1964. Muuttuu euroiksi kertoimella 1,8911 eli yksityisautoilijalle tuo on maksanut nykyrahassa n. 24100 euroa. Kaivanpa hyllystä Suomen Kuvalehden vuosikerran samalta vuodelta niin saadaan vertailuhintoja.bercedes menz kirjoitti:Tiedätkö miltä vuodelta toi mainos on?
Tuontiauto - Volga 24
Höh, olikin vuodelta 1966.
No mutta laitetaan silti.
Jalta 4290 mk;-
Mosse Elite 6140 mk;-
Mosse Elite Deluxe 6590 mk;-
Volga (bensa) 9380 mk;-
Myös Fiatin ja Audin mainoksia oli muutamia, mutta näissä ei mainittu hintoja. Ylipäätään valitettavan vähän automainoksia. Maalla ois mun '60-luvun TM-kokoelma, siellä ois enempikin vertailuhintoja.
Audi-mainoksessa selitettiin miten Audin bensakone olisi "Mercedeksen suunnittelema"
Jaha, kappas:
The engines of the F103 series were a development of Daimler-Benz for a military project that never came into being.
Aina oppii uutta.
No mutta laitetaan silti.
Jalta 4290 mk;-
Mosse Elite 6140 mk;-
Mosse Elite Deluxe 6590 mk;-
Volga (bensa) 9380 mk;-
Myös Fiatin ja Audin mainoksia oli muutamia, mutta näissä ei mainittu hintoja. Ylipäätään valitettavan vähän automainoksia. Maalla ois mun '60-luvun TM-kokoelma, siellä ois enempikin vertailuhintoja.
Audi-mainoksessa selitettiin miten Audin bensakone olisi "Mercedeksen suunnittelema"
Jaha, kappas:
The engines of the F103 series were a development of Daimler-Benz for a military project that never came into being.
Aina oppii uutta.
Täähän alkoi kiinnostaa. Etsin tässä työnteon lomassa hajanaisia tietoja tuon ajan hinnoista, tässä tuloksia.
Suuri Autokirja (lainattu Wikipediaan):
Suomessa Volvo PV 544 -mallisten henkilöautojen hinnat vaihtelivat 10 200 markasta (Favorit) 12 400 markkaan (Duett) vuonna 1965. Muita saman hintaluokan autoja olivat Citroën ID 19, Fiat 1500, Ford Taunus ja Zephyr, Opel Rekord, Peugeot 404 ja Toyota Crown.
Vuonna 1965 Škoda 1000 MB maksoi 6 600 markkaa ja sijoittui samaan hintaluokkaan mm. BMW 700:n, Fiat 850:n, Hillman Impin, Moskvitš Eliten ja Volkswagen Kuplan kanssa.
Foorumit:
(Karmann-)Ghiani kauppakirjassa vuodelta 1964 on hintana 10600 mk
Lehti-ilmoitushintoja 1964:
Peugeot 404 12200 mk;-
Rambler "hinnat alkaen" 14950 mk;-
Fiat 1300/1500 9620mk;- / 10320 mk;-
Datsun Bluebird 8390mk;-
Hillman Imp 6795;-
Jos nyt en aivan väärin ETK:n tilastoa tulkinnut, jonkinlainen keskiansio tuohon aikaan on ollut n. 6000 markkaa vuodessa.
yst. terv. harrast. tilast. tiet. yst. onre
Suuri Autokirja (lainattu Wikipediaan):
Suomessa Volvo PV 544 -mallisten henkilöautojen hinnat vaihtelivat 10 200 markasta (Favorit) 12 400 markkaan (Duett) vuonna 1965. Muita saman hintaluokan autoja olivat Citroën ID 19, Fiat 1500, Ford Taunus ja Zephyr, Opel Rekord, Peugeot 404 ja Toyota Crown.
Vuonna 1965 Škoda 1000 MB maksoi 6 600 markkaa ja sijoittui samaan hintaluokkaan mm. BMW 700:n, Fiat 850:n, Hillman Impin, Moskvitš Eliten ja Volkswagen Kuplan kanssa.
Foorumit:
(Karmann-)Ghiani kauppakirjassa vuodelta 1964 on hintana 10600 mk
Lehti-ilmoitushintoja 1964:
Peugeot 404 12200 mk;-
Rambler "hinnat alkaen" 14950 mk;-
Fiat 1300/1500 9620mk;- / 10320 mk;-
Datsun Bluebird 8390mk;-
Hillman Imp 6795;-
Jos nyt en aivan väärin ETK:n tilastoa tulkinnut, jonkinlainen keskiansio tuohon aikaan on ollut n. 6000 markkaa vuodessa.
yst. terv. harrast. tilast. tiet. yst. onre
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1673
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Mielenkiintoista! Kiitos vaivannäöstä! Kyllähän tilastojutut aina työhommat voittaa...
Nyt pitäisi vielä verrata nykyistä keskiansiota eli mediaani nettotuloja ja suhteuttaa, että millaisen kärryn keskituloinen si nettotuloillaan ennen ja nyt.
Onnistuuko til.tiet.yst.onrelta tällainen?
yst. terv.. "laisk. pask. berc. menz"
Nyt pitäisi vielä verrata nykyistä keskiansiota eli mediaani nettotuloja ja suhteuttaa, että millaisen kärryn keskituloinen si nettotuloillaan ennen ja nyt.
Onnistuuko til.tiet.yst.onrelta tällainen?
yst. terv.. "laisk. pask. berc. menz"
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Kunnollisten palkkatietojen löytäminen tolta ajalta netistä on yllättävän haastavaa. Luulen että kirjasto saattaisi auttaa tässä paremmin.
Kiinnostaisi jos jollakulla ois heittää 190D/200D siipi-Mersun hinta '60-luvun puolivälistä. Sehän nappasi 21-Volgan paikan maamme yleisimpänä taksina noihin aikoihin.
Kiinnostaisi jos jollakulla ois heittää 190D/200D siipi-Mersun hinta '60-luvun puolivälistä. Sehän nappasi 21-Volgan paikan maamme yleisimpänä taksina noihin aikoihin.
Vasta nyt huomasin tämän topiikin. Oli niin mielenkiintoinen, että ihan kertaistumalta se piti lukea. Ikävä kyllä näitä alkupään kuvia en osannut avata, mutta noista myöhemmistä kuvista kyllä tämä Volgan malli selvisi. On todella hieno peli! Naapurin isännälläkin sattuu olemaan sellainen ja sen etupenkillä olen kerran istunut. Olipa todella muhkeat ja pehmeät penkit. Moottori kävi sivistyneellä tavalla kehräten. Siinä on jo sellaista luksusta. Itselläni ei ole ollut koskaan ns. itäautoa, mutta olen kyllä aina pitänyt Moskvitsh Scandinavian ja kaikkia Volgan malleja tyylikkäinä autoina. Myös nappisilmä 1200 Lada sekä 1500 S olivat tyylikkäitä ja luotettavia kulkineita. Jos autoissa oli mukana niiden runsas työkaluvarustus sekä kieppi rautalankaa sekä tankissa bensaa, niin matka jatkui, mikäli kuskilla oli vähänkään tietoa auton tekniikasta. Autotallini seinillä on runsaasti automainoksia varsinkin 1960-1970 luvuilta. Siellä on myös mielestäni erittäin hauska KOP:n mainos, jossa pukuun ja huopahattuun sonnustautunut herra on ilmeisesti menossa kyseiseen pankkiin Scandinavia-mossella. Pyrittiin ilmeisesti piilo-korostamaan säästämistä. Auton tunnistaa kyllä kojelaudasta sekä beigestä ohjauspyörästä mosseksi. Jos sitten onnistuu, niin voin yrittää pistää sen kuvan tänne nähtäväksi.
Kävin tänään läpi arkistojani automainoksista 1960-1970 luvuilta. Minulle tuli silloin ihan tilattuna ja postilaatikkoon "Tekniikan Maailma". Kun niitä lehtiä en voinut silloin ihan tilasyistä kokonaisina säilöä, niin leikkasin niistä kuitenkin pois melkein kaikki automainokset sekä myös selostukset koeajoista. Niitä on minulla edelleenkin tallessa muutama mapillinen ihan kyseisestä automerkistä aakkosjärjestyksessä taltioituna. Jos joku tämän palstan lukioista haluaa nähdä sitten sen aikaisia automainoksia omista autoistaan tuolta ajalta, niin ihan ilolla pistän näitä kuvia tälle palstalle, mikäli minulla sitten kyseisestä merkistä niitä ylipäätään sitten sattuu olemaan ja osaan ne laittaa näkyville. Seuraavaan postiini yritän saada kuvia tuosta edellisen postini KOP:n mainoksesta / Scandinavia-mossesta sekä Volgan automainoksista. Tuosta hirvikeuka-Volgasta en löytänyt ikävä kyllä kuvaa.
Yksi mainos sieltä arkistojeni kätköistä sitten löytyi Jaltasta. Ladasta sekä erilaisista Mosseista niitä sitten löytyy jo enemmänkin. Toivottavasti näiden kuvien avulla vanhat muistot näistä autoista sitten heräävät taas henkiin! Näiden kuvien mainostekstit ovat nyt myös ehkä jo paremmin luettavissa, koska salama ei ainakaan nyt välähdellyt.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1673
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Volga on kylläkin suunniteltu lakkorikkurin Siperiaan viemiseen, joten oliko tuo nyt sitten Volgan väärinkäyttöä?onre kirjoitti: Vein tänään Volgalla lakkorikkurin töihin.
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Selailin taas kerran omia arkistojani. Vanhojen "Tekniikan Maailma" lehtieni sivuilta aikoinaan tallentamistani koeajoselostuksista löysin tarinat parista-kolmesta tälläkin palstalla keskustelluista autoista:
- Volga M-21 S, Tekniikan Maailma No: 05/1966, J.J & E.P
- Volga GAZ-24, Tekniikan Maailma No: 10/1971, Mauri Salo
- Jalta ZAZ 965 AE "Zaporojez" Tekniikan Maailma No: 13/1965, ?
Lähetän ihan mielelläni postin kautta kopiot näistä koeajoista kaikille asiasta kiinnostuneille tämän palstan lukijoille osoitetietoja vastaan.
- Volga M-21 S, Tekniikan Maailma No: 05/1966, J.J & E.P
- Volga GAZ-24, Tekniikan Maailma No: 10/1971, Mauri Salo
- Jalta ZAZ 965 AE "Zaporojez" Tekniikan Maailma No: 13/1965, ?
Lähetän ihan mielelläni postin kautta kopiot näistä koeajoista kaikille asiasta kiinnostuneille tämän palstan lukijoille osoitetietoja vastaan.
Kohta alkaa olla kymppitonni täynnä. Kovaa ajoa, pientä huoltoa, ei oikeastaan kummempaa. Jarrut voisi edelleenkin säätää vähän lähemmäs ja tyhjäkäynnin olisi hyvä olla vähän rikkaammalla, mutta muuten tämä on pelannut lähinnä ajamalla ja tankkaamalla. 10-11 litran väliin näyttäisi näillä ajoilla kulutus asettuvan.