mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Tuhlaajapojan paluu, Bercedeksen Mercedes Vol. 4

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W213
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
bercedes menz
aktiivimeseläinen

tarinankertoja


Liittynyt: 22 Kes 2012
Viestejä: 1469
Paikkakunta: Pirkanmaa

 LähetäLähetetty: 01.3.2019 18:19    Viestin aihe: Tuhlaajapojan paluu, Bercedeksen Mercedes Vol. 4 Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tänne sepustelen tulevaisuudessa kokemuksia.

Sitä ennen käy lukemassa täältä miten tässä nyt näin kävi. Shocked

http://mese.fi/forum/viewtopic.....mp;start=0
_________________
Mercedes E 350e -17

Exät
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- Ja monta muuta Mersua
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2492
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 13.5.2019 4:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Miten on kulutuslukemat alkaneet kehittyä nyt kun on ilmeisesti jo kesärenkaillakin jonkin verran tiimaa takana?

Kuinka pitkästi pääsee patterilla ja paljonko kuluu bensaa moottorin käynnistyttyä?

Ja voiko tuollaista sähköhimmelin sisätiloja lämmittää Webaston tapaan ennalta ajoitettuna samalla kun lataa akun? Tai kauko-ohjaimella Webaston tapaan komentamalla kakella "lämmitä nyt"?
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bercedes menz
aktiivimeseläinen

tarinankertoja


Liittynyt: 22 Kes 2012
Viestejä: 1469
Paikkakunta: Pirkanmaa

 LähetäLähetetty: 13.5.2019 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

740 GLE kirjoitti:
Miten on kulutuslukemat alkaneet kehittyä nyt kun on ilmeisesti jo kesärenkaillakin jonkin verran tiimaa takana?

Kuinka pitkästi pääsee patterilla ja paljonko kuluu bensaa moottorin käynnistyttyä?

Ja voiko tuollaista sähköhimmelin sisätiloja lämmittää Webaston tapaan ennalta ajoitettuna samalla kun lataa akun? Tai kauko-ohjaimella Webaston tapaan komentamalla kakella "lämmitä nyt"?


Eipä olekaan tullut tänne päiviteltyä, joten nyt lyhyt vastaus kysymyksiisi. Tarkennan tarvittaessa lisää, mahdollisesti ihan kuvien kanssa. Very Happy

Kesärenkaat vaihdoin alle viime viikolla eli saksankitkoilla ajoin siihen asti. Molemmat rengassajat Michelinejä ja samaa 19-tuumaista kokoa: edessä 245- ja takana 275-leveät.

Ajotietokoneen kulutus näyttää 7,1 litraa/100km. Sähköä on mennyt 5,1kwh/100km. Kun akku 100% latingissa, niin näyttää rangeksi 22km. Tuo todellien range riippuu tietenkin lämpötilasta ja maastonmuodosta. Tänään tulin pelkällä sähköllä täydellä akulla 21,7 km matkan naapurikunnasta kotiin ja kotona akussa oli vielä 35%. Akku siis antaa alimmillaan mennä 7% lataukseen, eli aina on "sähköiset ilokaasut tankissa" kiihdytystä varten. Laughing Mulla siis joko ihan lyhyttä ajoa (nurkkapyöritystä maalaistaajamassa) tai sitten pitkää siivua.

Kojelaudassa on etukäteislämmitykesn nappi, jota en ole tainnut edes koittaa. Sen lämmityksen taitaa saada ajastettua ja säädettyä puhelinaplikaatiolla myös etänä. En ole vielä käynyt huollossa, joten en ole ottanut tuota Mercedes Me -appia käyttöön. Oletettavasti oikea tekniikka on laittaa aamulla auto lämmittämään samalla, kun se on vielä narunpäässä latauksessa, jotta auto ei imaise akkuja tyhjäksi. Mutta tosin en ole autoa etukäteen lämmitellyt, ehkä ensi talvena.

En ole varma ymmärsinkö oikein mitä tarkoitat tuolla kysymyksellä "paljonko bensaa kuluu kun moottorin laittaa käyntiin". Hetkellistä kulutusta en ole katsonut, kun auton laittaa käyntiin polttomoottorilla, niin alkaa näyttää 20 litraa/100km keskikulutusta, josta se sitten putoaa. Jos auton käynnistää pelkällä sähköllä, niin kulutus on luonnollisesti 0,0.

Oma taktiikkani on ajaa kylmällä koneella e-save-modella eli pelkkää bensaa polttaen ja sähkö säästäen ja sitten vasta Helsingin tai Tampereen ruuhkiin saavuttaessa otan hybrid moden käyttöön. En tiedä mikä olisi oikea taktiikka. Mieluusti otan vinkkejä vastaan siitä, milloin sähkö kannattaa käyttää ja miten siitä saa parhaan hyödyn.

Itse ajelen nurkka-ajot aina sähköllä ja jos pidempiä matkoja, niin aina ennen laturiin tuloa ajan loppumatkan sähköllä, niin saan kaiken hyödyn. Jos ajan täältä Etelä-Pirkanmaalta täydellä akulla Tampereelle ja pääsen laturiin Tampereen päässä, niin kotona koko reilun 80km matkan keskikulutus alkaa kolmosella tai nelosella. Moottoritielläkin pystyy vetämään sähköllä ja Lempäälän Ideaparkin kohdalla, kun laittaa pelkän sähkön niin Tampereen keskustassa Hämpin parkissa on vielä yli 20% sähköä jäljellä.

Autolla on nyt ajettu reilut 31tkm (ostettaessa ajotain reilut 13500km) ja seuraavaan huoltoon on reilut 5tkm. On tullut normaalia vähemmän kilometrejä ja pyörittyä enemmän tässä nurkissa.

En osannut taaskaan vastata lyhyesti, mutta svstasinko alkuunkaan noihin sun kysymyksiin? Confused
_________________
Mercedes E 350e -17

Exät
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- Ja monta muuta Mersua
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2492
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 15.5.2019 5:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ajoin takaa hämäräksi jääneellä kysymykselläni sitä, että hybridin normilukemien korrelaatio omien ajojen kanssa riippuu dramaattisesti ajosyklistä. Siksi yksi keskikulutuslukema ei kerro paljoakaan.

Mutta jos on tiedossa kuinka pitkälle patterilla pääsee ja kuinka paljon bensaa kuluu sen jälkeen itselataavana hybridinä ajaen, näillä tiedoilla voi jokainen mallintaa oman tyypillisen matkansa kulutusta.

Sattuneesta syystä myös EU6 dieseleitä saa selvästi halvemmalla kuin hybridejä, joka on tämän hetken kysytyin malli. Ei ole oikein selvää näkemystä, kumpi tulee loppupeleissä edullisemmaksi?
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bercedes menz
aktiivimeseläinen

tarinankertoja


Liittynyt: 22 Kes 2012
Viestejä: 1469
Paikkakunta: Pirkanmaa

 LähetäLähetetty: 15.5.2019 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

740 GLE kirjoitti:
Ajoin takaa hämäräksi jääneellä kysymykselläni sitä, että hybridin normilukemien korrelaatio omien ajojen kanssa riippuu dramaattisesti ajosyklistä. Siksi yksi keskikulutuslukema ei kerro paljoakaan.

Mutta jos on tiedossa kuinka pitkälle patterilla pääsee ja kuinka paljon bensaa kuluu sen jälkeen itselataavana hybridinä ajaen, näillä tiedoilla voi jokainen mallintaa oman tyypillisen matkansa kulutusta.

Sattuneesta syystä myös EU6 dieseleitä saa selvästi halvemmalla kuin hybridejä, joka on tämän hetken kysytyin malli. Ei ole oikein selvää näkemystä, kumpi tulee loppupeleissä edullisemmaksi?


Ok. Jos lähden kotoa täydellä akulla kyntämään mottoritietä kohti Hki-Vantaan lentokenttää (141km), niin että kentällä akku on tyhjä. Tällöin keskikulutus on noin 6l/100km. Kun palaan tyhjällä akulla takaisin samaa nopeutta, niin kulutus on noin kaksi litraa korkeampi. Tuollaisen erotuksen olen huomannut ja moottoritiellä en sähköä käytä, vaan vasta kun saavun kehälle. Nopeudet on myös aina sallittua korkeammalla. Kesäkelillä kun tuuppaa +20km/h yli moottoritienopeuden niin kulutus saattaa olla 9l/100km. Jos muistan oikein niin yleensä kehälle saavuttaessa keskikulutus näyttää 7,5-7,9 lukemaa, siitä se sitten alkaa putoamaan kun jatkaa matkaa pienemmällä nopeudella ja sähköllä. Pitkillä matkoilla talvinopeuksilla ja maantiellä lukemat alkaa kutosella. Varmaan toi ylimääräinen akkujen aiheuttama paino vaikuttaa.

Jos ajo on taajamaa ja ei kovin pitkää matkaa, niin kulutus putoaa "dramaattisesti" ja tällöin on mahdollisuus päästä tosi pienellä kulutuksella. Itsellä ei ole paljoa tuollaista ajoa. Eilen tosin iltapäivällä lähtö Tampereelta akun varaus 53%. Kurvasin ruuhka-aikana Tampereen keskustan kautta moottoritielle ja akku kotona tyhjä (10%). Sitten illalla (ei ihan täydellä akulla) kylillä reilut 20km ja pääsääntöisesti sähköllä. Kokonaisuus 68km ja kulutus 4,4 l/100km.

Verot tuohon E-Mersuun on vuodessa 140€. En osaa sanoa paljonko verot ja kulutus vastaavantehoiseen (286hv/500Nm) dieseliin? Enkä osaa sanoa paljonko olisi tullut autoveroa, jos olisin tuonut Saksasta esim. 350-dieselin? Tähän tuli veroja 3700€. Eli tuo verottajan ohjaus oli lähinnä se syy bensa-hybridin tuomiseen, ei ympäristö- eikä kulutusasiat. Laughing
_________________
Mercedes E 350e -17

Exät
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- Ja monta muuta Mersua
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
luokyio
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 20 Lok 2005
Viestejä: 2393
Paikkakunta: Savonlinna

 LähetäLähetetty: 15.5.2019 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Käytännössä siis vaatii lyhyen ajon, että hybridi menee käytössä halvemmalla kuin diesel. Pikkudieselillä (toki potkussa jää jälkeen ainakin vielä kun ei pysty Tuikuttamaan), päivittäinen normaaliajo n. 20 km suuntaansa, josta kymmenkunta kilsaa 80 km/h alueella ja loput taajamaa, keskikulutus tasaisesti hieman alle kuutta litraa. Maantiellä saa nelosella alkamaan helposti. Todellisista kulutuksista siis kyse, mittari huijaa n. 4 dl.

Tuossa omassa päivittäisessä ajossa olisi varmasti hybridi halvempi, kun pääsisi pelkällä sähköllä valtaosan, etenkin kun toimiston pihalla olisi (toistaiseksi) ilmainen latauspiste. Pitemmät pätkät kääntyy selkeästi toisinpäin. Hybridi houkuttelisi kovasti, mutta hinnat on vaan vielä ihan eri stratosfääreissä kuin näissä vanhoissa dieselitakseissa.
_________________
S213 E 220 d
W251 R 280 CDI

entisiä mersuja: S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
bercedes menz
aktiivimeseläinen

tarinankertoja


Liittynyt: 22 Kes 2012
Viestejä: 1469
Paikkakunta: Pirkanmaa

 LähetäLähetetty: 15.5.2019 14:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

luokyio kirjoitti:
Käytännössä siis vaatii lyhyen ajon, että hybridi menee käytössä halvemmalla kuin diesel. Pikkudieselillä (toki potkussa jää jälkeen ainakin vielä kun ei pysty Tuikuttamaan), päivittäinen normaaliajo n. 20 km suuntaansa, josta kymmenkunta kilsaa 80 km/h alueella ja loput taajamaa, keskikulutus tasaisesti hieman alle kuutta litraa. Maantiellä saa nelosella alkamaan helposti. Todellisista kulutuksista siis kyse, mittari huijaa n. 4 dl.

Tuossa omassa päivittäisessä ajossa olisi varmasti hybridi halvempi, kun pääsisi pelkällä sähköllä valtaosan, etenkin kun toimiston pihalla olisi (toistaiseksi) ilmainen latauspiste. Pitemmät pätkät kääntyy selkeästi toisinpäin. Hybridi houkuttelisi kovasti, mutta hinnat on vaan vielä ihan eri stratosfääreissä kuin näissä vanhoissa dieselitakseissa.


Ei näissä hybrideissä taida olla mitään järkee, ainakaan omassa käytössä. Ja Suomen hinnoissa ei ole senkään vertaa järkeä, jos olisi ostanut Suomesta näillä varusteilla, niin löytyi yksi kpl ja se oli hiukan enemmän ajettu ja vähän vanhempi, mutta sen hinta oli 20K€ kalliimpi kuin minkä hain Saksasta. Näihin ei tule veroa paljoa, koska (kusetus)-Co2 lukemat on niin alhaiset.
_________________
Mercedes E 350e -17

Exät
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- Ja monta muuta Mersua
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dieselross



Liittynyt: 28 Maa 2017
Viestejä: 20
Paikkakunta: Nokia

 LähetäLähetetty: 16.5.2019 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuo on muuten veikeä juttu noiden viherpestyjen CO2 lukujen kanssa. Kaverin työmaalla autopolitiikka rajaa vaihtoehdot alle 100g päästäviin, joten käytännössä kaikilla on T8-hyrbidi-Volvo tai vastaava viherpesuhäristin. Työmaan parkkihallissa 8 ilmaista lataustöpseliä, autoja kuitenkin se n. 400 käytössä joten käytännössä työmaalla latausta ei ~kukaan käytä. Kotona taas ei kannata ladata omasta kukkarosta maksettavalla kivihiilisähköllä koska vapaa autoetu, jolloin ajetaan dinosauruksia polttamalla usein kehä3 sisäpuolella n. 9-12 l/100 km. Mutta corporate greenwashing, sustainability, ym. konsulttijargonin kirosanat ja maailma pelastuu kun ylin johto voi moraalisäteillä "puhtaan" työsuhdeautofleetin kanssa ope jerkit nocando
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2492
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 17.5.2019 5:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Dieselross kirjoitti:
corporate greenwashing, sustainability, ym. konsulttijargonin kirosanat ja maailma pelastuu kun ylin johto voi moraalisäteillä "puhtaan" työsuhdeautofleetin kanssa ope jerkit nocando

Yksityisostajan kannalta valinnan tekee mielenkiintoiseksi se, että diesel on joillekin menneisyyden jäänne, joten niitä saa hybridejä halvemmalla.

Omalta kannalta nuo NEDC huijauslukemat taas vaikuttavat siten, että edellisen Ceen normilukema oli 6.1 ja 100.000 km toteutuma hieman alle 6. Nykyisen normi on litran vähemmän ja siihen pääsee todellisuudessa vain riittävällä Webaston käytöllä ja satunnaisilla perävaunukeikoilla. Kesärengaskaudella menee siis keskimäärin alle viitosella.

Ja kun W213 220d normi on taas litran alempana, niin eiköhän senkin polttoainelaskusta selviäisi?

Miksikähän minä muuten täällä W213 osiossa nuohoan? Mullahan on jo auto ja hyvä onkin. Ei kai vaan ole kuume
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bercedes menz
aktiivimeseläinen

tarinankertoja


Liittynyt: 22 Kes 2012
Viestejä: 1469
Paikkakunta: Pirkanmaa

 LähetäLähetetty: 17.5.2019 13:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Dieselross: kuulostaa tutulta, ihmiset moraaliposeeraa hybridien- ja sähköautojensa kanssa, mutta todellisuus on tämä:

https://www.verkkouutiset.fi/karu-arvio-sahkoautojen-valta-euroopassa-ei-juuri-vahentaisi-paastoja/

740 GLE: se on hyvä seurata täällä foorumilla 213 elämää, tulee halvemmaksi kuin koeajo, jonka seurauksena on vaihtotarjous ja sen seuraukset tiedetään... Laughing

Tuossa eiliseltä aamulta kulutus. Lähtö kotoa töpselistä täydellä akulla hybridi-modella eli auto sai itse päättää mitä voimanlähdettä käyttää. Ajo moottoritielle noin 5 min, sitten kohti Tampereen Hatanpäätä moottoritietä pitkin, vauhtia motarilla 120-142km/h ja lopuksi kaupunkiajoa pari kilometriä.



Dieselillä olis päässy varmaan pienemmällä.

Oon pitänyt tuota mittaristo tuolla progressive-modella


Tässä sport-mode


En oikein osaa päättää kumpi on parempi.
_________________
Mercedes E 350e -17

Exät
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- Ja monta muuta Mersua
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dieselross



Liittynyt: 28 Maa 2017
Viestejä: 20
Paikkakunta: Nokia

 LähetäLähetetty: 17.5.2019 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kyllä tuossa juuri tuo pointti on. Ainoa syy, miksi olen salaa toisella silmällä vilkuillut toisinaan näitä hybridimalleja on sama kuin Bercedeksellä, eli ainakin toistaiseksi sillä voi optimoida verojen maksua. Meillä on juuri poistumassa tai poistui jo ilmainen latausmahdollisuus työmaan pihassa, joten omilla ydinsähköillä tai dinosauruksilla pitäisi ajaa joka tapauksessa. Normi konttorimatka suuntaansa 38 km joten ei tuo normihybridien pikkuakku riitä päivän ajoihin kuitenkaan, täyssähkö taas on suhteettoman kallis ja range liian rajallinen että sillä dieseliä täysin korvaisi niitä pidempiä matkoja varten.

Jatkan siis iloisena dinosaurusten polttamista OM642:lla ja OM651:llä. niinpä niin
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W213 Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit