Noniin, siirsinpä auton hieman lähemmäs niin saa maapohjan sijasta harratella paremmalla alustalla ja lämpimässä.
Tokihan tämä ei mennyt lyhyen kaavan mukaan...
Katsastuskonttorille perjantaina viimetingassa, tarrakilvet ja vakuutus 16.55 eli just kerkes.
Sit junalla Kajjaaniin. Vr oli ajoissa - 00:55 perillä
Aamulla vanhuksien kanssa turinointia ja patistelua että eikähän ajella auton luokse... Lopulta päästiin lähtemään. Matkalla kourallinen sulakkeita mukaan. Akku oli tyhjä tenavasta...Laturiin. Sähköjen ihmettelyä pimeiden taka-ajovalojen osalta, sulakkeiden vaihto ei auttanut. Sitten kaivoin esiin peräkoukun johtosarjan jonka olin irroittanut aiemmin. Ei oikkaria siellä. Lopulta testaamaan pelaako kaikki muut takavalot (yleismittari oli tietenkin unohtunut matkasta). Vaihtelin polttimoita paikasta toiseen testimielessä ja eikös ollut molemmat polttimot ajovaloista palanu... No, sit starttaamaan, lähtihän se.
Seuraavaksi etsitään eturenkaiden pultteja kun edessä oli kesäkumit ja tietty aluvanteilla. Ei löydy pultteja. No, ajetaan Kajaaniin josko sieltä.
Tankki melkein tyhjä joten tankille. Siinä vuoroa ootellessa (joku nainen haaveili ja pyöri pari minuuttia auton ja mittarin ympärillä tankkauksen jälkeen ) ennenkuin pääsin tankkaamaan, auto sammui. Akku tyhjä
Ei kaapelia matkassa eikä huoltoase--- siis kahviasemalla ollut kaapeleita.
Ajettiin sitten ranskanpotulla teboilille josta haettiin aiemmin sulakkeet ja polttimot. Nyt ostettiin akku.
Huomataan autolla ettei ole 13mm avainta akun napoihin. ->Teboilita sen sai. Sitten huomataan ettei ole 10mm hylsyä. Päätän että haetaan koko työkalupakki lähtöpisteestä 15km päästä. Akku ei käy, navat väärinpäin. -> Teboilille, akku toiseen samanmerkkiseen jossa navat oikeinpäin. Takaisin teboilille kun keskimmäisessä akussa ei ollut alareunassa kiinnityskorvakkeita. Kolmas akku kävi
Nyt pitää mennä paistamaan makkara metsään palaan asijaan myöhemmin...
Makkarat paistettu ja syöty.
Niin, Kajaaniin sitten ajelin kaverin luo ja mitattiin että lepojännite uudella akulla 12.42V. Käynnissä 2000-3000rpm 12.84-13.05V. Kaverin mielestä aika vähän, itse tuumasin että lataa ainakin vähän ja saman luokan arvoja käyttö 202 lintassa. Hiilisilta putsattiin ja todettiin että hieman on hapettunut liukurenkaat. Nostelin kuitenkin täyden akun, hinausköyden ja työkaluja takakonttiin varulta ihan herra smurffin kiusaksi.
Pultteja ei löytynyt Kajaanista ja ei saatu ketään jolla ois ollu niitä kiinni puhelimella. Siellä Ristijärven teboililla ois ollu yksi mahdollisesti sopiva pultti hyllyssä. Tai oli siellä puolenkymmentä mutta ei oikein mersuun käyvän näköistä. Piste teboilille taas, itselle nolla.
Jahah, sit nokka kohti etelää. 512km edessä vielä - Mitähän vastusta vielä sattuu.
Koska alkupäivä oli mennyt hieman nihkeästi, ajelin aikalailla rajotusten mukaan ettei enää tulis sakkoa kaupan päälle. Tais olla jossain Kajaanin ja Iisalmen välissä outo luontoilmiö eli poliisiauto tuli vastaan. Peilistä näki että painaa jarrua ja vilkku vasemmalle (ei siinä oo risteystäkään). Tuumasin että olikos nyt ylinopeutta vai haluavatko tutkia onko tarrakilvet voimassa. Eipä niitä sit näkynyt joten saatoi olla että kuski kyseli toiselta tai katsoivat nauhalta olikos tossa kotterossa kilvet vai ei (oli ne tuuli- ja takalasissa, mutta puskurista oli omat kilvet irroitettu kun kaksia ei saa kuulemma olla).
No, loppumatkasta ei ollu vastoinkäymisiä enää. Mitä nyt ajovalot ilman poistamiani pesureita ei näyttänyt mitään ja ilmastoinnin ropeli alkoi kitistä välillä.
Positiivinen suoritus 7 vuotta seisoneelta kotterolta kaikenkaikkiaan.
Nyt vois sitten hieman tarkistella oikomisia ihan mittaamallakin kunhan kerkee.