Auto vai leija? – Takapään narinan lähde selvisi.
No nythän auto on luultavasti melko suorassa,jopa niinpäin että perä korkeammalla..Lokasuojenkaarethan ovat takana matalemmalla paras mittari on kuitenkin silmä,ehkäpä tuota keulaa voisi pudottaa sen sentin pari jos ei kerran perääkään voi nostaa Perä saa tosiaan olla aavistuksen korkeammalla,muttei paljon.
Ois tuossa omassa farmarissakin pieni madallus poikaa,muutaman sentin kun sitäkin laskisi...Vois nyt ne kumit vaihtaa eteen ensin,kolmosen kumit näyttää olevan paikallaan.mitään matalaa ei siitäkään tarkoitus tehdä,sedanilla sa kolistella pohjaa ihan tarpeeksi siinä on muuten perä vielä 6 senttiä matalemmalla kuin roiston farkussa...30,5 senttiä kaaresta napaan,edessä taisi olla 31,5,muistaakseni.
Ja narinakin loppu takaa farkusta kun vaihdoin narinanivelen,oli aika räjähtänyt Nyt se on aika hyvä ajaakin,205/55/16 renkaat alla ja tuli paljon tukevampi kuin orkkis koolla,aika hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä.Perä haki vielä viime kesänä reilustikin kiihdytyksessä,ja hieman muutenkin,mutta loppui perän vaihdon yhteydessä kun vaihdoin ne kiinnikkeetkin perään en kyllä ymmärrä miten siihen voi vaikuttaa mutta...samapa tuo kunhan on hyvä ajaa.Kengurubensakin loppui tankista kun uudet helat ja timmi perä.Kelkan etukumit pitää vielä vaihtaa kun jaksaa,oli vähän kärsineen näköiset.
Ois tuossa omassa farmarissakin pieni madallus poikaa,muutaman sentin kun sitäkin laskisi...Vois nyt ne kumit vaihtaa eteen ensin,kolmosen kumit näyttää olevan paikallaan.mitään matalaa ei siitäkään tarkoitus tehdä,sedanilla sa kolistella pohjaa ihan tarpeeksi siinä on muuten perä vielä 6 senttiä matalemmalla kuin roiston farkussa...30,5 senttiä kaaresta napaan,edessä taisi olla 31,5,muistaakseni.
Ja narinakin loppu takaa farkusta kun vaihdoin narinanivelen,oli aika räjähtänyt Nyt se on aika hyvä ajaakin,205/55/16 renkaat alla ja tuli paljon tukevampi kuin orkkis koolla,aika hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä.Perä haki vielä viime kesänä reilustikin kiihdytyksessä,ja hieman muutenkin,mutta loppui perän vaihdon yhteydessä kun vaihdoin ne kiinnikkeetkin perään en kyllä ymmärrä miten siihen voi vaikuttaa mutta...samapa tuo kunhan on hyvä ajaa.Kengurubensakin loppui tankista kun uudet helat ja timmi perä.Kelkan etukumit pitää vielä vaihtaa kun jaksaa,oli vähän kärsineen näköiset.
Leijailun välttämiseksi omaan 86- farkkuun vaihdetiiin nuo puslat. Työn suoritti Lintosen pajan edeltäjä ylivieskassa. Puhuivat silloin jostain paremmista versioista.
-Lintosen edeltäjällä tarkoitan edellistä KL- varaosa toimipistettä jossa tehtiin mersuihin tuttuja asioita.
(Leijailee se nykyäänkin... )
-Lintosen edeltäjällä tarkoitan edellistä KL- varaosa toimipistettä jossa tehtiin mersuihin tuttuja asioita.
(Leijailee se nykyäänkin... )
Takapäätä jäykistämällä(lisää paineita)leijailu väheni oleellisesti. Se vain ei ollut niin mukavaa menoa.
-Eikös tuosta ohjaussimpukasta ole myös eri versioita? Jotenkin vaan noissa vanhemmissa ajamissani yksilöissä on ollut jotenkin "suurpiirteinen" tuntuma. Nykyisin en enää välitä- olkoon minkälainen on.
-Eikös tuosta ohjaussimpukasta ole myös eri versioita? Jotenkin vaan noissa vanhemmissa ajamissani yksilöissä on ollut jotenkin "suurpiirteinen" tuntuma. Nykyisin en enää välitä- olkoon minkälainen on.
Omaan ex-farkkuun vaihdoin kans nuo kumit. Kyllä se muuttui myös noiden vaihdolla... Mulla tosin oli ojanpuoleinen taaempi kumi jo ihan päreinä. Vaikka ei nuokaan kaukana siittä ole. Hyvin näkee että pultti ei ole lähelläkään puslan keskikohtaa.
Niin ja ei kannata farkkuun laitaa sedanin takajousia... Tulee aivan liian jäykkä. Niitä kun joutuu vielä lyhentämäänkin että saa matalaksi.
Oikea oppisesti takapään pitäsi olla normaalitilassa jousien varassa. Alusta jäykistyy vain turhaan jos iskareilla nostetaan perää. Tulee sellanen täryjyrä meininki.
Näinhän se on. Nuo madallusjoustimet vaan tiputtivat perää sen verran alas, että kolmosen kumeilla renkaan ja kaaren väliin jäi vain vajaan parin sentin rako. Vuoleskelin jo vanhoista kumeksista viiden millin limut, josko semmoiset uskaltaisi pistää lisäsuuteiksi yläpäähän.Mika.T kirjoitti:Oikea oppisesti takapään pitäsi olla normaalitilassa jousien varassa. Alusta jäykistyy vain turhaan jos iskareilla nostetaan perää. Tulee sellanen täryjyrä meininki.
Edessähän on nyt kakkosen kumit mutta ykkösetkin piisaisivat. Omituisesti mitoitetut jouset.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve taas,
Nyt hommasin ne alatukivarren korjaussarjat. Pikku kysymys kuitenkin tuli mieleen, kun katselin paketin sisältöä. Satsi sisältää siis kaksi paria puslia, joista toinen pari on kovempaa ja toinen pehmeämpää kumiseosta.
Kovemmassa (124 333 42 14) on kolme nappulaa ja pehmeämmässä (124 333 43 14) kaksi ja yksi nappula erikseen. Ääh. Ehkä on parempi, että katsotte kuvasta.
Kysymys kuuluu: tuleeko pehmeämpi pari taaempaan reikään vai kui?
Sarja oli Lemförderin valmistetta mutta siinä oli myös Mersun vara(osa)numero 124 330 06 75.
t.
Risto
Nyt hommasin ne alatukivarren korjaussarjat. Pikku kysymys kuitenkin tuli mieleen, kun katselin paketin sisältöä. Satsi sisältää siis kaksi paria puslia, joista toinen pari on kovempaa ja toinen pehmeämpää kumiseosta.
Kovemmassa (124 333 42 14) on kolme nappulaa ja pehmeämmässä (124 333 43 14) kaksi ja yksi nappula erikseen. Ääh. Ehkä on parempi, että katsotte kuvasta.
Kysymys kuuluu: tuleeko pehmeämpi pari taaempaan reikään vai kui?
Sarja oli Lemförderin valmistetta mutta siinä oli myös Mersun vara(osa)numero 124 330 06 75.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tuossa omassa kotterossa on takimmaiset puslat vielä sitä yksiosaista vanhempaa mallia, joten niistä ei valitettavasti ole hirveästi apua. Etummaisista voisi tieten katsoa osviittaa, josko niissä olevat nappulamäärät mätsäisivät jompaan kumpaan noista uusista. Tänks.Jani kirjoitti:Voisi kuvitella että vanhoissa on samanlaiset nännit kyljessä.
Ainakin omissa näkyi jotain näppylöitä kasvavan, kun viimeksi vilkuilin auton alle.
Kai niistä näkisi kuinka päin niiden kuuluu olla
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kappas vaan. Tuo näyttää varsin lupaavalta, kun näyttää olevan ihan Lemförderin tekemä tukivarsi. Kiitos taas.Jani kirjoitti:Tuon kuvan perusteella ne kolmenänniset tulisi takimmaiseksi.
BTW. Joko ne puristimet ovat rantautuneet sinulle asti? Meinaan, että minulla kyllä on ne omatekoisetkin puristimet, joilla kyllä saa sen verran jousia littiin, että alatukivarren saa pois. Ongelma vaan noissa on, että ne ovat nyt 160 km päässä Oulussa. Tänään kävin siellä mutten ääliö muistanut ottaa niitä mukaan.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kuulemma vanhojen irrottaminen saattaa viedä aikaa, jos ovat päässeet ruostumaan kiinni tukivarteen. Toinen harmin pesä saattaa olla ne sisäholkit, jotka tuppaavat jämähtämään kiinni pulttiin. Ohjeissa on käytetty kaksiosaisen puslan irrottamiseen vasaraa ja sopivaa tappia ja yksiosaiseen jotain ulosvetäjää. Tuo takimmainen yksiosainen vähän jänskättää. Uudet pitäisi asentua ihan ruuvipenkissä. Joku 60 mm:n sisäreiällä oleva holkki auttanee asennuksessa.Julli kirjoitti:Täällä on kans nuo puslat odotellu asentajaa jo tovin. Vanhat on aika finaalissa. Tarviikohan vaihtoon prässiä vai lähteekö perinteisin menetelmin (ruuvipenkki, vasara...)?
Oukei. Eiköhän tässä vielä vähän aikaa kulu muissakin hommissa. Pitäisi uskaltaa avata tuon takaluukunkin sähköjohtosatsi, kun toinen rekisterikilven valo pilkkii ja tuskin se on ainoa johto, jossa on häikkää.Jani kirjoitti:Joo, tänään tuli salkku.
Jos sitä viikoloppuna viimeistään sais ruuvailtua ja ihmeteltyä.
Joutais sitten varmaan ens viikolla muualle.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Keskusteluun voisin kommentoida sen verran et etu-alatukivarren puslat on Sportlinessä jäykemmät, kuvissa näkyvät 1 ja 3 nänniset on huomattavasti pehmeämpää kumiseosta kuin sportlinen 2 nänniset. Jouduin omaan 16V:n vaihtaan nuo kumit joku aika sitten, varaosa liikkeet ei tunteneet moisia osia, eikä myöskään Kl-varaosat. Noh ei auttanut kuin tilata Veholta Hinta oli 2x normipuslan verran. Kävin näyttämässä puslia sittemin Ylivieskan KL:llä ja he eivät olleet ikinä nähneet moisia, sitten verrattiin jäykkyyksiä vakio pusla vs sportline ja eroa oli tod paljon.
Jos alustaa haluaa jäykemmäksi niin nuo Sportlinen 2 nänniset on suositeltavaa. Tänään vaihdoin takakelkan etummaiset puslat, homma ei ollut läheskään niin paha kuin luulin, loppujen lopuksi helppo homma. aikaisemmin ohitustilanteessa perästä ei oikein tiennyt mihin se on menossa. Koeajoa en vielä suorittanut mutta eiköhän se tästä
Jos alustaa haluaa jäykemmäksi niin nuo Sportlinen 2 nänniset on suositeltavaa. Tänään vaihdoin takakelkan etummaiset puslat, homma ei ollut läheskään niin paha kuin luulin, loppujen lopuksi helppo homma. aikaisemmin ohitustilanteessa perästä ei oikein tiennyt mihin se on menossa. Koeajoa en vielä suorittanut mutta eiköhän se tästä
Terve taas,
Auto kulkee nyt melkolailla suoraan, kun vaihdoin oikealle puolelle ulomman raidetangon pään.
Ohjaus on kuitenkin tahmean ja äkkinäisen oloinen, minkä XUX:kin eilen havainnoi. Varsinkin liukkaalla on tuntuma tiehen aika tehokkaasti hukassa. Simpukkaa olen pikkuhiljaa kiristänyt ja onkin mahdollista, että olen tohkeissani kiristänyt sitä jo vähän liikaa. Välys ei kuitenkaan ole ratista poistunut – joku sentin klappi siinä vielä on.
Pitänee ottaa simpukan säätöä pikkuisen takaisin ja katsoa vähän aikaa, miltä tuntuu. Jos ei tuolla toimenpiteellä kummene, niin sitten pitänee alkaa etsiä parempaa simpukkaa, mikä sekään ei taida olla helppo homma. Alunperin ratissa oli joku kolmen sentin tyhjä kohta. Simpukkaa ei kuitenkaan varmaan koskaan ollut säätänyt ja säätöpultti oli melkein lukkomutterin tasalla. M102:n tapauksessa kun säätö on tehty isokätisille lähes mahdottomaksi. Pitäisikö väljyys pienentyä, jos moottori on käynnissä? Itse en ole omastani moista huomannut.
Ajelin eilen pikkupätkän viesti-Ladalla (Kempeleestä Ouluun) ja se oli omaan verrattuna varsin mukava kulkine. Suhinaahan siinä oli mutta se taisi johtua raollaan olevasta takaovesta (Ladan ovia saa paiskoa ihan eri käskystä kuin Mersun ovia, että menevät pirulaiset kiinni).
t.
Risto
Auto kulkee nyt melkolailla suoraan, kun vaihdoin oikealle puolelle ulomman raidetangon pään.
Ohjaus on kuitenkin tahmean ja äkkinäisen oloinen, minkä XUX:kin eilen havainnoi. Varsinkin liukkaalla on tuntuma tiehen aika tehokkaasti hukassa. Simpukkaa olen pikkuhiljaa kiristänyt ja onkin mahdollista, että olen tohkeissani kiristänyt sitä jo vähän liikaa. Välys ei kuitenkaan ole ratista poistunut – joku sentin klappi siinä vielä on.
Pitänee ottaa simpukan säätöä pikkuisen takaisin ja katsoa vähän aikaa, miltä tuntuu. Jos ei tuolla toimenpiteellä kummene, niin sitten pitänee alkaa etsiä parempaa simpukkaa, mikä sekään ei taida olla helppo homma. Alunperin ratissa oli joku kolmen sentin tyhjä kohta. Simpukkaa ei kuitenkaan varmaan koskaan ollut säätänyt ja säätöpultti oli melkein lukkomutterin tasalla. M102:n tapauksessa kun säätö on tehty isokätisille lähes mahdottomaksi. Pitäisikö väljyys pienentyä, jos moottori on käynnissä? Itse en ole omastani moista huomannut.
Ajelin eilen pikkupätkän viesti-Ladalla (Kempeleestä Ouluun) ja se oli omaan verrattuna varsin mukava kulkine. Suhinaahan siinä oli mutta se taisi johtua raollaan olevasta takaovesta (Ladan ovia saa paiskoa ihan eri käskystä kuin Mersun ovia, että menevät pirulaiset kiinni).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Sinä onnellinen, meikäläisellä ei ole pelkoo suoraan menostaRoisto kirjoitti:Terve taas,
Auto kulkee nyt melkolailla suoraan, kun vaihdoin oikealle puolelle ulomman raidetangon pään.
Tuo raidetanko juttu on kans sellainen mikä mua askarruttaa...vasemmalle on kyllä vaihdettu muttei oikealle.
Pari päivää sitten meinasin joutua rekan alle kun auto päätti yht äkkiä muuttaa suuntaansa rekan kylkeen siis oikealle.
Kummaa muljuamista siellä oikealla on muutenkin, pitäisköhän vaihtaa raidetanko
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Terve,
Saatesanat:
Vaikka tämä vika ei sinällään ajettavuuteen liitykään, niin ajomukavuuteen kuitenkin. Ompa tämän takia vaihdettu myös turhaan narinaniveliä...
Takapää on pitänyt satunnaista narinaa ainakin puolitoista vuotta. Välillä se on hiljennyt ja välillä tullut takaisin ilmankosteuden mukaan. Kun tuon tallipaikan sain niin alusta on pysynyt kuivana ja narina on ollut lähes jatkuvaa. Viime kesänä käytin iskarin päätkin irti tukivarresta ja pistin ööliä niveliin. Olivat jämyt. Samaa tein narinanivelille, jotka myös tuntuivat jämäköiltä. Hovimonttöörin ehdotuksesta päädyttiin kuitenkin vaihtamaan epäillyn puolen nivel mutta turhaan. Nyt kuitenkin nariseva paikka löytyi. Pidän kuitenkin hulluja vähän aikaa jännityksessä ja paljastan löydöksen illemmalla.
Missä siis oli vikapesäke? Pitääkö pistää auto paaliin vai korjautuuko vika lompsallisella euroja?
t.
Risto
Saatesanat:
Vaikka tämä vika ei sinällään ajettavuuteen liitykään, niin ajomukavuuteen kuitenkin. Ompa tämän takia vaihdettu myös turhaan narinaniveliä...
Takapää on pitänyt satunnaista narinaa ainakin puolitoista vuotta. Välillä se on hiljennyt ja välillä tullut takaisin ilmankosteuden mukaan. Kun tuon tallipaikan sain niin alusta on pysynyt kuivana ja narina on ollut lähes jatkuvaa. Viime kesänä käytin iskarin päätkin irti tukivarresta ja pistin ööliä niveliin. Olivat jämyt. Samaa tein narinanivelille, jotka myös tuntuivat jämäköiltä. Hovimonttöörin ehdotuksesta päädyttiin kuitenkin vaihtamaan epäillyn puolen nivel mutta turhaan. Nyt kuitenkin nariseva paikka löytyi. Pidän kuitenkin hulluja vähän aikaa jännityksessä ja paljastan löydöksen illemmalla.
Missä siis oli vikapesäke? Pitääkö pistää auto paaliin vai korjautuuko vika lompsallisella euroja?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto toisessa topikissa kirjoitti:Diileri on jostain tainnut löytää näihin uusimpiinkin autoihin sopivan korjausoppaan.
Outoja ääniä.
Jos koneistosta kuuluu jotain outoja ääniä, on otettava heti selville mistä ne tulevat.
Jos ääni on nariseva tai raapiva, on vaunu heti seisautettava.
Jos ääni silloin lakkaa vaikka moottori käy, tulee se voimansiirtolaitteista tai pyöristä.
Jos sitä jatkuu on vika luultavasti moottorissa.
takapenkin lukotNyt kuitenkin nariseva paikka löytyi. Pidän kuitenkin hulluja vähän aikaa jännityksessä ja paljastan löydöksen illemmalla.
Missä siis oli vikapesäke? Pitääkö pistää auto paaliin vai korjautuuko vika lompsallisella euroja?
t.
Risto
ensimmäinen hullu tuli tolloksi ja yrittää epätoivoisena arvata
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Varsin outoja ääniä
Insinöörin teoria ! Hän ajeli tuolla mainiolla kulkimella Talbot Horizont. Käyttövoima petrooli. Ja tämä mainio vaunu alkoi narista , mutta insinööri teoriansa mukaan vain ajeli. Sill hän tuumi , mikä itsekseen tulee se myös itsekseen menee. Se oin sen insinöörin teoria.dealer kirjoitti:Roisto toisessa topikissa kirjoitti:Diileri on jostain tainnut löytää näihin uusimpiinkin autoihin sopivan korjausoppaan.
Outoja ääniä.
Jos koneistosta kuuluu jotain outoja ääniä, on otettava heti selville mistä ne tulevat.
Jos ääni on nariseva tai raapiva, on vaunu heti seisautettava.
Jos ääni silloin lakkaa vaikka moottori käy, tulee se voimansiirtolaitteista tai pyöristä.
Jos sitä jatkuu on vika luultavasti moottorissa.
VALMET 5oo -69
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Ittelläni oli yks kiekka jousta poikki alapäästä, ja se narahteli satunnaisesti, yleensä aina samassa paikassa kun syvään jousitti. Sitten toinen narahtelu osoittautui jousen ja tukivarren väliin kiilautuneesta kivensirusta. Näitäpä veikkailen.Roisto kirjoitti:Terve,
Saatesanat:
Vaikka tämä vika ei sinällään ajettavuuteen liitykään, niin ajomukavuuteen kuitenkin. Ompa tämän takia vaihdettu myös turhaan narinaniveliä...
Missä siis oli vikapesäke? Pitääkö pistää auto paaliin vai korjautuuko vika lompsallisella euroja?
t.
Risto
VALMET 5oo -69
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Kyllä miestä syö !!
Roisto kirjoitti:Terve taas,
Nyt hommasin ne alatukivarren korjaussarjat. Pikku kysymys kuitenkin tuli mieleen, kun katselin paketin sisältöä. Satsi sisältää siis kaksi paria puslia, joista toinen pari on kovempaa ja toinen pehmeämpää kumiseosta.
Kovemmassa (124 333 42 14) on kolme nappulaa ja pehmeämmässä (124 333 43 14) kaksi ja yksi nappula erikseen. Ääh. Ehkä on parempi, että katsotte kuvasta.
Kysymys kuuluu: tuleeko pehmeämpi pari taaempaan reikään vai kui?
Sarja oli Lemförderin valmistetta mutta siinä oli myös Mersun vara(osa)numero 124 330 06 75. Joo joo , ja just , just. Syksyllä vaihdoin nuo gummit ja nyt vasta tänään näin etevän artikkelin näistä puslista. Oli kerranki onnea. Tais mennä oikein, laskin nuo nännit ja puristin uudet samoin kuin entiset ja noita varaosanumeroita noudattelin. Ne jotka eivät vielä ole vaihtaneet niin takaisinasennuksessa kannattaa käyttää Rubber lubrikaattia eli sitä jarruosa rasvaa, sen ei kuulemma pitäis pehmettää tahi turvottaa kumia. Vai mitä mieltä on asiantuntijat.
t.
Risto
VALMET 5oo -69