Kilanderin Tesla
Kilanderin Tesla
Tämmöistä nyt.
Tai itseasiassa tapahtumat alkoivat jo 8 vuotta sitten,silloin ykkösautona oli LandCruiser ja tuli näitä aikoja ostettua kakkosautoksi CLK,joka vuonna -17 vaihtui GLK 250:iin,ja sitten 20 vaihtui Amarok 3,0 v6;een,jonka myin 21 marraskuussa suoraan pois.
Rahat jätin pankkiin pahan päivän varalle,ja mielestäni nyt se tuli kun dieselin hinta hipoi jo 2,5 euroa.
Sähköautoja olin välillä jo katellut vähän,mm.Jaguar I pace ja Polestar 2 malleja joskus selasin nettiautosta.
Mutta ei hirveetä innostusta kun ovat aika paljon polttismalleista kehitelty ja kova kulutuskin vaivaa.
MB Eqs kiinnostava malli,mutta ei vielä tuolla hinnalla.
BMW i4 kiinnostava malli,mutta ei tuolla saatavuudella,ihan järjettömät toimitusajat.
Niin ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa kun katella itelle sopiva Model S.
Model X turhan iso,ei tarvetta sellaiselle ja Model 3 taas turhan pelkistetty.Ei siihen koelautaan ilman mittaristoa oikein meinaa tottua.
Vähän turhan myöhään tuli herättyä asiaan kun nyt alkaa olemaan myyjän markkinat näissä.
Liikkeissä paljon keskieuroopasta tulleita Tesloja melko kovilla pyynneillä.Usein vain yksillä renkailla-keskieuroopan kitkat alla jotka ei täällä sovellu paljon mihinkään.
Sitten vielä myyjillä ei oikein tietoa auton historiasta ,onko esim alkuperäinen 8 Gt muistipiiri vaihdettu 64;ään,onko kahvat gen1,2 vai 3.
Vetoakselit mallia alkuperäinen vai ei,rattiakselin laakerointi yms..
Löytyi sitten yksityiseltä aika hyvillä spekseillä oleva,mm premium connectivity,CCS upgrade,free supercharger,molemmilla Suomeen soveltuvilla renkailla vanteineen.
2016 vm ja 194 000 km ajettu.
Onhan tämä melkoinen flygari,pitää kirjoitella enemmän kokemuksia kun niitä kertyy.
Tai itseasiassa tapahtumat alkoivat jo 8 vuotta sitten,silloin ykkösautona oli LandCruiser ja tuli näitä aikoja ostettua kakkosautoksi CLK,joka vuonna -17 vaihtui GLK 250:iin,ja sitten 20 vaihtui Amarok 3,0 v6;een,jonka myin 21 marraskuussa suoraan pois.
Rahat jätin pankkiin pahan päivän varalle,ja mielestäni nyt se tuli kun dieselin hinta hipoi jo 2,5 euroa.
Sähköautoja olin välillä jo katellut vähän,mm.Jaguar I pace ja Polestar 2 malleja joskus selasin nettiautosta.
Mutta ei hirveetä innostusta kun ovat aika paljon polttismalleista kehitelty ja kova kulutuskin vaivaa.
MB Eqs kiinnostava malli,mutta ei vielä tuolla hinnalla.
BMW i4 kiinnostava malli,mutta ei tuolla saatavuudella,ihan järjettömät toimitusajat.
Niin ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa kun katella itelle sopiva Model S.
Model X turhan iso,ei tarvetta sellaiselle ja Model 3 taas turhan pelkistetty.Ei siihen koelautaan ilman mittaristoa oikein meinaa tottua.
Vähän turhan myöhään tuli herättyä asiaan kun nyt alkaa olemaan myyjän markkinat näissä.
Liikkeissä paljon keskieuroopasta tulleita Tesloja melko kovilla pyynneillä.Usein vain yksillä renkailla-keskieuroopan kitkat alla jotka ei täällä sovellu paljon mihinkään.
Sitten vielä myyjillä ei oikein tietoa auton historiasta ,onko esim alkuperäinen 8 Gt muistipiiri vaihdettu 64;ään,onko kahvat gen1,2 vai 3.
Vetoakselit mallia alkuperäinen vai ei,rattiakselin laakerointi yms..
Löytyi sitten yksityiseltä aika hyvillä spekseillä oleva,mm premium connectivity,CCS upgrade,free supercharger,molemmilla Suomeen soveltuvilla renkailla vanteineen.
2016 vm ja 194 000 km ajettu.
Onhan tämä melkoinen flygari,pitää kirjoitella enemmän kokemuksia kun niitä kertyy.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Kilanderin Tesla
Onko varmaa että ei ole kilometrejä ruuvattu, näyttäisi enemmän 19 000 km:n autolta. Vai tuliko kirjoitusvirhe.
Lisää tarinaa vaan, ei tule muiden merkkien palstoja niin luettua ja Tesloista pitäisi kyllä tietää enemmän.
Lisää tarinaa vaan, ei tule muiden merkkien palstoja niin luettua ja Tesloista pitäisi kyllä tietää enemmän.
Re: Kilanderin Tesla
Mielenkiintoinen auto, onneksi niin arvokkaita ettei tarvi edes haaveilla.
Mutta silti kiinnostaa miten näihin löytyy suomesta varaosia? Jarrut, alustan palikoita jne?
Viiksissä huomattavaa mersumaisuutta.
Hp pajamiehellä on jeetuupissa muutama video samanlaisesta teslasta, hyvin maanläheistä juttua.
Mutta silti kiinnostaa miten näihin löytyy suomesta varaosia? Jarrut, alustan palikoita jne?
Viiksissä huomattavaa mersumaisuutta.
Hp pajamiehellä on jeetuupissa muutama video samanlaisesta teslasta, hyvin maanläheistä juttua.
Re: Kilanderin Tesla
Onnittelut uudesta autosta ja hyvä että löytyi mieleinen. Viimeksi olikin puhetta Model S ja että olit sellaista katsellut. Tule joku päivä käymään kahvilla
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Re: Kilanderin Tesla
No joo, pyyhkijät , vakkari ja vaihteenvalitsin just samoin kuin oli W218:ssa. Oven lasinnostimien napit tismalleen samat kuin oli GLKssa.
Jotain yhteistyötä MB: n kanssa vaikuttaa olleen.
Alustan osia saa tarvikkeena ihan samanmoisilla hinnoilla kuin vaikka CLS; ään. Ja varmaan löytyy ulkomailta joku mesta tilailla, kun tarvetta tulee.
Huomenna pitänee tutustua Pyhtään superchargeriin, poistullessa voisi hörpätä liptonin saikat, jos Nixoni oot kotona
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Tuo on jännä juttu, se yleinen klisee että kilometrit ei näy kuin mittarissa.tähtikuljettaja kirjoitti: ↑21.6.2022 8:27 Onko varmaa että ei ole kilometrejä ruuvattu, näyttäisi enemmän 19 000 km:n autolta. Vai tuliko kirjoitusvirhe.
Lisää tarinaa vaan, ei tule muiden merkkien palstoja niin luettua ja Tesloista pitäisi kyllä tietää enemmän.
Tässä nyt vähän semmoista havaittavissa, penkitkin kokolailla hyvännäköisessä kunnossa.
Ulkopinnoista en ole löytänyt -vielä- kolhuja / kiveniskemiä.
Nyt näkyy olevan nettiautossa vm. 17 ja 460 000 km mittarissa, aika hyvin tullut kilometrejä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Nyt on mielenkiintoinen aihe siinä poikkeuksellisessa mielessä että kun kuskikin harrastaa jonkin verran autolla reissaamista, niin odotan mielenkiinnolla käytännön kokemuksia arjessa ja reissussa. Monissa sähkäri-fossiili juupas-eipäs vääntämisessä menee sekaisin se, että toisille tärkeät auton ominaisuudet ja kriteerit ovat täysin erilaisia.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: Kilanderin Tesla
Vaste ”kaasuun” voi tuottaa mielihyvää. Olettaisin tämän lähtevän kuin kuuluisa ”hauki rannasta”.
Komia auto. Lasien tummennus voisi tuoda lisää ”häijyyttä”
Komia auto. Lasien tummennus voisi tuoda lisää ”häijyyttä”
Re: Kilanderin Tesla
Mielenkiintoinen auto, kirjoittele vaan juttua kunhan kokemuksia tulee. Vm 2016 taisi tulla pieni facelift ulkonäköön joten onkos tämä jo päivitetty? "Maski" hävisi ja valojen ulkonäkö muuttui hieman.
Viikset on identtiset mersun kanssa. Daimler omisti aikoinaan 10% Teslasta joten nämä mersumaisuudet tulee suoraan sieltä. Nykyään Daimler on jo luopunut omistuksista mutta yhteistyö kait jatkuu edelleen.
Minkäkokoinen akku ja taka- vai neliveto?
Viikset on identtiset mersun kanssa. Daimler omisti aikoinaan 10% Teslasta joten nämä mersumaisuudet tulee suoraan sieltä. Nykyään Daimler on jo luopunut omistuksista mutta yhteistyö kait jatkuu edelleen.
Minkäkokoinen akku ja taka- vai neliveto?
Re: Kilanderin Tesla
Tämä on kai sitten pre-facelift.karvine kirjoitti: ↑21.6.2022 18:42 Mielenkiintoinen auto, kirjoittele vaan juttua kunhan kokemuksia tulee. Vm 2016 taisi tulla pieni facelift ulkonäköön joten onkos tämä jo päivitetty? "Maski" hävisi ja valojen ulkonäkö muuttui hieman.
Viikset on identtiset mersun kanssa. Daimler omisti aikoinaan 10% Teslasta joten nämä mersumaisuudet tulee suoraan sieltä. Nykyään Daimler on jo luopunut omistuksista mutta yhteistyö kait jatkuu edelleen.
Minkäkokoinen akku ja taka- vai neliveto?
Ainakin 17 malleissa näkyy niitä maskittomia keuloja, kai loppuvuodesta 16 myös. Ja valot taisi samassa liftissä vaihtua xenoneista ledeiksi.
Yksi mersumaisuus taitaa olla myös tämän väri, Obsidian Black.
Mallimerkintä 85, eli akkua ollut uutena käytettävissä 81,5 kWh.
Kunhan ehtii pitää ScanMyTesla sovelluksella tutkia jäljellä oleva kapasiteetti.
Entinen omistaja ystävällisesti jätti obd-mokkulan abapterijohtojen kanssa keskinäytön taakse.
Neliveto on, pääsee matka-ajossa testaamaan range-modea, eli pelkällä etumoottorilla etenemistä. Saa nähdä onko sillä minkälainen vaikutus kun minusta melko vähällä kokoisekseen kulkee maantiellä, 160-170Wh/km kulutusta näytti eilen hakumatkalla.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Pitää sen verran pilkkua hyväksikäyttää, että i-pace ei ole polttiksesta kehitetty vaan täysin nollasta sähköautoksi luotu. Teslan jälkeen ensimmäinen perinteisten valmistajien puhdas sähköauto, GLC ja Audin "iso E-Tron" eivät näitä ole, vaikka ilmestyivät Jagsterin jälkeen. JLR konsernin EV kehitys onkin tämän neljä vuotta ollut käymistilassa kun muutkin ovat heräilleet peliin mukaan...
Re: Kilanderin Tesla
Nyt on mielenkiintoista settiä. Itse ollu saman merkin kanssa tässä ostohousut jalassa mutta ei ole vielä sopivaa sattunu näppeihin.
Model ässässä ois ainaki viikset tutut ja myös ikkunan napit. En tiiä onko tosi mutta kaveri kertoili että jossain auto podcastissa (?) oli kerrottu että model s on tehty cls mersun alustalle. Mistään ei ole semmoista tietoa löytynyt kyllä.
Kerro ihmeessä reissutarinoita ja miten latauksien kans sujuu, itse ajan aika paljon vuodessa mutta harvemmin päiväsuorite yli 300km menee.
Model ässässä ois ainaki viikset tutut ja myös ikkunan napit. En tiiä onko tosi mutta kaveri kertoili että jossain auto podcastissa (?) oli kerrottu että model s on tehty cls mersun alustalle. Mistään ei ole semmoista tietoa löytynyt kyllä.
Kerro ihmeessä reissutarinoita ja miten latauksien kans sujuu, itse ajan aika paljon vuodessa mutta harvemmin päiväsuorite yli 300km menee.
Pajero 3.2 DID -07
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
Re: Kilanderin Tesla
Näitä videoita on mielenkiintoista katsoa.
https://youtu.be/-k0nmeTRUX0
Sama henkilö tehnyt muitakin vastaavia. Nelostie on vaan niin tylsä ajaa kuten muutkin ”runkoreitit”.
Vaikuttaako ilmastointi paljon kulutukseen?
https://youtu.be/-k0nmeTRUX0
Sama henkilö tehnyt muitakin vastaavia. Nelostie on vaan niin tylsä ajaa kuten muutkin ”runkoreitit”.
Vaikuttaako ilmastointi paljon kulutukseen?
Re: Kilanderin Tesla
Tuosta CLS sukuisuudesta ei tietoa, mutta tuntuma/fiilis
melkoisen samanmoinen kuin W218;ssa, tykkään kyllä.
Tämä tuntuu aika urheilulliselta-jonkun mielestä epämukavalta-
rautajouset ja 21" rengaskoko.
Ei ne Teslan ilmajousetkaan mielestäni kovin pehmeät ole.
Korkeuden säätely mukava ominaisuus, tosin alin asento kuulemma
syö 21" renkaita jo sisäsyrjästä.
Viimeyönä pääsi testaamaan vähän valoja kun klo 01.00-02.00 ajelin töistä kotiin. Ihan hyvät mutta ei parhaat xenonit.
Automaattipitkät toimii kuin ajatus, ei tarvitse itse murehtia
vaikka olisi keskikaidetta ja kumparetta.
Miellyttävän hiljainen, ei nitise ja natise. Keskikonsolin kansi mukavan pehmeetä materiaalia, pysyy vaikka kännykkä ajaessa siinä päällä.
Tavaralokerossa siirreltävät väliseinät, pysyy pikkutavarat
järjestyksessä.
Ilmastoinnin vaikutuksesta kulutukseen ei vielä osaa sanoa.
Akun kunnosta sen verran, pääsee hyvissä olosuhteissa n.400 km.
vaikka jonkinmoinen osa pikatieajoa ja aina ajelen sen +5-10 ..
Eli vaikka latua takana, ei oo vielä patteri ihan vaihtokunnossa.
Viime yönä ajelin vt. 6;lla 106 km/h, poliisit ajoi kaksi kertaa ohi.
Ei ollut siis mikään hälyytysajo. Katsoin gps sovelluksella, mittarivirhe tasan 0.
Siitä ex-omistaja mainitsikin että tarkka on.
Kalibroi systeemin jotenkin aina kun renkaat vaihtaa.
melkoisen samanmoinen kuin W218;ssa, tykkään kyllä.
Tämä tuntuu aika urheilulliselta-jonkun mielestä epämukavalta-
rautajouset ja 21" rengaskoko.
Ei ne Teslan ilmajousetkaan mielestäni kovin pehmeät ole.
Korkeuden säätely mukava ominaisuus, tosin alin asento kuulemma
syö 21" renkaita jo sisäsyrjästä.
Viimeyönä pääsi testaamaan vähän valoja kun klo 01.00-02.00 ajelin töistä kotiin. Ihan hyvät mutta ei parhaat xenonit.
Automaattipitkät toimii kuin ajatus, ei tarvitse itse murehtia
vaikka olisi keskikaidetta ja kumparetta.
Miellyttävän hiljainen, ei nitise ja natise. Keskikonsolin kansi mukavan pehmeetä materiaalia, pysyy vaikka kännykkä ajaessa siinä päällä.
Tavaralokerossa siirreltävät väliseinät, pysyy pikkutavarat
järjestyksessä.
Ilmastoinnin vaikutuksesta kulutukseen ei vielä osaa sanoa.
Akun kunnosta sen verran, pääsee hyvissä olosuhteissa n.400 km.
vaikka jonkinmoinen osa pikatieajoa ja aina ajelen sen +5-10 ..
Eli vaikka latua takana, ei oo vielä patteri ihan vaihtokunnossa.
Viime yönä ajelin vt. 6;lla 106 km/h, poliisit ajoi kaksi kertaa ohi.
Ei ollut siis mikään hälyytysajo. Katsoin gps sovelluksella, mittarivirhe tasan 0.
Siitä ex-omistaja mainitsikin että tarkka on.
Kalibroi systeemin jotenkin aina kun renkaat vaihtaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Kilanderin Tesla
Mielenkiintoista, ei siis ole mitenkään pykälien vastaista jos auto kalibroi nopeusmittarin gepsillä. Tuollainen sen Mersussakin pitäisi olla että nopeusrajoitusavustin olisi jotenkin käyttökelpoinen. Ei kai Teslakaan uskalla antaa kuskille lupaa asettaa sen +5 km/h yli liikennemerkin?
CLS on E-korin pohjalevylle tehty niin varmaan samaa tuntumaa noissa kaikissa sitten vaikka eihän pohjalevy koko alustaa määrää.
Re: Kilanderin Tesla
Yllättävän reilusti antaa laittaa, 10 km/h sallii yltystä enimmillään.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
20v päästä mietitään että oispa vielä näyttö pystyssä ja mittarit ratin takana niinku model äs teslassa.
Pajero 3.2 DID -07
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
Re: Kilanderin Tesla
Onnittelut!
Alkaako jo olla aihetta perustaa mese.fi:n alayhdistys? Vai pääsisikö tämmöisellä pelkistetymmällä sen alayhdistyksen jäseneksi?
Alkaako jo olla aihetta perustaa mese.fi:n alayhdistys? Vai pääsisikö tämmöisellä pelkistetymmällä sen alayhdistyksen jäseneksi?
-T
Re: Kilanderin Tesla
No niin, hulluhan sitä olisi jos ei 6 päivän sähköautoilukokemuksella lähtisi pienelle euroopan kierrokselle.
Vähän huonoilla eväillä sattui lähtö nyt kun auto ehti olla vain kolme arkipäivää kun Juhannukset alkoi painaa päälle, ei aikaa hankkia tägejä.
Vaikka lähes kaikki toimii apeilla, ulkomailla varmempaa sähkönsaantia jos olisi joitakin tägejä, Teslan superchargereitakaan ei joka paikkaan riitä.
Mutta kun ei ehdi niin ei sitten, perjantai ja lauantai meni vielä ylitöissä, sunnuntaina lähtö Ruotsiin.
Muuta ei ollut varattu kuin Hki-Tukholma ja hotelli Ystadissa.
Vai oliko edes näitäkään?
Juhannussunnuntaina hyvissä ajoin lähtö itärajalta, yleensä tauko pidetty Kuninkaantiellä.
Nyt Pyhtäällä, auto letkuun siksi ajaksi, hörppäsikin 43-81% akun täytettä.
Sitten siirryttiin Katajanokalle, matka oli varattu mutta joku viba käynyt ja oltiin unohdettu maksaa se.
No onneksi rauhallisempi lähtö, tilaa löytyi niin voihan ne liput ostaa rannastakin.
Leppoisaa risteilyä, mitä nyt auto viestitti välillä hälytyksen laukeamisesta.
Melutkoon siellä autokannella kaikessa rauhassa.
Aamulla kymmeneltä jotakin aikaa laivasta ulos ja kohti etelää.
Sillekrogissa kahvitauko ja eka lataus Ruotsinmaalla, 28 %-72% tällä tauolla.
Sitten vaan reilu pari tuntia tasaista ajoa ja lounastauko Ödeshögissä.
Tässä mukavanoloinen ruokapaikka laturin vieressä.
Ehdittiin saada juuri ruuat lautaselle kun jysähti sähköt poikki koko pitäjästä.
Uskomaton tuuri, satoja reissuja ulkomaille takana, en muista koskaan missään sattuneen reissussa sähkökatkoa. Nyt toki kun patteriautolla liikkeellä.
Auto ei lataudu, ruokia ei voi maksaa kun ei jenin ujetta paikallista rahaa.
No alettiin syömään, ei mennyt kuin vartti ja sähköt tuli takaisin.
Maksaminen tökki jonkin verran kun maksupäätteet ei vissiin tykänneet äkillisestä buutista. Onnistui kuitenkin , jälkiruokakahvit vielä ja takaisin tielle. Katkosta huolimatta 17% -81% latautui akku.
Ajettiin etelää kohti, lämpömittari näytti sitkeästi +32 lukemaa.
Seuraava stoppi Toftaholm Herrgård, tästä ei lataamo hienommaksi muutu.
Hieno ja siisti Ruotsalainen kartanomiljöö, 16 kpl latureita taisi olla pihan perällä.
Otettiin virvokkeita kartanossa, sitten ihmeteltiin ympäristöä.
Matkakumppani kävi järvessäkin.
Tässä oltiin väli 34-75 %, nyt Ystadiin, mutta auton navi ei halunnut viedä E4;lle vaan koko loppumatka pikkuteitä pitkin.
Samaa sanoi kännykän Google maps, jostain syystä poikki olisi pikatie.
No mentiin maaseutureittiä, vähän erilaista maisemaa sentään.
Ystadiin päästiin, auto parkkiin satamaan, ihan Wallanderin työpaikan lähelle
Ei ole pahan hintaista pysäköinti täällä, vuorokausi jotain 1,10 €.
Hotelli ihan keskustassa, syömässä/juomassa kaupungilla, oli melko rauhallista kun käsittääkseni nyt oli maanantai ilta.
Hotellissa hyvä aamupala, jonka jälkeen ajettiin muutama kilometri laitakaupungille jossa superchargerit, taisi olla 12 kpl.
Tässä vierellä muutama kauppa, pikaruokaa ja filmistudiot jotka käsittelevät Wallander ja Silta sarjoja.
Täällä ei oltu kovin kauaa kun käyty ennenkin. 76 % riitti hyvin , ainakin lähtemiseen.
Vaikka auto halusi motarille, ajettiin rantatietä Trelleborgin kautta.
Sitten the Silta to Denmark.
Kööpenhaminan kulmilla aina tuntuu olevan ruuhkaista, ei ihmetelty siinä mitään vaan kohti Rödbyä.
Kögessä lounastauko, tämä on juuri ennen risteystä jossa erkanee maa, tai meriteitse Saksaan menevien reitit, niin olikin 26 paikkainen supercharger.
Tullessa oli latinkia vielä 43% ja lounastauon aikana valmistui 82 % tasolle.
Rödbyhavenia kohti, joku tietyö sattui matkalle, mentiin sillalla kävelyvauhtia tovi.
Lauttoja lähtee puolen tunnin välein, näytti ettei ehditä mitenkään 16.45 lähtevään.
Tultiin maksukioskille 16.43 ja pyysin piletit 17.15 lauttaan.
Kaistan päässä kenttähenkilö viittoili ajamaan vaan laivaan.
Ja niin vain päästiinkiin aikaisempaan, muutama otettiin vielä meidän jälkeen. Ei ole niin tarkkaa, taisi olla 16.50 kun lähti.
Eipä tämä ole kuin noin 40 min ylitys.
Puttgardenista ajelu jatkui leppoisissa merkeissä ja ei siinä pitkään mennyt kun oltiin Travemundessa. Täällä käyty useita kertoja, mutta ei aiemmin yövytty-no ehkä laivassa vähän.
Hotelli kävelykadun alkupäässä jokinäköalalla.
Parkkipaikka löytyi kadunvarresta 100m hotellista.
Kassit vaan hotelliin ja terasseille/ravintolalaivalle pyörimään.
Tässähän on yllättävän vilkas laivaliikenne, jos vaikka tykkää juoda olutta ja bongata laivoja, onnistuu hyvin täällä.
Aamupala hotellissa oli pelkistetty, kohtelias henkilökunta kantoi pöytään sämpylöitä ja kahvia. Missäs puurot ja vellit..?
Seuraava kohde Potsdam Berliinin kupeessa, jäänyt jotenkin väliin aina aiemmin.
Kun lähtöä tehtiin, paloi koelaudassa ylimääräinen keltainen valo, lättänän renkaan kuvake ja 2,5 bar lukema.
Olinkin jo tainnut nähdä Tanskassa tämän, oli jotain muuta niin en reagoinut siihen.
No kai tuo oikea etukumi vuotaa vähän. Travemunden Shellillä lisäsin 3,1 bariin ja valo sammui heti. Hienoa, ei tarvitse kuittailla mitään, auto älyää itse että sallituissa arvoissa on.
Wismarissa vain 6 vai 8 paikkainen supercharger, mutta ei tuolla ruuhkaa ollut.
Täydennettiin hieman kevyttä aamupalaa ja vähän ihmeteltiin ympäristöä. 18%-92% ja sitten autobaanalle, jotain 250 km siirtymää ja oltiin hyvissä ajoin Potsdamissa.
Mukavan oloinen 156 000 asukkaan kaupunki ja siellä viihtyisä kattohuoneisto yhden yön stoppiin.
Vähän huonoilla eväillä sattui lähtö nyt kun auto ehti olla vain kolme arkipäivää kun Juhannukset alkoi painaa päälle, ei aikaa hankkia tägejä.
Vaikka lähes kaikki toimii apeilla, ulkomailla varmempaa sähkönsaantia jos olisi joitakin tägejä, Teslan superchargereitakaan ei joka paikkaan riitä.
Mutta kun ei ehdi niin ei sitten, perjantai ja lauantai meni vielä ylitöissä, sunnuntaina lähtö Ruotsiin.
Muuta ei ollut varattu kuin Hki-Tukholma ja hotelli Ystadissa.
Vai oliko edes näitäkään?
Juhannussunnuntaina hyvissä ajoin lähtö itärajalta, yleensä tauko pidetty Kuninkaantiellä.
Nyt Pyhtäällä, auto letkuun siksi ajaksi, hörppäsikin 43-81% akun täytettä.
Sitten siirryttiin Katajanokalle, matka oli varattu mutta joku viba käynyt ja oltiin unohdettu maksaa se.
No onneksi rauhallisempi lähtö, tilaa löytyi niin voihan ne liput ostaa rannastakin.
Leppoisaa risteilyä, mitä nyt auto viestitti välillä hälytyksen laukeamisesta.
Melutkoon siellä autokannella kaikessa rauhassa.
Aamulla kymmeneltä jotakin aikaa laivasta ulos ja kohti etelää.
Sillekrogissa kahvitauko ja eka lataus Ruotsinmaalla, 28 %-72% tällä tauolla.
Sitten vaan reilu pari tuntia tasaista ajoa ja lounastauko Ödeshögissä.
Tässä mukavanoloinen ruokapaikka laturin vieressä.
Ehdittiin saada juuri ruuat lautaselle kun jysähti sähköt poikki koko pitäjästä.
Uskomaton tuuri, satoja reissuja ulkomaille takana, en muista koskaan missään sattuneen reissussa sähkökatkoa. Nyt toki kun patteriautolla liikkeellä.
Auto ei lataudu, ruokia ei voi maksaa kun ei jenin ujetta paikallista rahaa.
No alettiin syömään, ei mennyt kuin vartti ja sähköt tuli takaisin.
Maksaminen tökki jonkin verran kun maksupäätteet ei vissiin tykänneet äkillisestä buutista. Onnistui kuitenkin , jälkiruokakahvit vielä ja takaisin tielle. Katkosta huolimatta 17% -81% latautui akku.
Ajettiin etelää kohti, lämpömittari näytti sitkeästi +32 lukemaa.
Seuraava stoppi Toftaholm Herrgård, tästä ei lataamo hienommaksi muutu.
Hieno ja siisti Ruotsalainen kartanomiljöö, 16 kpl latureita taisi olla pihan perällä.
Otettiin virvokkeita kartanossa, sitten ihmeteltiin ympäristöä.
Matkakumppani kävi järvessäkin.
Tässä oltiin väli 34-75 %, nyt Ystadiin, mutta auton navi ei halunnut viedä E4;lle vaan koko loppumatka pikkuteitä pitkin.
Samaa sanoi kännykän Google maps, jostain syystä poikki olisi pikatie.
No mentiin maaseutureittiä, vähän erilaista maisemaa sentään.
Ystadiin päästiin, auto parkkiin satamaan, ihan Wallanderin työpaikan lähelle
Ei ole pahan hintaista pysäköinti täällä, vuorokausi jotain 1,10 €.
Hotelli ihan keskustassa, syömässä/juomassa kaupungilla, oli melko rauhallista kun käsittääkseni nyt oli maanantai ilta.
Hotellissa hyvä aamupala, jonka jälkeen ajettiin muutama kilometri laitakaupungille jossa superchargerit, taisi olla 12 kpl.
Tässä vierellä muutama kauppa, pikaruokaa ja filmistudiot jotka käsittelevät Wallander ja Silta sarjoja.
Täällä ei oltu kovin kauaa kun käyty ennenkin. 76 % riitti hyvin , ainakin lähtemiseen.
Vaikka auto halusi motarille, ajettiin rantatietä Trelleborgin kautta.
Sitten the Silta to Denmark.
Kööpenhaminan kulmilla aina tuntuu olevan ruuhkaista, ei ihmetelty siinä mitään vaan kohti Rödbyä.
Kögessä lounastauko, tämä on juuri ennen risteystä jossa erkanee maa, tai meriteitse Saksaan menevien reitit, niin olikin 26 paikkainen supercharger.
Tullessa oli latinkia vielä 43% ja lounastauon aikana valmistui 82 % tasolle.
Rödbyhavenia kohti, joku tietyö sattui matkalle, mentiin sillalla kävelyvauhtia tovi.
Lauttoja lähtee puolen tunnin välein, näytti ettei ehditä mitenkään 16.45 lähtevään.
Tultiin maksukioskille 16.43 ja pyysin piletit 17.15 lauttaan.
Kaistan päässä kenttähenkilö viittoili ajamaan vaan laivaan.
Ja niin vain päästiinkiin aikaisempaan, muutama otettiin vielä meidän jälkeen. Ei ole niin tarkkaa, taisi olla 16.50 kun lähti.
Eipä tämä ole kuin noin 40 min ylitys.
Puttgardenista ajelu jatkui leppoisissa merkeissä ja ei siinä pitkään mennyt kun oltiin Travemundessa. Täällä käyty useita kertoja, mutta ei aiemmin yövytty-no ehkä laivassa vähän.
Hotelli kävelykadun alkupäässä jokinäköalalla.
Parkkipaikka löytyi kadunvarresta 100m hotellista.
Kassit vaan hotelliin ja terasseille/ravintolalaivalle pyörimään.
Tässähän on yllättävän vilkas laivaliikenne, jos vaikka tykkää juoda olutta ja bongata laivoja, onnistuu hyvin täällä.
Aamupala hotellissa oli pelkistetty, kohtelias henkilökunta kantoi pöytään sämpylöitä ja kahvia. Missäs puurot ja vellit..?
Seuraava kohde Potsdam Berliinin kupeessa, jäänyt jotenkin väliin aina aiemmin.
Kun lähtöä tehtiin, paloi koelaudassa ylimääräinen keltainen valo, lättänän renkaan kuvake ja 2,5 bar lukema.
Olinkin jo tainnut nähdä Tanskassa tämän, oli jotain muuta niin en reagoinut siihen.
No kai tuo oikea etukumi vuotaa vähän. Travemunden Shellillä lisäsin 3,1 bariin ja valo sammui heti. Hienoa, ei tarvitse kuittailla mitään, auto älyää itse että sallituissa arvoissa on.
Wismarissa vain 6 vai 8 paikkainen supercharger, mutta ei tuolla ruuhkaa ollut.
Täydennettiin hieman kevyttä aamupalaa ja vähän ihmeteltiin ympäristöä. 18%-92% ja sitten autobaanalle, jotain 250 km siirtymää ja oltiin hyvissä ajoin Potsdamissa.
Mukavan oloinen 156 000 asukkaan kaupunki ja siellä viihtyisä kattohuoneisto yhden yön stoppiin.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Kilanderin Tesla
Kai tähän kehtaa pari tyhmää kysymystä laittaa kun ei ole puhdas matkakertomus:
- Pitääkö laivalla sähköbiiliä mitenkään deaktivoida, kytkeä akkuja irti niin kuin bensa-autoilijat väittää? Ei kai se auto palamaan syty sen helpommin vaikka akku olisi kytkettynäkin varsinkaan jos ei mitään esilämmityksiä/jäähdytyksiä kytketä laivalla päälle.
- Paljonko "etelässä" maksaa lataaminen? Kai halvalla Fortumin (Uniperin) kaasulla saa halpaa sähköäkin jauhettua? Teslan lataustehoilla paikalliset pikalaturitkin minuuttipohjaisella laskutuksella taitavat olla edullisia.
- Pitääkö laivalla sähköbiiliä mitenkään deaktivoida, kytkeä akkuja irti niin kuin bensa-autoilijat väittää? Ei kai se auto palamaan syty sen helpommin vaikka akku olisi kytkettynäkin varsinkaan jos ei mitään esilämmityksiä/jäähdytyksiä kytketä laivalla päälle.
- Paljonko "etelässä" maksaa lataaminen? Kai halvalla Fortumin (Uniperin) kaasulla saa halpaa sähköäkin jauhettua? Teslan lataustehoilla paikalliset pikalaturitkin minuuttipohjaisella laskutuksella taitavat olla edullisia.
Re: Kilanderin Tesla
Eipä niitä tyhmiä kysymyksiä ole, en vaan osaa oikein kattavasti vastata tuohon jälkimmäiseen.
Jos pienetkin merimatkat lasketaan, reissulla kertyi viisi lauttamatkaa.
Ei aiheuttanut minkäänlaisia toimenpiteitä polttomoottoriautoon verraten.
Varmaan Teslan superchargerit on kilpailukykyisiä nopeutensa ansiosta, ja vissiin hinnaltakin.
Varoiksi sain asennettua Ionityn sovelluksen puhelimeen, onneksi en tarvinnut.
Heillä aika kova tasarahahinnoittelu, 0,79 €/ kilowatti taitaa olla euroopassa.
Jossain hotelleissa on epämääräinen 10€/ kerta tai yö. Pitää olla tyhjä akku että kannattaa, ei suosi hybridikuskeja.
Virossa yritin Enefit Voltin sovellusta saada toimimaan, ei onnistunut.
0,39€/ kilowatti olisi heidän hinnoittelu.
Pitää koittaa tilata niitten kortti tulevia matkoja varten.
Jos pienetkin merimatkat lasketaan, reissulla kertyi viisi lauttamatkaa.
Ei aiheuttanut minkäänlaisia toimenpiteitä polttomoottoriautoon verraten.
Varmaan Teslan superchargerit on kilpailukykyisiä nopeutensa ansiosta, ja vissiin hinnaltakin.
Varoiksi sain asennettua Ionityn sovelluksen puhelimeen, onneksi en tarvinnut.
Heillä aika kova tasarahahinnoittelu, 0,79 €/ kilowatti taitaa olla euroopassa.
Jossain hotelleissa on epämääräinen 10€/ kerta tai yö. Pitää olla tyhjä akku että kannattaa, ei suosi hybridikuskeja.
Virossa yritin Enefit Voltin sovellusta saada toimimaan, ei onnistunut.
0,39€/ kilowatti olisi heidän hinnoittelu.
Pitää koittaa tilata niitten kortti tulevia matkoja varten.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Sitten oli lyhyt siirtymä, Berliinissä oltiin hyvissä ajoin.
Hotellihuoneen saamista odoteltiin Eurefin kampuksella, otettiin vähän lounasta kun aamupala oli mallia kevyt. Auto sen aikaa letkussa 7-90%.
Sitten Charlottenburgiin. Vaihteeksi lännessä, usein oltu Alexanderplazin kulmilla. Hilton Hamptonissa pari yötä, auto hotellin parkkihallissa -1 kerroksessa.
Mukava tauko ajamisesta, otettiin päiväliput julkisiin ja piti se kuitenkin käydä Alexanderplazilla pyörähtämässä.
Aikansa kutakin, kohti Varsovaa, nyt alkaa laturit harvenemaan. Ainakin ne joissa lukee Tesla.
Heti alkumatkasta navigaattori sekosi hetkellisesti-kop kop, onneksi on muuten pysynyt järjissään.
Eli yhdessä liittymässä meni ruutu tyhjäksi, sitten halusi viedä Brankefelde-Mahlown laturille, ja sen perään Poznaniin taas.
No käytiin hetki laturilla 85-92%, laitoin Varsovan uudestaan määränpääksi ja uusi yritys.
Nyt mentiin Puolan Poznaniin, siellä lounastauko ja 26-85% lataus.
Joku pieni paikka Sadowa taisi olla, meinattiin ottaa kahvit mutta siellä oli kahdet eri juhlat menossa, henkilökunta niin keskittynyt niihin että auto sai vain tässä virkistystä 28-58%.
Varsovaankin saavuttiin illasta, täälläkin Hampton Hilton, apupoika hoiti auton parkkiin. Olikin tosi ahtaan oloinen autohissi.
Sitten vaan kaupungille ihmettelemään, tämä niin iso city ettei jaksettu mennä vanhaan kaupunkiin, pysyttiin näissä Futurama maisemissa.
Nyt oli matkassa mukana Revolut pankkikortti, on kätevä kun op: n kortissa ei toimi itäisillä mailla lähimaksu, onko sitten joku turvallisuus kysymys..
Mutta Revolutin kortilla makselin silta, tie ja pysäköintimaksuja.
Ja jos vaikka olisi pitempään Puolassa , sinne voisi vaihdella zlotit valmiiksi.
Mutta nyt oli sunnuntai aamu ja mentiin Varsovan ainoalle superchargerille.
Jonkun hotellin parkkihallissa oli, onneksi ennakkoon kattelin googlesta että on -5 kerroksessa.
Olihan siellä ihan kaksi laturia !
Ihan älytöntä tämän kokoisessa paikassa.
Tässä oli ainut kerta kun hetki piti odotella vapautumista.
Ladattiin 23-86%.Eli kokeneempi sähköautoilija olisi ajanut Berliini Varsova välin yhden pysähdyksen taktiikalla, toinen lataus oli turha.
Mutta sitten, Liettuaan meno ja tätä Varsova-Kaunas väliä olin pähkäillyt. Ei riitä kantama Kaunasin superille.
Olin tutkinut googlea ja plugshare ja abrp sovelluksia ja jossain pitäisi välillä ladata. Googlen mukaan Puolan itäisin supercharger Varsovassa.
Pitäisikö nyt opetella jollain kolmannen osapuolen laturilla.. Puolalainen parkkiautomaattikin aiheuttaa harmaita hiuksia.
Vai ajaisiko Liettuaan ja luottaisi että toimiva ilmainen laturi olisi heti kohta rajan jälkeen.
Turhaa pähkäilyä, auto oli tässä viisaampi. Kun laitoin Kaunasin hotellin osoitteen, ehdotti jotta käydään Bialystokin superchargerin kautta.
Ja mikä oli käydessä, loistavaa moottoritietä ilman tiemaksua.
Laturi ostoskeskuksen alakerrassa, syötiin lounasta yläkerrassa ja siinä ajassa kun keitot ja kahvit otettiin latautui 28-91%.
Sitten vain maailman vaarallisimmille kulmille ajelemaan-ainakin Politico lehden mukaan Suwalkin kannas on paha paikka.
Aika rauhallista oli, mitä nyt uutta moottoritietä rakentavat Liettuan rajan suuntaan.
Mutta kivaa pikkutietä ajella, välillä tuppaa rekkaliikennettä olemaan runsaasti. Nyt ei paljoa ollut, kai vaikuttaa kun oli sunnuntai.
Hotellihuoneen saamista odoteltiin Eurefin kampuksella, otettiin vähän lounasta kun aamupala oli mallia kevyt. Auto sen aikaa letkussa 7-90%.
Sitten Charlottenburgiin. Vaihteeksi lännessä, usein oltu Alexanderplazin kulmilla. Hilton Hamptonissa pari yötä, auto hotellin parkkihallissa -1 kerroksessa.
Mukava tauko ajamisesta, otettiin päiväliput julkisiin ja piti se kuitenkin käydä Alexanderplazilla pyörähtämässä.
Aikansa kutakin, kohti Varsovaa, nyt alkaa laturit harvenemaan. Ainakin ne joissa lukee Tesla.
Heti alkumatkasta navigaattori sekosi hetkellisesti-kop kop, onneksi on muuten pysynyt järjissään.
Eli yhdessä liittymässä meni ruutu tyhjäksi, sitten halusi viedä Brankefelde-Mahlown laturille, ja sen perään Poznaniin taas.
No käytiin hetki laturilla 85-92%, laitoin Varsovan uudestaan määränpääksi ja uusi yritys.
Nyt mentiin Puolan Poznaniin, siellä lounastauko ja 26-85% lataus.
Joku pieni paikka Sadowa taisi olla, meinattiin ottaa kahvit mutta siellä oli kahdet eri juhlat menossa, henkilökunta niin keskittynyt niihin että auto sai vain tässä virkistystä 28-58%.
Varsovaankin saavuttiin illasta, täälläkin Hampton Hilton, apupoika hoiti auton parkkiin. Olikin tosi ahtaan oloinen autohissi.
Sitten vaan kaupungille ihmettelemään, tämä niin iso city ettei jaksettu mennä vanhaan kaupunkiin, pysyttiin näissä Futurama maisemissa.
Nyt oli matkassa mukana Revolut pankkikortti, on kätevä kun op: n kortissa ei toimi itäisillä mailla lähimaksu, onko sitten joku turvallisuus kysymys..
Mutta Revolutin kortilla makselin silta, tie ja pysäköintimaksuja.
Ja jos vaikka olisi pitempään Puolassa , sinne voisi vaihdella zlotit valmiiksi.
Mutta nyt oli sunnuntai aamu ja mentiin Varsovan ainoalle superchargerille.
Jonkun hotellin parkkihallissa oli, onneksi ennakkoon kattelin googlesta että on -5 kerroksessa.
Olihan siellä ihan kaksi laturia !
Ihan älytöntä tämän kokoisessa paikassa.
Tässä oli ainut kerta kun hetki piti odotella vapautumista.
Ladattiin 23-86%.Eli kokeneempi sähköautoilija olisi ajanut Berliini Varsova välin yhden pysähdyksen taktiikalla, toinen lataus oli turha.
Mutta sitten, Liettuaan meno ja tätä Varsova-Kaunas väliä olin pähkäillyt. Ei riitä kantama Kaunasin superille.
Olin tutkinut googlea ja plugshare ja abrp sovelluksia ja jossain pitäisi välillä ladata. Googlen mukaan Puolan itäisin supercharger Varsovassa.
Pitäisikö nyt opetella jollain kolmannen osapuolen laturilla.. Puolalainen parkkiautomaattikin aiheuttaa harmaita hiuksia.
Vai ajaisiko Liettuaan ja luottaisi että toimiva ilmainen laturi olisi heti kohta rajan jälkeen.
Turhaa pähkäilyä, auto oli tässä viisaampi. Kun laitoin Kaunasin hotellin osoitteen, ehdotti jotta käydään Bialystokin superchargerin kautta.
Ja mikä oli käydessä, loistavaa moottoritietä ilman tiemaksua.
Laturi ostoskeskuksen alakerrassa, syötiin lounasta yläkerrassa ja siinä ajassa kun keitot ja kahvit otettiin latautui 28-91%.
Sitten vain maailman vaarallisimmille kulmille ajelemaan-ainakin Politico lehden mukaan Suwalkin kannas on paha paikka.
Aika rauhallista oli, mitä nyt uutta moottoritietä rakentavat Liettuan rajan suuntaan.
Mutta kivaa pikkutietä ajella, välillä tuppaa rekkaliikennettä olemaan runsaasti. Nyt ei paljoa ollut, kai vaikuttaa kun oli sunnuntai.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Mukavaa reisuapa on teilläkin ollut, vaikka muka joutuu vissiin näemmä vähän enemmän suunnittelemaan ajopätkiä. Ja ohan sekin kumma kun meinaa matkakuumetta pukata vaikka pari viikkoa sitten vasta tultu ite takas
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Kilanderin Tesla
No äläpä muuta sano. Voisi vaikka heti lähteä itämeren paremmille rannoille.
Onneksi reissussa sentään kelit suosi, nyt sateet sotkee, ei nurmikonleikkuu meinaa edetä.
Muutenkin tuntuu että hetken kun on pois, luonto ottaa vallan. Karumpi maaperä parempi
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Puola-Liettuan rajalla ihmeen rauhallista, rekkoja todella vähän eikä näkynyt henkilökuntaakaan. Viimeksi sentään jotkut katteli rekisterinumeroita. No eipä tuo haitannut, Liettuan puolella vaihteeksi aika huonokuntoista tietä, Marijampolessa parani ja kelpasi ajella motaria pitkin Kaunasiin.
Siellä majoitus keskustassa pitkän kävelykadun varrella. Täällä ei oltu ennen yökylässä käyty, joskus syömässä mutta on siitäkin aikaa.
Aamupalan jälkeen lähtö kohti reissun viimeistä superchargeria, laitakaupungilla teollisuusalueella. Siinä ei oikein muuta viihdykettä ollut lähellä kuin Lidl.
Mentiin sinne tekemään pieniä hankintoja, laturille jäi musta Norjan kilpinen Tesla. Kun tultiin kaupasta oli vaihtunut valkoiseksi Norjan kilpiseksi Model X:ksi, yksinäinen nainen sillä liikkeellä.
Piti vielä hetki hesaria lukea, prosentit kun oli saatu 25-92 lähdimme länttä kohti.
Olipa taas alkumatka motaria Klaipedan suuntaan huonoa, vähän väliä poikittaishalkeamia, mikähän niitä tekee, tuskin routa kuitenkaan.
21" renkailla meno junamaista jyskytystä.
No parani onneksi jonkun matkan kuluttua.
Noin 80 km.ennen Klaipedaa alkoi kahvihammasta kolottamaan.
Huoltoasemalla yksi vapaana kolmesta laturista, olipa tuuria että juuri CCS vapaana. Otettiin kahvit ja lihapiirakat ja heti taas tienpäälle, ehti latautua 53-72%.
Liettuassa on selkeästi liikennemerkillä kerrottu millä huoltamolla sähköä tarjotaan.
Sitten Klaipedaan ja rantaan suoraan. Nopeasti päästiin lauttaan ja kynnään puolelle, sitten 45 km ei niin hyvää tietä ja oltiin Nidassa.
Siellä meillä 60 neliön huoneisto maanantaista perjantaihin.
Kun tultiin pihaan, vuokraemäntä viittoi laittamaan auton parkkiin tuohon kaivon viereen vaikka muuallakin tilaa oli.
21.30 aikoihin kun lähdettiin iltarientoihin huomasin että tässähän on sähköt, laitoin piuhan kiinni ja 04.50 kun kävin nukkumaan otin pois, oli sukollakin ladannut 41-64 %, eli samoja määriä kuin CCS kahvitauon aikana.
No eipä tuo hitaus haittaa kun pitempi pysähdys. Latailin vain yöaikaan jos joku tarvitsee pistorasiaa päivällä, itsellä kun ei lomalla tee tiukkaa nukkua vaikka puolille päiville.
Nyt oli Nidassa suurimmaksi osaksi paikallisia turisteja liikkeellä.
Vaikuttaakohan polttoaineen hinta vai mikä, täällä näkyi diesel maksavan 1,92-2,01 €/l.
Muutenkin ihmeen vähän mainostettu kohde meilläpäin, tämähän on kuin etelässä olisi ilman huonoja puolia. Kukaan ei tyrkytä mitään palveluja, saa olla ihan omassa rauhassa.
Mutta kai se että tänne on vähän hankala päästä ja massaturismiin soveltuvat hotellit puuttuu rauhoittaa tilannetta.
Käytiin risteilemässä Kuurinlahdella auringonlaskuristeilyllä, ihan rajallakin pyörähdettiin. Kuulemma Nida-Kaliningrad rajanylityspaikka ollut kiinni jo muutaman vuoden.
Polkupyörät vuokrattiin yhtenä päivänä, meren puolella rannalla käytiin ja juoksemassakin ehdin pari kertaa käymään.
Eli ihan lomaillessa meni tämä viikko, kelitkin oli melkoisen sopivat.
Siellä majoitus keskustassa pitkän kävelykadun varrella. Täällä ei oltu ennen yökylässä käyty, joskus syömässä mutta on siitäkin aikaa.
Aamupalan jälkeen lähtö kohti reissun viimeistä superchargeria, laitakaupungilla teollisuusalueella. Siinä ei oikein muuta viihdykettä ollut lähellä kuin Lidl.
Mentiin sinne tekemään pieniä hankintoja, laturille jäi musta Norjan kilpinen Tesla. Kun tultiin kaupasta oli vaihtunut valkoiseksi Norjan kilpiseksi Model X:ksi, yksinäinen nainen sillä liikkeellä.
Piti vielä hetki hesaria lukea, prosentit kun oli saatu 25-92 lähdimme länttä kohti.
Olipa taas alkumatka motaria Klaipedan suuntaan huonoa, vähän väliä poikittaishalkeamia, mikähän niitä tekee, tuskin routa kuitenkaan.
21" renkailla meno junamaista jyskytystä.
No parani onneksi jonkun matkan kuluttua.
Noin 80 km.ennen Klaipedaa alkoi kahvihammasta kolottamaan.
Huoltoasemalla yksi vapaana kolmesta laturista, olipa tuuria että juuri CCS vapaana. Otettiin kahvit ja lihapiirakat ja heti taas tienpäälle, ehti latautua 53-72%.
Liettuassa on selkeästi liikennemerkillä kerrottu millä huoltamolla sähköä tarjotaan.
Sitten Klaipedaan ja rantaan suoraan. Nopeasti päästiin lauttaan ja kynnään puolelle, sitten 45 km ei niin hyvää tietä ja oltiin Nidassa.
Siellä meillä 60 neliön huoneisto maanantaista perjantaihin.
Kun tultiin pihaan, vuokraemäntä viittoi laittamaan auton parkkiin tuohon kaivon viereen vaikka muuallakin tilaa oli.
21.30 aikoihin kun lähdettiin iltarientoihin huomasin että tässähän on sähköt, laitoin piuhan kiinni ja 04.50 kun kävin nukkumaan otin pois, oli sukollakin ladannut 41-64 %, eli samoja määriä kuin CCS kahvitauon aikana.
No eipä tuo hitaus haittaa kun pitempi pysähdys. Latailin vain yöaikaan jos joku tarvitsee pistorasiaa päivällä, itsellä kun ei lomalla tee tiukkaa nukkua vaikka puolille päiville.
Nyt oli Nidassa suurimmaksi osaksi paikallisia turisteja liikkeellä.
Vaikuttaakohan polttoaineen hinta vai mikä, täällä näkyi diesel maksavan 1,92-2,01 €/l.
Muutenkin ihmeen vähän mainostettu kohde meilläpäin, tämähän on kuin etelässä olisi ilman huonoja puolia. Kukaan ei tyrkytä mitään palveluja, saa olla ihan omassa rauhassa.
Mutta kai se että tänne on vähän hankala päästä ja massaturismiin soveltuvat hotellit puuttuu rauhoittaa tilannetta.
Käytiin risteilemässä Kuurinlahdella auringonlaskuristeilyllä, ihan rajallakin pyörähdettiin. Kuulemma Nida-Kaliningrad rajanylityspaikka ollut kiinni jo muutaman vuoden.
Polkupyörät vuokrattiin yhtenä päivänä, meren puolella rannalla käytiin ja juoksemassakin ehdin pari kertaa käymään.
Eli ihan lomaillessa meni tämä viikko, kelitkin oli melkoisen sopivat.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Perjantaina päästiin liikkeelle kymmenen aikoihin, kaivosta ladattu akku 97% tasoon.
Matka kohti Riikaa, Klaipedassa alkoi vesisade. Moottoritieajo märällä kelillä syö virtaa selkeästi enemmän kuin poudalla.
E77 tiellä jonkin verran ennen Siauliaita näytti olevan sähköä tarjolla.
Siinä oli jo Fr-kilpinen auto vallannut CCS: n, type 2 kiinni ja virtaa valui vaatimattomalla 67 km/h vauhdilla.
Kohta ilmestyikin auton omistaja, jotain kovasti olisi ollut asiaa, mitään en ymmärtänyt. No hävisi onneksi nopeasti ja vaihdoin CCS lataukseen.
Ja ihan sama, 67km/h vauhdilla valui virtaa akkuun.
Tässä ollut kahvila joskus, loppunut jo joku aika sitten, ilmeisesti aseman muukin kunnossapito myös ei prioritteettilistan kärkipäässä.
Ei jääty siihen pidempään, kai näitä vielä tulee ennen Latvian rajaa.
Ja tulikin siisti ruokapaikka, ei mikään huoltamo mutta virtaa löytyi.
Täällä oli ihan pöytiintarjoilu, syötiin sitten lounasta ja lataus oli nopeaa 31-73% tällä tauolla.
Sitten siirtyminen Riikaan, hotelli keskustassa juna-aseman vieressä ja pysäköinti hotellin etupihalla.
Respassa kerrottiin että lataus 10€/8h.
Jätin auton sitten normaaliparkkiruutuun. Latauspaikalla näkyi olevan iso voimavirtapistoke ja suko. Itellä ei ole adapteria kuin siihen pienempään voimavirtaan.
Pari yötä täällä, ohjelmassa ei kummempaa kuin tiettyihin kohteisiin tutustumista.
Lauantaina iltapäivällä kuitenkin siirsin auton latauspaikalle vaikka oli noin puoli akullista virtaa vielä. Laitoin kiinni sukoon ja olikin siinä sunnuntai aamuun.
Poislähtiessä kun maksoin pysäköintiä sanoin että jotain kai pitää latauksestakin maksaa, mutta tämä vastaanottovirkailija vain totesi että kuuluu pysäköinnin hintaan. No se sopi kyllä, sitten olikin hyvä lähteä kohti Pärnua.
Rajalla pysähdyttiin vähän hakemassa tuliaisia, Lepaninassa käytiin päiväkahvilla.
Ennen Pärnua tuli pieni ukkoskuuro, sitten taas kelit jatkui aurinkoisena sen pari päivää mitä oltiin Pärnussa.
Siinä kun aikaa oli mietin missä vähän lataisi autoa ettei tarvitsisi heti kun pääsee Suomeen etsiä laturia.
Terviksen ohi kulkiessa niiden latauspiste loisti aina tyhjyyttään.
Kysyin heiltä, kohtuu hinta olisi 0,17 €/kw, mutta vain asiakkaille.
Enefit Voltin sovellukseen ei onnistunut syöttämään kumpaakaan luottokorttia. Heidän latauspisteitä olisi runsaasti ja hinta 0,39/kw.
Plugshare sovellus kertoi että keskustan ostoskeskuksen kolme laturia olisi epäkunnossa.
Googlettamalla latauspaikkoja näyttikin että yhden hotellin sisäpihalla olisi Teslan Destination charger. Piti käydä kävelemällä katsomassa ja olihan siellä pari kappaletta ja pari valkoista Teslaa latauksessa.
Ja maanantai aamuna sinne meni yksi musta.
Siinä latasin 49-87% .
Tiistaina lähtöpäivä ja keli muuttunut täysin, harmaata ja sateista.
Lähdettiin Rimin kautta kohti Muugaa, taas oli oikeassa eturenkaassa vajausta. K-circle ei tarjonnut ilmaa mutta Olerexiltä löytyi.
Sitten vaan sadamaa kohti ja oltiin kerrankin tosi hyvissä ajoin lauttajonossa.
Sehän meinasi sitä että kun laiva oli Vuosaaressa klo 18.00, seitsemän minuuttia myöhemmin oltiin ulkona.
Pyhtään kautta kotia kohti, ja viimeiset 20 km iski ukkoskuuro ja rankkasade.
Kotiin kuitenkin päästiin, ensimmäisenä sauna lämpiämään.
Matkaa kertyi 3966 km.
Sähköä meni 709 kwh.
Keskimäärin 179 wh.
Nyt sattui silleen että sähköstä ei maksettu mitään, ja huonot valmiudet olisi ollutkin maksaa.
Eihän tuo sähköauto oikein matka-auto ole. Nyt jäi pisin päiväsiirtymä 650 km.tienoille.
Takana on ne ajat kun longrange tankillisella dieselillä ajettiin +1000 km päivämatkoja.
Jos meinaisi pitempiä euroopan kiertueita tehdä pitäisi Suomi-Saksa välit mennä laivalla, mutta kun ei ole kilpailua ei pysty Finnlinesin kiskurihintoja maksamaan.
Jos akkutekniikka alkaisi kehittyä, että vaikka semmoinen akku millä oikeasti pääsisi 700 km latauksella.
MB: n EQS olisi jo sinne päin, mutta on vielä omaan makuun hinnakkaita ja niiltä puuttuu kunnon latausverkko.
Tuo Teslan toteutus on kyllä loistava, oli tai ei free supercharger niin on se helppoa kun tunnistaa auton ja ottaa veloituksen tai on ottamatta.
Auto neuvoo reitit laturille ja itse pitää vain laittaa töpseli kiinni ja lähtiessä pois.
Mutta saa nähdä millä, milloin ja mihin seuraava ulkomaanreissu tehdään.
Matka kohti Riikaa, Klaipedassa alkoi vesisade. Moottoritieajo märällä kelillä syö virtaa selkeästi enemmän kuin poudalla.
E77 tiellä jonkin verran ennen Siauliaita näytti olevan sähköä tarjolla.
Siinä oli jo Fr-kilpinen auto vallannut CCS: n, type 2 kiinni ja virtaa valui vaatimattomalla 67 km/h vauhdilla.
Kohta ilmestyikin auton omistaja, jotain kovasti olisi ollut asiaa, mitään en ymmärtänyt. No hävisi onneksi nopeasti ja vaihdoin CCS lataukseen.
Ja ihan sama, 67km/h vauhdilla valui virtaa akkuun.
Tässä ollut kahvila joskus, loppunut jo joku aika sitten, ilmeisesti aseman muukin kunnossapito myös ei prioritteettilistan kärkipäässä.
Ei jääty siihen pidempään, kai näitä vielä tulee ennen Latvian rajaa.
Ja tulikin siisti ruokapaikka, ei mikään huoltamo mutta virtaa löytyi.
Täällä oli ihan pöytiintarjoilu, syötiin sitten lounasta ja lataus oli nopeaa 31-73% tällä tauolla.
Sitten siirtyminen Riikaan, hotelli keskustassa juna-aseman vieressä ja pysäköinti hotellin etupihalla.
Respassa kerrottiin että lataus 10€/8h.
Jätin auton sitten normaaliparkkiruutuun. Latauspaikalla näkyi olevan iso voimavirtapistoke ja suko. Itellä ei ole adapteria kuin siihen pienempään voimavirtaan.
Pari yötä täällä, ohjelmassa ei kummempaa kuin tiettyihin kohteisiin tutustumista.
Lauantaina iltapäivällä kuitenkin siirsin auton latauspaikalle vaikka oli noin puoli akullista virtaa vielä. Laitoin kiinni sukoon ja olikin siinä sunnuntai aamuun.
Poislähtiessä kun maksoin pysäköintiä sanoin että jotain kai pitää latauksestakin maksaa, mutta tämä vastaanottovirkailija vain totesi että kuuluu pysäköinnin hintaan. No se sopi kyllä, sitten olikin hyvä lähteä kohti Pärnua.
Rajalla pysähdyttiin vähän hakemassa tuliaisia, Lepaninassa käytiin päiväkahvilla.
Ennen Pärnua tuli pieni ukkoskuuro, sitten taas kelit jatkui aurinkoisena sen pari päivää mitä oltiin Pärnussa.
Siinä kun aikaa oli mietin missä vähän lataisi autoa ettei tarvitsisi heti kun pääsee Suomeen etsiä laturia.
Terviksen ohi kulkiessa niiden latauspiste loisti aina tyhjyyttään.
Kysyin heiltä, kohtuu hinta olisi 0,17 €/kw, mutta vain asiakkaille.
Enefit Voltin sovellukseen ei onnistunut syöttämään kumpaakaan luottokorttia. Heidän latauspisteitä olisi runsaasti ja hinta 0,39/kw.
Plugshare sovellus kertoi että keskustan ostoskeskuksen kolme laturia olisi epäkunnossa.
Googlettamalla latauspaikkoja näyttikin että yhden hotellin sisäpihalla olisi Teslan Destination charger. Piti käydä kävelemällä katsomassa ja olihan siellä pari kappaletta ja pari valkoista Teslaa latauksessa.
Ja maanantai aamuna sinne meni yksi musta.
Siinä latasin 49-87% .
Tiistaina lähtöpäivä ja keli muuttunut täysin, harmaata ja sateista.
Lähdettiin Rimin kautta kohti Muugaa, taas oli oikeassa eturenkaassa vajausta. K-circle ei tarjonnut ilmaa mutta Olerexiltä löytyi.
Sitten vaan sadamaa kohti ja oltiin kerrankin tosi hyvissä ajoin lauttajonossa.
Sehän meinasi sitä että kun laiva oli Vuosaaressa klo 18.00, seitsemän minuuttia myöhemmin oltiin ulkona.
Pyhtään kautta kotia kohti, ja viimeiset 20 km iski ukkoskuuro ja rankkasade.
Kotiin kuitenkin päästiin, ensimmäisenä sauna lämpiämään.
Matkaa kertyi 3966 km.
Sähköä meni 709 kwh.
Keskimäärin 179 wh.
Nyt sattui silleen että sähköstä ei maksettu mitään, ja huonot valmiudet olisi ollutkin maksaa.
Eihän tuo sähköauto oikein matka-auto ole. Nyt jäi pisin päiväsiirtymä 650 km.tienoille.
Takana on ne ajat kun longrange tankillisella dieselillä ajettiin +1000 km päivämatkoja.
Jos meinaisi pitempiä euroopan kiertueita tehdä pitäisi Suomi-Saksa välit mennä laivalla, mutta kun ei ole kilpailua ei pysty Finnlinesin kiskurihintoja maksamaan.
Jos akkutekniikka alkaisi kehittyä, että vaikka semmoinen akku millä oikeasti pääsisi 700 km latauksella.
MB: n EQS olisi jo sinne päin, mutta on vielä omaan makuun hinnakkaita ja niiltä puuttuu kunnon latausverkko.
Tuo Teslan toteutus on kyllä loistava, oli tai ei free supercharger niin on se helppoa kun tunnistaa auton ja ottaa veloituksen tai on ottamatta.
Auto neuvoo reitit laturille ja itse pitää vain laittaa töpseli kiinni ja lähtiessä pois.
Mutta saa nähdä millä, milloin ja mihin seuraava ulkomaanreissu tehdään.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Kiitos Kilander hienosta matkakertomuksestasi. Näitä on aina mukava lukea ja monin paikoin myös meille ihan tuttuja paikkoja siellä on näkynyt. Olen monesti mietiskellyt tuota sähköauton lataamisen "ongelmaa" reissussa ollessa. Bensa / diesel pumppuasemalla sitä uutta löpöä ei tarvitse juurikaan odotella muutamaa minuuttia pidempää omaa autoa tankattaessa. Kun noita latauspisteitä on tätä nykyä kuitenkin Suomessa vielä melkoisen harvassa, niin onko tuosta ollut Sinulle mitään harmia ihan käytännön tasolla. Jos lähdet Suomessa pitkälle reissulle, niin suunnitteletko sen reitin noiden olemassa olevien latauspaikkojen ehdoilla. Siellähän voi pahimmassa tapauksessa olla autoja latauspaikka täynnä ja voi mennä jopa parikin tuntia päästä itse lataamaan. Tietenkin voihan aina reissussa ollessa palastakin ottaa ja kahvit hörpätä.
Re: Kilanderin Tesla
Euroopan reissulla latureita sen verran hyvin ettei vaikuttanut matkan suunnitteluun mitenkään, siis länsipuolella hyvin löytyy niitä joissa lukee Tesla. Ei tarvinnut muita katsella.topias2 kirjoitti: ↑17.7.2022 17:20 Kiitos Kilander hienosta matkakertomuksestasi. Näitä on aina mukava lukea ja monin paikoin myös meille ihan tuttuja paikkoja siellä on näkynyt. Olen monesti mietiskellyt tuota sähköauton lataamisen "ongelmaa" reissussa ollessa. Bensa / diesel pumppuasemalla sitä uutta löpöä ei tarvitse juurikaan odotella muutamaa minuuttia pidempää omaa autoa tankattaessa. Kun noita latauspisteitä on tätä nykyä kuitenkin Suomessa vielä melkoisen harvassa, niin onko tuosta ollut Sinulle mitään harmia ihan käytännön tasolla. Jos lähdet Suomessa pitkälle reissulle, niin suunnitteletko sen reitin noiden olemassa olevien latauspaikkojen ehdoilla. Siellähän voi pahimmassa tapauksessa olla autoja latauspaikka täynnä ja voi mennä jopa parikin tuntia päästä itse lataamaan. Tietenkin voihan aina reissussa ollessa palastakin ottaa ja kahvit hörpätä.
Varsova tähän asti ainut paikka missä piti varttua laturille pääsyä.
Mutta onhan tuo ihan alakanttiin että miljoonakaupunki ja kaksi laturia.
Esim. Ruotsissa taisi joka pisteellä olla 14 laturia.
Mutta Suomessa näitä on vielä harvakseltaan.Maanantaina mentiin yökuntiin Tamoereelle, normaalisti ajaisin Kouvola-Lahti-Tre. Nyt käytiinkin Vierumäellä kahvilla koska siellä Matkakeitaalla Teslan laturi.
Tuokin turha mutka kun virta riittäisi suoraankin mennä, ajattelin että olisi siellä pelivaraa.
Kyläpaikka Pirkkalassa uudella alueella, 200 m siitä parkkihalli jota ei äkkinäinen huomaa kun siinä ei lue mitään.
Hallissa jokaisella paikalla eTolppa josta voi lämmittää tai ladata autoa.
Myös 11 kWh laturi sähköautoille löytyy josta tulikin eilen ladattua.
Ja eParking sovelluksella voi puhelinesta hallinnoida pysäköintiä ja latausta. Hinnat melko kohtuullisia, olikohan hidas lataus 0,12 €/ kWh alkaen.
Eilen poistullessa käytiin syömässä Launeen Kotipizzassa Lahdessa, siinä parkkipaikalla oli aika hyvä rivi K-latauksen latureita.
Olen varuiksi asentanut sen sovelluksen puhelimeen, jotenkin vaikuttaa selkeältä. Tai ainakin hyvin näkee monta laturia jossain on, minkä tehoisia ja mitkä niistä vapaana.
No en kuitenkaan ladannut tässä kun virtaa oli riittävästi itärajalle menoon.
Tässä on joutunut muuttamaan vähän tottumuksia kun dieselillä tuli pidettyä tankki melko täynnä.
Tässä ei mitään hyötyä "tankata" välillä jos vain riittää kotikulmille.
Vielä on niin halpa sähkösopimus kotona että muilla kuin Teslan latureilla ei alle pääse.
Vähän sekavaahan tuo latausviidakko on kun toimijoita useita ja pitäisi olla monia sovelluksia ja tägejä.
Yksi päivä katselin ABCn laturia ja siinä näköjään voi maksaa pankkikortilla kännykällä qr koodin kautta. Tämä voi olla ja hyvä varanumero, noita asemiahan tuntuu olevan melko paljon.
Mutta pitää nyt kokeilla miten pitkään Teslan ja K-latauksen latureilla pärjää.
Jos tulee Viroon menoa niin tilaan Enefit Voltin kortin sitten.
Uudessa Moottori lehdessä luki että sähköautoilun mallimaa Norjassa on tuo laturille jonottaminen jo ongelma ainakin tiettyinä aikoina.
Vähän semmoinen tuntuma nyt kuukauden sähköautoilukokemuksella että Suomessa aika hyvin laturikapasiteettiä.
Nyt kun uusilla autoilla pitkät toimitusajat niin hidastaa Suomen autokannan sähköistymistä huolella.
Moni ostaisi käytetyn niin saa vielä jonkun tovin EQS: ää tai i4:ää odotella järkevällä hinnalla..
Ja polttoaineiden hinnannousu kun koskee koko eurooppaa, ei ulkomaantuontikaan oikein asiaa auta.
Ainakin Tesloissa hinnan puoleen ei kannata, ja paljon on myynnissä malliston pienemmillä akuilla.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Vikaakin tuli, hyvin samoihin aikoihin kun mittariin pyörähti 200 000 km.
Rattia kun käänteli enemmän esim.parkkipaikalla, alkoi kuulua naputusta ratin ja rattipylvään yhtymäkohdasta.
Sitten joku aika kului ja lakkasi toimimasta kaikki rattinapit ja töötti.
En alkanut ihmettelemään asiaa sen enempää vaan tilasin autodockista uuden spiraalin 102 €.
Tulikin nopeasti, edellinen tilaus vei melkein pari viikkoa, nyt alle viikon.
Tänään sitten vaihtelin tuon, näppärä kaveri tekisi homman pitkällä suoralla, itse kun olen puuhastelija niin varmasti vartti meni aikaa.
No nyt pelaa taas.
Rattia kun käänteli enemmän esim.parkkipaikalla, alkoi kuulua naputusta ratin ja rattipylvään yhtymäkohdasta.
Sitten joku aika kului ja lakkasi toimimasta kaikki rattinapit ja töötti.
En alkanut ihmettelemään asiaa sen enempää vaan tilasin autodockista uuden spiraalin 102 €.
Tulikin nopeasti, edellinen tilaus vei melkein pari viikkoa, nyt alle viikon.
Tänään sitten vaihtelin tuon, näppärä kaveri tekisi homman pitkällä suoralla, itse kun olen puuhastelija niin varmasti vartti meni aikaa.
No nyt pelaa taas.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i