mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

S210 takaluukun iskarien vaihto -> vaihdettu - kuvia

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Andy



Liittynyt: 13 Lok 2005
Viestejä: 664

 LähetäLähetetty: 09.9.2016 10:39    Viestin aihe: S210 takaluukun iskarien vaihto -> vaihdettu - kuvia Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Iskarit (tai mikä rakenne siellä nyt sitten onkaan) alkavat olla lopussa, kun jo nyt näillä aamun pikkuviileillä eivät meinaa jaksaa kannatella avattua takaluukkua.

Kuinka paha rasti ne on vaihtaa omatoimisesti? Pitääkö luukku irroittaa kokonaan tuon operaation aikana, tai kattoverhoilua purkaa?
_________________
MB E220CDI farkkuväykky -02
MB E220CDI sedan -01


Viimeinen muokkaaja, Andy pvm 02.10.2016 17:49, muokattu 1 kertaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marttivainaa



Liittynyt: 13 Tou 2015
Viestejä: 104

 LähetäLähetetty: 09.9.2016 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mulla ei aukee enää takaluukku millään,milläs vitulla sen saa auki särkemättä?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sv22
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 20 Lok 2010
Viestejä: 1451
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

 LähetäLähetetty: 09.9.2016 14:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuota yläpaneelia ku raottaa/ottaa irti niin pääsee käsiksi. Takapää pelkillä klipseillä, etupäässä verhonpidikkeis ruuvit.



Ja avaukseen särkemättä: kokeile sisäpuolelta ruuvata se kahva irti, ja sitä kautta jollain pihdeillä/rautalangoilla tms nykiä vipuja jos se auttas
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andy



Liittynyt: 13 Lok 2005
Viestejä: 664

 LähetäLähetetty: 15.9.2016 13:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Katsoin Ebaysta noita iskareita. Onkohan tämä malli sopiva tähän mersuun?

http://www.ebay.de/itm/STABILU.....cedes-Benz|Platform%3AS210&hash=item51e116440c:g:y5EAAOSwUuFW2GhH

Tuossa oli seuraavat speksit:

Ausschubkraft [N]: 535
Länge [mm]: 459
Hub [mm]: 180

Ei muuten, mutta kun siellä oli myös jotain tähän samaan malliin "sopivia" iskareita, joissa

Ausschubkraft [N] 1400N
Länge [mm] 325mm
Hub [mm] 94mm.
_________________
MB E220CDI farkkuväykky -02
MB E220CDI sedan -01
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valkoinenkuolema



Liittynyt: 21 Elo 2016
Viestejä: 136

 LähetäLähetetty: 15.9.2016 19:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tai sitten ottaa yhden irti. Katsoo siitä speksit ja hakee uuden. Vanhasta irrottaa päätykiinnikkeet ja laittaa uusiin. Sitten vaan takas kiinni.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valkoinenkuolema



Liittynyt: 21 Elo 2016
Viestejä: 136

 LähetäLähetetty: 15.9.2016 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tai sitten ottaa yhden irti. Katsoo siitä speksit ja hakee uuden. Vanhasta irrottaa päätykiinnikkeet ja laittaa uusiin. Sitten vaan takas kiinni.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Luhis



Liittynyt: 05 Tou 2007
Viestejä: 4

 LähetäLähetetty: 16.9.2016 6:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Andy, eikös nuo linkittämäsi ole konepellin kaasujouset (535N)...

Itse tilasin ja asensin takaluukkuun nämä (1400N):

http://www.ebay.de/itm/2x-GASD.....SwFnFWE7De
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andy



Liittynyt: 13 Lok 2005
Viestejä: 664

 LähetäLähetetty: 16.9.2016 8:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ööö...pahus...niinpäs taitaakin olla. Kiitos.
_________________
MB E220CDI farkkuväykky -02
MB E220CDI sedan -01
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andy



Liittynyt: 13 Lok 2005
Viestejä: 664

 LähetäLähetetty: 02.10.2016 16:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tänään tuli tehtyä tämä vaihto-operaatio. Vähän hirvitti välillä vääntää liitoksia auki kun ei ollut ihan varma mihin suuntaan kutakin kohtaa pitää avata. Voin laittaa myöhemmin muutaman kuvan operaatiosta.
_________________
MB E220CDI farkkuväykky -02
MB E220CDI sedan -01
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andy



Liittynyt: 13 Lok 2005
Viestejä: 664

 LähetäLähetetty: 02.10.2016 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mersufoorumilta löysin tähän aiheeseen liittyen seuraavat hyvät ohjeet:

- luukku jo heti alussa tuettuna ääriyläasentoon
- vasemmalla puolella tietysti tyhjennettävä varapyöräkotelo
- ota koiraverkon ripustin irti
- tavaratilan muoviset liukukiskot irti (3 x torx)
- sen alapuolella olevan muovilistan joutuu ehkä myös irroittamaan (2 x ruuvi)
- sivuikkunan kohdalla verhoilussa on noin 50 cm pitkä ja kolmisen senttiä leveä kaistale joka longistettava irti - lähtee helposti. Siinä kulkee ilmeisesti sivuturvatyynyjen tai turvaverhojen laukaisuun liittyvä nauha, mielestäni se on kuitenkin pakko luukunpuoleisesta päästä irrottaa.
- sitten verhoilut alkaa purkaantumaan aika kivasti. Perusperiaate on se, että katon puolelta verhoilut "tipahtaa" alaspäin ja ikkunan vieressä on muutama metalliklipsi, joista irtoaa suoraan keskelle päin vetäen.
- muista irrottaa takaverhoilussa olevan lampun pistoke ja ennen kaikkea muista laittaa se takaisin kun kokoat!
- nyt palaset pitäisi tippua katosta ja irrota nätisti
- sitten juuri kuten Rassaaja mainitsi, lukkoprikat irti (ne liikkuu urissa, joten luukun puolelta sen saa ihan näppärästi pitkällä teräväkärkisellä meisselillä napsuteltua riittävästi eteenpäin, longista kaasujousi irti nupistaan.
- korin puolen pää on paremmin näkösällä, varo kuitenkin turvaverhojen patruunaa ja antennisysteemejä ikkunan vieressä. Aika ahdas paikka.
- kun itse kaasujousi on irti vedetty, sen ympärillä olevan haitarikumin saa sormin keploteltua irti. Se on otettava irti, koska uutta kaasujousta ei saa menemään sisään kumin ollessa paikallaan. Tai ehkä rasvan kanssa sais?
- eli itse tein niin, että laitoin uuden jousen kumin sisään valmiiksi, lukkoprikat myös valmiiksi "huulille" (luukun puoleinen niin, että sen saa napsuteltua taas meisselillä paikoilleen, siis ulkoreunalle.)
- vähän vaseliinia jousen kuppeihin
- sitten keplottelemaan uutta pakettia paikoilleen ja menee se. Hieman kikkailua esimerkiksi luukun asennolla, jotta luukun puoleinen kuppi sopii menemään paikoilleen, sopii se.
- sitten lukkoprikat kiinni, varo ettei luukunpuoleinen lukkoprikka ei "mene yli", kuten itselle pääsi kertaalleen käymään.
- sitten testi että toimii ja pysyy paikoillaan
- kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä
- verhoilun puhdistaminen melkein välttämättä aiheellinen, nuhraantuvat helposti.
- siinä se, vaikka välillä melkein pelotti.

Ja alla vielä muutava kuva erityisesti kiinnityskohdista.

Varapyöräkotelon puolella takaluukon alaosan puoleisin pää lähtee vetämällä kohti kuskin penkkiä.


Ohuen kattosuikaleen alla lienee jotain turvallisuusvarusteisiin liittyvää. Takaluukun puoleisessa päässä oleva ruuvi pitää irroittaa.


Irrotuskohta on tämännäköinen.


Takaluukkua lähinnä olevan kaistaleen kiinnityskohdat. Valon johto pitää muistaa irroittaa.


Iskarin kohdalla oleva kattopaneeli ja sen kiinnityskohdat. Valkoiset nuppikiinnikeet lähtee auki vähän viistosti alaspäin vetämällä. Ikkunan vieressä olevat kiinnikkeet lähtee vetämällä tavaratilan keskelle päin katon suunnassa eli vaakasuuntaan.


Iskarin helpompi pää (kuskin penkin puoleinen pää) on helppo irroittaa. Lukitussokka vaan ruuvarilla pois ja tämän jälkeen lähtee irti helposti. Luukun puoleinen pää oli ahtaampi, mutta onnistuu aika helposti. Suojakumi pois tieltä ja ensin vaan tasapääruuvarilla lukitussokkaa auki.


Tässä vielä perään kuvia toiselta puolelta.





_________________
MB E220CDI farkkuväykky -02
MB E220CDI sedan -01
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andy



Liittynyt: 13 Lok 2005
Viestejä: 664

 LähetäLähetetty: 26.8.2018 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Sama operaatio tuli tehtyä nyt toiseen autoon. Johan luukku nousee taas kuten pitääkin.

Stabiluksen iskarit hankin Ebaysta (https://www.ebay.co.uk/itm/Gasfeder-f%C3%BCr-Koffer-Laderaum-Heckklappend%C3%A4mpfer-STABILUS-9494KC/381212544492). Ei kyllä ole hinnalla pilattu tämä iskari. Toimituskulkuineen alle 40e pari. Onneksi muistin tämän aiemman vaihto-ohjeen, muutoin noita piilokiinnikkeita saa helposti temmottua rikki.
_________________
MB E220CDI farkkuväykky -02
MB E220CDI sedan -01
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit