mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Om642 - Suutinhuolto työkalut

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit -> Moottorit
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Erola



Liittynyt: 06 Jou 2018
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 06.12.2018 13:18    Viestin aihe: Om642 - Suutinhuolto työkalut Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Suuttimien tiivisteet pitäis vaihtaa mutta kun ei ole minkäänlaisia työkaluja. Halpoja ja hyviä löytyy nettikaupoissa mutta mihin specseihin pitäis kiinnittää huomiota?

Kalvaimeen on esimerkiksi BGS, Kraftmann ja BOXO -merkkisiä, mutta kaikissa on joko vinoja 17mm ja 19mm tai suoria 17mm ja 19mm kalvaimia. Sitten oli Bosh 15mm.

Ja suuttimen irroitustyökaluja on ainakin yhtämonta merkkiä mitä on kalvaimia.
Sieltä löysin esimerkiksi mottirityypille 611, 612, 613 soveltuvia M27 adapterillisia.

Eli mitä pitää huomioida kun ostaa kalvaimen ja irroitustyökalun?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erola



Liittynyt: 06 Jou 2018
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 07.12.2018 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hiukan surffailin ja jotain löysin...

Eli 611, 612, etc, moottoreissa sama suutin.

https://mbworld.org/forums/attachments/m-class-w164/412478d1504700319-work-instruction-injector-removal-ml320cdi-om642-remove_install-injectors.pdf

Kovin vähän tullu vastauksia mutta tähän toivoisin korjausta jos olen väärässä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pp d
Dieselspesialisti

käärmekäsi


Liittynyt: 25 Mar 2005
Viestejä: 2288
Paikkakunta: Ylivieska

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jätä ainaki semmoset liukuvasaratyyppiset särkemistyökalut hommaamatta.
Niilä on helppo tehä suuttimesta entinen.
Ei kannata väkivaltaa käyttää irrottaessa. Kiinnitysruuvia vähän löysäilet ja sitte kone käynthiin, sillai se suutin nousee niinkö ittekseen ja ehjänä ylös.
_________________
W 163 "Mölli"
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
MHe



Liittynyt: 17 Kes 2008
Viestejä: 933
Paikkakunta: Pirkanmaa

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ei se aina lähde... kyllä sen puolesta se liukuvasara on hyvä olla, mutta niinkuin edellä silloin pitää olla varasuutin pöydällä.

päivän kevennys
https://www.youtube.com/watch?v=XwZOTf8vYhE
_________________
W219 320CDI -07
W220 320CDI -01

Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4954
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 12:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

MHe kirjoitti:
päivän kevennys

Shocked Tuossa on saanut olla varalla vähän muutakin. Very Happy

t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hcmato
ST-mies



Liittynyt: 21 Hei 2007
Viestejä: 841
Paikkakunta: nivala

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 12:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Roisto kirjoitti:
MHe kirjoitti:
päivän kevennys

Shocked Tuossa on saanut olla varalla vähän muutakin. Very Happy

t.
Risto


Vähän niinkuin ois koitettu irrottaa koko kantta ilman pulttien löysäilyä...piti oikeen loppuun asti video kattoa että mitä sieltä irtoaa Laughing
_________________
® Mesen linttaklubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4954
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 14:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

OT jatkuu:
hcmato kirjoitti:
Vähän niinkuin ois koitettu irrottaa koko kantta ilman pulttien löysäilyä...piti oikeen loppuun asti video kattoa että mitä sieltä irtoaa Laughing

Koko ajan hirvitti mutta lopussa oli vähän pettynyt olo, kun mitään näkyvää ei saatu aikaan, paitsi että bemari siirtyi prosessissa puoli metriä sivusuuntaan.

t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
xr
ohjelmoija

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 04 Jou 2005
Viestejä: 1820
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

https://www.youtube.com/watch?v=nK8MqxEeMJY
_________________
Audi A8
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erola



Liittynyt: 06 Jou 2018
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Vaikka suutin olis kierteellä nii se irtoaa tömmösella ryskimisellä.
Voiko suutinta lämmittää induktiolämmittimellä rikkomatta sisuskaluja?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26365

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 20:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

OM642 suutin on helppo irrottaa liukuvasaralla naputellen ellei lähde pultti löysättynä käyttämällä, suutinputki kun on suoraan suuttimen suuntaisesti niin sen tilalle saa vetäjän kiinni.

Miten tiukassa ne Erolan auton suuttimet mahtaa olla ? Wink
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hcmato
ST-mies



Liittynyt: 21 Hei 2007
Viestejä: 841
Paikkakunta: nivala

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Saataskohan opetusvideo...en nyt ihan tuollasta tarkota mitä nuo Jatkemiehet videolla esitti Very Happy
_________________
® Mesen linttaklubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Erola



Liittynyt: 06 Jou 2018
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 21:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tämä internetin nykyaika maalaa pirut ja muut niin ajattelin varautua.
Suuttimiin en ole vielä koskenu.
Ostin 2009 R:n ja hehkujen vaihdon aikana tuli mieleen että vaihdan sitten suuttimen tiivisteet jossain myöhemmässä vaiheessa.
Hehkuissa jumppasin 3 päivää kun kolmosen hehku oli jumissa. Penetraatioöljyllä se sitten.
Kaikki tämä kusi tietysti kun ebay myi väärät hehkut... nyt kaikki hehkut pimeenä kun alunperin vain #4 oli pimee.
Ja tilauksesta "joku suutin" rupes supsuttamaan.
Nyt eletään tätä päivää eli ruuvit on uudet ja kuparitiivisteet...
Toivoisin kovasti että suuttimet irtoisi nätisti. Kolmonen ja kutonen vaatii ehkä pyyhkijöiden ja sen muovilistan poiston jos joutuu voimalla nyppiin.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erola



Liittynyt: 06 Jou 2018
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Suuttimen irroitus...
https://youtu.be/RDDALiyuhbU
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erola



Liittynyt: 06 Jou 2018
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 08.12.2018 21:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Noissa videoissa varoitetaan siihen suuttimen kärkeen kajoamista.
Ja että joko hinkutetaan varovasti tai puretaan atomeiksi.
Riittääkö asetonissa lilluttaminen ja paineilmalla kärjen reiät puhtaaksi?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika.T
Mersutohtori



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 5954

 LähetäLähetetty: 09.12.2018 0:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Eipä se nyt niin erityisen herkkä ole. Kunhan ei raavi puukolla tai teräsharjalla sitä reikien aluetta puhtaaksi.

Suuttimestakin saa sen tiivistepinnan kivasti puhtaaksi sillä kalvaimen irto terällä pyöräyttämällä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erola



Liittynyt: 06 Jou 2018
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 09.12.2018 2:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Suutinpesän puhdistus.

https://youtu.be/ffdByRZ2ftw


Ja kalvaaminen jos tarttee.

https://youtu.be/PQoM70GqY0U


Siinäpä ne vaiheet taitaa olla
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erola



Liittynyt: 06 Jou 2018
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 09.12.2018 2:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ja sitten hiukan kliininen suuttimen irroitus

https://youtu.be/JA4uYbCNb_M
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hcmato
ST-mies



Liittynyt: 21 Hei 2007
Viestejä: 841
Paikkakunta: nivala

 LähetäLähetetty: 09.12.2018 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kiitos Erola linkeistä, auttaa varmasti jotakuta nuista kattoa ohjeita Very Happy Taisi tulla avunpyytäjästä avunantaja...muut kirjoteltiin lähinnä diipadaapaa Laughing
_________________
® Mesen linttaklubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
pp d
Dieselspesialisti

käärmekäsi


Liittynyt: 25 Mar 2005
Viestejä: 2288
Paikkakunta: Ylivieska

 LähetäLähetetty: 09.12.2018 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Erola kirjoitti:
Noissa videoissa varoitetaan siihen suuttimen kärkeen kajoamista.
Ja että joko hinkutetaan varovasti tai puretaan atomeiksi.
Riittääkö asetonissa lilluttaminen ja paineilmalla kärjen reiät puhtaaksi?


Ei mithään asetoonia tai muita vastaavia, kuivattaa pinnat liikkuvista osisata ja
saattaapi sitten leikata kiini aika herkästi
_________________
W 163 "Mölli"
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26365

 LähetäLähetetty: 09.12.2018 12:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Minä olen ajanut harjakoneella suuttimet puhtaiksi paitsi kärkeen en kajoa mitenkään. Joskus myös ultraäänipesurilla mutta silloin tietysti lähinnä kansiremontti tms kyseessä eli on aikaa peseskellä.
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erola



Liittynyt: 06 Jou 2018
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 09.12.2018 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ei noitten ohjeiden ja videoiden ettiminen ole mitenkään paha rasti vaan nuo oikean kokoiset työkalut om642 suutinhommiin joihin täältä alan harrastajien foorumilta ajattelin saada tipsit.
Missään saiteilla kun ei erikseen mainittu että 611, 612 etc moottereissa samanlainen suutin.
Helpottaa työkaluhankinnoissa.
Seteissä kun ei erotella om642 erikseen...

Senverran nyybi näitten mersujen kanssa ettei ole numeroa kelle soittaa.
Aikaa vie kun lueskelee foorumeilta mutta enivei löysin vastauksen.

Odottakaa vaan. Kohta seuraa uusia kysymyksiä... Mahdollisesti laatikkoa koskien...
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erola



Liittynyt: 06 Jou 2018
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 17.12.2018 2:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Suuttimen tiivisteet vaihdettu.

Pieni yhteenveto:
Kalvaimista en vieläkään ole varma onko oikea koko 15/19 vai 17/19 vai 17/17.
15/19 on vähän niinkö suuttimen kärki.
Prikan irroitustyökalu on täysin turha. Siihen hommaan tavallinen koukku on paras.
Harjasetti oli hyvä ja nailon harjalla pysty kiilottaan kalvaimen jäljen.
Irroitusvasara turha jos suuttimia löysytteli auton ollessa käynnissä.
Ilmaliitin hehkun paikalle oli mainio. Sai laitettua ilmaa kun putsaili harjalla ja kalvaimella. Tuli töhnät oikeaan suuntaan.

Pihalla lumisateessa aikaa meni 5 tuntia. Kaks pitkää kahvitaukoa välissä. Hankalinta oli irroittaa ja laittaa paikoilleen ilmanputsarit. Aivan älyttömästi suunniteltu.

Sellainen huomio kiinalaisista hehkuista jotka ostin ebaysta että kaikkien kärjet oli turvonneet ja niihin oli palanu reikä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26365

 LähetäLähetetty: 17.12.2018 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Heh, en vieläkään ole muistanut mittailla kalvaimen kokoa vaikka mielessä oli Embarassed
Aivan kohtuullisessa ajassa olet saanut homman tehtyä piharemonttina.

Seuraavaksi jakoketjua vaihtamaan ? Very Happy
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ruuvimeisseli



Liittynyt: 26 Maa 2018
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 17.12.2018 21:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Etenkin kuskinpuolen ilmanputsarikopan osuminen etummaiseen kumikannakkeeseen tuottaa aina päänvaivaa itselläni, muutenhan kyse on lähinnä tekniikasta ja muutoin helppo.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26365

 LähetäLähetetty: 17.12.2018 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hieman liioiteltu voimankäyttö putsarikopan asentamisessa saattaa aiheuttaa kumikannakkeen irtoamisen kiinnikkeestään ja tipahtamisen konetilan pohjamuovin päälle, joka taas varmuudella aiheuttaa otsasuonen pullistumista erityisesti jos auto ei ole valmiiksi nosturilla Idea

Ei minulle ole sattunut, mutta olen kuullut että niin voi käydä Razz
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HannuS



Liittynyt: 25 Huh 2006
Viestejä: 415
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

 LähetäLähetetty: 31.12.2018 10:43    Viestin aihe: Suuttimen vuoto tuli heti uudestaan vaikka uusi prikka jne.. Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuossa 270CDI moottorissa oli hurjasti vuotanut yksi suutin. Kalvattiin pohja kevyesti, mutta alkoi vuotamaan uudestaan melkein heti.

Syytä etsin, ja selvisi että pikeä oli varmaan jo edellisen suuttimen laittajalla ja tietenkin minulla jäänyt puhdistamatta yhdestä
tärkeästä kohdasta nimittäin se suuttimen kolo kannessa ei olekaan koko matkalta 19mm vaan pohjalta vain 17mm.

Siihen harjanteeseen jossa suuttimen kolo kapenee tuohon 17mm:iin muodostuu pikeä ja karstaa (punaisella värillä piirroksessa) jota en
huomannu harjata pois.
Uusi suutin alkoikin kantamaan siitä kohtaa ja prikka ei puristunutkaan kunnolla pohjaa vasten
No eihän sen kokoista harjaa ole tullut hankittua joka tuonne reikään mahtuisi. Hommasin sitten 19mm poranterän millä asian voi hoitaa
Piirsin asiasta selventävän kuvan. Poranterää hieman rälläköimällä saan sujautettua kärkeen myös imuriletkun jolla porattu ja irronnut
pikimöyhy lähtee matkaan eikä putoa sylinteriin. Tuo Erolan jakamassa videossa nähty BGS toolsin tulppa suuttimen kärjen reikään
olis tosiaan kans hyvä.

Kuvassa oleva V6 koneen piezo suutin ei liity asiaan muuten kuin mittojen osalta.


_________________
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika.T
Mersutohtori



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 5954

 LähetäLähetetty: 31.12.2018 14:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hyvä pointti.

Jotkin kalvaimet jää myös kantamaan tuosta olkapäästä eikä kalvain yllä tiivistepinnalle saakka.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
laineracing
Rasvanäppi



Liittynyt: 12 Mar 2007
Viestejä: 3099
Paikkakunta: hämeenlinna

 LähetäLähetetty: 31.12.2018 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ja monelta jää oikasematta myös suuttimen pinta suoraksi.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
blackstar



Liittynyt: 15 Lok 2011
Viestejä: 10
Paikkakunta: Vantaa/Kalajoki

 LähetäLähetetty: 12.1.2019 23:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Oon samaa mieltä,jos suuttimenpää jää tekemättä,ei ole kyllä pitkä
ikänen korjaus?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit -> Moottorit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit