M111 - Ahtimen öljynvaihto

Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

M111 - Ahtimen öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ajattelinpa, että ei välttämättä tekisi M111 230 Kompressor-koneelle pahaa, jos vaihtaisin ahtimen öljyt.

Siispä muutama tyhmä kysymys:

-Miten tyhjennän ahtimen öljyt? Pumppaanko ne pois vai onko jossain proppu, jota kannattaisi käyttää?
-Missäpäin M111:n Eatonia on öljyntäyttöaukko? Onko se samanlainen kuin Pontiacissa? (Ks. alla)
-Onko ahtimessa jotain magneettia ja/ tai filtteriä, joka pitäisi vaihtaa/ putsata öljynvaihdon yhteydessä?
-Paljonko ahtimessa pitäisi olla öljyä?
-Mitä öljyä ahtimeen tulee laittaa? Onko se jotain spesiaaliöljyä? Sattuuko se olemaan samaa kuin ohjaustehostimessa? Saako ahtimen öljyä muualta kuin Vehosta?

Löysin Internetistä tällaisen kuvauksen, kuinka joku oli vaihtanut Pontiaciin asennetun Eatonin öljyt. Mutta mielelläni kuulisin ensikäden ohjeet Mersu-ympäristöön, ennenkuin markan seppänä teen tonnin vahinkoa (tai sählään jotain niin, että puolen tunnin operaatioon lopulta tuhrautuukin koko talviloma).
-T

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Löysin puhelimenkin taas ja samaan aikaan tämän topiksin.
Oliko niin, että löytyy tyhjennys & täyttöproput?
Täytetään reijänalareunaan saakka, noin 2 desiä menee.
Pro HVM
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Rässi66 kirjoitti:...Oliko niin, että löytyy tyhjennys & täyttöproput?...
Tyhjennysproppua ei ole näkynyt. Mutta se, että eerola ei ole sellaista nähnyt, ei vielä automaattisesti tarkoita, että ahtimessa ei sellaista olisi :lol:

Onko tietämystä, mitä öljyä tuonne pitäisi laittaa. Mitä muita mahdollisuuksia minulla on kuin käydä Vehon tiskillä?
-T

Kuva
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ei noissa taida tyhjennysproppua olla eli vanhat öljyt pitää poistaa jotenkin muuten. Tarkistappa huviksesi paljonko ahtimesta tulee vanhaa öljyä pois ja vertaa sitä sisään menevän uuden öljyn määrään. Näin voi arvioida paljonko on stefojen välistä vuotanut pois.

Katsoppas: viewtopic.php?p=146610#146610
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kävin äsken Vehossa kysymässä, mitä öljyä ahtimeen pitäisi laittaa. Tietoa ei ollut, sillä heidän näkemyksensä mukaan öljy on ikuista. Melko varaosamyyntiä tukeva näkemys mekaanisen laitteen voiteista, sanoisin.

Kävin myös paikallisella GM-kauppiaalla, mutta varaosa- ja huoltotiskit olivat kiinni lauantaipäivänä.

Täytynee siis käydä jossain välissä Ford-kaupassa kysymässä, josko heiltä löytyisi jäsen Melitos:in mainitsemaa Thunderbird SC:n ahdinöljyä.
-T

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7099
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eerola kirjoitti:Kävin äsken Vehossa kysymässä, mitä öljyä ahtimeen pitäisi laittaa. Tietoa ei ollut, sillä heidän näkemyksensä mukaan öljy on ikuista.
Niinhän ne hölmöt väittää että automaattilaatikkoonkaan ei tarvi vaihtaa öljyjä. :fu:
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Jaguar -myyjien kautta 125ml maksaa noin 55€ (ovh) Tuotenumero on JLM12290. Näkyy olevan juuri Eatonin oma öljy: KLIK

Myös GM:llä on Supercharger Oil jota jotkut tilailleet Ebaystä. En tiedä kannattaako ja mitä lie Suomessa maksaa? Myös Toyotalta löytyy (varaosanumero 08885-80108), mutta 50ml taitaa maksaa n. 50 dollaria.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

http://www.pulleyboys.com/ myy 8$ pullo. Rahdit päälle tottakai.
Kehottavat nuo jenkkisivut vaihtamaan 30k miles välein.
Elikkäs.... hööö, siis 50 000km.

eBayssä oli yksi kauppias, mutta ei luvannu toimittaa outside USA.
Pro HVM
Avatar
Iso-Jukka
Viestit: 349
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Meillä on töissä pari "isompaa" ahdinta, joka kesä vaihdetaan öljyt .
Pitääpä huomenna katsoa minkä merkkistä. Muistaakseni 10 litran astiassa.Pitääkin laittaa kassakaappiin noilla hinnoilla :lol:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Mika.T kirjoitti:
eerola kirjoitti:Kävin äsken Vehossa kysymässä, mitä öljyä ahtimeen pitäisi laittaa. Tietoa ei ollut, sillä heidän näkemyksensä mukaan öljy on ikuista.
Niinhän ne hölmöt väittää että automaattilaatikkoonkaan ei tarvi vaihtaa öljyjä. :fu:
Niin, se tuo huoltovapaa -sana tarkottaa kertakäyttöistä. Vaihdetaan uusi ahdin ja sillätavoin uudet öljyt. Tai uusi vaihdelaatikko jne...

Chevyssä ja Pontiacissa on myös käytetty noita eatonin remmiahtimia, kaippas niidenkin öljy pelaa ihan hyvin.

Jostain sain semmosta tietoa että tuo olisi jotain turbiiniöljyä, mutta saattoi olla huhupuhettakin.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Löytyskö keltään räjäytyskuvaa kompurasta/moottorista? Ilmeisesti sitä tyhjennystulppaa ei ole :roll:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ei ole tyhjennystulppaa, ainoastaan täyttöproppu.
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”