![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Auto on siis farmari W211 OM642:lla, ilma-alustalla ja nelivedolla. Valmistettu 10/2005 tulevaisuuden vuosimallilla eli 2006, mittarissa 217tkm.
Taustaa:
Käynnistyksen alussa, yleensä ennen tulee 'Visit workshop' herja punaisella taustalla ja akun kuvalla. Tuntuisi tulevan hehkutuksen aikana. Ennen koeajoa auton akku oli tyhjentynyt radion jäätyä päälle tms, mutta jokatapauksessa auto pitänyt käynnistää kaapeleilla liikkeessä.
1. Molemmat akut on ladattu täyteen CTEK älylaturilla, jännitteet pikkuakussa aluksi n. 11V. CTEKillä latauksen jälkeen 13.05 V ja isossa akussa CTEKin 13.03V joka näkyy ajotietokoneen näytöllä 12,7V ovien & lukituksen avaamisen jälkeen. Nämä akut ladattu siis erikseen täyteen. Käynnistyksen jälkeen jännite kipuaa 14.3-14.4V ja pysyy myös kuormitettuna penkinlämmittimillä/takalasinlämppäreillä/puhaltimella/ajo&sumuvaloilla jne. Sammutuksen jälkeen akun jännite tippuu 12.7->12.5V asti. Peräluukusta akulta mitattu arvo 12.5V, takaluukku auki jolloin ei vielä 'unitilassa', unitilassa näkyy olevan 12.81V. Akku on Varta Silver Dynamics H3 100Ah akku, tuoreen näköinen mutta ei AGM-tyyppinen (ei mainintaa ja myös Ah-luku viittaa siihen, myös Vartan sivuilla AGM-akut ovat erikseen).
2. Vaihdettu uusi pikkuakku (moottoripyörän AGM 12Ah) tilalle (vanha 170Ah FIAAM ei ole sökö sekään) -> ei vaikutusta.
3. Käyty nollaamassa koodit ja testattu maahantuojan laitteistolla akut ja releet. Akun tyyppiongelmaa ei heillä ole tullut vastaan. Vikakodeja kuulemma alijännitteestä, koodien nollaamisen jälkeen vika ei toistunut parin seuraavan käynnistyksen aikana, mutta paluumatkalla n. 60km ajon ja pysähdyksen jälkeen mittaristo on jälleen iloisen punainen.
4. Vaihdettu isolointirele, mutta muutaman käynnistyksen jälkeen vika ei ole poistunut. Ladattu myös akku taas täyteen älylaturilla (joskaan se ei ole mielestäni ollut vajaa tähänkään mennessä alun tyhjennystä lukuunottamatta). Vanha relekin naksuu, mutta toimihan se testissäkin..
Mitään muita virheilmoituksia ei ole tullut esim. virran vähäisyydestä tms mukavuuslaitteiden poiskytkennästä, paitsi 'SBC Hold ei toiminnassa' kun herja on päällä ja polkee jarrua kuten Holdia käyttääkseen. Auto lähtee myös hyvin käyntiin (myös -23 C pakkasyön jälkeen ilman lämmityksiä).
Mitään laitteiden toimimattomuuksia tms ei ole havaittu, vain herja mittaristossa. Tyhjäkäyntikierrokset jää joskus ajon jälkeen turhan korkealle (n.950rmp), mutta yhdistän tämän myös tuohon herjaan, laskee kyllä n. 600rmp:kin yleensä.
Mitä seuraavaksi? Onko iso akku kaikesta huolimatta menettänyt teränsä tai kuitenkin riittämätön?
*:in päähän Ylivieskaan kummittelee seuraavana vaihtoehtona..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Hakusanat: W211 akku, akkuherja, punainen, ilmoitus, mittaristo, visit workhop, AGM, nesteakku