin siellä pajaan kurkistamassa nii oli kauheeta salatiedettä tää webasto homma..
kyselinki muka jotaki et voisko olla tämä ja tuo nii melekosia poliitikon vastauksia sain.. :) no bisnes on pisnestä
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Kuva

vanhempi kortti malli
jusalan kortista puuttuu kompomentti X koska siinä kortilla ei ole vesipumpun ohjausta
vikakohteita
osa no 1 on vesipesän lämpötilan mittaus anturi vikaantuessaan ilmoitaa pesän lämmöksi 125 astetta ja vepasto ei tällöin syty
osa no 2 on hehkutukselle/liekin valvonnalle
osat 3 konkat

Kuva

uudemman mallinen kortti
kiinnittäkääpä huomiota osa no 2 kohdassa olevien piirin jalkojen tinaus kohtia eritoten kun seuraa piirikortin folioita jos kuvasta saa selvää niin kaikki kintut ovat yhdessä
ei se oo ihme että kortit on kaliita kun käytetään lume osia :D
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

no helekutti sieltä tuli mulle kaipaamani tieto et heilahti

edit mistä nuita osia sais tilattua
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”