Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)
Hieno ja kattava määrä kuvia. Mukavaa ja rentouttavaa luettavaa
Näyttää tuo reissusi aika samalta reitiltä, mikä tuli itse survottua joskus 2000-luvun taitteessa. Lähtöpiste vaan oli Turussa ja Pohjois-Italiassa käännyttiin jo takaisin. Veikkaan, että vanhan ässän kanssa tämä reissu oli aika lailla rentouttavampi kokemus noin ajamisen kannalta kuin sillä seitsenmetrisellä Ransiittialustaisella matkailuautolla, jolla itse tuli tuo reissu ajettua. Se ei juuri tykännyt tuulesta, paitsi myötä-sellaisesta, jota muistini mukaan oli tuossa reissussa paljon vähemmän kuin sivu- tai vastasellaista.
Näyttää tuo reissusi aika samalta reitiltä, mikä tuli itse survottua joskus 2000-luvun taitteessa. Lähtöpiste vaan oli Turussa ja Pohjois-Italiassa käännyttiin jo takaisin. Veikkaan, että vanhan ässän kanssa tämä reissu oli aika lailla rentouttavampi kokemus noin ajamisen kannalta kuin sillä seitsenmetrisellä Ransiittialustaisella matkailuautolla, jolla itse tuli tuo reissu ajettua. Se ei juuri tykännyt tuulesta, paitsi myötä-sellaisesta, jota muistini mukaan oli tuossa reissussa paljon vähemmän kuin sivu- tai vastasellaista.
Kiitosta !
Jatketaan vähän. Torre del Grecossa pääasiassa huilailtiin, käytiin kuljailemassa lähimaastossa jalkaisin ja välillä autolla. Eipä ollut tuommonen isompi Mersu oikein hyvä kulkuväline Italian kylien kaduilla, tuli vältettyä ajamista viimeiseen saakka. Melkein kaikilla näytti olevan joku pikkukinneri (Fiat Pandaa näkyi eniten), jota sitten naarmutellaan kylillä. Pirun kapeaa joka paikassa ja liikennesäännöt tuntuivat olevan enemmänkin suosituksia...vähänkin jos tupeksi niin kyllä siitä sai heti kuulla toisaalta sillain kai se liikenne kyllä sujuikin, tilaa annettiin puolin ja toisin aina tarvittaessa liikennetilanteen mukaan.
Vesuvius aina mukana.
Yksi matkan pääkohde oli Pompei, sinne siis. Vajaa 15 min matka kämpiltä. Perillä odottivat vanhat äijät pääkadun varrella ohjaamassa sivukaduille parkkiin. Näistä oli vähän varoiteltu, mutta kun ei parempaakaan paikkaa löydetty, mentiin sitten semmoiseen parkkiin. 15 € piti huvista maksaa, mutta samaan rahaan sai mm. ravintolavinkkejä ja hupaisaahan se oli kuunnella yli 70-v. äijien mongerrusta. Hyvässä huomassa oli auto ja muutama sata metriä portille, 30 € / perhe sisään. Tässä vaiheessa kännyn näyttöön oli jo ilmestynyt sininen läiskä pari päivää aikaisemmin joka vain kasvoi ja kasvoi...Pompeissa ruutu oli täysin sininen ja kuvat napsin melkein summassa:
Oli kyllä mahtava elämys, koko päivän olis voinu kävellä katuja, nyt vajaassa kolmessa tunnissa ei ehditty puoltakaan kiertää.
Seuraavana päivänä näyttö oli sitten kokonaan pimeä. Takaisin Pompein kaupunkiin, nyt isoon ostariin jossa iso elektroniikkaliike. Sieltä uus känny kouraan ja loppupvä meni asennellessa sitä käyttökuntoon. Ja seuraava pvä: uuden kännyn alanurkassa kynnenkokoinen punainen läiskä ! Ei helevetti, takas kauppaan...Google-translaattorilla selviteltiin myyjättären kanssa asiaa ja huoltoonhan se olis pitänyt lähettää, 15 päivää arvioitu kesto. Ei jaksanut enempää valittaa, ajelin takas ja totesin, että korjataan kotona sitten jos läiskä pahenee (ja pahenihan se, päivä päivältä...).
Täältä ajettiin sitten Roomaan ja tosiaan siellä känny pöllittiin muistikortteineen päivineen, no saipahan varas hajoamassa olevan luurin joten vähän edes helepotti kaiken widuduksen lomassa. Tuli tosiaan kiire vaihtaa salasanoja ja sulkea liittymä sitten (eipä tullut suojattua näyttöä tietenkään kuvioilla / koodeilla ). Näinollen kuvasaastekin Roomasta jää nyt pois. Onneksi oli varmuuskopiointi Google-kuviin päällä, joten ei aivan kainnut mennyt sen siliän tien. Otin pojan puhelimen käyttöön loppureisun ajaksi. Jatketaan niillä kuvilla sitten taas joskus.
Jatketaan vähän. Torre del Grecossa pääasiassa huilailtiin, käytiin kuljailemassa lähimaastossa jalkaisin ja välillä autolla. Eipä ollut tuommonen isompi Mersu oikein hyvä kulkuväline Italian kylien kaduilla, tuli vältettyä ajamista viimeiseen saakka. Melkein kaikilla näytti olevan joku pikkukinneri (Fiat Pandaa näkyi eniten), jota sitten naarmutellaan kylillä. Pirun kapeaa joka paikassa ja liikennesäännöt tuntuivat olevan enemmänkin suosituksia...vähänkin jos tupeksi niin kyllä siitä sai heti kuulla toisaalta sillain kai se liikenne kyllä sujuikin, tilaa annettiin puolin ja toisin aina tarvittaessa liikennetilanteen mukaan.
Vesuvius aina mukana.
Yksi matkan pääkohde oli Pompei, sinne siis. Vajaa 15 min matka kämpiltä. Perillä odottivat vanhat äijät pääkadun varrella ohjaamassa sivukaduille parkkiin. Näistä oli vähän varoiteltu, mutta kun ei parempaakaan paikkaa löydetty, mentiin sitten semmoiseen parkkiin. 15 € piti huvista maksaa, mutta samaan rahaan sai mm. ravintolavinkkejä ja hupaisaahan se oli kuunnella yli 70-v. äijien mongerrusta. Hyvässä huomassa oli auto ja muutama sata metriä portille, 30 € / perhe sisään. Tässä vaiheessa kännyn näyttöön oli jo ilmestynyt sininen läiskä pari päivää aikaisemmin joka vain kasvoi ja kasvoi...Pompeissa ruutu oli täysin sininen ja kuvat napsin melkein summassa:
Oli kyllä mahtava elämys, koko päivän olis voinu kävellä katuja, nyt vajaassa kolmessa tunnissa ei ehditty puoltakaan kiertää.
Seuraavana päivänä näyttö oli sitten kokonaan pimeä. Takaisin Pompein kaupunkiin, nyt isoon ostariin jossa iso elektroniikkaliike. Sieltä uus känny kouraan ja loppupvä meni asennellessa sitä käyttökuntoon. Ja seuraava pvä: uuden kännyn alanurkassa kynnenkokoinen punainen läiskä ! Ei helevetti, takas kauppaan...Google-translaattorilla selviteltiin myyjättären kanssa asiaa ja huoltoonhan se olis pitänyt lähettää, 15 päivää arvioitu kesto. Ei jaksanut enempää valittaa, ajelin takas ja totesin, että korjataan kotona sitten jos läiskä pahenee (ja pahenihan se, päivä päivältä...).
Täältä ajettiin sitten Roomaan ja tosiaan siellä känny pöllittiin muistikortteineen päivineen, no saipahan varas hajoamassa olevan luurin joten vähän edes helepotti kaiken widuduksen lomassa. Tuli tosiaan kiire vaihtaa salasanoja ja sulkea liittymä sitten (eipä tullut suojattua näyttöä tietenkään kuvioilla / koodeilla ). Näinollen kuvasaastekin Roomasta jää nyt pois. Onneksi oli varmuuskopiointi Google-kuviin päällä, joten ei aivan kainnut mennyt sen siliän tien. Otin pojan puhelimen käyttöön loppureisun ajaksi. Jatketaan niillä kuvilla sitten taas joskus.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Känny oli Samsung Galaxy A5. Kait muuten ihan ok peli mitä ehin tutustua...samoin muuten se vanhempikin tiltannut luuri oli A5, mutta oli tippunut kourasta muutamia kertoja (aika korkealtakin), nahkasuojus varmaan auttoi sitä kestämään kolmisen vuotta...sitä en edes harkinnut korjauttavani, näytön vaihdolla olis varmaan selvinnyt.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Jatketaas loppuun. Pari Rooman kuvaa sain kaivettua, kadulle piti siirtää kottura parkkiin hotellin suljetulta pihakäytävältä kun se tienpätkä jälleen kerran oli niin kapea että muilla oli hankalaa päästä ohi, parit ruutupaperilaput oli ikkunassa kun menin tekstiviestikehotuksen jälkeen siirtämään autoa...
Hyvällä paikalla kämppä sinänsä, tuota katua reilu 10 min tallustelua ja oli Vatikaanissa.
Roomasta ajettiin sitten Pisan tornia kattomaan, vinohan se oli kuten kaikki tietää, tietysti hienon näköinen livenä. Reisun X:nnet pizzat tempastiin siellä kohtuu edullisesti 7 - 8 € / kpl, olut tosin vain pari euroa halvempi
Tästä jatkettiin kohti Cinque Terre -aluetta, Monegliassa seuraava yöpaikka, pikkukylä mäkien keskellä. Talo oli niin jyrkän mäen päällä, että kieltäydyin rääkkäämästä vanhaa automaattilootaa ja käveltiin sinne (joskin vuokraisäntä otti osan porukkaa ja matkatavarat kyytiin ekalla kerralla).
Jyrkkyyttä ei saanut kuvaan:
Sieltä lähdettiin sitten Como-järveä kohti, upeisiin maisemiin. Mukavan lämmintä piisasi.
Comolta sitten lähdettiin edelleen pohjoista kohti. Navigaattori vei meidät Passo di Splugaan, joka vie Alppien yli käyden 2115 m korkeudessa. Siellä oli lunta ja 9°C lämmintä. Enpäs ollut ennen ajanut moista mutkatietä, vähän jo hirvittikin, mutta Mersu mennä hölkytti, lämmöt vähän nousi mutta ei hätiä mitiä. Sieltä sitten Sveitsin ja Itävallan kautta (nyt oli niin lyhyt pätkä ettei vignettiä ostettu) Saksan Hildersiin (Rhönin kauniilla alueella), missä vietetiin pari yötä.
Tästä sitten ajettiin samaan maatalomajapaikkaan missä oltiin tulomatkalla. Hämmästys oli suuri kun ei kananscheisse haissutkaan, nepä oli teurastettu ! Ukko esitteli seuraavat 4000 tipua, jotka oli +32°C tilassa kasvamassa, arkoja tapauksia olivat .
Matka jatkui sitten Tukoholmaan ja Turkuun, josta kotio, meleko tylsää ajettavaa kaiken kaikkiaan varsinkin kun tulomatka kyseessä.
Laitetaan vielä loppukevennykseksi kuva, miten varikset ovat oppineet Ruotsissa aterioimaan huoltarilla:
Keulaanhan kertyy herkullisia makupaloja kesäisin
Tässäpä tämä, seuraavan kesän reisua jo mietitään alustavasti...
Hyvällä paikalla kämppä sinänsä, tuota katua reilu 10 min tallustelua ja oli Vatikaanissa.
Roomasta ajettiin sitten Pisan tornia kattomaan, vinohan se oli kuten kaikki tietää, tietysti hienon näköinen livenä. Reisun X:nnet pizzat tempastiin siellä kohtuu edullisesti 7 - 8 € / kpl, olut tosin vain pari euroa halvempi
Tästä jatkettiin kohti Cinque Terre -aluetta, Monegliassa seuraava yöpaikka, pikkukylä mäkien keskellä. Talo oli niin jyrkän mäen päällä, että kieltäydyin rääkkäämästä vanhaa automaattilootaa ja käveltiin sinne (joskin vuokraisäntä otti osan porukkaa ja matkatavarat kyytiin ekalla kerralla).
Jyrkkyyttä ei saanut kuvaan:
Sieltä lähdettiin sitten Como-järveä kohti, upeisiin maisemiin. Mukavan lämmintä piisasi.
Comolta sitten lähdettiin edelleen pohjoista kohti. Navigaattori vei meidät Passo di Splugaan, joka vie Alppien yli käyden 2115 m korkeudessa. Siellä oli lunta ja 9°C lämmintä. Enpäs ollut ennen ajanut moista mutkatietä, vähän jo hirvittikin, mutta Mersu mennä hölkytti, lämmöt vähän nousi mutta ei hätiä mitiä. Sieltä sitten Sveitsin ja Itävallan kautta (nyt oli niin lyhyt pätkä ettei vignettiä ostettu) Saksan Hildersiin (Rhönin kauniilla alueella), missä vietetiin pari yötä.
Tästä sitten ajettiin samaan maatalomajapaikkaan missä oltiin tulomatkalla. Hämmästys oli suuri kun ei kananscheisse haissutkaan, nepä oli teurastettu ! Ukko esitteli seuraavat 4000 tipua, jotka oli +32°C tilassa kasvamassa, arkoja tapauksia olivat .
Matka jatkui sitten Tukoholmaan ja Turkuun, josta kotio, meleko tylsää ajettavaa kaiken kaikkiaan varsinkin kun tulomatka kyseessä.
Laitetaan vielä loppukevennykseksi kuva, miten varikset ovat oppineet Ruotsissa aterioimaan huoltarilla:
Keulaanhan kertyy herkullisia makupaloja kesäisin
Tässäpä tämä, seuraavan kesän reisua jo mietitään alustavasti...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Joko ne on oppineet Italiassa tekemään pizzaa?
2009 Roomassa ja Vatikaanissa käytiin ja sillä reissulla sai kyllä oikein huonoa pizzaa
Mitäs muuten mielessä mihin keulatähti seuraavaksi?
Ite ei taia saada mitään aikaiseksi vaikka tallissa lepäilee matkusteluun hyvin soveltuva mese
2009 Roomassa ja Vatikaanissa käytiin ja sillä reissulla sai kyllä oikein huonoa pizzaa
Mitäs muuten mielessä mihin keulatähti seuraavaksi?
Ite ei taia saada mitään aikaiseksi vaikka tallissa lepäilee matkusteluun hyvin soveltuva mese
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Minäkin kuullut aina valitusta italiailaisesta pizzasta, ei nyt sattunut yhtään huonoa matkan varrelle, päinvastoin ! Samaa sanoi työkaverikin, joka oli samoihin aikoihin Italiassa reissussa myös.
No se Skotlanti / Irlanti kiinnostais eniten, mutta liekö lapsille mukavaa jos ei pääse välillä uimaan...oletettavasti se ei niin aurinkoinen loma tule olemaan vielä kesäkuussa Tai sitten tuonne Ranska / Espanja -suuntaan...saas nähä !
No se Skotlanti / Irlanti kiinnostais eniten, mutta liekö lapsille mukavaa jos ei pääse välillä uimaan...oletettavasti se ei niin aurinkoinen loma tule olemaan vielä kesäkuussa Tai sitten tuonne Ranska / Espanja -suuntaan...saas nähä !
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Islanti! Mua on vähän kiehtonut tuo 5 vrk lauttamatka per suunta, että mimmosia orgioita siellä syntys kun karavaanarit ja muut lilluu samassa purtilossa Tanskasta kohti Islantia viisi pitkää vuorokautta.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Islannissa tullut käytyä vuosia sitten, joskin lentokoneella. Sais kai sen kierrettyä autolla koko maan, muistaakseni...oli kyllä ovela paikka, suosittelen ! Bussireisut otettiin Blue Lagooniin ja mannerlaattojen halkeamaan, samalla reisulla tuli nähtyä Gullfoss ja Strokkur.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Kiitosta, oli kyllä Italia ajomaisemien puolesta aivan mahtava !
Kyllä ehdottomasti täytyy laittaa 123n kuntoon ja lähtä sillä jonnekin, projektiautoksihan se tuli alunperin hankittua sillä taka-ajatuksella, että kun kunnossa niin ei kun reissuun. Mutta niin vain se ruosteprkl pääsi "yllättämään" ja korihommiin ei omat taidot enää riitäkään
Kyllä ehdottomasti täytyy laittaa 123n kuntoon ja lähtä sillä jonnekin, projektiautoksihan se tuli alunperin hankittua sillä taka-ajatuksella, että kun kunnossa niin ei kun reissuun. Mutta niin vain se ruosteprkl pääsi "yllättämään" ja korihommiin ei omat taidot enää riitäkään
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Vielä reissuun liittyvää: tuli perjantaina kirjekuori ulkomailta...no ei sentään kummemmasta kysymys kuin Tukholman ruuhkamaksusta, 2.9 € eiköhän tuon voi maksaa meleko hyvillä mielin pois !
Viime v-loppuna tuli käytyä Itä-Suomessa eräässä musiikkitapahtumassa.
Viime v-loppuna tuli käytyä Itä-Suomessa eräässä musiikkitapahtumassa.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Vaihteeksi Ässään vähän huoltoa, vaihdoin (puolet...ei jaksanut turbiinia säheltää kohdilleen ) vaihteistoöljyä ja tietty suodatin + tiiviste.
Aamulla kadunvarressa pöjötti tuommoinen ilmestys:
Hmmhmm, ollakko vai ei olla...123n farmariin siis tehty SEC-keula...miikseiii
Pitäis katsastaakin ennen lumien tuloa jos kehtais, mutta ABS-valo syttyy silloin tällöin, liekö jokin antureista / johdoista syypäänä. Takapuskurin kromiinkin syöpynyt reilu 10 cm ruostereikä, oikein pahaa tekee kattoa
Aamulla kadunvarressa pöjötti tuommoinen ilmestys:
Hmmhmm, ollakko vai ei olla...123n farmariin siis tehty SEC-keula...miikseiii
Pitäis katsastaakin ennen lumien tuloa jos kehtais, mutta ABS-valo syttyy silloin tällöin, liekö jokin antureista / johdoista syypäänä. Takapuskurin kromiinkin syöpynyt reilu 10 cm ruostereikä, oikein pahaa tekee kattoa
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Noh, sillai oli että ajettiin Oulusta Kuopioon, josta lento perille
Pari viikkoa siellä lämmiteltiin uuden vuoden yli, koitin bongailla Mersuja ja aijjaijjj kun näkyikin pari minttiä yksilöä !
260SE:
300D:
Tenava:
Toistakin laitaa sitten...
Taksilla ajo kun on halpaa niin tuli oltua W 124, W 210, W 211 ja W 212 -kyydeissä. Piti tolpilla aina kattoa ja tarvittaessa ootella, että varmasti pääsi Mersun kyytiin
Kyllä oli 124set vielä voimissaan ja ah niin ihanan ruosteettomia noin päällepäin. Tykkään tuosta korin värimaailmasta.
Paikallisen paloaseman kalustoa:
Siitä sitten Kuopiossa käsi täristen lumiharjaa kouraan ja kotio...
Pari viikkoa siellä lämmiteltiin uuden vuoden yli, koitin bongailla Mersuja ja aijjaijjj kun näkyikin pari minttiä yksilöä !
260SE:
300D:
Tenava:
Toistakin laitaa sitten...
Taksilla ajo kun on halpaa niin tuli oltua W 124, W 210, W 211 ja W 212 -kyydeissä. Piti tolpilla aina kattoa ja tarvittaessa ootella, että varmasti pääsi Mersun kyytiin
Kyllä oli 124set vielä voimissaan ja ah niin ihanan ruosteettomia noin päällepäin. Tykkään tuosta korin värimaailmasta.
Paikallisen paloaseman kalustoa:
Siitä sitten Kuopiossa käsi täristen lumiharjaa kouraan ja kotio...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Vuosia sitten sattui tolpalla olemaan langi-W123, jossa yli viis miljoonaa mittarissa, olikohan kolmas tai neljäs moottori menossa ja kertaalleen restauroitu. Olihan messevää olla kyydissä ja mikä mahtava reisuauto oiskaan tommoinen, joskin varmaan mm. parkkipaikkahaasteita vois tulla eteen
Kyllä täytyy seuraava kottura kattoa mahdollisimman vähäruosteisena ja koittaa suojailla nottei käy kuten nykyiselle
Kyllä täytyy seuraava kottura kattoa mahdollisimman vähäruosteisena ja koittaa suojailla nottei käy kuten nykyiselle
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Jaah, lullalle tuli vuosi lisää ajoaikaa; ei ihan suitsait läpi mennyt, vaan insenjööri huomautti toisen etujousen olevan poikki (no tietennii olikin, kun se alakiekka oli katkennut ja pois otettukin jo molemmista, mutta toinen jousipa oli kuitennii hänen mielestä aivan ok... ). Raidetangon pää oli väljähtynyt ja pyörän laakerissa välystä.
Yhtenä pakkaspäivänä sitten ylös, ulos ja hankeen turaamaan ajatuksena vaihtaa ainakin se raidepää, ..ssskat se mihinkään pyörähtänyt, ei siinä isämeitäät sun muutkaan ärräpäät auttaneet...harkitsin jo tangon irroitusta ja viilapenkkiä, mutta kun autolla pitää joka päivä ajaakin niin jäi kokeilematta. No sentään kirrasin laakeria ja soitin ajan korjaamolle jousijumpalle ja raidetangon vaihdolle + pyöränsuuntaukselle nottei aivan hukkareisu ollut tämäkään. Jouset olikin jo tallissa oottelemassa pahaa päivää !
Talvikin jatkuu, muutama joutava kuva...
Yhtenä pakkaspäivänä sitten ylös, ulos ja hankeen turaamaan ajatuksena vaihtaa ainakin se raidepää, ..ssskat se mihinkään pyörähtänyt, ei siinä isämeitäät sun muutkaan ärräpäät auttaneet...harkitsin jo tangon irroitusta ja viilapenkkiä, mutta kun autolla pitää joka päivä ajaakin niin jäi kokeilematta. No sentään kirrasin laakeria ja soitin ajan korjaamolle jousijumpalle ja raidetangon vaihdolle + pyöränsuuntaukselle nottei aivan hukkareisu ollut tämäkään. Jouset olikin jo tallissa oottelemassa pahaa päivää !
Talvikin jatkuu, muutama joutava kuva...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Käytiin pääsiäisenä Bombassa. Kiva paikka, varmaan kesällä oikeinkin hienoa kun Pielinen lie sulana.
Nyt ei siellä palijoo tapahtunu, kun tämmöinen välilih...tila talven ja kesän suhteen, mutta juur näinpä oli tarkoituskin, pari päivää lepoa ja syöntiä ja juontia tarpeeksi ja pääsipä samalla vähän pitemmän matkaa istumaan autossakin, se aina maittaa
Nyt ei siellä palijoo tapahtunu, kun tämmöinen välilih...tila talven ja kesän suhteen, mutta juur näinpä oli tarkoituskin, pari päivää lepoa ja syöntiä ja juontia tarpeeksi ja pääsipä samalla vähän pitemmän matkaa istumaan autossakin, se aina maittaa
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Sattunut tässä parin viikon sisään bongaamaan pari kohtalotoveria, kylläpä oikein mieltä lämmitti. Ekana priima 560SEL:
Sitten takapaksimerkitön, varustetasosta päätellen tod.näk. 300SE:
Ja pitkästä aikaa tähän topikkiin oikeasti kuuluva; it's (still) alive !
Joskus viime vuonna edellinen käynnistys, laakista lähti tulille, kuten kuuluukin Persana, saiskohan tuota laitettua tänä vuonna leimakuntoon, vaihteeksi ois kiva taittaa matkaa tälläkin...
Sitten takapaksimerkitön, varustetasosta päätellen tod.näk. 300SE:
Ja pitkästä aikaa tähän topikkiin oikeasti kuuluva; it's (still) alive !
Joskus viime vuonna edellinen käynnistys, laakista lähti tulille, kuten kuuluukin Persana, saiskohan tuota laitettua tänä vuonna leimakuntoon, vaihteeksi ois kiva taittaa matkaa tälläkin...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Mahtavaa! W123 hienoksi ja iskuun ja mielenkiinnolla odotan kuvia taasSeppo kirjoitti:
Ja pitkästä aikaa tähän topikkiin oikeasti kuuluva; it's (still) alive !
Joskus viime vuonna edellinen käynnistys, laakista lähti tulille, kuten kuuluukin Persana, saiskohan tuota laitettua tänä vuonna leimakuntoon, vaihteeksi ois kiva taittaa matkaa tälläkin...
® Mesen Porkkana-klubi
Roadtrip nr 8 siis vuorossa. Autoahan piti vähän laitella ennen matkaa:
- uusi jarrusatula eteen
- ruosteiden piilottelua
- testireisu Merikarvialle perinteiselle ryypp...öh, mökkireisulle
- lähtöä edeltävänä päivänä vielä tuulilasin kiveniskemien paikkausta Motonetin tee-se-itse setillä (toimii muuten!)
Reisu päätettiin tehdä Norjaan, koska oli vain kaksi viikkoa yhteistä lomaa tarjolla tälle vuotta. Norja kun on jotenkin tuntunut olevan liian lähellä pidemmälle autolomalle ja kun se ei oikein mikään kauttakulkumaakaan ole mihinkään, niin nytpä siis tarjoutui oiva tilaisuus käydä katsomassa maata.
Suunniteltiin reitti pohjoisen kautta, eli Haaparannan kautta Ruotsiin ja siitä Årea kohti, sitten Norjaan ja etelään päin, lopulta takaisin kotiin myös Hapiksen kautta niin ei tarvinnut huolehtia esim. lautalle ehtimisistä. Katsotaan sitä Pohjois-Norjaa (ehkä) joskus myöhemmin...
Vielä ennen matkaa rekisteröin kotturan autoPASS-sivustolla, jotta maksutietullit hoituvat suoraan luottokortilta automaattisella rekisterikilven tunnistuksella. Mahdollisia käyntipaikkoja Norjassa selattiin mm. Autoliiton oppaasta. Sattumoisin katsottiin talvella Netflixistä eräs katastrooffielokuva, jossa vuorenrinne solahtaa vuonoon ja aiheuttaa tsunamin ja täystuhon...elokuvan kohteeseen siis matkan pääkohde valikoitui lasten protestoinneista huolimatta . Majoitukset otettiin bookingista kuukausitolkulla etukäteen, kuten tavallista.
Niinpä sitten lauantaina matkaan, peräkonttiin varattiin mm. kaikenlaisia ruokia ja juomia nyt reilusti, Norjan kaamea hintatasoa peläten.
Väli Oulu - Kemi lie oikeinkin hyvin ajettavissa kunhan kaistaremontit joskus valmistuvat. Hapiksessa jo piti pysähtyä matkaevään ja jäätelön ostoon.
Tästä eteenpäin olikin tuntematonta tietä, joten lomatunnelmaan pääsi hyvin. Ja åhåå, jokin jännittävä piha/museå näkyi hetikohta Haaparannan jälkeen (mutta kaasua lisää ja ohi).
Matka joutui kohtuu hyviä teitä pitkin Uumajaa kohti, missä eka yö vietettiin paikallisessa vankilassa kaupunkikierroksen ja safkailun jälkeen.
Yllättävän kivanoloinen oli kaupunki.
Tästä sitten Årea kohti seuraavana päivänä. Tiet jatkuivat hyvinä, lähempänä Årea sitten ajettiin kyllä jo korpitaipaleita vähän kehnommalla päällysteellä, kunnes sitten lopulta alkoivat lumiplänttiset kukkulat näkymään.
Bensaa suoniin
Hieno kerrostalo
Jätskiä sun muuta
Kylänraitti på svenska
Dam(n) !
Tulihan se eka tunnelikin sieltä
No nyt sitä lunta
Hiihtohissien eessä parkissa
Majoituksena huoneisto tuossa ylimmässä kerroksessa. Rauhallista oli meno siellä kesällä; koitettiin päästä huipulle gondolikyydillä, mutta sepä ois aloittanut toimintansa vasta tulevalla viikolla, nyt olis päässyt alle puoliväliin tuolihissillä maastopyöräiljöiden seassa ja siitäkin ilosta olis köyhtynyt reilusti yli 50 €...jätettiin välistä.
Tarina jatkuu eli asiaan päästään vasta ensi jaksossa kunhan jaksaa taas pienenellä kuvia, se ois saunan vuoro nyt !
- uusi jarrusatula eteen
- ruosteiden piilottelua
- testireisu Merikarvialle perinteiselle ryypp...öh, mökkireisulle
- lähtöä edeltävänä päivänä vielä tuulilasin kiveniskemien paikkausta Motonetin tee-se-itse setillä (toimii muuten!)
Reisu päätettiin tehdä Norjaan, koska oli vain kaksi viikkoa yhteistä lomaa tarjolla tälle vuotta. Norja kun on jotenkin tuntunut olevan liian lähellä pidemmälle autolomalle ja kun se ei oikein mikään kauttakulkumaakaan ole mihinkään, niin nytpä siis tarjoutui oiva tilaisuus käydä katsomassa maata.
Suunniteltiin reitti pohjoisen kautta, eli Haaparannan kautta Ruotsiin ja siitä Årea kohti, sitten Norjaan ja etelään päin, lopulta takaisin kotiin myös Hapiksen kautta niin ei tarvinnut huolehtia esim. lautalle ehtimisistä. Katsotaan sitä Pohjois-Norjaa (ehkä) joskus myöhemmin...
Vielä ennen matkaa rekisteröin kotturan autoPASS-sivustolla, jotta maksutietullit hoituvat suoraan luottokortilta automaattisella rekisterikilven tunnistuksella. Mahdollisia käyntipaikkoja Norjassa selattiin mm. Autoliiton oppaasta. Sattumoisin katsottiin talvella Netflixistä eräs katastrooffielokuva, jossa vuorenrinne solahtaa vuonoon ja aiheuttaa tsunamin ja täystuhon...elokuvan kohteeseen siis matkan pääkohde valikoitui lasten protestoinneista huolimatta . Majoitukset otettiin bookingista kuukausitolkulla etukäteen, kuten tavallista.
Niinpä sitten lauantaina matkaan, peräkonttiin varattiin mm. kaikenlaisia ruokia ja juomia nyt reilusti, Norjan kaamea hintatasoa peläten.
Väli Oulu - Kemi lie oikeinkin hyvin ajettavissa kunhan kaistaremontit joskus valmistuvat. Hapiksessa jo piti pysähtyä matkaevään ja jäätelön ostoon.
Tästä eteenpäin olikin tuntematonta tietä, joten lomatunnelmaan pääsi hyvin. Ja åhåå, jokin jännittävä piha/museå näkyi hetikohta Haaparannan jälkeen (mutta kaasua lisää ja ohi).
Matka joutui kohtuu hyviä teitä pitkin Uumajaa kohti, missä eka yö vietettiin paikallisessa vankilassa kaupunkikierroksen ja safkailun jälkeen.
Yllättävän kivanoloinen oli kaupunki.
Tästä sitten Årea kohti seuraavana päivänä. Tiet jatkuivat hyvinä, lähempänä Årea sitten ajettiin kyllä jo korpitaipaleita vähän kehnommalla päällysteellä, kunnes sitten lopulta alkoivat lumiplänttiset kukkulat näkymään.
Bensaa suoniin
Hieno kerrostalo
Jätskiä sun muuta
Kylänraitti på svenska
Dam(n) !
Tulihan se eka tunnelikin sieltä
No nyt sitä lunta
Hiihtohissien eessä parkissa
Majoituksena huoneisto tuossa ylimmässä kerroksessa. Rauhallista oli meno siellä kesällä; koitettiin päästä huipulle gondolikyydillä, mutta sepä ois aloittanut toimintansa vasta tulevalla viikolla, nyt olis päässyt alle puoliväliin tuolihissillä maastopyöräiljöiden seassa ja siitäkin ilosta olis köyhtynyt reilusti yli 50 €...jätettiin välistä.
Tarina jatkuu eli asiaan päästään vasta ensi jaksossa kunhan jaksaa taas pienenellä kuvia, se ois saunan vuoro nyt !
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
No eihän tää nimenomainen reisu ollu ees pitkä eikä kauas
Kieltämättä välillä miettii, että mitä jos lasahtaa kesken matkan...mutta mitäpä se auttaa tuskailla, murehditaan sitä sitten kun/jos näin joskus tapahtuu !
Ei ole ollut kyllä juurikaan murheita reissuissa (varmaan se lasinnostimen hajoaminen pahin, sepä on edelleen korjaamattakin...), mukana on kyllä aina jos jonkinlaista palikkaa ja työkalua, mutta luulenpa, ettei niilläkään pitkälle pötkitä kuitenkaan loppujen lopuksi.
Kieltämättä välillä miettii, että mitä jos lasahtaa kesken matkan...mutta mitäpä se auttaa tuskailla, murehditaan sitä sitten kun/jos näin joskus tapahtuu !
Ei ole ollut kyllä juurikaan murheita reissuissa (varmaan se lasinnostimen hajoaminen pahin, sepä on edelleen korjaamattakin...), mukana on kyllä aina jos jonkinlaista palikkaa ja työkalua, mutta luulenpa, ettei niilläkään pitkälle pötkitä kuitenkaan loppujen lopuksi.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Aamu valkeni Åressa sumuisena ja sotkuisena, mutta eikun matkaan Norjaa kohti, raja tulikin vastaan kohtuu piakkoin.
Nyt sitten on Ässä käyny Norjassakin minun ajamana. Katseltiin maisemien vaihtumista.
Johan se sääkin selkeni.
Vähän väliä virtoja tien sivussa.
Raivostuttava keskinopeuskontrolli.
Norjassako kallista bensaa ? Ei pidä paikkaansa !
Alkaa karuuntumaan.
Päämäärä tässä jo näkyykin:
Eli siis Geiranger-vuonoon, josta oltiin varattu mökki leirintäalueelta 5:ksi yöksi.
Trollstigenin serpentiinien kautta lopulta perille. Kyllä kelepasi pällistellä.
Nyt sitten on Ässä käyny Norjassakin minun ajamana. Katseltiin maisemien vaihtumista.
Johan se sääkin selkeni.
Vähän väliä virtoja tien sivussa.
Raivostuttava keskinopeuskontrolli.
Norjassako kallista bensaa ? Ei pidä paikkaansa !
Alkaa karuuntumaan.
Päämäärä tässä jo näkyykin:
Eli siis Geiranger-vuonoon, josta oltiin varattu mökki leirintäalueelta 5:ksi yöksi.
Trollstigenin serpentiinien kautta lopulta perille. Kyllä kelepasi pällistellä.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)