mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Subarun elämää
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Keskustelua muista merkeistä
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 26.9.2020 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ballastit tosiaan tuli tuolta Saksanmaalta viikko takaperin. Ei mitään tietoa, ovatko jotain kiinantavaraa vaiko kunnostettuja osia, Denson tarrat oli tosin paikoillaan. Hinta oli 40€ kappale, joten epäilen alkuperäisyyttä Very Happy Jokatapauksessa ballastit tuli vaihdettua ja hommahan meni melkein kuin komediaelokuvissa Laughing

Puskurin kuori irti, umpiot pöydälle ja uudet ballastit vanhojen tilalle. Kaikki hyvin ja "uudet" ballastit oli samanlaiset kuin alkuperäiset, joten paikoilleen.



Umpiot autoon paikoilleen ja testaamaan. Valot toimi niin kuin pitää ja tyytyväisenä sitten kasaamaan keulaa. Eli ei muuta kuin tuumasta toimeen ja puskurin kuori nippeileineen paikoilleen. Autoa tyytyväisenä silmäillessä katse harhailee auton vierellä lojuneisiin puskurin sisälle kuuluviin styrokseihin axe Eli Harjoituksen vuoksi nippelit irti ja puskurin kuori taas lattialle Laughing Toisella kierroksella ylijääneitä osia ei enää osunut silmään.

Siinäpä sitten kun auto oli nosturilla niin tuumasin vaihdella hammastangon puslat. Olin tuossa aiemmin tilannut Whitelinen puslasarjan (https://ukwhitelineperformance.com/collections/all/products/ksr207-bushing-kit), kun keulasta kuuluu sopivassa risteyksessä jonkinlaista räminää. Erityisesti havaittavissa mukulakivillä. En oikein muuta väljää ole sieltä löytänyt, kuin hantinpuolen hammastangon puslan niin ajatuksena oli nämäkin vaihtaa.

Eli hammastangon kiinnikkeet ja muut haitoilla olevat pellinlipareet irti ja vanhat puslat pois sarjan mukana tulleella ulosvetäjällä. Purkuvaihe menee ihan leppoisasti, hammastanko laskeutuu tarpeeksi puslien kanssa puljaamista varten kun löysää ohjausakselin liitoskappaleen. Uudet puslat asettuvat myös kivasti paikalleen paikkojen putsaamisen jälkeen ja ei muuta kuin kasaamaan. Katselin korjausoppaasta momentit noille pulteille ja toista pulttia momenttiin vetäessä avain pahaenteisesti löystyy Shocked Kierteet sileäksi apurungon puolelta ja siitäpä tuumaamaan seuraavia vaiheita. Pajalla kun olin touhuamassa niin löytyi onneksi helicoil-sarja, joskin "väärälle" nousulle. Alkuperäiset pultit M10x1,25 kuten näissä nousevan auringon maan vehkeissä tuppaa olemaan vs. normi M10x1,5 kierteeseen. Joten reiän poraus ja norminousulla oleva M10 irtokierre paikoilleen. Tälle kaveriksi uusi pultti ja laitteet nippuun. Nyt on sitten eriparipulttia hammastangon seutuvilla niin ei jää epäselväksi että onko siellä joku käynyt Embarassed

Remontin jälkeen osa kolaus/rämähdys -äänestä jäi pois ja ohjauksen kuollut kohta tuntui myös vähentyneen, joskaan se ei aiemminkaan paha ole ollut. Melko herkästi tulee myös tienpinnan epätasaisuudet ratille, jonkinverran on kovemmat nuo PU-puslat, ei kuitenkaan häiritsevästi. Näihin ehkä kiinnitti nyt enemmän huomiota kun sitä varsin tunnusteli. Jossain määrin tuo räminä tietyissä ajotilanteissa (reikäiset risteykset) tuolta ohjausvaihteen suunnilta on näissä ilmeisesti ominaisuus, joka omassa saattaa hieman korostua kun on alatukivarsissakin uretaanipuslat. Jotkut on vaihtaneet hammastankoa ja todenneet, että ääni on palannut muutaman kuukauden jälkeen. Eli ei muuta kuin radiota kovemmalle Cool

Samalla tuli myös PCV-venttiili putsattua. Tämä laite epäSubarumaisesti ei kulutua öljyä ja ajattelin tämän ominaisuuden pitää tällaisenaan Smile
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 24.10.2020 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Toissa keskiviikkona tuli talvikumitkin heitettyä alle, kun tiedossa oli hirvimetsälle lähtö ja ennusteet näytti varsin talvista keliä. Ihan hukkaan ei kyseinen toimenpide mennyt, viime sunnuntaina tuli reilu 20 senttiä lunta Itä-Lapin suunnilla. Tunnelmakuva kyseiseltä päivältä Very Happy



Viikon mittaan lunta pudotteli vielä hieman lisää ja tänään Ouluun ajellessa olikin ihan reilua talvikeliä tarjolla aina Taivalkoskelle saakka.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 28.11.2020 23:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Olipa tuossa viime viikonlopun lauantaina luppoaikaa ja motivaatiota, niin pesin ja vahailin auton. Soft99 Fussot pelteihin ja ikkunoihin laittelin saman firman glasso coatit. Samana päivänä pudotteli Ouluunkin vähän lunta ja oli mukava käydä vähän sudittelemassakin Twisted Evil

Vaan kuvat on kivoja, niin tässäpä vahattuna ja valmiina talven seikkailuihin.



Pesureissulta kun palasin takasin kotia niin satuin autoa vilkaisemaan ulkopuolelta kun kone oli käynnissä. Epämääräistä kilinää ja pärinää kuului koneen etuosan puolelta Shocked Pelti auki ja ihmettelemään että, mistähän tämä meteli on peräisin. Apulaitehihnan kiristinhän siellä ilmoitteli piakkoin tulevasta eläköitymisestä. Tai no, kovasti sieltä suunnalta meteli kuulosti tulevan ja kun avaimella kokeilin kiristintä, niin näytti varressa olevan välystä. Lisäksi rullan kulumiskohta näytti olevan hieman siirtynyt. Helpointahan tämä olisi ollut varmistaa siinä samassa remmin irroituksella, mutta alkoi olemaan jo kiire saunaan ja janottikin siinä määrin, että tyydyin tähän diagnoosiin Laughing Lisäksi Internetin syövereistä löytyi samanlaisia ja samankuuloisia tapauksia, kun tuo kiristin on alkanut olemaan ehtoopuolella, niin luotetaan näihin. Olin kiristimen ja vapaapyörän rullaan aiemmin vaihtanutkin laakerit, mutta nyt välys näytti olevan varsinaisesti kiristimessä.

Tiistaina sitten tilasin Sparetolta INA:n kiristimen ja uuden apulaiteremmin (Gates). Paketti pääsi perjantaina Ouluun ja pitää hieman hattua nostaa erittäin huolellisesta pakkaamisesta Spareton suuntaan. INA:n kiristin näyttikin olevan ihan alkuperäinen Bandon valmiste Japanian suunnasta. Merkinnät oli luonnollisesti hiottu pois, mutta merkki oli jäänyt näkösälle ja lisäksi laserilla tms. poltettu Made in Japan merkintä oli tallella. Kiristimen vaihto itsessään oli kohtalaisen leppoisa homma tuossa autokatoksessa pikkupakkasessa tehtynä. Testasin samalla, että laturin, ohjaustehostimen pumpun tai ilmastoinnin kompressorin laakeroinneissa ei tuntunut mitään sinne kuulumatonta. Sen verran on kuitenkin tilanahtautta ylävesiletkun kanssa, että ostoslistalle on nyt laitettuna 3/8" vääntiöllä oleva pitkien hylsyjen sarja. Lisäksi toinen pultti oli paikassa, ettei sitä päässyt näkemään niin pitää napata mukaan myös mekaanikon peili vastaisuuden varalle. Laitetaan vielä kuva valmiista tuotoksesta (En halunnut pettymyksiä tälle lauantaille, niin kovalla luotolla en käyttänyt autoa edes käynnissä kiristimen vaihdon jälestä vaan kuulostellaan myöhemmin jos meteli näillä toimilla häipyi Cool )


_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Keskustelua muista merkeistä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit