vito w639 vedenkierto
vito w639 vedenkierto
Kyseessä -04 vito 115cdi 235tkm
Eli tilanne alkoi siitä että ajossa syttyi nesteen vähyydestä kertova merkkivalo ja auton alle vilkaisu kertoi pienestä vuodosta.
No lisää nestettä ja muutama kilometri talliin. Alavesiletku oli antautunut, se kuuluisa joku oli vetänyt klemmarin tiukalle ja täten katkaissut putken.
Pikku juttu siis kaiken kaikkiaan selvittiin pelkällä letkun lyhennyksellä.
Mutta seuraavaksi huomasin ettei eberi lähde päälle,
Totesin tämän johtuvan siitä että nesteen vähyydestä johtuen oli kiertovesipumppu mennyt mykäksi (Sähköä tulee mutta pumppu ei pyöri)
Nyt sitten hetken ajeltuani mykällä pumpulla pukkaa ohjaamoon välillä lämmintä välillä kylmää ilmaa (tyhjäkäynnillä kylmää, kierroksilla kuumaa)
Myös nesteen määrä muuttuu kuten kansivikaisessa.
Vaihdan ensin kiertovesipumpun ja toivon parasta, kansi sitten seuraavaksi.
Ps.ikkunan nostin ei toimi, paukahti ja lopetti toimimasta.
Pps.liukuoven kahva ei toimi
Ppps. Eberi ei tietenkään toimi kun ei se pumppu toimi
Pppps. Paisuntasäiliö vuotaa liitoksestaan.
Ppppps. Suuttimet vuosi, ne jo vaihdettu=)
Pppppps.polttoainevuoto havaittu pumpulle menevissä putkissa.
Eli tilanne alkoi siitä että ajossa syttyi nesteen vähyydestä kertova merkkivalo ja auton alle vilkaisu kertoi pienestä vuodosta.
No lisää nestettä ja muutama kilometri talliin. Alavesiletku oli antautunut, se kuuluisa joku oli vetänyt klemmarin tiukalle ja täten katkaissut putken.
Pikku juttu siis kaiken kaikkiaan selvittiin pelkällä letkun lyhennyksellä.
Mutta seuraavaksi huomasin ettei eberi lähde päälle,
Totesin tämän johtuvan siitä että nesteen vähyydestä johtuen oli kiertovesipumppu mennyt mykäksi (Sähköä tulee mutta pumppu ei pyöri)
Nyt sitten hetken ajeltuani mykällä pumpulla pukkaa ohjaamoon välillä lämmintä välillä kylmää ilmaa (tyhjäkäynnillä kylmää, kierroksilla kuumaa)
Myös nesteen määrä muuttuu kuten kansivikaisessa.
Vaihdan ensin kiertovesipumpun ja toivon parasta, kansi sitten seuraavaksi.
Ps.ikkunan nostin ei toimi, paukahti ja lopetti toimimasta.
Pps.liukuoven kahva ei toimi
Ppps. Eberi ei tietenkään toimi kun ei se pumppu toimi
Pppps. Paisuntasäiliö vuotaa liitoksestaan.
Ppppps. Suuttimet vuosi, ne jo vaihdettu=)
Pppppps.polttoainevuoto havaittu pumpulle menevissä putkissa.
Viimeksi muokannut rikuvito, 14.1.2014 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ratkesiko tämä homma vesipumpulla? Samaa homma tossa kun hommattiin 110cdi Vito firmalle ja ei oikeen innosta parinkytä pakkasessa huudattaa autoo kokoajan <2500rpm että tulis edes hiukan lämmintä.
Ilmata ollaan koitettu puristelemalla letkuja ja ajamalla auto ylämäkeen ja toistamalla, mutta tyhjäkäynnillä ei lämmintä. Onko jollain muulla ollut samaa vikaa?
Niin ja mainittakoon että sieltä tulis kokoajan niinkun pieniä ilmakuplia ulos, mutta niin hiukan ettei jaksa uskoa että pahvin välistä tulisi mitenkään. Pinta nousee kun painelee kaasua.
Ilmata ollaan koitettu puristelemalla letkuja ja ajamalla auto ylämäkeen ja toistamalla, mutta tyhjäkäynnillä ei lämmintä. Onko jollain muulla ollut samaa vikaa?
Niin ja mainittakoon että sieltä tulis kokoajan niinkun pieniä ilmakuplia ulos, mutta niin hiukan ettei jaksa uskoa että pahvin välistä tulisi mitenkään. Pinta nousee kun painelee kaasua.
No eipä ratkennut. Lämpenee toki paremmin mutta ainakin näin 25 pakkasilla tyhkäkäynnille tai laskiessa alle 2000 kierroksen kylmenee puhallus samontein paitsi jos eberi pöhisee.
Ja eberi ei muuten toimi vielkään muuten kuin auton ollessa käynnissä. Käynnistyy siis kyllä auton ollessa sammuksissakin mutta sammuu samontein. Onko eberillä vielä oma pumppu? Pääseekö tämän sielun elämään starilla?
Painetta tulee paisariin kyllä mielestäni turhan paljon myös pulputtelee sammutuksen jälkeen tai oikeastaan pulputtelee ainoastaan sammuksissa muuten vaan tekee sitä painetta ja sotkee selvästi ilmaa netseen sekaan.
Ja miksi tässä ei ole nesteen lämmöille mittaria? pitääkö se tuo termarikin vaihtaa ihan vaan varuiksi? Ja mites tuo säätöventtiili onko ne kulutus tavaraa?
Ja eberi ei muuten toimi vielkään muuten kuin auton ollessa käynnissä. Käynnistyy siis kyllä auton ollessa sammuksissakin mutta sammuu samontein. Onko eberillä vielä oma pumppu? Pääseekö tämän sielun elämään starilla?
Painetta tulee paisariin kyllä mielestäni turhan paljon myös pulputtelee sammutuksen jälkeen tai oikeastaan pulputtelee ainoastaan sammuksissa muuten vaan tekee sitä painetta ja sotkee selvästi ilmaa netseen sekaan.
Ja miksi tässä ei ole nesteen lämmöille mittaria? pitääkö se tuo termarikin vaihtaa ihan vaan varuiksi? Ja mites tuo säätöventtiili onko ne kulutus tavaraa?
Tossa vitossa nyt huomattiin että sillon tällön eberistä tiputtelee jäähdytinnestettä, joten tilkitään se ja vaihdetaan kiertovesipumppu jos ei se auta. Tossa kyllä lämpenee eberin menoletku muttei paluuletku joten ilmaa saattaa tulla sieltä mukaan kiertoon. Saa nähdä jaksaako/haluaako näillä pakkasilla kyllä hirveen innolla kömpiä auton alle...
Niin ja eberi meni vikatilaan, liian monta lämpötilaerovikaa tullut. No, nollaa ne kun on saanut tiivistettyä ja koittaa sitten toimiiko.
Niin ja eberi meni vikatilaan, liian monta lämpötilaerovikaa tullut. No, nollaa ne kun on saanut tiivistettyä ja koittaa sitten toimiiko.
Sama kiertovesipumppu, konetilassa kuskin puolella.rikuvito kirjoitti:Onko eberillä vielä oma pumppu? Pääseekö tämän sielun elämään starilla?
Starilla voi tutkia.
ZeroQ, pelaako kiertovesipumppu ? Tervetuloa foorumille.
Ilmaa noihin ei ajossa itsestään imeydy kiertoon ellei kansitiiviste / kansivikaa ole

Kiitoksia. Tossa nyt tuota oman volkkarin ohjaustehostinta korjatessa meni koko ilta, mutta huomenna tutkaillaan vitoa taas. Missäs kiertovesipumppu sijaitsee ja miten todeta sen toimimattomuus? Kansivikaan en oikein usko koska kylmilteen startatessa ei heti ala pulputtamaan ja ei kerää painetta juuri ollenkaan järjestelmään. Veden lämmetessä kyllä painetta näyttää tulevan rutkasti. Myös jäähdytinneste pysyy kirkkaana eikä sekaan sotkeennu mitään.dealer kirjoitti:Sama kiertovesipumppu, konetilassa kuskin puolella.rikuvito kirjoitti:Onko eberillä vielä oma pumppu? Pääseekö tämän sielun elämään starilla?
Starilla voi tutkia.
ZeroQ, pelaako kiertovesipumppu ? Tervetuloa foorumille.
Ilmaa noihin ei ajossa itsestään imeydy kiertoon ellei kansitiiviste / kansivikaa ole
Edit;
Nyt se silmä käteen. Eli tuossa sitten luutavasti on se kiertovesipumppu tuossa tulipellissä jollain tein itse ja säästin telineellä kiinni koska siihen ainakin tulee toinen katkaistusta letkunpäästä. Eli sen pitäs lähtee suriseen ku auton lyö päälle vai riittääkö virrat päällä / kun eberiä koittaa sytyttää.
W639:ssa kuskinpuolella vesihanan takapuolella lähellä tulipeltiä.
Lähtee päälle virrat laittaessa ja virtaa tulee myös n. 2min virtojen sammuttamisen jälkeen. Lähtee päälle myös lisälämmittimen napista. Tuntee kädellä, kuulee korvalla jos pyörii. Näin ainakin minulla.
Minä laitoin w124/vanhemman viton pumpun johtuen 200€ hintaerosta kl:ssä, pumpussa oli erilainen sähköliitin muuten vastaava pumppu.
Lähtee päälle virrat laittaessa ja virtaa tulee myös n. 2min virtojen sammuttamisen jälkeen. Lähtee päälle myös lisälämmittimen napista. Tuntee kädellä, kuulee korvalla jos pyörii. Näin ainakin minulla.
Minä laitoin w124/vanhemman viton pumpun johtuen 200€ hintaerosta kl:ssä, pumpussa oli erilainen sähköliitin muuten vastaava pumppu.