M102 keitti

Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

M102 keitti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Huomasin tossa tenavaa rassatessa että eipäs tosiaan ropeli lähde pyörimään kun lämmöt nousee.

Jätin koneen käymään itsensä lämpimäksi kun ei ole vähään aikaan käytetty ja eikös lämmöt ollu noussu vartissa-vajaassa puolessa tunnissa sinne 120 asteen viivalle. Ylävesiletku kivikovana...No, äkkiä ajoon ja laski 80 asteeseen nopeesti ja sit ihmettelemään syytä.

Näyttää ettei ropelin kytkeytymistä tapahdu. Olisiko anturivikaa vai sulake tai johtovikaa kun ei lähde ropeli pelaamaan. Voiko jostakin pakkokytkeä ropelin magneettikytkimelle virrat? Lienee samanlainen kuin ilmastoinnin kompuran kytkin? Missä anturi?

Sulakkeet näyttää ehjiltä mutta ovat tosiaan sitä onnetonta mallia joka voi ehjänäkin olla ilman kontaktia. Autosta on sähkälaitteista irti nyt etu-umpiot ja etuvilkut sekä pissapojan säiliö moottoreineen sekä ilmastoinnin kennon puhallin, ei kai se haittaa flektin kytkeytymistä?
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Ainakin satalankun M102:ssa anturi on (2 napaa, input, output, voi olla lämpömittari samassa kolmannessa navassa) termarin vieressä kannessa ja on mallia off, kunnes tietty lämpötila saavutetaan. Kun löydät itse tuulettimelta tulevan johdon, joka on melko syvällä, sitä seuraamalla päädyt anturille. Hesen topikissa w123:n kanssa oli kuulemma maattava anturi. Mutta johdot ovat näkyvillä ja homma ratkeaa sitä kautta, tosin hieman vaatii aikaa seurailla. Ilmanohjaimen kun ottaa pois tieltä niin näkee paremmin.
204.201
EX 124.083
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikö siel oo visko kuitenkin myös? Monestiha noissa o visko paskana ja ei pyöri ropelli vaikka kytkiskin oikein. itte testasin kytkintä suoraa vaa akulta sähköö liittimeen ja se loksahtaa kyllä aivan selvästi jos toimii.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ei oo viskoa lisänä, en oo ainakaan mokomaa nähny.

Minä oon aina tunkenu Leathermanin nokkapihit siihen liittimeen jotta kuulee napsuuko mankkukytkin. Jos toimii niin vika on lämpökatkaisijassa (se anturi). Se kyllä kytkee ehjänäkin aivan liian korkeassa lämpötilassa, minun mielestä.

Niitä antureita nuista on hajonnu enimmäkseen.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo
Peltsi kirjoitti:Lainattu Alfamerin W124 korjausoppaasta:
"Kaikissa nelisylinterissä moottoreissa tuulettimen kytkeytymistä säätää lämpötilaohjattu magneettikytkin, kun taas kuusisylinterisissä bensiinimoottoreissa sekä viisi- ja kuusisylinterissä dieselmoottoreissa käytetään viskokytkintä"

9/92 tuli 4-sylinterisiin bensakoneisiin myös viskokytkin. E200D:hen ei kirjan mukaan tullut muutoksia faceliftissa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Ei oo viskoa lisänä, en oo ainakaan mokomaa nähny.

Minä oon aina tunkenu Leathermanin nokkapihit siihen liittimeen jotta kuulee napsuuko mankkukytkin. Jos toimii niin vika on lämpökatkaisijassa (se anturi). Se kyllä kytkee ehjänäkin aivan liian korkeassa lämpötilassa, minun mielestä.

Niitä antureita nuista on hajonnu enimmäkseen.
Juu ei ollu viskoa vaan muovinen ropeli jossa laakeri ja jonkinlainen kytkinrenkula.

Mihin se magneettikytkimen johto oikein menee kun ei näy yhtään passelia johtoa missään?

Sähkökaaviota tutkiskelin ja näyttäisi että lämpöanturi olisi viher punaisilla johdoilla... Pitää tutkiskella lissää kun pääsee auton viereen. Pitääkö anturi kytkeä oikkariin jotta magneettikytkin napsahtaa päälle vai toinen johto maihin (kumpi)?
Viimeksi muokannut AK47, 10.7.2013 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

9/92 tuli 4-sylinterisiin bensakoneisiin myös viskokytkin.
Moniventtiili.
Avatar
Hese126
Mr. VaihtaaKuPaitaa
Viestit: 1904
Liittynyt: 19.10.2010 12:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hese126 »

w124 230e oli moottorin etuosassa venakopan päällä antureita, se kaksinapainen on magneettiflektin ohjain, sen liittimen irti, virrat päälle ja liittimen reiät oikkariin vaikka johdolla, pitäs magneetti napata flektistä kiinni.

Tuossa s123 230e laitteessa taas suunnilleen samassa kohti oleva yksnapainen punarenkainen maadoittava flektin ohjaus, liitin irti, johdolla maihin niin nappaa magneetti flektistä.

Minun w124 oli se magneetissa oleva liitin niin hapertunut, että lopetti toimintansa n.1kk käytön jälkeen kun uusin anturin.

Piti siis uusia se magneettikin.

H
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A

ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Hese126 kirjoitti:w124 230e oli moottorin etuosassa venakopan päällä antureita, se kaksinapainen on magneettiflektin ohjain, sen liittimen irti, virrat päälle ja liittimen reiät oikkariin vaikka johdolla, pitäs magneetti napata flektistä kiinni.

Tuossa s123 230e laitteessa taas suunnilleen samassa kohti oleva yksnapainen punarenkainen maadoittava flektin ohjaus, liitin irti, johdolla maihin niin nappaa magneetti flektistä.

Minun w124 oli se magneetissa oleva liitin niin hapertunut, että lopetti toimintansa n.1kk käytön jälkeen kun uusin anturin.

Piti siis uusia se magneettikin.

H
Kiitosta, kokeillaan kun pääsee auton viereen taas. Sillä välin vois joku vahvistella onko nuo värit oikein eli toinen piuha vihree ja toinen punanen.

Taisin samasta tenavasta aikoinaan testailla kompuran magneettikytkintä ihan antamalla piuhalla virtasta akusta. Mutta ne kylmästöinnin kompuran johdot näkyi helposti että missä meneevät.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Magneettikytkimeltä tulevan piuhan toinen karva menee maihin ja toiseen kun antoi +12VDC niin kytkin nappasi normaalisti ropelin kitkapinnan itseensä. Virtaa kytkin otti virtalähteenä olevan akkulaturin mukaan 3A. Tämä lienee kunnossa.

Annoin lämpöjen nousta 100 asteeseen asti pitämällä lämppärin kennon puhaltimen nollassa. Magneettikytkin ei edelleenkään napannut. Kun pakotti ulkoisella virralla kytkimen nappaamaan niin veden lämpö tippui 80 asteeseen vaikkei ropelilla olekkaan tunneli paikallaan.

Vesipumpun kohdalla on ylöspäin kaksinapainen anturi josta lähtee kolme karvaa. Näistä kahteen on rosvoliittimillä laitettu ryöstö joka menee alkuperäisten mukana kuskin puolen loksun johtonuppuun joka suuntaa sulakerasialle. Sinne menee myös vesipumpun kupeessa sivulle olevasta yksijohtoisesta anturista se yksi piuha. Autossa on diavia ilmastointi joka asennettu maahantuonnin jälkeen veholla kaiketi verosyistä, olisiko tuosta ryöstetty sinne moottorin lämpötietoa? Ainakin menee samaa suojasukkaa pitkin kuin orkkisjohdot.

Näiden irroittelu ei vaikuta mihinkään ja kaksinapaisen anturin (kolmejohtoinen) kytkeminen oikkariin ei saa magneettikytkintä päälle.

Yksinapaista en kytkenyt maihin taikka +12VDC.

Lisäksi on taaempana yksi kahden yksijohtoisen liittimen muodostama anturi. Näistä moottorin puoleisen liittimen irroitus sammuttaa koneen paitsi jos antaa kierroksia. Toisen irroitus ei tunnu vaikuttavan mihinkään. Näihin en kytkenyt vielä maata saati +12VDC. Nämä johdot lähtevät moottorin takapäätä kohti ja siitä akun suuntaan eculle päin.

Jos noita kytkee maihin tai antaa +12VDC niin voikos jotain kärähtää piloille?

Sulakkeet olivat ehjät rasiassa.
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Noilla testeillä voi sen verran päätellä, että anturi on mallia on/off ja kytkee virran eli tuleeko millekään anturille virtaa?
204.201
EX 124.083
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

richarttos kirjoitti:Noilla testeillä voi sen verran päätellä, että anturi on mallia on/off ja kytkee virran eli tuleeko millekään anturille virtaa?
Pittääpä mittailla.

Nyt muistin ettei diavia ole käytössä, kenno ja puhallin irtaallaan. Pitäisköhän se puhallin kytkeä takas - Jos se anturin tieto kulkee jotenkin sen kautta kanssa? Onhan kyse kuitenkin toisesta puhaltimesta myös...

Testaamaan...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Meinas mennä järki tässä... Autohan on ollut pikkuisen purettu nokkapusun jäljiltä (tai oikeestaan kielari kyseessä).

Laittelin kaikki sähköt takas ja ei vaan kytkeny. Lopulta kytkin vanhasta konepellistä pesusuuttimien sähköt kanssa ja sit alkoi pelata. Alfamerin sähkökaavion mukaan anturilta menee piuha em suuttimille kanssa. Perverssiä!

Kytkee 100 asteessa joka on kyllä aika korkee lämpö.

Ilmastoinnin puhallin ei vaikuttanut koska sehän on tyhmä laite... Joten sitä en oo pistäny paikalleen.

Olihan siinä ihmeteltävää, autosähköt on mulle aina ollu jotenkin epäloogisen oloisia vaikka eihän ne nyt niin monimutkaisia oo - niissä vaan omantyylisiä kytkentöjä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”