xenon-lisäpitkät faceliftiin?
xenon-lisäpitkät faceliftiin?
Tulihan biltemalla vastaan lisäpitkät 24,90€ hintaan, umpioissa merkintä HR DR Siitähän tuo ajatus nyt sitten lähti, tuommoset ja H7 HID sarja jostain ja kas kun maisema valaistuu. Muttapa, kovin herkkä tuo sähkö- ja valojärjestelmä, miten tuommoisen kokonaisuuden sais kytkettyä ilman valoherjoja? Tää nyt on mutua, mut mitä itellä noita sarjoja ollut, ohjausvirta otetaan vaan toiselta puolelta, ei molemmin puolin. Tiemmä erillisen katkaisimen taakse laittamalla pelais ilman että omien valojen kanssa ei missään tekemisissä, mutta onko muita keinoja?
varsinaiseen kysymykseesi en ota kantaa kun en tiedä, mutta ko. H7 valot jälkixenoneinattuina x 3 antaa tuohon meidän reissuveturiin kyllä hyvä valotehon kauas
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=139087
hiukan vaikea rajattava, eli hajavaloa on, mutta hinta laatu suhde on hyvä
samaa umpiota sama kauppa myy myös virallisena xenon versiona, hiukan kalliimmalla
miniballastit saattas mahtua kuuppien sisäänkin, ja ei kai muita kuin digimalleja enää kukaan osta, 55W ballasteilla 35W lamppu syttyy mukavan vikkelästi
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=139087
hiukan vaikea rajattava, eli hajavaloa on, mutta hinta laatu suhde on hyvä
samaa umpiota sama kauppa myy myös virallisena xenon versiona, hiukan kalliimmalla
miniballastit saattas mahtua kuuppien sisäänkin, ja ei kai muita kuin digimalleja enää kukaan osta, 55W ballasteilla 35W lamppu syttyy mukavan vikkelästi
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Miniballastit menee bilteman umpioon sisään ja valoteho on kyllä loistava hintaan nähden. Ite otin 203:ssa herätteen vain toiselta puolelta,ei mitään herjoja.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Pari viikkoa nyt manaillu tuota valoherjaa, rekisterikilven valohan se siellä lopulta paljastui syylliseksi, mielellään tosiaan herjaamattomana pitäis saada asennetuksi.
Mistäpä noita xenon sarjoja ootte ostellut ja mihin hintaan? Ja onko konttorilla niitä ehditty näyttää?
Toki pitkien linssitkin pitäis hioa, mutta jotenkin omat pitkät vaan on melko vaisut. Tuolla 58 tiellä kun metsän eläviäkin kohtuullisesti liikuskelee niin lisäteho pitkiin tuskin haittais.
Edit: mites esim. http://m.nettivaraosa.com/tuning-osat/1055939
Mistäpä noita xenon sarjoja ootte ostellut ja mihin hintaan? Ja onko konttorilla niitä ehditty näyttää?
Toki pitkien linssitkin pitäis hioa, mutta jotenkin omat pitkät vaan on melko vaisut. Tuolla 58 tiellä kun metsän eläviäkin kohtuullisesti liikuskelee niin lisäteho pitkiin tuskin haittais.
Edit: mites esim. http://m.nettivaraosa.com/tuning-osat/1055939
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: 29.12.2011 10:24
- Paikkakunta: Vesilahti
Omissakaan väykyissä ei ole xenon lisäkaukoja, mutta normi halogeeni kaukot on. vanhemmassa Sedanissa otettii sulakkeen nastan välistä syöttö releelle, kun siinä oli vielä polttimoiden sulake konehuoneessa. Tuoreemmassa Väyryssä varastettiin suoraa omalta kaukovalopolttimolta, eikä ole herjoja tullut. Suoran syötön olen ottanut kummassakin konehuoneesta löytyvältä latausnavalta, vai miksi sitä sitten sanotaakin. On kuitenkin suoraan akkuun yhteyksissä. Löytyy siis konepellin alta kuskinpuolelta, sulakekotelon etupuolelta. Pieni musta muovilaatikko, jonka kannessa punainen plussa. Sen kuoren irroittaa niin alta löytyy johtoja, jotka ruuvien alla. Sieltä virta. =)
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Nythän sitten ei tarvi kuin muuntosarjan Siitä oletinkin et virtaa saa, mutta väykyn sähköihin en liiemmälti vielä ole perehtynyt niin parempi kysyä ettei tule vahinkoa. Miten se todellisuus sitten onkaan näissä CAN-väyläisissä, miten herkästi ottaa itteensä todellisuudessa, paljonhan siitä on varoiteltu et pitää tarkkaan miettiä mistä virrat ottaa ettei mee boksit sekasin.
Hetken harkitsin jopa Bilteman HID-sarjaa edullisen hinnan ja vaihtopolttimoiden saatavuuden vuoksi, mutta toistaiseksi jäi hyllyyn. Jälkiasenteisissa epäilyttää vähän tuo osien saatavuus, aikoinaan Volvossa oli H4 jälkiasenteisena mutta eipä vaihtopolttimoa saanut kun pimeni joten heitin menemään nokalta.
Hetken harkitsin jopa Bilteman HID-sarjaa edullisen hinnan ja vaihtopolttimoiden saatavuuden vuoksi, mutta toistaiseksi jäi hyllyyn. Jälkiasenteisissa epäilyttää vähän tuo osien saatavuus, aikoinaan Volvossa oli H4 jälkiasenteisena mutta eipä vaihtopolttimoa saanut kun pimeni joten heitin menemään nokalta.
Kyllähän noita muunnossarjoihin osia saa, ihan kaikkea.
Tuolta saa laadukkaita xenon settejä. http://katuauto.fi/index.php/cPath/33
Tuolta saa laadukkaita xenon settejä. http://katuauto.fi/index.php/cPath/33
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: 29.12.2011 10:24
- Paikkakunta: Vesilahti
Virran voi ihan huoletta ottaa sieltä konepellin alta mainitsemastani paikasta, ja herätteen polttimolta, kun kaikkien valojen sulakkeet faceliftissä on kojetaulun päässä. Releet väliin niin mikään ei sekoa. Onhan näihin laiteltu subwooferia ja kaikenlaisia lisäjuttuja eikä ole mikään seonnut. Omaan farmariin ajattelin laittaa jossainvaiheessa päiväajovalot Xenoneita säästääkseni.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Pitänee tutkailla mistä hinta/laatusuhteeltaan parhaat löytäis.
Mites muuten tuo teho? Noi 70+w taitaa mennä liiallisuuksiin, mut miten konttorilla esim 50w suhtaudutaan, pitäiskö suosiolla olla vaan 35w? Enkä ihan tarkkaa selvyyttä saanu, mikä lie väykyn orkkis xenonien värisävy, jos samaan yrittäis lisäpitkätkin.
Mietin myös noita päiväajovaloja, tehtaalla jo lyhyet kytketty päiväajovaloiksi eli xenonit huutaa jatkuvasti. Löytyy ihan varustelistasta
Mites muuten tuo teho? Noi 70+w taitaa mennä liiallisuuksiin, mut miten konttorilla esim 50w suhtaudutaan, pitäiskö suosiolla olla vaan 35w? Enkä ihan tarkkaa selvyyttä saanu, mikä lie väykyn orkkis xenonien värisävy, jos samaan yrittäis lisäpitkätkin.
Mietin myös noita päiväajovaloja, tehtaalla jo lyhyet kytketty päiväajovaloiksi eli xenonit huutaa jatkuvasti. Löytyy ihan varustelistasta
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: 29.12.2011 10:24
- Paikkakunta: Vesilahti
Mulla ei ole valomuistillista valokatkaisijaa tuossa farkussa, nii siihe helppo ne päiväajovalot laittaa. Mulla muistaakseni 3500 kelvinin lamput, jos ei iha härkää heitä muisti. Kai se pätee xenon lisäpitkiäkin se maximi referenssiluku, mikä kai taitaa olla sata? Muutoin tää suomen laki on niinku monessa muussakin asiassa tosi pyllystä, kun esim, mekin asutaan maalla, jossa liikkuu peuroja kohtuu paljon, niin kun saisi olla vaikka kolme lisäkaukovaloa , niin saisi komeesti ja leveälle valokiilat. Mä en ymmärrä tota lisäpitkien ja ylipäätään kaukovalojen vaatimuksia, niillähän on tarkoitus nähdä, ja nehän otetaan pois päältä jos tule vastaan autoja tai edellä menee. Nii luulisi ettei paljoa haittaa paljonko on valotehoa nokalla.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Väittäisin että vakio Xenon on 4300Kelviniä? Voinee ehkä olla 5000K, joissain automerkeissä, mutten usko että Mersussa? 4300K on se tehokkain kuitenkin valovoimakkuudeltaan.
6000K oma mieltymys pitkissä, lyhkäsissä sitten ehkä tuo 4300K tai 5000K
6000K oma mieltymys pitkissä, lyhkäsissä sitten ehkä tuo 4300K tai 5000K
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Ja valon määrä lumen.et kirjoitti:Valovoima kandela ja värilämpötila kelvin. Päivänvalo 5500Kelvin.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Nyt palikat alkaa olla lähes kasassa, 35w 5500K sarja tuli hankittua, vielä johdotukset pitää rakennella.
Aikoinaan Volvoon laitetussa sarjassa kaikki oli valmiina, muutakuin polttimoista johdot irti ja pistoke auton polttimon kantaan, lisäksi ruuvata maajohtot runkoon. Tässä pitää tehdä johdotukset alusta asti itse, mikä olisi paras tapa? Molemmille puolille tosiaan virta ja maa pitäis laittaa, vaihtoehtoja taitaa se kolme kpl olla:
Yhdellä lähdöllä oleva rele, haaroitetaan releen jälkeen molemmin puolin
Kahdella lähdöllä oleva rele
Kahdella releellä, molemmille puolille omansa
Ja mihin väliin sulake järkevimmin asettuis, ennen vai jälkeen releen? Myös sulakkeen koko?
Aikoinaan Volvoon laitetussa sarjassa kaikki oli valmiina, muutakuin polttimoista johdot irti ja pistoke auton polttimon kantaan, lisäksi ruuvata maajohtot runkoon. Tässä pitää tehdä johdotukset alusta asti itse, mikä olisi paras tapa? Molemmille puolille tosiaan virta ja maa pitäis laittaa, vaihtoehtoja taitaa se kolme kpl olla:
Yhdellä lähdöllä oleva rele, haaroitetaan releen jälkeen molemmin puolin
Kahdella lähdöllä oleva rele
Kahdella releellä, molemmille puolille omansa
Ja mihin väliin sulake järkevimmin asettuis, ennen vai jälkeen releen? Myös sulakkeen koko?
Se on se ja sama onko rele yhdellä vai kahdella lähdöllä. Yksikin rele riittää. Sulakkeeksi vaikka 30A. Ja sulake mahdollisimman lähdelle virranotto pistettä (eli taka-akullisissa autoissa lähelle sitä virranantopistettä, maks joku 15cm mielellään.)
Ite oon laittanu yhdellä releellä ja joko yhdellä isolle johdolle tarkotetulla abikolla lähteny releeltä eteenpäin ja molempien puolien johdot samaan abikoon, tai sitte toiseen reppuabiko ja toiseen tavallinen. Kaks abiko helpottaa toki purkamista/uudelleen asentamista, jos johtoja tarvii pujotella, yhteen abikoon laitetut johdot kun ei irtoa ku katkasemalla.
Ite oon laittanu yhdellä releellä ja joko yhdellä isolle johdolle tarkotetulla abikolla lähteny releeltä eteenpäin ja molempien puolien johdot samaan abikoon, tai sitte toiseen reppuabiko ja toiseen tavallinen. Kaks abiko helpottaa toki purkamista/uudelleen asentamista, jos johtoja tarvii pujotella, yhteen abikoon laitetut johdot kun ei irtoa ku katkasemalla.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Kiitos
Vähän mietitytti miten tuon tekis, nyt väykkyyn siirtymisen jälkeen ei oo tarvinnu ite sähkökytkentöjä miettiä, nopeasti ne unohtuu
Availin umpion ja hyvin siellä näyttää tilaa olevan, pitäis ballastien mahtua.
Hain sähkönippeleitä, jouduin ottamaan mikroreleen (20A), ei löytynyt siihen hätään hyllystä normikokoiselle relekantaa, enkä viitsis suoraan releestä johtoja vedellä, pitää saada siisti asennus. Tarkoitus on laitella vesisuojatuilla liittimillä jonnekin puskurin nurkille liitokset niin ettei tarpeen vaatiessa tarvi kuin irrottaa liittimet ja sulake irrottaa niin on poistettu.
Vähän mietitytti miten tuon tekis, nyt väykkyyn siirtymisen jälkeen ei oo tarvinnu ite sähkökytkentöjä miettiä, nopeasti ne unohtuu
Availin umpion ja hyvin siellä näyttää tilaa olevan, pitäis ballastien mahtua.
Hain sähkönippeleitä, jouduin ottamaan mikroreleen (20A), ei löytynyt siihen hätään hyllystä normikokoiselle relekantaa, enkä viitsis suoraan releestä johtoja vedellä, pitää saada siisti asennus. Tarkoitus on laitella vesisuojatuilla liittimillä jonnekin puskurin nurkille liitokset niin ettei tarpeen vaatiessa tarvi kuin irrottaa liittimet ja sulake irrottaa niin on poistettu.
Tämäkin projekti joutoaikana edennyt, mutta nyt ongelmana herätevirta. Yritin valokatkaisimen päästä ettiä sopivan näköistä johtoa, mutta niitähän lähtee se kolme nippua, eikä sähkökaaviota tähän tunnu löytyvän. Haaroitus olis tarkotus saada sillee kivasti lyhyellä johdolla lähelle virranotto pistettä, eli mieluiten jostain katkaisimen ja sulakerasian väliltä, pysyis paremmin suojassa.
Umpion päässä pitkille näyttäis valkoiset johdot menevän, onko valokatkaisimen päässä samat värit? Ku ei parempaan pysty, kokeilujan menee virtakynällä johdon läpi tökkimällä eikä kaikkia viittis kokeeksi rei'ittää.
Ja niin, nätisti mahtui ballastit umpioiden sisään, ylimääräistä tilaa ei tosin liiemmin jäänyt. Mitä hätäseen kokeilin niin hajavalo jäi melko pieneksi, yllättävän tarkkarajainen kuvio.
Umpion päässä pitkille näyttäis valkoiset johdot menevän, onko valokatkaisimen päässä samat värit? Ku ei parempaan pysty, kokeilujan menee virtakynällä johdon läpi tökkimällä eikä kaikkia viittis kokeeksi rei'ittää.
Ja niin, nätisti mahtui ballastit umpioiden sisään, ylimääräistä tilaa ei tosin liiemmin jäänyt. Mitä hätäseen kokeilin niin hajavalo jäi melko pieneksi, yllättävän tarkkarajainen kuvio.
Sitä pidin sellasena et jos ei muualta niin sieltä. On vaan ahdas se kuskin puoli, käsi mahdu liittimelle jos ei umpiota tahi tehostimen säiliötä irrota. Oli tarkotus katella liittimestä johdon väri ja seurata nippua kabiinin suuntaan, samapahan tuo mistä kohtaa johtoa sen ottaa, mieluuten mahdollisimman lyhyt piuha ja semmosesta paikasta missä tilaa jotain tehäkkin. Tiedä miten tuossa tuusattu kasaan mutta kohtuullisella voimalla se umpion johtonivaska ei liiku mihinkään, enkä näin ollen onnistunu vielä hahmottamaan minkä nipun sisällä ko johdot kulkevat.
Edit: eli siis kaikki valoihin liittyvät johdotukset taitaa tulla läpi moottoritilan sulakerasian alta, sieltä kyljestähän ne lähtee jatkamaan. Mutta ku ei kytkentäkaaviota ole, ei tiedä johtojen väriä.
Edit: eli siis kaikki valoihin liittyvät johdotukset taitaa tulla läpi moottoritilan sulakerasian alta, sieltä kyljestähän ne lähtee jatkamaan. Mutta ku ei kytkentäkaaviota ole, ei tiedä johtojen väriä.