Mika.T kirjoitti:No mites ne vanerilaatikkopenkit katsastetaan, joita vissiin tuon ikäluokan kamppeisiin saa edelleen tehdä?
Ne on tilapäisistuimia, joita koskee eri pykälät, tuossa linkki:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14670302 ... tilaan.pdf
Ja alla kopioitu teksti jos linkkejä halua klikkailla. Kyseessä on turvallisuuden lisäksi verotukselliset asiat joten saattaapa olla ei ole tai sitten jaa-a. Niinku rintterit yleensäkin voivat olla täysin samalla tekniikalla, henkilöauto, pakettiauto, kuorma-auto ja linja-auto.
Autoverolain 8 § mukainen pakettiauto Autoverolain 8 §:n mukaisen pakettiauton tavaratilaan ei saa asentaa istuimia. Pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitettujen laitteiden asentaminen on sallittua. Autoverolain 23 § mukainen pakettiauto Autoverolain 23 §:n mukaisiin pakettiautoihin voidaan asentaa tilapäiskäyttöön tarkoitettuja istumia. Autoverolain 24 §:ssä säädetyt ehdot tulee täyttyä. Tavaratilassa saa olla enintään 3 tilapäisistuinta seuraavin edellytyksin:  1 tilapäisistuin, kun tavaratilan tilavuus on vähintään 7 m3  2 tilapäisistuinta, kun tavaratilan tilavuus on vähintään 8 m3  3 tilapäisistuinta, kun tavaratilan tilavuus on vähintään 9 m3 Lisätietoa tavaratilan mittaamisesta löytyy autoverolain 23 §:ssä. Tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet on sijoitettava selkä 
menosuuntaan välittömästi kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten taakse. Henkilöauton muuttaminen alemman autoveron alaiseksi pakettiautoksi Suomessa ennen 1.4.2009 ensiverotettu henkilöauto voidaan muuttaa täyden autoveron alaiseksi pakettiautoksi tai autoverolain 23 §:n tai 8 §:n mukaiseksi pakettiautoksi jos veroedellytykset täyttyvät. 1.4.2009 tai sen jälkeen ensiverotettu henkilöauto voidaan muuttaa täyden veron tai autoverolain 8 §:n mukaiseksi alennetun veron alaiseksi pakettiautoksi. Ensiverotuksen ajankohta tulee selvittää joko Trafin verotusyksiköstä tai Tullista.Jos autosta on jo kerran maksettu täysi autovero, ei autoa veroteta enää uudelleen mahdollisten ensirekisteröinnin jälkeen tehtyjen muutosten myötä. Esimerkiksi uutena ensirekisteröity 1 + 8 -paikkainen M1-luokan auto, josta on maksettu täysi autovero ja joka on ensirekisteröinnin jälkeen muutettu alennetun veron pakettiautoksi, voidaan ilman veroseuraamuksia palauttaa takaisin muutoskatsastuksessa M1-luokan ajoneuvoksi.
Ennen 29.4.2009 ensi kertaa käyttöönotetun pakettiauton istuinmuutoksissa sovelletaan asetuksen 1248/2002 yleisiä 21 § ja 23 §:n mukaisia istuinmääräyksiä koskevia vaatimuksia.  Tilapäiskäyttöön tarkoitettuja istuimia ei voida hyväksyä täyden autoveron alaiseen pakettiautoon. Kaikki autossa olevat istuimet tulee merkitä rekisteriin varsinaisiksi istumapaikoiksi. Tilapäisistuimia saadaan asentaa ainoastaan 23 §:n mukaisiin pakettiautoihin. Istuimet voivat olla eteen- tai taaksepäin suunnattuja. Sivuttain suunnattujen istuimien asentaminen henkilö- ja pakettiautoon on kielletty. Edellä mainittu vaatimus ei kuitenkaan koske ennen 20.10.2007 ensi kertaa käyttöönotettuja henkilö- ja pakettiautoja.  Kaikkien muutettavien tai lisättävien istuinten osalta tulee katsastuksessa tai yksittäishyväksynnässä tarkastaa, että ne täyttävät lujuudeltaan, kiinnityspisteiltään ja säätölaitteiltaan perusdirektiivin 74/408/ETY ja sen muutosdirektiivien tai näitä vaatimuksia vastaavan E-säännön 17 yleiset vaatimukset (direktiivin liite IV, E-säännön luku 5.3). Jos turvavyöt ovat asennettu istuimeen, tulee istuimen kiinnitys testata turvavöiden kiinnityspisteitä koskevien säädösten mukaisesti. Eteenpäin suunnattujen istuimien turvavöiden tulee täyttää turvavöitä sekä turvavöiden kiinnitystä koskevat vaatimukset. Pakettiautosta, joka on käyttöönotettu ensi kertaa 1.7.1997 tai sen jälkeen, on esitettävä asetuksen 1248/2002 liitteen 8 mukainen selvitys (osoitustapa C) turvavöiden kiinnityspisteistä. Hyväksyttävänä selvityksenä pidetään esimerkiksi valmistajan antamaa testiraporttia tai muuta luotettavaa vastaavaa selvitystä turvavöiden kiinnityspisteiden lujuudesta ja sijainnista. Turvavöitä ei tarvita vain paikallaan olevassa ajoneuvossa käytettäväksi tarkoitetuissa istuimissa. Jos turvavyöt kuitenkin asennetaan ajon aikana käytettäväksi hyväksyttyyn istuimeen, jota ei säädösten perusteella tarvitse varustaa turvavöillä, tulee turvavöiden ja kiinnityspisteiden täyttää niitä koskevissa direktiiveissä tai E-säännöissä olevat vaatimukset. Pakettiauton, joka on otettu käyttöön ensi kertaa 1.11.2014 tai sen jälkeen, taaksepäin suunnatut istuimet tulee varustaa vähintään lannevöillä. 
6. Kuorma-auton istuimet 
6.1 Istuinten sijoitus ja lukumäärä Kuorma-autossa saa olla istuimia ohjaamossa etuistuinten takana ja tavaratilassa. Istumapaikkojen kokonaislukumäärä kuorma-autossa saa olla enintään kuljettajan istumapaikan lisäksi 8. Auton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin hyväksyttyjen matkustajien lukumäärä x 68 kg. 
6.2 Istuinten suuntaus, rakenne ja kiinnitys Istuinten suuntausta ei ole määrätty. Istuimet voivat olla rakenteeltaan ns. tavanomaisia eli istuinten ei tarvitse olla kovia. Istuinten osalta tulee katsastuksessa tai yksittäishyväksynnässä tarkastaa, että ne täyttävät lujuudeltaan, kiinnityspisteiltään ja säätölaitteiltaan perusdirektiivin 74/408/ETY ja sen muutosdirektiivien tai näitä vaatimuksia vastaavan Esäännön 17 yleiset vaatimukset (direktiivin liite IV, E-säännön luku 5.3). Kaikki nämä vaatimukset koskevat myös kokoontaitettavia istuimia. Jos turvavyöt ovat asennettu istuimeen, tulee istuimen kiinnitys testata turvavöiden kiinnityspisteitä koskevien säädösten mukaisesti. Ennen 29.4.2009 ensikertaa käyttöönotetun kuorma-auton istuinmuutoksissa saadaan soveltaa jo kumotun asetuksen 1248/2002 yleisiä 21 §, 23 § ja 24 §:n mukaisia istuinmääräyksiä koskevia vaatimuksia. Mikäli istuimia asennetaan avonaiseen kuormatilaan, tulee kuormatila varustaa suojarakentein, jotka estävät matkustajien putoamisen auton kyydistä sen kallistuessa tai kaatuessa sivulle päin.  Ylimääräisten istuinten rakenteet ja niiden kiinnityspisteet on poistettava pysyvästi käytöstä tämän ohjeen 5. luvussa kerrottua menettelyä vastaavalla tavalla. 
6.3 Turvavyövaatimukset Eteenpäin suunnattujen istuimien turvavöiden tulee täyttää turvavöitä sekä niiden kiinnitystä koskevat vaatimukset. Kuorma-autosta, joka on käyttöönotettu ensi kertaa 1.7.1997 tai sen jälkeen, on esitettävä asetuksen 1248/2002 liitteen 8 mukainen selvitys (osoitustapa C) turvavöiden kiinnityspisteistä. Hyväksyttävänä selvityksenä pidetään esimerkiksi valmistajan antamaa testiraporttia tai muuta luotettavaa vastaavaa selvitystä turvavöiden kiinnityspisteiden lujuudesta ja sijainnista. Autoasetuksen 1248/2002 21 - 24 §:issä ei säädetä tilapäisistuimista mitään. Sen muutosasetuksen 382/2006 voimaantulosäädöksen perusteella kokoontaitettava istuin tulee varustaa turvavöillä alkaen ensimmäisestä käyttöönotosta 1.7.1997. N2-luokan kuorma-auton joka on otettu käyttöön ensikertaa 1.11.2014 tai sen jälkeen, taaksepäin suunnatut istuimet tulee varustaa vähintään lannevöillä.