piti ostaa Firebirdiin talvirenkaat. Tuli Mb kaupan päälle


260SE automaatilla vm 1987 - perusvarusteinen suomiauto (vain valot toimii sähköllä)...

...mustia nahkapenkkejä lukuunottamatta.

Just katsastettu ja hyvän matkaa alta puoli miljoonaa ajettu - joskus vissiin huollettukin. Kuvassa alla olevat vanteet ovat 16" Alessiot ja likipitäen uutukaiset 15" talvipyörät peltivanteilla orggiskapselien kera tulivat mukaan kauppaan. Uudet levyt & palat, virranjakajan kansi, hälytin (ja sitä kautta kauko-ohjattava keskuslukko) ja takakontissa tuliterät takaiskarit kaupanpäälle. Ja Bilteman ceedee

Kaukaa katsottuna ihan ok - vaan onhan siinä yhtä ja toista. Ruostevaurioita takalokasuojien kaarissa, puskurit ja kylkilistat repsottavat, maskista puuttuu kromilista ja loput on putoamista vailla, pyöräkulmat vähän sikin sokin, etupyörän laakerit laulavat hoosiannaa, konepelti ei pysy auki ilman kakkosnelosta tukemassa - on siinä pientä väkästeltävää. Ja pesty kunnolla niin sisältä kuin päältäkin luultavasti joskus viime vuosituhannella.
Pitäis ennen Pontiacin talviunille menoa värkkäillä Mersu kondikseen - uudet pyöränlaakerit on jo tilattu samalla kuin aika pyöräkulmien säätöön. Öljyjen ja suodattimien vaihto tapahtuu nyt viikonloppuna.
Pitkän alustuksen jälkeen niihin kyselyihin:
- mitä ensikertalaisen pitäisi nyt heti Mersusta tarkistaa, ettei käy myöhemmin kalliimmaksi? Moottoripuolelta, laatikosta? Missä ne "kalliit" viat oikein pesivät, joita ennakoimalla pääsisi halvemmalla?
- ko. W126-mallisarjan osat, mistä ois fiksua hankkia? Välttämättömien tarveosien (mm. takalokarien korjauspalat) lisäksi tarkoitus on hiukan ehostaa ulkoasua ainakin valkoisilla vilkuilla ja jonkunnäköisellä Avantgarde-maski virityksellä. Eikä alustan madaltaminenkaan ois pahitteeksi, vaikkei pääprioriteetti olekaan.
Niitä osia siis - Merteil, Mersupori - muu, mikä?
- lämmityslaite tai kuljettaja sekoilee. Tyrkkää lämmintä takapenkille niin maan perusteellisesti, mutta melko onnettomasti eteen - säätelee siten hanikoita miten hyvänsä. Roskia rööreissä vai jotain muuta mukavaa? Onko kojetaulun keskellä ja päissä olevat toiset suuttimet (alimmaiset) pelkästään raitisilmalle vai pitäisikö niistä tulla lämmintäkin? Onko ko. suutinten on/off säätöhantaakit ihan mekaanista lajia vai...? Nimittäin hantin puolen suutin lykkää kylmää sääti sitten mitä vipua miten hyvänsä. Moottorin lämmöt ja nesteet ovatten ihan ok.
Kiitos vastauksista jo etukäteen;
-Timo-