Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

18 vitjan vaihto kokemus täälä. Ja työkalut on sekä hehkunporaus settiki just hommattu. suuttimen ppohja jutut onnistuu kanssa.
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
MLcdi350
Viestit: 1
Liittynyt: 16.2.2021 20:38

Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja MLcdi350 »

Vieläkö hotari tekee vitjan vaihtoja?
P.S. YV
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Paraniko tuo 642 koskaan? 2014-mallista CLS:ää kattelen, onko samat ongelmat odotettavissa kuin vanhemmissakin? Lompakkoa itkettää edelleen ärrän vähän ajan sisään tehdyt kurahaararempat ja jakopää.

https://www.scc.fi/vaihtoauto/Mercedes- ... ed/KUJ498/
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2302
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja Leemu »

luokyio kirjoitti: 22.4.2021 10:34 Paraniko tuo 642 koskaan? 2014-mallista CLS:ää kattelen, onko samat ongelmat odotettavissa kuin vanhemmissakin? Lompakkoa itkettää edelleen ärrän vähän ajan sisään tehdyt kurahaararempat ja jakopää.

https://www.scc.fi/vaihtoauto/Mercedes- ... ed/KUJ498/
En nyt sano lainkaan varmaksi, mutta eikös uudemmissa "korjattu" tuo ketjuasia laittamalla jokin peltilipare öljykorkin kohdille niin, ettei kiristintä pysty näkemään?
Poissa silmistä, poissa mielestä :mrgreen:
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Tämähän kuulostaa vallan fiksulta :lol: Eli käytännössä kattella näkyykö öljyjä väärällä puolella lohkoa ja heliseekö startatessa... Ja kovaa ajoa kunnes jompi kumpi aloittaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Ruscoder
Viestit: 7
Liittynyt: 13.2.2021 19:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja Ruscoder »

Tiedä sitten korjauksesta tai parantamisesta, mutta 2014 loppuvuodesta eteenpäin OM642 jakopää on yksinkertaisella ketjulla. Vanhemmissa tulpaketju.
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... =109799&q=
W218 CLS 350 CDI -11
W460 300 GD "CDI projekti" - 81
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29618
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja dealer »

luokyio kirjoitti: 22.4.2021 10:34 Paraniko tuo 642 koskaan? 2014-mallista CLS:ää kattelen, onko samat ongelmat odotettavissa kuin vanhemmissakin? Lompakkoa itkettää edelleen ärrän vähän ajan sisään tehdyt kurahaararempat ja jakopää.

https://www.scc.fi/vaihtoauto/Mercedes- ... ed/KUJ498/
En tiedä onko ihan viimeisiin parannettu ja em. ketjun muuttumisesta en tiennytkään.
Tälläkin hetkellä korjaamolla eräs muistaakseni 2012 vuoden 350 E-mekkeri jakoketjun ja öljynjäähdyttimen tiivisteiden vaihdossa, noissa uudemmissa osassa näkee kiristimen osassa pelti edessä.

Tuollainen CLS on "makia peli". Erään puolitutun vastaavalla pari kertaa työmatkan ajaneena ei voi kuin kehua. Tosin kyseinen auto ei ole Shooting Brake. On voimaa ja kulutus aisoissa. Kuskin puolen etuvetarin tukilaakeri kannattaa vaihdatta. Halpa huolto kun tekee ajoissa ettei ehdi muuttua korjaukseksi. Jos tuossa edessä vetarit on :no:
wiimax.fi
MHe
Viestit: 1161
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ruscoder kirjoitti: 22.4.2021 15:39 Tiedä sitten korjauksesta tai parantamisesta, mutta 2014 loppuvuodesta eteenpäin OM642 jakopää on yksinkertaisella ketjulla. Vanhemmissa tulpaketju.
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... =109799&q=
Tämä oli uutta tietoj joo, eikö ne kerpleleet opi mitään siellä Sindelfindenissä... :evil: tähän asti se ketjun venymä ei ole pahasti haitannut, kohtahan aletaan kuullatuleeko fataaleja rikkoontumisia näissä 'parannetuissa' kunhan alkavat massoittain saavuttaa ikää ja kilometrejä.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja luokyio »

dealer kirjoitti: 22.4.2021 15:54Jos tuossa edessä vetarit on :no:
Lupaan tarkastaa tällä kertaa jos tuohon päädyn :happy:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4331
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MHe kirjoitti: 22.4.2021 16:52
Ruscoder kirjoitti: 22.4.2021 15:39 Tiedä sitten korjauksesta tai parantamisesta, mutta 2014 loppuvuodesta eteenpäin OM642 jakopää on yksinkertaisella ketjulla. Vanhemmissa tulpaketju.
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... =109799&q=
Tämä oli uutta tietoj joo, eikö ne kerpleleet opi mitään siellä Sindelfindenissä... :evil: tähän asti se ketjun venymä ei ole pahasti haitannut, kohtahan aletaan kuullatuleeko fataaleja rikkoontumisia näissä 'parannetuissa' kunhan alkavat massoittain saavuttaa ikää ja kilometrejä.
Onhan tuo selkeä parannus, mikrohippunen vähemään tulee päästöjä ulos
(siis pakokaasun mukan...uusien mootorinen tekmisestähän ei mitään päästöjä tule :roll: )
korjaamotkin saa lisää töitä, auton omistajan on kevyempi kulkea kun ei rahat paina taskussa,
pankki tilillekin tulee tilaa niin että eivät joka päivä soitele että käytä nyt johonkin rahaa,
jossain vinku intiassa auttaa lapsia saaman hiukan rahaa kun käsin kaivelevat 23h tarvitavia raakaaineita eli joka tavalla parnnus
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Nössöilin ja ostin neloskoneisen takavedon.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
CRD
Viestit: 1
Liittynyt: 19.5.2021 14:03

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja CRD »

Löytyskö tekijää om642 ketjun vaihdolle, kyseessä Chrysler 300c joka rääkäsee startatessa, kiristäjässä reikä näkyvissä ja kilsoja 380tkm. Sijaitsee Helsingissä
Tähtikuski
Viestit: 364
Liittynyt: 09.9.2020 23:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja Tähtikuski »

Hei minulla vuotaa tuossa w211 320 om 642 juuri tuo öljynjäähdytin juuri tuolla v haarassa minkälainen homma vaihtaa onnistuuko itse? Mistä saan kasaamiseen ohjeet että pultit menee oikeille paikoilleen tiivistesarja ja jäähdytin on hommattu
Ex Toyota Celica 2.0 Gti -92 vm
Ex Subaru legacy
Ex S203 220cdi
Ex S212 250cdi
Ex Volvo V70 Ocean Race
Ex Mersu W211 320cdi 4matic
Ex Volvo s60 2.4D
Ex Mersu w202 c180vm 94
Ex Mersu w201 190d vm 90
Ex w212 350cdi 4 matic
Nykyiset:
Mercedes s203 c30 amg
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29618
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miksei onnistuisi, aikaa menee osaavalla vajaan työpäivän verran kun on kunnolliset työkalut.
Kasatessa pultit vaan samoihin paikkoihin kuin mistä otettu pois, sehän ei ole ongelma.
Remonttiin pitäisi löytyä youtubesta jonkinlainen video oppimateriaaliksi, liian pitkä tarina yrittää kirjoittaa...
wiimax.fi
Tähtikuski
Viestit: 364
Liittynyt: 09.9.2020 23:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja Tähtikuski »

dealer kirjoitti: 06.12.2021 17:26 Miksei onnistuisi, aikaa menee osaavalla vajaan työpäivän verran kun on kunnolliset työkalut.
Kasatessa pultit vaan samoihin paikkoihin kuin mistä otettu pois, sehän ei ole ongelma.
Remonttiin pitäisi löytyä youtubesta jonkinlainen video oppimateriaaliksi, liian pitkä tarina yrittää kirjoittaa...


Löysinkin jo hyviä videoita millä saa öljyisen haaran putsattua wipperiä ja öljynimupumppua ja jarrukliineriä :?: Luin jostain epc ja joku wis mistä ne saa? Ja mitä ne on? anteeksi tyhmät kysymykset :oops:
Ex Toyota Celica 2.0 Gti -92 vm
Ex Subaru legacy
Ex S203 220cdi
Ex S212 250cdi
Ex Volvo V70 Ocean Race
Ex Mersu W211 320cdi 4matic
Ex Volvo s60 2.4D
Ex Mersu w202 c180vm 94
Ex Mersu w201 190d vm 90
Ex w212 350cdi 4 matic
Nykyiset:
Mercedes s203 c30 amg
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29618
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossa on jonkinlainen "free" EPC:
https://webautocats.com/epc/mercedes

Wis on korjausohjeita, ei löydy netistä.
wiimax.fi
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1022
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja isk »

Tietämättä toisten taito- ja harrastetasoa, työtiloista puhumattakaan, ei ihan ensimmäisenä harrastekohteena voi kyllä suositella kurahaaran purku-kasaamista. Kokeneella tekijällä menee työpäivä ja tämä edellyttää pulttien helppoa aukeamista. Mm. turbon pultit saattavat olla todella tiukassa.

Meillä taviksilla kone on levällään viikosta kolmeen viikkoon, kunnes emäntä hermostuu ja käskee tehdä loppuun sen minkä on aloittanutkin. Itse harkitsin asiaa ja totesin, että perhesopu on hyvinkin 1300 eur arvoinen, vaikka kiinnosti purkaa ihan periaatteen vuoksi. Taistelut kannattaa valita.

Ohjeet ja momentit löytyvät WIS:stä.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1022
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja isk »

Kaikenlainen kokemus OM642:sta: lämpenee muuten motti ja kabiini nopeasti näilläkin pakkasilla. On (ML) mukava talviauto toimiessaan. 8)
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Tähtikuski
Viestit: 364
Liittynyt: 09.9.2020 23:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja Tähtikuski »

isk kirjoitti: 07.12.2021 18:52 Tietämättä toisten taito- ja harrastetasoa, työtiloista puhumattakaan, ei ihan ensimmäisenä harrastekohteena voi kyllä suositella kurahaaran purku-kasaamista. Kokeneella tekijällä menee työpäivä ja tämä edellyttää pulttien helppoa aukeamista. Mm. turbon pultit saattavat olla todella tiukassa.

Meillä taviksilla kone on levällään viikosta kolmeen viikkoon, kunnes emäntä hermostuu ja käskee tehdä loppuun sen minkä on aloittanutkin. Itse harkitsin asiaa ja totesin, että perhesopu on hyvinkin 1300 eur arvoinen, vaikka kiinnosti purkaa ihan periaatteen vuoksi. Taistelut kannattaa valita.

Ohjeet ja momentit löytyvät WIS:stä.
III


Mistä tuon WIS saa? Ent saako täälä kysyä mutta asuuko kukaan pirkanmaan alueella joka olisi tehnyt tuon rempan voisi tulla auttamaan minua kyseisessä rempassa yp poistaa tän jos ei saa kysyä tälläista.
Ex Toyota Celica 2.0 Gti -92 vm
Ex Subaru legacy
Ex S203 220cdi
Ex S212 250cdi
Ex Volvo V70 Ocean Race
Ex Mersu W211 320cdi 4matic
Ex Volvo s60 2.4D
Ex Mersu w202 c180vm 94
Ex Mersu w201 190d vm 90
Ex w212 350cdi 4 matic
Nykyiset:
Mercedes s203 c30 amg
-kapa-
Viestit: 64
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Imusarjan läppien siirtotankojen lukitseminen auki asentoon, autosta on poistettu niitä liikutteleva moottori.
Kumpi tanko lukitaan eteenpäin ja kumpi taakse?
MHe
Viestit: 1161
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja MHe »

Kato mihin päin se mottorin jousi niitä kääntää. Ovat silloin auki.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-kapa-
Viestit: 64
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Kuten kirjoitin, kyseinen moottori puuttuu kokonaan :no: ei ole mistä katsoa.
Sandtu72
Viestit: 4
Liittynyt: 11.11.2025 13:03

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja Sandtu72 »

Hei, kysymys erityisesti OM642-tietäjille.

Vuoden 2007 E-malli (S211) 280 CDI (ajettu 300 000).

Kyseisen auton imusarjat eivät tunnu asettuvan samaan "tasoon".

Perushuollossa (imusarjojen puhdistus ym. ym. ym.) kävi ilmi, että imusarjoja yhdistävä (jäähdytysjärjestelmään liittyvä) "holkki" jää asennuksessa väkisin vinoon.

Juu, autoa on vaivannut krooninen tehon puute (alavääntö), ja päätin putsata ainakin karstat pois. Lukemattomien työtuntien jälkeen pääsin sitten asennusvaiheeseen. Mutta huolimatta siitä, että rakensin jopa imusarjoja yhdistävän tuennan, kääntyi "holkki" heti vinoon.

Asiaa tutkittuani näyttää tosiaan siltä, että imusarjat eivät edes lähtökohtaisesti asetu samaan tasoon.

Noh, imusarjojen kiinnityksessähän on melko iso toleranssi. Suurten ruuvinreikien mahdollistama imusarjojen liikuttelu (nostamalla tai laskemalla) ei kuitenkaan näyttäisi sekään riittävän saamaan osia "suoraan".

Myös edellinen huoltomies näyttää taistelleen saman ongelman kanssa. Asennuksessa oli näet lisätty liimamassa O-renkaan juureen ikään kuin varmistukseksi.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Sandtu72
Viestit: 4
Liittynyt: 11.11.2025 13:03

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja Sandtu72 »

Ohessa vielä kuva sanojen tueksi...
Sandtu72
Viestit: 4
Liittynyt: 11.11.2025 13:03

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja Sandtu72 »

Ja tässä itse kuva....
Liitteet
IMG_20251217_133424.jpg
IMG_20251217_133424.jpg (482.63 KiB) Katsottu 102 kertaa
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4331
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sandtu72 kirjoitti: 17.12.2025 12:04 Hei, kysymys erityisesti OM642-tietäjille.

Vuoden 2007 E-malli (S211) 280 CDI (ajettu 300 000).

Kyseisen auton imusarjat eivät tunnu asettuvan samaan "tasoon".

Perushuollossa (imusarjojen puhdistus ym. ym. ym.) kävi ilmi, että imusarjoja yhdistävä (jäähdytysjärjestelmään liittyvä) "holkki" jää asennuksessa väkisin vinoon.

Juu, autoa on vaivannut krooninen tehon puute (alavääntö), ja päätin putsata ainakin karstat pois. Lukemattomien työtuntien jälkeen pääsin sitten asennusvaiheeseen. Mutta huolimatta siitä, että rakensin jopa imusarjoja yhdistävän tuennan, kääntyi "holkki" heti vinoon.

Asiaa tutkittuani näyttää tosiaan siltä, että imusarjat eivät edes lähtökohtaisesti asetu samaan tasoon.

Noh, imusarjojen kiinnityksessähän on melko iso toleranssi. Suurten ruuvinreikien mahdollistama imusarjojen liikuttelu (nostamalla tai laskemalla) ei kuitenkaan näyttäisi sekään riittävän saamaan osia "suoraan".

Myös edellinen huoltomies näyttää taistelleen saman ongelman kanssa. Asennuksessa oli näet lisätty liimamassa O-renkaan juureen ikään kuin varmistukseksi.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Eli se holkki jää niin vinoon että vuotaa sieltä ?
aloitanut kiristyksen kuskin puolen imusarjasta ? (sikilä oli olevinaan merkitystä)
jos holkin jättä kokonaan pois kokeeksi niin miten imusarjat asettu(jos vaikka ovat kierot)
onhan holkki siihen kuuluva ?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sandtu72
Viestit: 4
Liittynyt: 11.11.2025 13:03

Re: Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Viesti Kirjoittaja Sandtu72 »

Hei, en ole vielä kiristänyt imusarjan ruuveja, joten lopullinen asento ei ole tiedossa (eikä mahdollinen o-renkaiden vuoto) Varaosamyyjän mukaan o-renkaiden pitäisi toimia, vaikka asennus olisi kuvan mukainen. Kyseinen "holkki" on ns. alkuperäisosa. Kiristystysjärjestys näyttäisi tosiaan puoltavan ajatusta, että kuskin puoli ensin. Menee henkimaailman puolelle, jos kiristysjärjestyksellä on todella vaikutusta myös tuossa kohti. Tähän mennessä imusarjat ovat siis olleet kiristettynä vain sen verran, että "oikea paikka" selviää. En kuitenkaan usko, että kukaan on imusarjoja asentaessaan varsinaisesti etsinyt "oikeaa asentoa". Muutaman millin välys ruuvien ja imusarjan välillä jää luultavasti huomiotta ja osat menee juuri siihen kohtaan, mihin ne omalla painollaan asettuu. Ja luonnollinen asento lienee siinä, missä imusarja nojaa ruuveihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”