Kysymyksiä A124:n katosta
Kysymyksiä A124:n katosta
Seuraa ryöppy kysymyksiä, koska A124:ia on Suomessa sen verran vähän, että niihin ei kovin helposti pääse tutustumaan livenä...
- Kuinkamonikerroksinen "rättikaton" rakenne on?
- Onko "rätissä" aina lasinen takaikkuna?
- Kuinka automaattinen katon avausmekanismi on - eli onko se yhdestä napista liikkuva vai mallia "salvat auki, nappuloilla operointia ja lopuksi vielä suojuksen asettelua"?
- Onko kangaskaton rakenteessa/ automaattisuudessa tapahtunut muutoksia mallihistorian aikana?
- Oliko Final Editionissa vakiovarusteena kova katto?
- Kuinkamonikerroksinen "rättikaton" rakenne on?
- Onko "rätissä" aina lasinen takaikkuna?
- Kuinka automaattinen katon avausmekanismi on - eli onko se yhdestä napista liikkuva vai mallia "salvat auki, nappuloilla operointia ja lopuksi vielä suojuksen asettelua"?
- Onko kangaskaton rakenteessa/ automaattisuudessa tapahtunut muutoksia mallihistorian aikana?
- Oliko Final Editionissa vakiovarusteena kova katto?
-T


Erinomainen linkki. Kivaa luettavaa. Jätti kuitenkin valitettavasti vastaamatta melkein kaikkiin kysymyksiin.
Ymmärsin, A124.de:stä että katon avaamiseen ja lukitsemiseen pitää A124:ssä osallistua käsin hiukan. Eli autossa on tuulilasin yläreunassa olevat linkut, jotka on hoidettava käsipelillä. Muuten homma menee sähköhydraulisesti.
Final Editionin tapauksessa tarina oli kuitenkin kirjoitettu niin, että jäin ymmärrykseen että katto olisi jo 100% nappulakäyttöinen. Kova katto lienee ollut tuolloinkin lisävaruste - joskohta aika yleisesti mukaan rastiteltu. Onko näin?
"Rättikaton" rakenteesta en löytänyt tietoa enkä mallihistoriaa muutoksineen.

Ymmärsin, A124.de:stä että katon avaamiseen ja lukitsemiseen pitää A124:ssä osallistua käsin hiukan. Eli autossa on tuulilasin yläreunassa olevat linkut, jotka on hoidettava käsipelillä. Muuten homma menee sähköhydraulisesti.
Final Editionin tapauksessa tarina oli kuitenkin kirjoitettu niin, että jäin ymmärrykseen että katto olisi jo 100% nappulakäyttöinen. Kova katto lienee ollut tuolloinkin lisävaruste - joskohta aika yleisesti mukaan rastiteltu. Onko näin?
"Rättikaton" rakenteesta en löytänyt tietoa enkä mallihistoriaa muutoksineen.

-T


Tämä epäilys syntyi tekstistäeerola kirjoitti:...jäin ymmärrykseen että katto olisi jo 100% nappulakäyttöinen...
"Das E-Klasse Cabriolet “Final Edition” ist ein himmlisches Vergnügen... ...Wenn man möchte hat man im Handumdrehen ein Dach über dem Kopf. Das elektrohydraulische Stoffverdeck wird einfach per Knopfdruck aktiviert."
Eli tarkoittaako tuo "kädenkääntö" tuossa salvan operointia vai onko se synonyymi sanalle "nopeasti". "Einfach per Knopfdruck" tarkoittaa mielestäni, että koko homma hoituu kaikkineen yksinkertaisesti ja mukavasti nappulasta. Mikä lienee totuus...?
-T


Itse omaan kysymykseeni saksalaista lähdettä lainateneerola kirjoitti:...- Kuinkamonikerroksinen "rättikaton" rakenne on?...
Die Verdeckaußenhaut des Cabriolets besteht aus witterungsunempfindlichem Gewebe. Zum Innenraum hin ist das Verdeck vollständig mit einem Verdeckhimmel abgedeckt. Zwischen diesen beiden Schichten sorgt ein 20 mm starkes Faservlies für die nötige Wärme- und Geräuschisolierung.
Eli kolmekerroksinen on. Eristekerros on 20 mm.
Vertailukohtia:
Mazda MX-5 Miata (1. gen) - Yksikerroksinen vinyyli. Ei eristeitä.
Mazda MX-5 Miata (2. gen) - Kaksikerroksinen vinyyli. Ei kummempia eristeitä.
Audi A4 Cabrio - Kolmekerroksinen. Ulkokerros polyesteriakryyliä. Eristekerros 15 mm jotain fleece-tyypistä kuitua.
Mercedes CLK Convertible (A208) - Kolmekerroksinen. Ulkokerros polyesteriakryyliä. Eristekerros 20 mm jotain kumi-fleece-mössöä.
Eli näistä vertailukohdista voidaan sanoa, että A124:n katto on kyllä suunniteltu laatuun ja hiljaisuuteen tähdäten, mutta miten 1991 esitelty rakenne pärjää todellisuudessa 2000-luvun vertailukohtia vasten?
Kerroksien määrä ja eristeen paksuus eivät mielestäni kuitenkaan kerro koko totuutta säänkestävyydestä ja ääni/ lämpöeristyksestä. Näihin vaikuttavat uloimman kerroksen materiaali ja mitä eristeenä on käytetty.
Rättikokemuksieni mukaan kumimaista seosta oleva ulkokerros kestää paremmin säävaihteluita kuin halkeilemaan taipuvainen vinyyli. Tämä on aika tärkeä asia Suomessa kun talvella toisinaan lentää suola ja rapa ja toisinaan on pakkasta vaikka naapureille jakaa. Kesällä taas lentää hienojakoinen hiekkapöly, joka on tehokas viikatun rättikaton tuhoaja. Erityisesti yhdessä lämmön kanssa.
Kokemukseni mukaan polyuretaanieristys taas toimii paremmin kuin edellä olevalla listalla suosittu syyspusakkamateriaali. Tämän pääsi todistamaan, kun eräs päivitti repeytyneen syyspusakkakattonsa oikein viimeisenpäälle laadukkaaseen tarvikekattoon.
Eli pitkän alustuksen jälkeen kysymys: Onko tietoa, mitä materiaaleja A124:n katossa on?
-T


Eipä se salpojen kääntely monimutkaista ole, vähän vanhanaikaista tietenkin. Kaksi kappaletta niitä on siinä, mielestäni samantyyppisiä kuin esim. R107:ssa, tosin muovisia. Niistä pitää katto myös lukita sitten suljettaessa.
Loppu hoituu nappia painamalla, tiedä sitten onko hydraulinen vai elektrooninen ohjaus...
Edit: tuosta materiaalista en osaa sanoa mitään, hiljainenhan se on kyllä eli paneuduttu siihen on toden teolla, tottakai.
Itseänikin hieman kiinnostaisi tietää muuttuiko myös katto materiaaleineen E-mallipäivityksen yhteydessä, koria muutettiin kyllä jäykemmäksi jne... väittäisin että sen eron muuten huomaa
Loppu hoituu nappia painamalla, tiedä sitten onko hydraulinen vai elektrooninen ohjaus...
Edit: tuosta materiaalista en osaa sanoa mitään, hiljainenhan se on kyllä eli paneuduttu siihen on toden teolla, tottakai.
Itseänikin hieman kiinnostaisi tietää muuttuiko myös katto materiaaleineen E-mallipäivityksen yhteydessä, koria muutettiin kyllä jäykemmäksi jne... väittäisin että sen eron muuten huomaa

Omalla uimakoulu saksallani älysin, että katto toimii napista. Menee niin tiukasti vieläpä kiinni, että autossa oli vakiona ilmastointi. Joka sään unelma-auto. Und damit man sich auch bei geschlossenem Verdeck wohl fühlt, wurde die “Final Edition” mit einer Klimaanlage ausgerüstet. Schließlich möchte man seine Fahrt in diesem Traumwagen in allen Jahreszeiten genießen
Siis: autetaan käsin ja loppu napista. Kiinni päinvastoin. Eristeen materiaalia ko. sivuilla ei kerrottu, paitsi että se on jotain kuitua. Lämpölasit ja kaikki, täysin talveen suunniteltu auto. Mielestäni ei ole kovakattoa edes saatavilla, voin olla 50% väärässä; uskoisin, että edes joku kuva olisi ollut ko. konstruktiosta. Vaimollani näköjään avoauto, katto vaan hitsattu kiinni ja saumat hyvin tinattu. 

Juu, salvat oli vaimon Miatassakin. Toimivat toki. Ei ole monimutkaistakaan. Mutta kyllä nykyautojen täysautomaattiset katot vaan...raul kirjoitti:...Eipä se salpojen kääntely monimutkaista ole, vähän vanhanaikaista tietenkin. Kaksi kappaletta niitä on siinä, mielestäni samantyyppisiä kuin esim. R107:ssa, tosin muovisia...

Juuri niin: ClickRuoja kirjoitti:...Mielestäni ei ole kovakattoa edes saatavilla, voin olla 50% väärässä...

-T

