Saksan maalta tuli viime viikolla kova paketti, joten piti lahjoa kulkupeliäkin vähän joulun kunniaksi. Tilasin kaiken varalta sen kampiakselin anturin, kun se siitä herjaili. Samalla vaihtuivat tässä topikissa jappastut tiivisteet ilmamassamittarin ja kaasuläpän väliseen mutkaan. Anturin vaihto lähtee siitä, että irrotetaan ilmanputsari. Sen jälkeen napsautetaan ilmamassamittarin ympärillä oleva kaulus auki ja taiteillaan se pois varistamatta kaikkea kertynyttä pölyä mittariin.


Ilmamassamittari on sen jälkeen kiinni mutkassa yhdellä metalliklipsulla. Meisselillä kampeamalla se irtoaa.

Tästä kuvasta näkyy mutkan kiinnitysklipsut kaasuläppään. Alemmassa on oikein painike, mistä se löysää.

Huohotinletku on helpoin irrottaa, kun mutka on irrotettu läppäkotelosta. Kasattaessa oli helpompi kiinnittää ensin mittari mutkaan ja sitten koko p*ska kaasuläppään.
Ja siellä luuraa päivänsankari... On vasemmanpuoleisen kannen ja tulipellin välissä. Sinne on hankala nähdä mutta käsikopelolla tuon pystyy vaihtamaan.

Enste liitin irti, sitten E8-torxhylsy varttituuman räikkään. Väliin nivel ja melkoinen määrä jatkoja. Ei se lujassa ole. Sieltä IMM:n kolosta pystyy ohjailemaan hylsyn hollilleen. Pultti ei ole suuren suuri eikä sitä missään nimessä kannata pudottaa minnekään. Sain sen itse pois ja paikolleen vasemmalla kädellä samasta reiästä, mistä sorkin räikällä ja jatkoilla.
Vanha anturi vahvisti oletuksen, että kampuran takatiiviste vuotaa.


Uudet tiivisteet. Olikohan toinen tehty Kroatiassa ja toinen jossain naapur'maassa. Veholta kävin (1121590080 & 1121590180).


Tuon kävi puuhastelemassa aamupuuron ja päiväkahvin välissä, joten vielä oli virtaa kinttaissa. Olen jo jonkin aikaa epäillyt moottorin kumityynyjen kuntoa. Vähän täräyttää käynnistäessa eikä moottoria heilutettaessa mikään anna periksi. Tuo olikin vähän isompi urakka, varsinkin kun ei ole moottorinorsua. Kaikkein eniten pelotti kuskin puolen tyynyn yläpultti. Siellä on näin hyvät tilat.

Noita olin jo kerran kokeillut avata mutta en varmaankaan tositarkoituksella. Vänkärin puolella on enemmän tilaa tusata ja se antautui. Lopulta kuskin puolen pulttikin hoksi, että ei se DI älyä lopettaa, ja antoi periksi. Kyseessä M10-pultit 16 mm -kannalla. Alhaalla oli rehelliset 13 mm -kannat eikä mitään kuusiokoloa tms.

Koska käsillä ei ollut moottorinorsua, piti moottoria kohoittaa perinteisin menoin. 211:ssä tuo on vaan hankalampaa kuin esim. 124:ssa, koska öljypohjan edessä on apurungon palkkeja, hammastanko ja kallistuksenvakaaja. Vakaajan välissä on kuitenkin 5 sentin rako, josta sain ujutettua laudan palan lappeelleen pohjaa vasten. Sen alle tuli kakkosnelosen pätkä, jota sitten tunkilla avitin. Rako oli kuitenkin ahdas ja lankku tuppasi juuttumaan apurungon palkkiin. Väliin veistelin suikaleen Lasol-pullon kyljestä, joka oli sen verran liukas, että enää ei noussut koko auto.
Vasemman puolen tyyny oli heittänyt lusikkansa nurkkaan. Sisältä valui jotain ruskeaa ja pahan hajuista litkua. Tarkemmin tutkiessa, kumiosat olivat ihan riekaleina.



Vanhat olivat molemmat samalla numerolla. EPC suositteli nyt oikealle puolelle eri numeroista kumia, joten hommasin sitten kaksi erilaista.
Oikea:

Vasen:

Jonkin verran on painumista havaittavissa. Tässähän on kumit toisin päin kuin esim. 124:ssä, sitten kumien päällä on jotkut silikoniset suojahatut.



Jätin testaamisen aamuun. Nyt kuivatan lohkolämmittimen johtoa. Sieltä valui mustaa vettä.

t.
Risto