Autoon piti vaihtaa laturin hiilet, kun olivat niin kuluneet. Latausongelma poistui, mutta jotain on pielessä kun vähänkin pidempään ajettaessa akku rupeaa kiehumaan.
jännitteen säätäjä särki.... lattaa liikaa!? mulla teki just samat.. 2kertaa mieki jaksoin hiilet vaihtaa. sitten ostin uuden laturin.. ei ole hinnan kiroissa 124:seen...
Mittaappa latausjännite, luultavasti lataa liikaa.
Joo, kyllä latausjännitteen säätimellä asian täytyy korjautuu.Oikea säädin säätää oikein. Olen tavannut paljon tapauksia että säädin on saman näköinen mutta se on väärä. Ulkonäkö ei ratkaise.Eri kokoisissa on eri säätimet.
Oikean säätimen osaa antaa vain autosähköliikkeen setä.
Poistin nippelitietoo ja olettamaani mittausvirheen tuomaa hajontamahdollisuutta.
Laitoin auton käyntiin ja ajoin pienen kierroksen, annoin käydä tyhjäkäynnillä hetken ja laitoin mittarin kiinni. Latasi 13,5V kierroksilla nousi 13,8 ja vähän ajan päästä 14V. Täydellä kuormituksella (valot, lämmityslaite, istuinlämmittimet, takalasinlämmitys, vain kierroksilla pysyi yli 13,2V, tyhjäkäynnillä 12,8V.
Kun sammutin kaikki muut virtaa kuluttavat laitteet ja pienensin lämmityslaitteen puhaltimen 2 asentoon, tyhjäkäynnillä oli 13,2 ja kierroksilla 13,7 - 14V.
Kun sammutin auton, jännite rupesi hiljalleen tippumaan. Akku saattaa olla jo ikäloppu, ostin auton maaliskuussa eikä minulla ole aikaisempaa kokemusta mersuista.
Mulla akku keitti, latausjännite huikeat lähes 17V ja laturi "hehkui punaisena".
Akku alle vuoden vanha.
Vein laturin hoitoon, mutta se olikin täysin kunnossa????
Syy olikin viallisessa akussa (kenno oikosulussa?). Uusi akku tilalle ja ongelma poistui.