Tässä vuodatusta/kuulumisia eepoksen muodossa...
Autooni vaihdettiin taannoin automaattilaatikon momentinmuunnin, koska välillä kierrokset "nypyttivät" tasakaasulla ajettaessa ja pienillä vauhdeilla kierrosten laskiessa esiintyi samanlaista kierroslukuviisarin pompottelua (kunnes vaihde viimein vaihtui). Tätä on tapahtunut taas satunnaisesti, ei tietenkään estä ajoa, mutta v*tuttaa aina kun se tapahtuu. No, otin yhteyttä Vehoon pari viikkoa sitten, jotta voidaan tarkistaa mikä autoa riivaa ja onko laatikossa taas jotain ongelmaa.
Tänään oli se päivä ja lopputulemana oli, että laatikko ok, mutta määränsäädin (korkeapainepumpun kyljessä oleva "juttu") on ongelman aiheuttaja. Itse osa ei ole kallis (170€ + tiivisteitä yms. pientä), mutta remontin kokonaishinta on kuulemma 900€, johtuen suuresta työmäärästä eli pitää purkaa paljon, jotta pääsee vaihtohommiin. Jännä juttu, että täsmälleen samat oireet vaativat eri toimenpiteet.

Itse en tosin ole nähnyt aikaisemman vaihteistorempan vikakoodeja tms. evidenssiä, jonka mukaan vika oli juurikin siinä, enkä ole myöskään nähnyt tämän nykyisen ongelmanaiheuttajan tunnistamisesta mitään lippua tahi lappua. Minulla on vain tiskin takana olevan henkilön vakuuttelut vian juurisyystä. Ja miksikö olen ollut näin sinisilmäinen? No, kun on toi Junge Sterne -takuu, joten sen vuoksi en ole ollut niin hirveän kiinnostunut mikä on vialla, pääosin olen ollut kiinnostunut siitä, että toimenpiteen maksaa joku muu kuin minä. Nyt vaan hiipii mieleen, että vaihdettiinko viimekerralla oikea osa ja onko tälläkään kertaa oikeasti tietoa mikä on vialla. Vai vaihdatetaan vaan osia maksajan (Junge Sternen) piikkiin? Kai ne siellä takuun myöntäjän putiikissa vaatii jotain todisteita, jotta antavat luvan? Entäs jos kyseinen oire tulee esiin vielä tämänkin rempan jälkeen, mikäs komponentti/osa arvotaan silloin vaihdettavaksi? Autolla on ajettu 102tkm ja Junge Sterne korvaa ilmeisesti enää osista 80%, mutta työstä edelleen 100%. Muistanko oikein? Tiskin takana oleva henkilö kyllä sanoi, että joskus jos on epäselvyyksiä huolloissa niin Junge Sterne ei korvaa tai ainakaan niin paljoa (heitti esimerkin jostain GLK:sta, jossa "oudon huoltohistorian" takia korvattiin vain 60%). Kuulostaako tarina ja korvausmenetelmä teistä oudolta? Itse en siis ole vielä saanut korvauspäätöstä asiasta. Sen verran kuitenkin tuli takapakkia, että pitää viedä auto Veholle lähiaikoina koko päiväksi jahka saadaan ensin Junge Sternen korjauslupa ja korvausmäärä selville. Omaa kallisarvoista aikaa tässä palaa taas.
Sitten tähän asiaan liittyvä asia eli kun auto oli tänään tutkittavana, niin otin koeajoon uuden C-Mersun. Ihan perusvarusteinen 200 bluetec eli ranskalaisten lohkolla varustettu MB. Näin mulle siis markkinoitiin autoa eli että siinä olisi vaan lohko PSA:lta, mutta muutoin aito Mersu.
C-Mersu on ulkoisesti nätti ja kuten olen ennenkin maininnut, sisältä mielestäni ruma, ainakin perusmallin mustalla keskikonsolilla.
Ajelin autolla parisen tuntia ja seuraavia huomioita:
- jos ratin merkkiä ei näe niin voisi kuvitella ajavansa Ford Focuksella tai Opel Astralla (tunnelma ja tuntuma on yhtä "munaton")
- ohjaus palauttaa (hyi saatana!)
- mediaruudun säätämiseen tarkoitettu keskikonsolin touchpad on aivan perseestä, perinteinen rulla on varsin mainio keksintö
- vakionopeudensäädin ja vilkun viiksi ovat vaihtaneet paikkaa ts. monitoimiviiksi on väärässä paikassa ja sen takia jää vilkutukset väliin kun yrittää kääntäessä laittaa vakkaria päälle
- autossa istutaan matalalla
- äänieristys on hyvä
- jousitus oli mielestäni hyvin miellyttävä
- poppivehkeet ovat laimeat
- ei herättänyt omistushalua, sillä Focuksen ja Astran saa reilusti halvemmalla (koeajoauton hinta noin 45t€)
Jos siis vertailen omaan nykyiseen autooni, niin oma auto on äänekkäämpi, mutta tuntuu Mersulta, sillä viikset on siellä missä pitääkin ja ohjauksen palautus on ihanan tahmea.
Niin, ja ostin autooni kesäksi C-Mersun 17-tuumaiset AMG-vanteet (halvalla kun sain)
Joten kai se pienentää autokuumetta ja muutoinkin tulee autonvaihtoa halvemmaksi eli taitaa olla tämä nykyinen pitoauto, ainakin siihen asti kun Junge Sterne -takuu toimii (takuuta on jäljellä reilu vuosi).

Lisäksi Venetmäki on tuossa lähellä, joten takuunkin jälkeen löytyy hyvä huolto läheltä. Ja ongelmana on, että en tiedä mikä voisi olla seuraava auto kun ei oikein mikään sytytä. Mersuissa ei oikein ole mitään kiinnostavaa (E-Mersu ennen faceliftiä on selvästi kiinnostavin) ja oikein mikään muukaan merkki ei oikein sytytä. Vai pitäiskö alkaa katselemaan 300-sarjan BMW:tä sillä silmällä ja lukemaan merkin foorumia?
Näihin hämmentäviin tunnelmiin...
Edit: tämän lopun tarkoituksena ei ollut yrittää perustella, että oma auto olisi jotenkin erityisen hyvä, vaan ihmetellä miksi mikään ei enää tunnu miltään eli kun ei tule enää WAU-efektiä uusista autoista. Onko autoilusta nauttimisen aika omalta osaltani ohi vai enkö vaan ole löytänyt järkevänhintaisista autoista moista?