mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Leemun linjuri
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Keskustelua muista merkeistä
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 12.9.2016 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

jovihava kirjoitti:
Karvareuhka kourassa ja liikutustippa linssissä tätä lujen, ollaan niin asialinjureilla Cool

Eritoten pointsit siirtoajon kuvauksesta, oli niin tuttua tunnelmaa erinäköisistä rojektien hakureissuista, kun mitään ei koskaan voinut viiä railerilla tai hinata, ajamalla jos vaan mahollista Laughing


Joo, ennen otetaan tonnin sakko kun maksetaan hinurista parisataa Mr. Green
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
touhottaja
Reikäklubin presidentti
MersupeRkaaja



Liittynyt: 07 Maa 2007
Viestejä: 6016

 LähetäLähetetty: 12.9.2016 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Leemu kirjoitti:
Leemu kirjoitti:

Toissakesänä Nurmijärveläiselle romuttamolle ilmestyi tätä hiukan uudempi takamoottori-Vanaja. Kävin ruumiinryöstöretkellä napsimassa hiukan osia.
Enempikin olisi osia saanut vaan ei ollut aikaa hakea.
harmittaa kun siinä olisi ollut täydellinen moottori ja vaihteisto, kera aika monen muun käyttökelpoisen osan.





Raato oli uudempaa LT6-50 mallisarjaa. Suurimpina eroina tähän edeltävään malliin on hiukan suurempi ja tehokkaampi AEC 505-moottori ja kasvanut kokonaispaino. Iso osa osista on suoraan vaihtokelpoisia.
Mukaan tarttui muunmuassa syöttöpumppu, laturi, starttimoottori, paineilmatoimiset pyyhinmoottorit ja kasa erilaisia katkaisijoita. Myös täysi sarja VDO-mittareita lähti mukaan. Mittareista sellainen hauska knoppitieto, että tällaisia mustapohjaisia vihreillä numeroilla varustettuja malleja ei pitäisi olla tehdyn mihinkään muuhun automerkkiin kuin Vanajaan. Kannattaa siis ottaa kohdalle osuessa talteen vaikka itselle ei käyttöä olisikaan, tarvitsija löytyy varmasti.

onkos tuolla ilimastointi katolla Rolling Eyes
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 12.9.2016 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

touhottaja kirjoitti:

onkos tuolla ilimastointi katolla Rolling Eyes


Juu, molemmissa kattoluukuissa oli kylmäkone. Yks nykyään Uus-seelantilainen kylähullu poimi ne talteen.
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuMu S
Punaniska

Volvoterapeutti


Liittynyt: 29 Tam 2006
Viestejä: 2995
Paikkakunta: Pyykkögrad

 LähetäLähetetty: 25.1.2017 6:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No mitäs tälle maantiennileijälle kuuluu? Rolling Eyes
Palamme halusta lukea lisää linjurinomistajan arjen ruusuilla tanssahtelemisesta. Twisted Evil
_________________
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 25.1.2017 8:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

JuMu S kirjoitti:
No mitäs tälle maantiennileijälle kuuluu? Rolling Eyes
Palamme halusta lukea lisää linjurinomistajan arjen ruusuilla tanssahtelemisesta. Twisted Evil

Ei oo paljoa tietä nieleksitty Laughing
Tekniikkaa on saatu kunnosteltua, on kunnollista polttoainesäiliötä vaille sellaisessa kunnossa jotta voi siirrellä ajamalla.
Sopiva säilytystila on ollut jatkuvasti haun alla. Perusteelliseen kunnostamiseen tuskin riittää justiinsa aikaa, mutta aikatauluahan tälle ei ole asetettu.
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 02.12.2018 14:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Linjurihommissa puhaltavat uudet tuulet ja tälläkertaa ne käyvät Södertäljen suunnasta Lahden kautta Laughing

Ilmaantui myyntiin mielenkiintoinen Scania BF86S Lahti10 korilla.
Laite oli jo aiemmin myynnissä, mutta oli sittemmin tyrkätty liikkeeseen vaihdossa ja nyt hintakin oli vielä alhaisempi kuin edellisen omistajan aikana.
Toimeenhan sitä oli ryhdyttävä.

Kävin jo viikolla pikaisesti autoa vilkaisemassa ja sovittiin, että ilmoitan etukäteen josko tullaan emännän kanssa kimpassa katsomaan tarkemmin.
Soittelin myyjälle perjataina, että lauantaina oltaisiin tulossa. Homma ok, he laittavat vähän lämpöjä päälle yms. että on mukavampi katsella.
Lauantai koitti ja päästiin paikalle. Kävi ilmi, että auto oli kytketty edellisenä päivänä maasähköön, mutta kukaan ei ollut huomannut tarkistaa lähteekö akkulaturi päälle. Ei ollut lähtenyt kun roikka oli rikki.
Akut aivan finito, ei jaksanut pyörittää startilla lainkaan. Toiset olivat riemuissaan, että on se sentään ollut lohkolämppärissä (vajaa 8-litrainen suoraruiskutusdiesel ja pakkasta 2 astetta, todella hyödyllistä lämmittää Rolling Eyes )
Myyjä lupasi, että laitetaan ilmanmuuta uudet akut, huoltomies tulee kuulemma tunnin kuluessa..
Hörpittiin kahvia ja haastateltiin myyjää, niin yhtäkkiä selvisi ettei heillä siis ole uusia akkuja varastossa. Ehdotin siis että vaihdan ne akut itse, ei siihen nyt huoltomiestä tarvita.
No meinattiin josko se buusterilla heräisi, akut olivat siis nyt olleet jo jonkin aikaa latauksessa.
Huoltoukko kantoi buusterin autolle ja laitteli kaapelit kiinni. Taas olisi pitänyt kaikki tehdä itse tai ainakin vahtia vierestä. Juutaksen neropatti otti sähkön buusteriin autosta Evil or Very Mad Maasähköhän pimeni siinä siunaamassa kun nupin kiersi starttausasentoon Neutral
Automaattisulakkeet on kaikki päällä, mutta sähkö ei tule perille, täytyy arkena kysellä edelliseltä omistajalta onko jossain lisää sulakkeita..
Autossa leijaili lataamisen seurauksena sellainen rikkihapon käry, että alkoi olla realismia ettei autoa niillä akuilla käymään saada.
Kiirekin alkoi painaa päälle, lapsenvahdilla olisi omia menoja. Kello on jo niin paljon, että alunperin olisi pitänyt olla jo kotimatkalla, mutta autoa ei ole saatu edes käyntiin vielä.
Tässäkohtaa tuumailtiin toiminta niin kädettömäksi, että otettiin ohjakset omiin käsiin.
Ajettiin Motonettiin ja pari 200Ah sznaijz... jotain vaikeannimisiä akkuja Laughing kyytiin ja takaisin autolle.
Akut kiinni ja muutaman sekunnin starttauksella alkoi syntyä savua ja ääntä. Kone käy, hihna kiljuu ja äijällä hymy leviää Laughing
Paineet nousee, summeri sammuu ja jarrut vapautuu. Tenutilanteen olinkin jo aiemmin tarkistanut.
Koeajoa suoritetaa 50 metriä hallin ympäri etupihalle.
Jätetään auto tyhjäkäynnille lämpeämään pihalle ja tekemään papereita.
Paperit saadaan täytellyksi, tosin omistajanvaihdos jää viikolle. Trafin järjestelmä on nurin ja auton liikennekäyttöön ottaminenkin on vaatinut erikoistoimia.
Liikkeellä on toinen toimipiste Ylivieskassa, täältä soitetaan sinne ja laitetaan mies käymään konttorilla asialla, paikallinen konttori kun on kiinni lauantaisin.
Polttoainetilanne on mysteeri, auton oma mittari näyttää täyttä ja jälkiasennettu tyhjää. Totuus lie osuu johonkin välille Laughing
Kaadellaan tankkiin parikymmentälitraa mukana tuotua naftaa ja jälkiasennusmittari nousee johonkin vajaan neljäsosan nurkille.
Tällä määrällä pitäisi kyllä kevyesti ajella Karkkilaan josta olen suunnitellut tankkaavani.
Ei muuta kun ukkoa pukille ja on the road.
Portista tähtäily on jännää, edelliskerrasta bussin ratissa on neljä vuotta.
Saan auton ulos portista ilman osumia ja sattuu tyhjä väli tielle liittymiseenkin.
Kakkosella lämä lattiaan, kohta haetaan kolmosta. Meteliä tuntuu riittävän kun koneelle syöttää pitkiä kauroja Laughing
Kolmosella mennään loivaa ylämäkeä ja tuntuu, että voisi tyrkätä neloselle. Ei olisi pitänyt. Voimansiiron öljyt on hyvästi jähmeät ja jarruttavat menoa niin, ettei voima riitä. Meno puutuu ja haen kolmosta takaisin. Lisään liian hätäisesti kaasua ja kytkin luistaa Embarassed Koitan tuuppia kakkosta vaan ei tahdo mennä (ne kylmät öljyt) Ohjastan tienlaitaan ja päästän kiireisemmät ohi. Sitten uusi yritys, ajan lyhyen matkan kääntymiskaistalle ja ramppia ylös varoiksi kakkosella. Nyt saadaankin odottaa hetki vapaata rakoa, Hanko-Hyvinkää väylällä on jonkinverran liikennettä. Väli tulee ja tälläkertaa sujuu paremmin, saan kelattua laatikon läpi ja vauhtiakin saadaan pikkuhiljaa kertymään riittävästi.
Nummelan kohdilta käännetään rampista 2-tielle Porin suuntaan. Riivaan laitteeseen vauhtia kaikki mitä irti lähtee, että liityntä olisi sujuvaa.
Mittarinopeus n.90 ja vilkku vasempaan. Tasaan vauhdin johonkin 85 nurkille ja puhelin soi, emäntä soittaan perästä ja tuumailee, että voisi olla syytä hiukan hiljentää. Ramppia alas tullessa oli vauhtia ollut liki 100 Embarassed Mittarivirhettä onkin toisinpäin kuin yleensä..
Loppu olikin oikeastaan pelkkää nautiskelua, poislukien mahdoton palelu, ei tullut tutustuttua lämmitysvehkeisiin ja kuvittelin että moottorista saataisiin lämpöä. Ei saatu.
Auto kulkee tiellä hienosti, edes radiota en viitsinyt avata, vaan nautiskelin koko matkan letkeästä kyydistä ja ison dieselmoottorin tasaisesta laulusta.
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 03.12.2018 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Varusteita löytyy kuvissakin näkyvät wc ja suihku.
Lattiassa on nestekiertoinen lämmitys ja lisäksi vesikiertoisia pattereita ja puhaltimia.
Lämmönlähteeksi löytyy iso Webasto ja Primus kaasulämmitin.
Renkaat ovat käytännössä uudenveroiset ja keksintö on katsastettu toukokuussa.
Sähköjä täytyy parannella, tehdä koirille turvalliset matkustuspaikat ja keksiä tukeva kiinnityssysteemi ja -paikka turvaistuimelle.
















_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuMu S
Punaniska

Volvoterapeutti


Liittynyt: 29 Tam 2006
Viestejä: 2995
Paikkakunta: Pyykkögrad

 LähetäLähetetty: 04.12.2018 0:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Onnea tästäkin hankinnasta! Cool
Nyt olen kade, olen tätä samaa autoa kiertänyt joskus vuosia sitten... kuume
_________________
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 04.12.2018 6:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

JuMu S kirjoitti:
Onnea tästäkin hankinnasta! Cool
Nyt olen kade, olen tätä samaa autoa kiertänyt joskus vuosia sitten... kuume


Kiitosta Very Happy
Kierretään puukkoa haavassa, mielestäni laite oli kuntoon ja varusteluun nähden käsittämättömän halpa..
Yleensä tämän hinnalla on tarjolla tyhjiä hylsyjä tai vuosikaudet metsässä maanneita umpihomeisia raatoja Shocked
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vanja-eno

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Träskenda (Norra-Kervo)

 LähetäLähetetty: 04.12.2018 16:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Leemu kirjoitti:






Apropoo Idea Nythän minä vasta huomasin, tässähän on alunperin ollut samanlaiset takavalot kuin vuoden 1959 Ford Galaxiessa, mutta tietty ne on nyt jo paskana ja korvattu jollain tarvikevaloilla.

Kato tommoset siinä pitäis olla - siis tuo isompi tuikku:



Näin tuossa reilu kymmenisen vuotta sitten Yyterissä leirintäalueella jonkun matkailubussin - muistaakseni juurikin Vanaja - jossa oli tuollaiset takavalot ja ne ovat lapsuusmuistojeni mukaan orggikset. Laitan siitä bussista kuvan heti kun löydän sen arkistoistani.

Noita takavaloja voisi saada eBaysta tai jenkkilästä reproina tehtynä...

EDIT! No löytyhän se kuva, muttei tainnut olla Vanaja? Tietäjät arvuutelkoot, tähti tuossa keulalla oli mutta niitä on niin helppo lisätä jälkikäteen. Eli tämmönen:




_________________
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
racer123



Liittynyt: 15 Hel 2012
Viestejä: 22

 LähetäLähetetty: 04.12.2018 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Vanja-eno kirjoitti:



Trafin mukaan JAR-660 olis ihka aito Mercedes-Benz vm. -62, ei ole tuossakaan leimaa ollut melkein kymmeneen vuoteen.

Tuo tieto siis täältä: https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/tarkista-ajoneuvon-rekisteritiedot
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 04.12.2018 17:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuo vanjan bongaama on Lahden autokorin tuotos, niissä oli ameriikan voorttia vastaavat valot.
Boxerissa taas "linssi" on kaikilta sivuiltaan sileä samaten kuin tuo peltikuupassa oleva alumiinipelti on ilman tuollaista rypytystä.
Yhdet kunnostuskelpoiset valot pohjineen onnistuin jo hankkimaan, ei vaan ole nyt kuvaa niistä saatavilla.
Ajokki käytti myös samanlaista valoa tietyissä vuosimalleissa.
Valmistaja oli muistaakseni jokin Ranskalainen firma, mutta ei nyt tule nimi mieleen..
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vanja-eno

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Träskenda (Norra-Kervo)

 LähetäLähetetty: 04.12.2018 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No niin, näin sitä tieto karttuu kun uskaltaa avata sanaisen arkkunsa ope Very Happy
_________________
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 27.4.2019 23:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Pistetäämpäs päivitystä tähänkin tilanteeseen.
Tiiä josko tämä täällä paljoa kiinnostaa, mutta koitan ainakin tehdä leiviskäni palstan hiljenemistä vastaan Very Happy

Talvella ei tapahtunut juuri mitään, mutta kun kevätaurinko alkoi lämmittää, niin tajusin taas ryssineeni aikataulun Laughing
Aikaa oli hyvin, mutta nyt siitä on jo suurin osa mennyt.

Alkuun lähdettiin sisätilojen saneeraamisella omiin tarpeisiin sopivammaksi.
Kerrossänky takavasemmalle ja tilalle pari koirahäkkiä.



Heräteostoksena Samsung 32" led tv. Oli niin halpa, että täytyi ostaa.
Esittelykäytössä olleelle laitteelle jäi hintaa vajaat 80€.



Välissä alettiin saneeraamaan sähköjä. Suurin puute sähköissä oli se, että autossa oli vain ns. ajoakut. Eli kaikki 24V sähköä syövät laitteet olivat samojen akkujen perässä joilla moottori käynnistetään ja joista ruokitaan ajon kannalta välttämättömiä järjestelmiä.
Samaten 240V sähköä oli tuotettu pelkällä aggregaatilla tai valtakunnanverkosta. Tässä lääke. Yhdistelmälaite joka on syönyt 2,4kw invertterin, 60A akkulaturin ja 60A MPPT-säätimen aurinkopaneleita varten.



Ja akkupuolelle 2x220Ah AGM akkuja. Kunhan lakkaan köyhtymästä, niin lisään varmaan vielä toisen parin.


_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 27.4.2019 23:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Seuraavaksi hyökkäsin makuukammariin.
Aurinko on pirullinen tekele tällaisen peltilaatikon kanssa.
Jos vaan on avoita ikkunapintaa, niin se kuumentaa kahta kamalammin.
Siispä klasia umpeen 50mm uretaanilevyllä.



Levyt kiinnitin yksinkertaisesti Wüthin uretaanivaahtoliimalla, tuntuu pitävän aika lujasti. Ensin maalasin ulkopuolelle jäävän puolen mustaksi, ettei se loistaisi niin pahasti ikkunasta.

Sitten havuvaneria päälle.



Ensin meinasin kitata pahimmat piiloon ja maalata vanerit ensihätään.
Sitten paremmalla aikaa pintaan jotakin.
Kävikin niin, että edullista laminaattia tuli vastaan äkkiämmin kuin ehdin sanoa "missäs se viis vuotta vanha tasoitepurkki on" Laughing
Paikallisesta rautakaupasta 5,90€/m2



Raakasti vaan pontista hakasnaulaimella kiinni, sinne tänne laitoin uretaaniliimaa väliin.

Vielä pitäisi parsia pakoputki, korjata/vaihtaa jarrupoljinventtiili ja tehdä koonnityraudat yhdelle penkille.
24V sähköjäkin pitäisi erotella sieltä ajoakuilta pois, mutta katsotaan nyt milloin siihen savottaan joutaa.
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pappi
Moderaattori

aktiivimeseläinen
Tolokun mies


Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 8864

 LähetäLähetetty: 28.4.2019 7:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Seuraan tätä myös kylähullujen puolella vaikka en ole siellä käyttäjänä. Upea projekti.
_________________
Skodillac: Origami:
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Seppo



Liittynyt: 08 Mar 2007
Viestejä: 299
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 28.4.2019 9:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Voi vaan kuvitella, kuinka hieno tunnelma tuommoisessa on ! Seurataan myös mielenkiinnolla.
_________________
W 126 300SE '90, > 652 000 km + W 123 200D '84, > 616 000 km (omat)
W 140 S320 '95, ~405 000 km (vaimon)
ex-W 210 200 CDI; + muita vääränmerkkisiä
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 12.5.2019 8:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Penkin jalka tuli valmiiksi, tai ei se tullut, tehdä täytyi Laughing
Jakkara on kotoisin ambulanssista ja sisältää näppärän kääntöjalan.



Kääntyy näppärästi pöydän puoleen.



Jalka on M10 pulteilla kiinni päistä lattianaluspalkeissa ja sivusta korin kylkipalkissa.

Likan punkkakin valmistui puusepän toimesta.
Kaikkea ei kerkiä, eikä aina kannatakkaan tehdä itse.


_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vanja-eno

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Träskenda (Norra-Kervo)

 LähetäLähetetty: 12.5.2019 23:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kyllä tämä kiinnostaa. Busseissa on aina tunnelmaa.
_________________
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 16.5.2019 18:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Meinaa remontinkorjuu vastustaa.
Jarrupoljinventtiili falskaa etupiiristä "pikkuhiljaa" ilmat pihalle, ts. suhina kuuluu selvästi kuskinpukille ja mittari seilaa vihreää aluetta edestakaisin moottorin käydessä.
Periaatteessa helppo homma, putket irti, venttiili pois, vaihdetaan rikkinäiset tiivisteet/muut osat tai laitetaan uusi/ehjä venttiili tilalle.

Käytännössä Venttiiliä tai korjaussarjaa ei tunne suoraan enää minkään varaosaliikkeen kirjat tahi tietokoneohjelmat, joten osien saanti on tällä hetkellä täysi mysteeri.

Sitten se irroitustyö.
Se kävisi ihan helposti, jos ottaisi ensin ohjaussimpukan ja moottorin pois edestä Laughing Venttiili siis sijaitsee luonnollisesti näiden välissä, paikassa johon joko näet huonosti tai saat työkalut/kädet huonosti. Molemmat yhtäaikaa eivät tahdo onnistua.
Tähän kun lisätään vielä vuosikymmenien silmiin variseva moska aina kun kosket johonkin auton alla on homma aika valmista kauraa.

Venttiilissä on siis 6kpl lähtöjä vasemmalla puolella yhdessä on tulppa, toisessa jarruvalokytkin kulmanipalla. Oikealla yksi tulppa ja putkilähtö 45 asteen kulmanipalla taakse. Molemmissa päissä on yksi lähtö joissa kummassakin t-haaha joista lähdöt suoraan ja vasemmalle.

Tähän mennessä olen taistellut n.6tuntia ja saanut putket irti.
Pettymyksen määrä oli sanoin kuvaamaton, kun huomasin A: venttili ei irtoakaan alakautta B: se ei mahdu lattian reiästä ylös ilman kaikkien nippojen ja t-haarojen irroitusta. Ainakin yksi nippa on niin lujassa, että sitä ei meikäläisen konstein irroiteta auton alla. Avain sopii jopa hyvin ja saa jopa väännettyä, mutta ei vaan heltiä. Ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän lattiassa olevan reiän suurentaminen riittävän isoksi.
Työvälineen valinta on vielä auki, rälläkkää ei uskalla käyttää ja peltisakset ei pysty. Täytynee katsella passelinkokoista puukkosahaa, josko sillä kävisi.
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuMu S
Punaniska

Volvoterapeutti


Liittynyt: 29 Tam 2006
Viestejä: 2995
Paikkakunta: Pyykkögrad

 LähetäLähetetty: 16.5.2019 23:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Venttiilin runko lie jotain köykämiiniä ja nipat jotain messinkiä? Ottavat toisiinsa lujaa kiinni mutta toisaalta lämpö tai terävä iskukin voisi hellittää nuo irti toisistaan.

Paikka ei varmaankaan houkuta avotulta käyttämään mutta kuumaksi puhaltaminen ja päivää ennen suihkittu irroitusöljy voisivat olla kova sana. Idea
_________________
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 25.5.2019 14:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Sain venttiilin irti ja vähän tutkittuakin sitä.
Pahalta näyttää, rungossa on ilkeän näköiset naarmut. Voi olla, ettei tule kalua enää.
Uusia ei enää valmisteta ja purkaamoilta tämän ikäiset laitteet on laitettu naulatehtaalle jo ajat sitten Crying or Very sad
Lie täytyy ostaa se vajaan neljän huntin korjaussarja ja pistää kädet ristiin kyynärpäitä myöden..

No tämähän ei ainoa puutos autossa ole.
10A jännitteenalennin on istuskellut kojelaudalla radion vieressä ja itseasiassa sen takana ei ole ollut muita laitteita kuin radio ja antennivahvistin.
Kuljettajan ympäristössä on kohteita joihin on aiemmin tullut 12V otettuna vain toiselta ajoakulta. Nohevana nuukajussina lainasin juurikin tämän kaapelin erotusreleen kytkentään. Se kun oli sopivan kokoinen ja 12V "hermokeskus" on sopivasti viereisessä luukussa nähden nykyisten hupiakkujen sijaintiin.
Neropattina meinasin, että siirrän jännitteenalentimen kojelaudalta sinne 12V taulun viereen, syötän sille 24V hupiakuilta ja taas ulostulevan 12V samaan liittimeen mihin aiemmin tuli johto toiselta ajoakulta. Sitten voisin ottaa sieltä kuljettajan vierestä sähkön radiolle ja antennille.

Muuten hyvä, mutta alennin suuttui asemapaikan muutoksesta Shocked
Aiemmin se on rokannut ihan ok, radio on ollut toisinaan auki kun olen autossa touhunnut.
Nyt kun se on eri paikassa, niin ulostuleva jännite on 21V Shocked Mitähän hittoa sille justiin tapahtui? Tapojeni vastaisesti en edes pudottanut sitä matkalla tai kolhinut muuten Laughing
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
man 12-224



Liittynyt: 26 Lok 2010
Viestejä: 981
Paikkakunta: sonkajärvi

 LähetäLähetetty: 25.5.2019 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jos en ihan väärin muista niin se alennin on aika herkkä kyrvähtämään jos irrottaa ensin 24v maadoituksen. Aina pitäisi ottaa + ensin irti...
_________________
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuMu S
Punaniska

Volvoterapeutti


Liittynyt: 29 Tam 2006
Viestejä: 2995
Paikkakunta: Pyykkögrad

 LähetäLähetetty: 25.5.2019 18:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Eiköhän tuon venttiilin tilalle korvike löydy purkaamoltakin. Jostain vekuttimesta sopii korvike adoptoida jossa vähintään sama määrä jarrupiirejä. Käyhän paikallisen telakonepurkaamon laanilla kuikuilemassa, saattaa mokoma löytyä helpollakin. Idea Wabcoa tai Knorria nuo taitavat merkiltään kaikki olla ja muutenkin hyvin stanrdisoituja tuotteita. Very Happy

Venttiilin fyysinen koko tietty on kriittinen juttu jos kerran alkujaan ahtaasti on koloseensa hänet sijoitettu. Sen sijaan korvakkeet, polkimen välityssuhteet ja putkiyhteet ovat täysin muokattavissa. Jotain muunnossarjojakin on ollut olemassa.
_________________
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pappi
Moderaattori

aktiivimeseläinen
Tolokun mies


Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 8864

 LähetäLähetetty: 25.5.2019 19:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Oleppa tuonne yhteydessä. https://m.nettikone.com/yritys/jvbussigroup Tiedä vaikka löytyisi varaosa?
_________________
Skodillac: Origami:
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1775
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 25.5.2019 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jännitteenalentajassa oli kytkentävika. On jännä värkki, jos lähtöpuolelta uupuu maadoitus, päästää se läpi liki täyden jännitteen Shocked
Saattaa aiheuttaa lievää savunmuodostusta herkemmissä laitteissa Laughing

Poljinventtiili on Bendixin tekele.
Purkaamot alkavat ikävästi olla tyhjiä näin vanhasta kalustosta.
Ihan ymmärrettävästi, on aika huonoa bisnestä seisottaa hyllyssä sellaisia osia joita ei kysellä varmaan edes joka vuosi.
Alkuviikosta täytyy soitella uusintakierros, että onko haut tuottaneet tulosta.
Enonkoskeltakin kyselty on, jotain vanhoja kuulemma on, mutta ei ollut silloin kustannuspaikalla.

Itse tehden pelkästään venttiilin vaihto vastaavaan venyttää jo lainsäädännön rajoja, puhumattakaan jonkin muun osan sovittamisesta systeemiin. Eikä tuollainen sovellus mahtaisi itseltä välttämättä edes onnistua.
Siksi mieluusti katson loppuun asti, josko jostain löytyisi oikeanlainen osa.
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Keskustelua muista merkeistä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit