rollen W124, 300D -90 - myyty
Akku ei ilmeisesti tyhjentynytkään kaiutinasennuksien takia. Latailin eilen akkua ja latauksen jälkeen jännite napojen välillä oli 13,6 V. En kytkenyt akkua auton sähköjärjestelmään ja mittasin jännitteen aamulla uudestaan, jännite oli nyt 12,6 V.
Tuo varmaan kielii siitä, että akku on sökö... Täytynee hakea huomenna uusi, kapasiteetiltaan 100 Ah tietenkin.
Tuo varmaan kielii siitä, että akku on sökö... Täytynee hakea huomenna uusi, kapasiteetiltaan 100 Ah tietenkin.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
OK. Täytyypä mittailla jännitettä vielä startatessakin.felmit kirjoitti:Lepojännite yli 12 V on OK
mittaa käynistäessä tuo jännite
jos tippuu alle 10 V akkukauppaan
(he voi tehdä paremman rasitustestin, ennen lopullista ostopäätöstä)
100 Ah, mutta tarkkaile myös käynnistysvirtaa?
Isällä on ollut W203 C:ssä Vartan 100Ah akku useamman vuoden ja kehui hyväksi. Velipojalla taas on ollut tuossa minun ex-tenavassa minun aikoinaan ostama Bannerin akku 5 vuotta, eikä siinäkään mitään ongelmaa. Exide taisi voittaa TM:n testin muutama vuosi sitten. Otappa nuistakin sitten selvää, että mikä ois paras. Taitaa olla hyvin pitkälti makuasia...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Kesäviiliksiä
Kuvia kesältä:
Levin huipulla
Ammattitasoinen remonttiympäristö. Remonttialustana paperikoneen kuivatusviira.
Takaluukun revennyt sarana. Luukku irvisti aika rumasti ennen vaihtoa.
Vesipumpun "jalusta". Pari pulttia katkesi jalustaan, lähtivät lämmittämällä ja CRC-kylvyn avulla irti. Kuvaan päin oleva puoli tulee siis kiinni lohkoon ja vesipumppu vasemmalle, missä näkyy katkenneet pultit. Tuohon jalustaan tulee siis myös termostaatti kiinni.
Jalustan paikka lohkossa, vänkärin puolella siis. Tiiviste korvattiin tietenkin uudella. Sitä ennen vanhan tiivisteen rippeet poistettiin molemmista osapuolista huolellisesti.
Levin huipulla
Ammattitasoinen remonttiympäristö. Remonttialustana paperikoneen kuivatusviira.
Takaluukun revennyt sarana. Luukku irvisti aika rumasti ennen vaihtoa.
Vesipumpun "jalusta". Pari pulttia katkesi jalustaan, lähtivät lämmittämällä ja CRC-kylvyn avulla irti. Kuvaan päin oleva puoli tulee siis kiinni lohkoon ja vesipumppu vasemmalle, missä näkyy katkenneet pultit. Tuohon jalustaan tulee siis myös termostaatti kiinni.
Jalustan paikka lohkossa, vänkärin puolella siis. Tiiviste korvattiin tietenkin uudella. Sitä ennen vanhan tiivisteen rippeet poistettiin molemmista osapuolista huolellisesti.
Viimeksi muokannut rolle, 09.9.2012 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Starttijännite vanhassa akussa tippui 9 voltin pintaan, joten akku lähti vaihtoon. Uusi akku on Varta Silver Dynamic, 100 Ah / 830 A. Toivottavasti tuolla nyt mentäis ainakin seuraavat 5 vuotta.
Kulutus viimeisimmällä 10 000 kilometrillä on ollut 6,32. Ei paha.
Kulutus viimeisimmällä 10 000 kilometrillä on ollut 6,32. Ei paha.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Syyshuoltoa ja muuta
Matkaa on taitettu akun vaihdon jälkeen ilman kummempia murheita, mittarissa on nyt 424 tkm. Tosin ABS valo jäi palamaan kerran pesun jälkeen, mutta ei jäänyt onneksi palamaan enää seuraavassa startissa.
Syyshuoltoa piti sen verran tehdä, että vaihtelin polttoainesuotimet sekä ilmanputsarin. Erehyin ostamaan ilmanputsarin KL:stä, merkki taisi olla MAHLE ja hinta 20,50. Liekkö tuolla käytännössä eroa esim. Bilteman 9 euron putsariin?
Laitoin myös uuden (alkuperäisen) kiristinjousen moniurahihnalle, kun hihnan seutuvilta kuuluu taas ylimääräisiä ääniä. Äänet eivät hävinneet mihinkään jousen vaihdon myötä. Kumma juttu, kun pitemmän ajon jälkeen ylimääräiset vikinät häviää. Kiristinpyörän laakereineen, keinun laakerin ja iskarin olen vaihtanut kesällä 2011 ja remmin viime kesänä. Sielläpähän vikisköön, ainakin ensi kesään asti.
Kohta on muutto uuteen asuntoon, jonka myötä "Valakonen" saa viettää vapaa-aikansa kylmässä tallissa.
Syyshuoltoa piti sen verran tehdä, että vaihtelin polttoainesuotimet sekä ilmanputsarin. Erehyin ostamaan ilmanputsarin KL:stä, merkki taisi olla MAHLE ja hinta 20,50. Liekkö tuolla käytännössä eroa esim. Bilteman 9 euron putsariin?
Laitoin myös uuden (alkuperäisen) kiristinjousen moniurahihnalle, kun hihnan seutuvilta kuuluu taas ylimääräisiä ääniä. Äänet eivät hävinneet mihinkään jousen vaihdon myötä. Kumma juttu, kun pitemmän ajon jälkeen ylimääräiset vikinät häviää. Kiristinpyörän laakereineen, keinun laakerin ja iskarin olen vaihtanut kesällä 2011 ja remmin viime kesänä. Sielläpähän vikisköön, ainakin ensi kesään asti.
Kohta on muutto uuteen asuntoon, jonka myötä "Valakonen" saa viettää vapaa-aikansa kylmässä tallissa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Pakkasmurheita
Nonii. Kesällä laiskotti ja muutamia remontteja jäi tekemättä. Nyt homma näyttää kostautuvan. Tässä muutamia oireita, joita esiintyy kun pakkasta alkaa olla 20 astetta:
* Lukot jäässä.
* Kuskinoven ja peräkontín lukot eivät välttämättä
aukea keskuslukon kaukosäädöstä.
* Pakki ei meinaa mennä päälle kylmänä.
* Kuskin penkki liikkuu erittäin nihkeästi.
Pirssillä on kuitenkin aina päästy liikkeelle ja itse olen pystynyt elämään näiden kanssa. Nyt kuitenkin vaimoke on joutunut kulkemaan töihin pari kertaa viikossa autolla ja näille kuulemma pitäs tehä jotain. Täytynee ottaa itteään niskasta kiinni ja luvata parannusta ensi kesänä.
Ai niin, tämä ei liity mitenkään pakkaseen: takaa alustasta on alkanut kuulumaan teräviä paukahduksia suuremmissa joustoissa, jos takapenkillä on pari henkeä ja/tai kontissa raskaampia tavaroita. Alustaa rempattiin just keväällä. Mukavaa tämä ikäautoilla ajelu...
* Lukot jäässä.
* Kuskinoven ja peräkontín lukot eivät välttämättä
aukea keskuslukon kaukosäädöstä.
* Pakki ei meinaa mennä päälle kylmänä.
* Kuskin penkki liikkuu erittäin nihkeästi.
Pirssillä on kuitenkin aina päästy liikkeelle ja itse olen pystynyt elämään näiden kanssa. Nyt kuitenkin vaimoke on joutunut kulkemaan töihin pari kertaa viikossa autolla ja näille kuulemma pitäs tehä jotain. Täytynee ottaa itteään niskasta kiinni ja luvata parannusta ensi kesänä.
Ai niin, tämä ei liity mitenkään pakkaseen: takaa alustasta on alkanut kuulumaan teräviä paukahduksia suuremmissa joustoissa, jos takapenkillä on pari henkeä ja/tai kontissa raskaampia tavaroita. Alustaa rempattiin just keväällä. Mukavaa tämä ikäautoilla ajelu...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Nestettä katoaa
Jäähdytinnesteen merkkivalo muistutti aamulla olemassaolostaan ensimmäistä kertaa kesällä tehdyn vesipumpun ja vesipumppu-termostaatti-kannakkeen tiivisteen vaihdon jälkeen. Pikaisella tarkastelulla en löytänyt vuotojälkiä eikä auton alla lumessakaan näkynyt mitään. Jostakin se kuitenkin vuotaa, ehkä lohkolämmittimestä?
Isäukko soitteli eilen ja kehui käyneensä ostoksilla, Veholla nimittäin. Tuliterä C200CDI Avantgarde tulee kuulemma helmikuussa. Saattaa olla, että juuri helmikuussa taidan mennä käymään kotopuolessa. Eipä oo tullut kovin monesti ihan pakastavedettyä kokeiltua...
Isäukko soitteli eilen ja kehui käyneensä ostoksilla, Veholla nimittäin. Tuliterä C200CDI Avantgarde tulee kuulemma helmikuussa. Saattaa olla, että juuri helmikuussa taidan mennä käymään kotopuolessa. Eipä oo tullut kovin monesti ihan pakastavedettyä kokeiltua...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Kevätmurheita
Jaaha, kevät toi mukanaan tukun murheita.
- ilmastointi ei enää toimi
- pirssi oli eilen valuttanut alleen naftalta haisevan lammikon
- kuskin ovesta muovihelman alta puskee kukkaa
- vänkärin etukaaresta puskee kukkaa
Kaiken lisäksi sammutinkalvo on edelleen vaihtamatta ja 100 km/h vauhdissa kuuluva jyrinä tuntuu vain pahenevan. Tekisi mieli työntää koko keksintö Jyväsjärven pohojaan...
Vaan ei auta itku markkinoilla, kai sitä pitää yrittää kesällä tehä remppaa, ruostehommia ja suihkutella kotelosuoja-ainetta ympäri pirssiä. Kaippa pitää myös käyttää vehjettä Oulussa Mekanerilla, niin saavat diagnosoida ilmastoinnin tilanteen.
EDIT:
Ruostesuojauksen ihmettelyä:
viewtopic.php?p=585921#585921
- ilmastointi ei enää toimi
- pirssi oli eilen valuttanut alleen naftalta haisevan lammikon
- kuskin ovesta muovihelman alta puskee kukkaa
- vänkärin etukaaresta puskee kukkaa
Kaiken lisäksi sammutinkalvo on edelleen vaihtamatta ja 100 km/h vauhdissa kuuluva jyrinä tuntuu vain pahenevan. Tekisi mieli työntää koko keksintö Jyväsjärven pohojaan...
Vaan ei auta itku markkinoilla, kai sitä pitää yrittää kesällä tehä remppaa, ruostehommia ja suihkutella kotelosuoja-ainetta ympäri pirssiä. Kaippa pitää myös käyttää vehjettä Oulussa Mekanerilla, niin saavat diagnosoida ilmastoinnin tilanteen.
EDIT:
Ruostesuojauksen ihmettelyä:
viewtopic.php?p=585921#585921
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Re: Kevätmurheita
Tuttu tunne ja samaa on joskus täälläkin. Eipäs heitetä vielä kirvestä kaivoon, ongelmia on mutta ei ylitsepääsemättömiä.rolle kirjoitti:Tekisi mieli työntää koko keksintö Jyväsjärven pohojaan...
Naftavuotoa
Noniin, pienen tutkimuksen jälkeen huomasin, että pytyiltä tuleva paluuletku oli vuotanut jonkin verran siitä kohdasta, jossa letku vaihtuu putkeksi. Alkuperäinen pilipali-klemmari ei enää puristanut letkua tarpeeksi, joten laitoin tilalle kunnollisen, ruuvilla kiristettävän klemmarin.
Toinen huolestuttava havainto oli, että syöttöpumppu on märkä päältä, siis siitä kohti mistä suuttimille lähtee putket. Öljyäkin pumppu vuotaa jonkin verran. Taitaa olla keikka Ylivieskaan PP-Dieseliin tulollaan...
Toinen huolestuttava havainto oli, että syöttöpumppu on märkä päältä, siis siitä kohti mistä suuttimille lähtee putket. Öljyäkin pumppu vuotaa jonkin verran. Taitaa olla keikka Ylivieskaan PP-Dieseliin tulollaan...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Pumppuremonttia...
Auto kävi Ylivieskassa remontissa tällä viikolla. Pumppu huollettiin ja samalla vaihdettiin kampiakselin stefa, syyläri ja alipainepumppu.
Tänään ajelin autolla Oulusta Jyväskylään ja kiinnitin huomiota koneen voimistuneeseen tärinään tyhjäkäynnillä. Pienillä kierroksilla myös koneen ääni oli outo, jotenkin hieman röpöttävä. Kovemmilla kierroksilla kone tuntui pelaavaan suht koht normaalisti, joten ajellessa mietin, että vetääkö kone jostain ilmaa. Auto vaan parkille ja nokkapelti auki: syöttöpumpun 2. pytyn suihkuputki oli märkä naftasta...
Täytynee nukkua yön yli ja mietiskellä, mille tässä alkais.
Tänään ajelin autolla Oulusta Jyväskylään ja kiinnitin huomiota koneen voimistuneeseen tärinään tyhjäkäynnillä. Pienillä kierroksilla myös koneen ääni oli outo, jotenkin hieman röpöttävä. Kovemmilla kierroksilla kone tuntui pelaavaan suht koht normaalisti, joten ajellessa mietin, että vetääkö kone jostain ilmaa. Auto vaan parkille ja nokkapelti auki: syöttöpumpun 2. pytyn suihkuputki oli märkä naftasta...
Täytynee nukkua yön yli ja mietiskellä, mille tässä alkais.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Ja taas mennään...
Auto on taas kunnossa. Naftan vuoto ja ilman vetely johtuivat rikkinäisestä 2. pytyn suihkuputkesta. Nyt on uusi, alkuperäinen suihkuputki paikallaan ja uusinpa myös paluuletkut. KL:ssä harmaa, tekstiilipäällysteinen paluuletku maksoi 9,15 e/metri ja letkua meni noin 90 cm. Mukavahan tuo on nyt ajella, kun ei aina nafta haiskahda joka pysäyksellä.
Vielä, kun sais tuon jyrinän pois. Jospa sais aikaseksi hankkia uuden kardaanin vielä ennen talvea...
Vielä, kun sais tuon jyrinän pois. Jospa sais aikaseksi hankkia uuden kardaanin vielä ennen talvea...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Re: Ja taas mennään...
Moro,
Hyvä homma.
Itelläkin pitäisi kardaani uusia. Irtonaisena pyöritellessä ristinivelessä oli selvät pykälät sekä pienenpieni välys. En ole Suomen purkamoista vielä kysynyt mutta länsinaapurista saisi aika edukkaasti.
Sitten vaan seuraa kysymys, käyttääkö se uusi heti kunnostuksessa vai pistääkö alle semmoisenaan. Jos alkaa kummitella, korjaa sitten vanhan. Paljoko se maksoi sulla se "kunnostus"?
t.
Risto
Hyvä homma.
Itelläkin pitäisi kardaani uusia. Irtonaisena pyöritellessä ristinivelessä oli selvät pykälät sekä pienenpieni välys. En ole Suomen purkamoista vielä kysynyt mutta länsinaapurista saisi aika edukkaasti.
Sitten vaan seuraa kysymys, käyttääkö se uusi heti kunnostuksessa vai pistääkö alle semmoisenaan. Jos alkaa kummitella, korjaa sitten vanhan. Paljoko se maksoi sulla se "kunnostus"?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Ja taas mennään...
Dodii, leima tuli huomautuksitta. Pumppuremontin jälkeen päästöt oli laskeneet: parina edellisvuonna K-arvo oli 2,2 tuntumassa, tällä kertaa 1,42. Vehkeessä tuntuu kuitenkin olevan samat tehot tallessa, kuin ennen remonttia. Vissiin syöttömäärien tasaus laskee päästöjä? Vaikuttaakohan ennakon säätö? Ennakko on nyt säädetty noin 13 asteeseen, entisestä ennakosta ei tietoa, mutta käynti kyllä karkeni remontin jälkeen hieman.
Keski-Suomen koneistamolla kardaanin irrotus/kiinnitys, ristinivelen vaihto, ristinivel ja tasapainotus maksoivat pari vuotta sitten yhteensä 270 euroa.Roisto kirjoitti:Sitten vaan seuraa kysymys, käyttääkö se uusi heti kunnostuksessa vai pistääkö alle semmoisenaan. Jos alkaa kummitella, korjaa sitten vanhan. Paljoko se maksoi sulla se "kunnostus"?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Tehovajetta?
Tulipa viime viikonloppuna ajeltua autolla reilut 1000 km. Ohitustilanteissa huomasin, että eipä tämä enää yhtä terhakasti lähdekään, tehoa tuntuu siis olevan ainakin kovilla kierroksilla vähemmän käytössä nyt pumpun uusilla säädöillä. Pienillä kierroksilla voimaa on ehkä aavistuksen enemmän kuin aiemmin. Tai siltä ainakin tuntuu, liekö sitten pelkkää luulotautia...
Tuonne yläkierroksille ois kyllä mukava saada sama voima takaisin. Uskaltaako/kannattaako tuota pumppua lähteä ruuvailemaan, kun sen on ammattimies säätänyt kohilleen?
Tuonne yläkierroksille ois kyllä mukava saada sama voima takaisin. Uskaltaako/kannattaako tuota pumppua lähteä ruuvailemaan, kun sen on ammattimies säätänyt kohilleen?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Pakoputkipulma
Lappiin ajellessa pakoputki alkoi vienosti röpöttämään ja palatessa röpötys oli jo tosi häiritsevää. Piti sitten pysähtyä vanhempien luokse Ouluun. Nostin auton pukeille ja ryömin alle: heti pakosarjojen jälkeen olevien putkien toinen haara oli lähes kokonaan poikki haitariosan ja putken liitoksesta.
Hain uuden putken Oulun Tarviketorilta: Bosal-merkkinen, 215 euroa. Aikani ähelsin putken kanssa vanhempien pihamaalla vesisateessa, mutta eihän se sopinut paikoilleen. Tarkempi vertailu vanhaan putkeen osoitti, että uusi putki oli hieman liian lyhyt, jonka lisäksi äänenvaimennin viisti lähes maata. Kiitos Bosal.
Jyväskyläänkin piti lähteä ja vehje oli ilman putkea. Piti sitten ottaa velipojan W203 lainaan ja lankku jäi Ouluun pukkien päälle odottelemaan. Täytyy tänään hakea KL:stä Eberspächerin putki hintaan 311 euroa ja laittaa paikalleen ens viikonloppuna. Tuo Eberi lienee lähimpänä alkuperäistä. Veholla hinta olisi ollut 515 euroa ja putki olisi pitänyt tilata Saksasta.
Hain uuden putken Oulun Tarviketorilta: Bosal-merkkinen, 215 euroa. Aikani ähelsin putken kanssa vanhempien pihamaalla vesisateessa, mutta eihän se sopinut paikoilleen. Tarkempi vertailu vanhaan putkeen osoitti, että uusi putki oli hieman liian lyhyt, jonka lisäksi äänenvaimennin viisti lähes maata. Kiitos Bosal.
Jyväskyläänkin piti lähteä ja vehje oli ilman putkea. Piti sitten ottaa velipojan W203 lainaan ja lankku jäi Ouluun pukkien päälle odottelemaan. Täytyy tänään hakea KL:stä Eberspächerin putki hintaan 311 euroa ja laittaa paikalleen ens viikonloppuna. Tuo Eberi lienee lähimpänä alkuperäistä. Veholla hinta olisi ollut 515 euroa ja putki olisi pitänyt tilata Saksasta.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Eberiä alle!
Eberin putki sopi paikalleen ja röpötys loppui siihen. Syyshuoltokin piti samalla tehdä, eli öljyt, ö-suodin, polttoainesuotimet ja uudet Megalightin polttimot vaihtoon/paikoilleen. Ilmanputsari vielä vaihtoon ja koteloihin kotelosuoja-ainetta, niin vanaha palavelija on taas valmis talven koitoksiin.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Perusmeininkiä
454 tkm mittarissa. Uusien kesärenkaiden hankkiminen olisi edessä kesän alussa. Saan vihdoin kunnostetut 15-reikäset alle. Renkaitten merkki taitaa olla Hankook.
Kesällä ois tarkotus tehdä taas pieniä puhdetöitä, varastossa odottavat mm. uudet keski- ja takavaimennin, venttiilikopan tiiviste, alkuperäinen lämpömittari.
Kesällä ois tarkotus tehdä taas pieniä puhdetöitä, varastossa odottavat mm. uudet keski- ja takavaimennin, venttiilikopan tiiviste, alkuperäinen lämpömittari.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Tilannepäivitystä
458 tkm ja alla uudet Michelin Energy Saver + -renkaat 15-reikäsillä aluvanteilla, koko on vakio 195/65-R15. Vanteet eivät ole ihan samaa sävyä, kuin tehtaalta tullessa, mutta kaippa nuo vanhassa ropposessa menettelevät. Täytynee yrittää napata kuvatuksia ihmeteltäväksi. Aika vähän näkyy kakkosnelosia noilla 15-reikäsillä...
Kuskinpuolen etulaakeri alkoi pitää pahaa ääntä juhannusreissulla Kainuussa, eikä uskallus riittänyt enää kotimatkaan Jyväskylään. Töihin oli kuitenkin palattava maanantaiksi, joten auto jäi puolisolle Kajaaniin ja tuttu asentaja vaihtoi laakerin. Uusi Febi Bilstein -merkkinen laakeripaketti maksoi Kajaanin Varaosamaailmassa 23,50 euroa. Paketissa luki vielä, että "Made in Germany". Alkuperäinen ois ollu Kajaanin Hartikaisella 120 euron pintaan. Mistä ne keksii alkuperäisosille noita hintoja?
Torstaina puoliso vie auton Ko-Metille Espooseen kardaanin tasapainotukseen, jos vaikka jyrinät vaikenisivat sillä. Ens viikonloppuna ois puolestaan tarkotus laittaa paikolleen uudet väli- ja takapöntöt sekä venttiilikopan tiiviste. Myös muovihelmojen alle vois taas vilkaista ja suihkia kotelosuojaa ympäri pirssiä...
Kuskinpuolen etulaakeri alkoi pitää pahaa ääntä juhannusreissulla Kainuussa, eikä uskallus riittänyt enää kotimatkaan Jyväskylään. Töihin oli kuitenkin palattava maanantaiksi, joten auto jäi puolisolle Kajaaniin ja tuttu asentaja vaihtoi laakerin. Uusi Febi Bilstein -merkkinen laakeripaketti maksoi Kajaanin Varaosamaailmassa 23,50 euroa. Paketissa luki vielä, että "Made in Germany". Alkuperäinen ois ollu Kajaanin Hartikaisella 120 euron pintaan. Mistä ne keksii alkuperäisosille noita hintoja?
Torstaina puoliso vie auton Ko-Metille Espooseen kardaanin tasapainotukseen, jos vaikka jyrinät vaikenisivat sillä. Ens viikonloppuna ois puolestaan tarkotus laittaa paikolleen uudet väli- ja takapöntöt sekä venttiilikopan tiiviste. Myös muovihelmojen alle vois taas vilkaista ja suihkia kotelosuojaa ympäri pirssiä...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Re: Tilannepäivitystä
Moro,
Mersuilu on koko perheen harrastus.
Olihan ne edellisen kasireiätkin eri sävyä kuin tehtaalta ja vieläpä eri sävyä keskenään, kun jouduin maalaamaan yhden vanteen uusiksi. Pikkuisen kun ovat pölyssä, niin ei sitä hoksi, jos ei kerro.
t.
Risto
Mersuilu on koko perheen harrastus.
Olihan ne edellisen kasireiätkin eri sävyä kuin tehtaalta ja vieläpä eri sävyä keskenään, kun jouduin maalaamaan yhden vanteen uusiksi. Pikkuisen kun ovat pölyssä, niin ei sitä hoksi, jos ei kerro.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jyrinän tarina
Auto kävi Ko-Met:lla kardaanin tasapainotuksessa. Jyrinä loppui lähes kokonaan. Jonkin verran kuuluu vielä jyrinää veto päällä. Kun kaasun nostaa tai laittaa kytkimen pohjaan, niin jyrinä loppuu saman tien. Mistä lie sitten tulee...
Käytin aiemmin kardaania paikallisella koneistamolla ja jyrinä jatkui "tasapainotuksen" jälkeen. Ko-Met:lla tuumasivat: "Tähän oli vissiin tehty jotain aiemmin, mutta nyt se on korjattu". Paikallinen toimija ei vissiin ihan tiennyt, mitä oli tekemässä...
Yllättävän mukava ajella hilijasemmalla pirssillä.
Käytin aiemmin kardaania paikallisella koneistamolla ja jyrinä jatkui "tasapainotuksen" jälkeen. Ko-Met:lla tuumasivat: "Tähän oli vissiin tehty jotain aiemmin, mutta nyt se on korjattu". Paikallinen toimija ei vissiin ihan tiennyt, mitä oli tekemässä...
Yllättävän mukava ajella hilijasemmalla pirssillä.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Re: Jyrinän tarina
Kometilla laitetaan voimakeppi kuntoon. (Kardaania siis tarkoitin)
Mie oon käyttänyt siellä kahen auton kepit, W123 300Dn ja W124 250Dn, molemmissa oli ristinivel kulunut ja puutunut jumiin.
Oma järkeilyni on, että kulunut ristinivel alkaa ääntää ja ravistaa ja sitten repeää kannatinlaakeri ja jos on riittävän pöntiö jatkaakseen ajoa, niin pettää sitten rättinivelistä. Aika varmaan myös hapertaa gummit sekä kannatinlaakerista ja rättinivelistä. Ei siis kannata paljoa jyrinöitä ja ravistuksia kuunnella.
Kardaanin oireilu on siitä jännää, että voi alkuun ravistaa vain tietyllä kapeahkolla nopeusalueella, itellä oli siinä 70-80km/h vauhdeissa. Kyllä se siitä sitten ilman hoitoa huononee ja yksi tuttu oli vaan työntänyt 240Dllä menemään jyrinästä piittaamatta. Sai sitten ikimuistoisen kokemuksen, kun etu- ja takapätkä hyvästelivät toisensa Tuusulanväylällä 120 km/h vauhdissa. Vauriot jäivät tosin aineellisiksi ja henkisiksi.
Ei oo varmasti pöljempi ajatus tehdä ennakoivastikin kardaanin saneeraus. Ainakin huonokuntoiseksi mahineet kumiosat on helppo vaihtaa.
Kometille vaan ja kerralla kuntoon, muutaman satasen se voi maksaa, mutta siellä homma taatusti osataan ja tulee kuntoon. Ukot ovat laitelleet kardaaneja jo varmaan silloin kun Wade potki Plaston kalustolla menemään.
T;Wade
Mie oon käyttänyt siellä kahen auton kepit, W123 300Dn ja W124 250Dn, molemmissa oli ristinivel kulunut ja puutunut jumiin.
Oma järkeilyni on, että kulunut ristinivel alkaa ääntää ja ravistaa ja sitten repeää kannatinlaakeri ja jos on riittävän pöntiö jatkaakseen ajoa, niin pettää sitten rättinivelistä. Aika varmaan myös hapertaa gummit sekä kannatinlaakerista ja rättinivelistä. Ei siis kannata paljoa jyrinöitä ja ravistuksia kuunnella.
Kardaanin oireilu on siitä jännää, että voi alkuun ravistaa vain tietyllä kapeahkolla nopeusalueella, itellä oli siinä 70-80km/h vauhdeissa. Kyllä se siitä sitten ilman hoitoa huononee ja yksi tuttu oli vaan työntänyt 240Dllä menemään jyrinästä piittaamatta. Sai sitten ikimuistoisen kokemuksen, kun etu- ja takapätkä hyvästelivät toisensa Tuusulanväylällä 120 km/h vauhdissa. Vauriot jäivät tosin aineellisiksi ja henkisiksi.
Ei oo varmasti pöljempi ajatus tehdä ennakoivastikin kardaanin saneeraus. Ainakin huonokuntoiseksi mahineet kumiosat on helppo vaihtaa.
Kometille vaan ja kerralla kuntoon, muutaman satasen se voi maksaa, mutta siellä homma taatusti osataan ja tulee kuntoon. Ukot ovat laitelleet kardaaneja jo varmaan silloin kun Wade potki Plaston kalustolla menemään.
T;Wade
rolle kirjoitti:Auto kävi Ko-Met:lla kardaanin tasapainotuksessa. Jyrinä loppui lähes kokonaan. Jonkin verran kuuluu vielä jyrinää veto päällä. Kun kaasun nostaa tai laittaa kytkimen pohjaan, niin jyrinä loppuu saman tien. Mistä lie sitten tulee...
Käytin aiemmin kardaania paikallisella koneistamolla ja jyrinä jatkui "tasapainotuksen" jälkeen. Ko-Met:lla tuumasivat: "Tähän oli vissiin tehty jotain aiemmin, mutta nyt se on korjattu". Paikallinen toimija ei vissiin ihan tiennyt, mitä oli tekemässä...
Yllättävän mukava ajella hilijasemmalla pirssillä.
Tilannepäivitys
Viime aikojen tapahtumia, mittarissa noin 463 tkm:
Uudet pakoputken keski- ja takapöntöt merkkiä Eberspächer ovat nyt paikoillaan.
Ilmastointi pukkasi aineet pihalle keväällä 2013. Painetestissä ei silloin löytynyt vuotoja, mutta jäin kuitenkin vielä miettimään, että mitähän tämän kanssa tekis. Nyt helteiden myötä rupesi tympäsemään kuumalla autolla ajelu ja vein auton ilmastoinnin täyttöön paikalliselle Refrigo Oy:lle. Systeemiin pistettiin uudet Isceon 49+ -aineet. Nyt ilmastointi on työntänyt kylmää parisen viikkoa. Jospa tuo toimis tämän kesän. Refrigon kaveri epäili, että aineet ovat karanneet kompuran akselitiivisteestä kovilla pakkasilla.
Auto kävi katsastuksessa pari viikkoa sitten. Leima tuli huomautuksitta.
Ovien muovipaneelien alta löytyi pieniä ruosteenalkuja, joiden takia auto kävi maalarilla fiksauksessa. Täytyy tänään laittaa kiveniskuteipit paneelien alle. Jospa ei sitten pääsis hiekka ja muu lika hiertämään maalipintaa rikki niin helposti.
Pitäis käydä Saksassa mutkin tuossa loppuviikosta, Turku-Tukholma ja siitä sitten Tanskan kautta. Paluu samaa reittiä. Saa nähdä, mitä pirssi siitä tuumailee. Moottoriöljyt ja öljynputsari on vaihdettu vastikään ja muutenkin kaiken pitäisi olla kunnossa noin 3500 km:n matkaa varten.
Uudet pakoputken keski- ja takapöntöt merkkiä Eberspächer ovat nyt paikoillaan.
Ilmastointi pukkasi aineet pihalle keväällä 2013. Painetestissä ei silloin löytynyt vuotoja, mutta jäin kuitenkin vielä miettimään, että mitähän tämän kanssa tekis. Nyt helteiden myötä rupesi tympäsemään kuumalla autolla ajelu ja vein auton ilmastoinnin täyttöön paikalliselle Refrigo Oy:lle. Systeemiin pistettiin uudet Isceon 49+ -aineet. Nyt ilmastointi on työntänyt kylmää parisen viikkoa. Jospa tuo toimis tämän kesän. Refrigon kaveri epäili, että aineet ovat karanneet kompuran akselitiivisteestä kovilla pakkasilla.
Auto kävi katsastuksessa pari viikkoa sitten. Leima tuli huomautuksitta.
Ovien muovipaneelien alta löytyi pieniä ruosteenalkuja, joiden takia auto kävi maalarilla fiksauksessa. Täytyy tänään laittaa kiveniskuteipit paneelien alle. Jospa ei sitten pääsis hiekka ja muu lika hiertämään maalipintaa rikki niin helposti.
Pitäis käydä Saksassa mutkin tuossa loppuviikosta, Turku-Tukholma ja siitä sitten Tanskan kautta. Paluu samaa reittiä. Saa nähdä, mitä pirssi siitä tuumailee. Moottoriöljyt ja öljynputsari on vaihdettu vastikään ja muutenkin kaiken pitäisi olla kunnossa noin 3500 km:n matkaa varten.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Saksan reissu oli kerrassaan mahtava, vaikka ajoa tulikin paljon muutamassa päivässä. Ilo oli vanhuksella taittaa matkaa ilman murheita. Vakkari vaan päälle, käsi kyynärnojalle ja valo lumihiutalenappiin.
Jospa työt jatkuis ens kesään, niin ois tiedossa kesäloma. Vois käyvä vaikka etelä-Saksassa kääntymässä...
471 tkm. Tapahtumia:
- uudet levyt ja palat joka nurkkaan Zimmermanin osilla
- vaihdettu laatikkoöljyt, peräöljyt, jarrunesteet
- polttoaineputsarit, ilmanputsari
Jospa näillä pääsis talaven yli.
Jospa työt jatkuis ens kesään, niin ois tiedossa kesäloma. Vois käyvä vaikka etelä-Saksassa kääntymässä...
471 tkm. Tapahtumia:
- uudet levyt ja palat joka nurkkaan Zimmermanin osilla
- vaihdettu laatikkoöljyt, peräöljyt, jarrunesteet
- polttoaineputsarit, ilmanputsari
Jospa näillä pääsis talaven yli.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Ohjaustehostinmurheita...
Tänään starttasin pirssin parin kilometrin päässä kotoa. Konehuoneesta kuului outoa ääntä. Koneet seis ja pelti auki --> ilmanputsarin alapuolella oli öljyä ympäriinsä ja ohjaustehostimen säiliö oli liki tyhjä.
Ajelin sitten kotiin, tehostin tuntui toimivan kuitenkin. Paikansin vuodon: simpukasta pumpun alempaan liittimeen menevässä letkussa oli reikä. Letkun molemmat päät on prässätyllä liittimellä, letkussa koodi "DF 3289 3/8" ID 10 129F-2". Pituutta letkulla on ehkä 30-40 cm.
Pitänee maanantaina käydä KL:stä kyselemässä, löytyykö moista letkua. Paikkasin nyt ensiavuksi letkun ilimastointiteipillä, joka tuskin tilkitsee reikää kovin hyvin. Uskaltaako tuolla ajella lyhyitä siirtymiä lähialueilla ilman tehostinöljyä vai ottaako pumppu siitä nokkiinsa?
Ajelin sitten kotiin, tehostin tuntui toimivan kuitenkin. Paikansin vuodon: simpukasta pumpun alempaan liittimeen menevässä letkussa oli reikä. Letkun molemmat päät on prässätyllä liittimellä, letkussa koodi "DF 3289 3/8" ID 10 129F-2". Pituutta letkulla on ehkä 30-40 cm.
Pitänee maanantaina käydä KL:stä kyselemässä, löytyykö moista letkua. Paikkasin nyt ensiavuksi letkun ilimastointiteipillä, joka tuskin tilkitsee reikää kovin hyvin. Uskaltaako tuolla ajella lyhyitä siirtymiä lähialueilla ilman tehostinöljyä vai ottaako pumppu siitä nokkiinsa?
Viimeksi muokannut rolle, 14.2.2015 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde