Yleistä lisävaloista keskustelutopic.
Jokohan tällä palstalla olis v*ttuilu vuodessa loppunu..
Päivittelin vähän ledilamppuja, 3 rivinen isotehoisin "42 tanko mitä nyt on olemassa
Pitäis kai nähdä
Päivittelin vähän ledilamppuja, 3 rivinen isotehoisin "42 tanko mitä nyt on olemassa
Pitäis kai nähdä
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Kiinalaiset hattiwatit on 540.. Virtaa se imeksi 12 amppeeria 14 voltilla eli aika kaukana ollaan yllättäen luvatusta
No, se hattiwattimäärä nyt saa olla paperilla mitä tahtoo kunhan lampulla näkee
Nuo päässä olevat on olevinaan jotkut "flood" elementit.. Ihan turhat, olis ollu samoja riviledejä läpisaakka mutta passaa se nuinkin..
No, se hattiwattimäärä nyt saa olla paperilla mitä tahtoo kunhan lampulla näkee
Nuo päässä olevat on olevinaan jotkut "flood" elementit.. Ihan turhat, olis ollu samoja riviledejä läpisaakka mutta passaa se nuinkin..
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Lerssinen kirjoitti:Kiinalaiset hattiwatit on 540.. Virtaa se imeksi 12 amppeeria 14 voltilla eli aika kaukana ollaan yllättäen luvatusta
No, se hattiwattimäärä nyt saa olla paperilla mitä tahtoo kunhan lampulla näkee
Nuo päässä olevat on olevinaan jotkut "flood" elementit.. Ihan turhat, olis ollu samoja riviledejä läpisaakka mutta passaa se nuinkin..
Mulla on vähän samantapainen tanko katolla. 72cm on pituus ja nuo päissä olevat ledit toimivat mielestäni hyvin kun se valo lähtee melkein nollakulmasta sivuille ja valaisee koko tienoon eikä vasta muutaman metrin päästä.
Pajero 3.2 DID -07
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
Laitetaanpas kyssäri tähän ryhmään, kun valoista kerran puhutaan.
Tälläinen kikkare löytyi väyrysen konehuoneesta. Kikkare ei ole tällä hetkellä kytkettynä mihinkään ja johdot vain roikkuvat konehuoneessa. Ballasti-sanasta ymmärrän sen verran, että valoihin tämä jollain tavalla liittyy. Kysymys onkin, että miten ja mihin tuosta lähtevät johdot ovat mahdollisesti olleet kytkettynä.
Väyrysessä on kaiketi alkuperäiset xenon-valot päivävalovissa toiminnassa ilman tätä kikkaretta.
EDIT: tarkoitin tietenkin lyhyitä ajovaloja, ei päivävaloja.
Tälläinen kikkare löytyi väyrysen konehuoneesta. Kikkare ei ole tällä hetkellä kytkettynä mihinkään ja johdot vain roikkuvat konehuoneessa. Ballasti-sanasta ymmärrän sen verran, että valoihin tämä jollain tavalla liittyy. Kysymys onkin, että miten ja mihin tuosta lähtevät johdot ovat mahdollisesti olleet kytkettynä.
Väyrysessä on kaiketi alkuperäiset xenon-valot päivävalovissa toiminnassa ilman tätä kikkaretta.
EDIT: tarkoitin tietenkin lyhyitä ajovaloja, ei päivävaloja.
Viimeksi muokannut Andy, 23.10.2018 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näyttää ihan normaalilta jälkiasennus xenon-sarjan muuntajalta. Sillä erotuksella että on tarran mukaan 50W polttimoille. Voi sillä ajaa normaaleita 35W polttimoitakin, mutta kesto lyhenee. Plussana nopeampi syttyminen. Toisaalta tuo muuntaja on aika vanhaa designia ja moni uudempi muuntaja sytyttää nopeampaa.
Normaali 12v sisään ja sitten noissa paremmin suojatuissa johdoissa kulkee korkeajännite xenon-polttimoille.
Viimeistä lausettasi en oikeen ymmärrä. Päivävaloissa ei kyllä xenoneita käytetä. Tarkoitat varmaan normaaleita lyhyitä ajovaloja? Jos on alkuperäiset xenonit, niin pitäs olla pesurit ja umpion rihlaus päälilasin alla olevassa lasissa, ei siinä päälimuovissa.
Normaali 12v sisään ja sitten noissa paremmin suojatuissa johdoissa kulkee korkeajännite xenon-polttimoille.
Viimeistä lausettasi en oikeen ymmärrä. Päivävaloissa ei kyllä xenoneita käytetä. Tarkoitat varmaan normaaleita lyhyitä ajovaloja? Jos on alkuperäiset xenonit, niin pitäs olla pesurit ja umpion rihlaus päälilasin alla olevassa lasissa, ei siinä päälimuovissa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Pistetääs kuvaa omasta asennuksesta talvikulkineeseen. Motonetissä oli tarjouksessa 15€ tollaset H3 lisäpitkät. Omasta hyllystä sattui löytymään H3 xenon-sarja.
Muovikansi päälle niin ovatten aika huomaamttomat.
Ja nokkapellin lyä kiinni niin sielä ovat piilossa.
Valokuvio on just sellanen sopiva pistemäinen josta tykkään. En oo vielä luonnossa kokeillut kun ei ole vielä talvikelejä ja tarvetta talviautolle.
Muovikansi päälle niin ovatten aika huomaamttomat.
Ja nokkapellin lyä kiinni niin sielä ovat piilossa.
Valokuvio on just sellanen sopiva pistemäinen josta tykkään. En oo vielä luonnossa kokeillut kun ei ole vielä talvikelejä ja tarvetta talviautolle.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
211:een voi laittaa ihan normireleellä lisävalon / lisävalot. Heräte kaukovalolta.
Väyryseen sama juttu.
Tarvitaan
- Ledbar
- Kilvenalusteline
- Kytkentäsarja - ja tämä nimenomaan valmiiksi koottu deutsch-liittimillä jollainen lisävalossakin yleensä on, esim:
https://www.puuilo.fi/Kytkentaesarja
(huvitti tuolla maininta "asiakkaat jotka ostivat tämänä tuotteen ostivat myös; Einhell katkaisujiirisaha" )
Väyrysessä päävirran saa kuskin puolelta siitä mistä lisävirtaakin voi antaa, heräte kaukovalon johdosta.
Väyryseen sama juttu.
Tarvitaan
- Ledbar
- Kilvenalusteline
- Kytkentäsarja - ja tämä nimenomaan valmiiksi koottu deutsch-liittimillä jollainen lisävalossakin yleensä on, esim:
https://www.puuilo.fi/Kytkentaesarja
(huvitti tuolla maininta "asiakkaat jotka ostivat tämänä tuotteen ostivat myös; Einhell katkaisujiirisaha" )
Väyrysessä päävirran saa kuskin puolelta siitä mistä lisävirtaakin voi antaa, heräte kaukovalon johdosta.
wiimax.fi
Kiitos tiilerille.dealer kirjoitti: Tarvitaan
- Ledbar
- Kilvenalusteline
- Kytkentäsarja - ja tämä nimenomaan valmiiksi koottu deutsch-liittimillä jollainen lisävalossakin yleensä on, esim:
https://www.puuilo.fi/Kytkentaesarja
Näitä ledbareja kun on vaikka mitä, enkä niistä mitään tiedä, niin antakeehan vielä pari neuvoa. Nyt en hae mitään parasta ja kalleinta, vaan ok-laatuista ja etenkin edullista ratkaisua. Mikä olisi hyvä vaihtoehto näillä alkuarvoilla?
Mites tuo asennus vaikka kilvenalusella väykyssä - tulisiko baarivalo kilven yläpuolelle (konepellin ritilän eteen) vai alapuolelle?
Paras ja kallein maksaa vähintään toista tonnia eli esimerkiksi tämä voisi olla se ok-laatuinen ja edullinen:
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100099/
Mitä tuon valokeilasta on kuvia nähty niin hajavaloa ei ole paljon mutta kauas näyttää hyvin, ja on käyttäjät kehuneet.
Halvemmalla ja enemmän hajavaloa:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... alopaneeli
Mielestäni hintaisekseen hyvä, pari näitä meillä Felician keulalla:
https://www.ikh.fi/fi/kaukovalo-led-540 ... de-st86202
jne...jne... ja minä en ole asiantuntija siltä osin mikä olisi se hyvä ja halpa, kunhan jotain heitin ehdolle.
Asennus mahdollisimman ylös, varsinkin niillä valoilla joissa hajavaloa enemmälti. Jos asentaa kilven alle on lähialueella liikaa valoa ja tästä jopa ongelma lumilla.
Omassa väyrysessä on näitä 3 kpl rekkarikilven yläpuolella, ihan OK muttei mitenkään huippuhyvät:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... d-lisavalo
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100099/
Mitä tuon valokeilasta on kuvia nähty niin hajavaloa ei ole paljon mutta kauas näyttää hyvin, ja on käyttäjät kehuneet.
Halvemmalla ja enemmän hajavaloa:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... alopaneeli
Mielestäni hintaisekseen hyvä, pari näitä meillä Felician keulalla:
https://www.ikh.fi/fi/kaukovalo-led-540 ... de-st86202
jne...jne... ja minä en ole asiantuntija siltä osin mikä olisi se hyvä ja halpa, kunhan jotain heitin ehdolle.
Asennus mahdollisimman ylös, varsinkin niillä valoilla joissa hajavaloa enemmälti. Jos asentaa kilven alle on lähialueella liikaa valoa ja tästä jopa ongelma lumilla.
Omassa väyrysessä on näitä 3 kpl rekkarikilven yläpuolella, ihan OK muttei mitenkään huippuhyvät:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... d-lisavalo
wiimax.fi
Tässä kun tuumailen ledibaariasiaa lisää, niin eteen saattoi tulla pieni lisäongelma rekkarikilpeen liittyen, jos lisävalon kiinnitys olisi tyyppiä "kilven alta".
Väykky on joskus aikanaan tuotu Saksasta ja kilven kiinnitys on kuvan mukainen. Kilpi on siis verraten alhaalla, eikä tuohon nykymuotoon taida pystyä kiinnittämään mitään lisävalohässäkkää.
Perheen toisessa autossa on paljon parempi kilpikiinnitys ja ylempänä (ei nyt tullut otettua kuvaa siitä). Onko siis ainoa keino - jos haluaa kiinnittää ledibaarin kilven yhteyteen - ensin etsiä oikeanlainen kilpikehikko rekkarikilven alle?
Väykky on joskus aikanaan tuotu Saksasta ja kilven kiinnitys on kuvan mukainen. Kilpi on siis verraten alhaalla, eikä tuohon nykymuotoon taida pystyä kiinnittämään mitään lisävalohässäkkää.
Perheen toisessa autossa on paljon parempi kilpikiinnitys ja ylempänä (ei nyt tullut otettua kuvaa siitä). Onko siis ainoa keino - jos haluaa kiinnittää ledibaarin kilven yhteyteen - ensin etsiä oikeanlainen kilpikehikko rekkarikilven alle?
Eli laitoitko sen kiinni tuohon pystypintaan (jossa rekkarikilpi on jotenkin kiinni) vai puskurin "päälle" lähes vaakapintaan?dealer kirjoitti:Omassa puuttui myös kilven teline kokonaan. Ruuvasin valotelineen puskuriin suoraan, vähän puskuri rutisi mutta väyrynenhän se vaan
Hmm , kaipa sekin olisi _yksi_vaihtoehto. Tai sitten hirttäis sen jollain ilveellä kiinni tuohon säleikön päälle/läpi noista raoista. Samalla saisi sen asennuskorkeuden ylemmäksi.
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote ... gJL5PD_BwE
Tuohan on aika edukas. Onkos 740 GLE:llä kokemuksia kertynyt, miltä valo vaikuttaa?
Jussinmäen uusia testikuvia silmäilin ja huomio kiinnittyi X-visionin Genesis -sarjaan. Alkaa mennä värilämmöt oikeaan suuntaan ja kuviot näyttää maukkaalta.
https://valovertailu.com/lisavalovertailu-2018-2019/
Tuohan on aika edukas. Onkos 740 GLE:llä kokemuksia kertynyt, miltä valo vaikuttaa?
Jussinmäen uusia testikuvia silmäilin ja huomio kiinnittyi X-visionin Genesis -sarjaan. Alkaa mennä värilämmöt oikeaan suuntaan ja kuviot näyttää maukkaalta.
https://valovertailu.com/lisavalovertailu-2018-2019/
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Aika juhlava paneli... https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100657/
Näytti Iisalmessakin olevan nuo w-light panelit myynnissä. Tuo noin 160e Comberista ei ole kallis hinta.
Näytti Iisalmessakin olevan nuo w-light panelit myynnissä. Tuo noin 160e Comberista ei ole kallis hinta.
Rumasta ei kaunista saa, mutta eipä sen niin väliäkään. Ledibaari löysi paikalleen kilvenalustelineen avustuksella. Ja teline puskuriin kiinni reteesti ruuvaten. Pitkillä näkyvä valoteho moninkertaistui auton omiin pitkiin verrattuna. Sanoisin, että verraten edullinen turvallisuusvaruste pimeällä ajettaessa.dealer kirjoitti:Tarvitaan
- Ledbar
- Kilvenalusteline
- Kytkentäsarja - ja tämä nimenomaan valmiiksi koottu deutsch-liittimillä jollainen lisävalossakin yleensä on
Tulipa mieleen vielä muuan kysymys tällaisen lisävalon kannalta. Minähän en ikinäkoskaan aja ylinopeutta, mutta jos ihan vahingossa sattuisi pimeällä ajamaan pitkät päällä välähtäneen kameratolpan ohi liian kiireesti, niin riittääköhän tolpan salama valottamaan rekkarikilven näkyviin tuollaisen baarin alta...?
Onkohan kellään kokemusta pakkivaloista takalasin sisäpuolella henkilöautossa? Heitin nyt höpötilleen kaks melko tehokasta ledilamppua, en oo vielä johdottanut. Itse en peruuta takalasista vaan peileistä kuikuillen, mutta mietin tuleeko tuosta silti enemmän hajavaloa sisään kuin ulos?
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
W-Light Comberista on nyt jonkin verran kokemusta. Valoa on PALJON, vaikka se 6000 K värilämpötilassa vähän katoavaista onkin sadekelissä. Tämä on ensimmäinen kaukovalo, joka saa W212 ILS bi-xenonien lähivalot näyttämään aika vaatimattomilta.
Valokuvio on melko tarkka suunnattava, ettei tule nokan eteen LED-valoille tyypillistä häiritsevän kirkasta läiskää, mutta oikein tähdättynä näkeehän sillä.
Vielä hallitumpi valokuvio oli S203:n asennetussa X-Visionin Domibarissa. Valotehoa on vähemmän, mutta lähialueen (50 - 100 m) levennys näyttää silmälle mukavalta ja valokuvio on LED-valoksi yllättävänkin tasainen. Värilämpötila näyttää lämpimämmältä.
Referenssinä NBB Alpha Xenon pari W212 ILS xenonien kanssa sai 200 metrin mittapisteeseen 15 luksia, W-Light Comber 14 ja Domibar W203 halogeenien kanssa 12. NBB:n valokuvio on niin leveä, että 200 metrissä lukema on ihan sama ojasta ojaan niin kauas kuin pusikkoon viitsii rämpiä, Comber yltää suunnilleen samaan mittaustulokseen, vaikka silmämääräisesti leveydessä häviääkin NBB:lle ja Domibar on jo näitä kapeampi, koska mittarilla jo huomaa luksin tai kahden eron mittaajan siirtyessä tieltä ojan puolelle. NBB:n valokuvion leveyttä ei voi meidän mittasuoralla havaita luksimittarilla koska valokuvion reuna on niin syvällä pusikossa, että alkaa tulla liikaa oksia luotettavan lukeman saamisen eteen.
Jos W-Light Comber kiinnostaa, voisin kaikesta huolimatta luopua siitä (hommatakseni tilalle lämminvärisemmän X-Vision Genesis 600 tai 800, koska suora Domibar ei teräväkeulaiseen mahdu niin lähelle koria kuin banaanivalo)
Valokuvio on melko tarkka suunnattava, ettei tule nokan eteen LED-valoille tyypillistä häiritsevän kirkasta läiskää, mutta oikein tähdättynä näkeehän sillä.
Vielä hallitumpi valokuvio oli S203:n asennetussa X-Visionin Domibarissa. Valotehoa on vähemmän, mutta lähialueen (50 - 100 m) levennys näyttää silmälle mukavalta ja valokuvio on LED-valoksi yllättävänkin tasainen. Värilämpötila näyttää lämpimämmältä.
Referenssinä NBB Alpha Xenon pari W212 ILS xenonien kanssa sai 200 metrin mittapisteeseen 15 luksia, W-Light Comber 14 ja Domibar W203 halogeenien kanssa 12. NBB:n valokuvio on niin leveä, että 200 metrissä lukema on ihan sama ojasta ojaan niin kauas kuin pusikkoon viitsii rämpiä, Comber yltää suunnilleen samaan mittaustulokseen, vaikka silmämääräisesti leveydessä häviääkin NBB:lle ja Domibar on jo näitä kapeampi, koska mittarilla jo huomaa luksin tai kahden eron mittaajan siirtyessä tieltä ojan puolelle. NBB:n valokuvion leveyttä ei voi meidän mittasuoralla havaita luksimittarilla koska valokuvion reuna on niin syvällä pusikossa, että alkaa tulla liikaa oksia luotettavan lukeman saamisen eteen.
Jos W-Light Comber kiinnostaa, voisin kaikesta huolimatta luopua siitä (hommatakseni tilalle lämminvärisemmän X-Vision Genesis 600 tai 800, koska suora Domibar ei teräväkeulaiseen mahdu niin lähelle koria kuin banaanivalo)
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olen miettinyt, myöskin luonnollisesti puhtaasti teoreettiselta kannalta teknisenä haasteena, millainen rengassalama pitäisi rakentaa rekisterikilven ympärille polttaakseen nopeuskameran kuvan puhki?Andy kirjoitti:Tulipa mieleen vielä muuan kysymys tällaisen lisävalon kannalta. Minähän en ikinäkoskaan aja ylinopeutta, mutta jos ihan vahingossa sattuisi pimeällä ajamaan pitkät päällä välähtäneen kameratolpan ohi liian kiireesti, niin riittääköhän tolpan salama valottamaan rekkarikilven näkyviin tuollaisen baarin alta...?
Optisesti laukaistava orjasalamahan toimisi oikealla periaatteella, eli kameratolpan salaman välähtäessään laukaisema orjasalama ehtii välähtää myös ennen sulkimen kiinnimenoa.
Koska kameratolppa kuvaa salamavalolla, pitää tavoitellun ylivalotuksen saavuttaakseen voittaa selvästi kameratolpan salaman (heijastuman) valaistus, jolle kuvan valotus on mitoitettu.
Veikkaan, ettei tehokaskaan kaukovalo riitä, mutta tehokas xenonsalamavalo valmiiksi varattuna voisi olla kiinnostava kokeilu?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Niitä on semmosia rek.kilven kehyksiä kaupan jotka toimivat orjasalama periaatteella. On todellttu toimivaksi nimenoaan salamakuvaukseen. Eivät toimi automaattisiin lukulaitteisiin tai oikeestaan mihin vaan missä ei ole salamaa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i