M103 tyhjäkäynti kylmänä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

M103 tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Merccedeksen tyhjäkäynti kylmänä tuntuisi reistailevan :shock:

Auto lähtee aina laakista käyntiin ja pysyy käynnissä, kierrokset siinä tonnin alla eli normaalissa 700?

Isännään dieselissä käynnistettäessä kierrokset nousevat kylmänä korkeammalle ja kun kone lämmin ne laskevat normaaliin, tämän kaikki kyllä varmaan tietävätkin, mutta mallina...
Kuuluuko bensavehkeessä olla sama toiminto vai onko seuraava normaalia kylmällä koneella?

Kylmänä kun ajaa muutaman metrin ja lyö kytkimen pohjaan, kierrokset nousevat 2000 ja pysyvät siinä noin 5 sekunnin ajan, jonka jälkeen kierrokset takaisin tonnin alle / lähes sammuu, aaltoilee hetken ja tasaa kierrokset siihen 700.

Jos tässä vehkeessä on tuo toiminto, mikä sitä säätelee? Voisiko tämä "ominaisuus" olla oireilua mahd.ko. osan vikaisuudesta,
koittaa pitää kierrokset kylmänä korkeammalla
> laskee ne kuitenkin 700.

Lämpimänä en ole tätä onngelmaa huomannut.
Auttakaa asiasta mitään tietämätöntä :roll:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: M103 tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Jani »

SiPe_ kirjoitti:Auto lähtee aina laakista käyntiin ja pysyy käynnissä, kierrokset siinä tonnin alla eli normaalissa 700?

Isännään dieselissä käynnistettäessä kierrokset nousevat kylmänä korkeammalle ja kun kone lämmin ne laskevat normaaliin, tämän kaikki kyllä varmaan tietävätkin, mutta mallina...
Kuuluuko bensavehkeessä olla sama toiminto vai onko seuraava normaalia kylmällä koneella?

Jos tässä vehkeessä on tuo toiminto, mikä sitä säätelee? Voisiko tämä "ominaisuus" olla oireilua mahd.ko. osan vikaisuudesta,
koittaa pitää kierrokset kylmänä korkeammalla
> laskee ne kuitenkin 700.

Lämpimänä en ole tätä onngelmaa huomannut.
Auttakaa asiasta mitään tietämätöntä :roll:
Jos autossa on katalysaattori, on siinä korkeempi kylmäkäynti.
Muuten pitäiskin olla ~700 joutokäynti lämpötilasta riippumatta.

Siinä polttoaineen määränjakajan etupuolella on säädin joka koittaa pitää käynnin kohdallaan.
Joskus se vanhemmiten takertelee, ja voi jotain ihmeellisyyksiä aiheuttaa.
Putsaus usein auttaa.
Sipe kirjoitti:Kylmänä kun ajaa muutaman metrin ja lyö kytkimen pohjaan, kierrokset nousevat 2000 ja pysyvät siinä noin 5 sekunnin ajan, jonka jälkeen kierrokset takaisin tonnin alle / lähes sammuu, aaltoilee hetken ja tasaa kierrokset siihen 700.
Tarkoitatko että jos kytkimellä ryömittää eteenpäin kaasuun koskematta, tekee tuota?
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: M103 tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Jani kirjoitti: Tarkoitatko että jos kytkimellä ryömittää eteenpäin kaasuun koskematta, tekee tuota?
Niin kun esimerkiksi tallista ajaa ulos, vähän kaasua ja lähtee liikkeelle, pienellä kaasulla eteenpäin, kun pysähtyy ja painaa kytkimen pohjaan kierrokset nousevat 2000 hetkeksi jne...

EDIT: taisi muistaakseni tehdä tuota myös ilman kaasuakin, pelkällä kytkimellä hieroessa kierrokset laskee alle tyhjäkäynnin, painaa kytkimen pohjaan ja kierrokset pomppaa kahteen tonniin jne...
Vähän hankala selittää, pitäisi itse kokea :D

Täytyypi tutkia tuota säädintä kunhan isä saa projektinsa valmiiksi ja saa auton lämpimään talliin, kiitoksia :wink:

EDIT: niin, autossa paperien mukaan katalysaattori :shock:
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Mikäs tyhjäkäynnin pitäisi sitten olla katti mallissa? :shock:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Matikissa (-92) käynnistäessä nousee hieman yli 1000 rpm ja laskee lämmettyään sinne 600 - 650 rpm. Vaihde päällä tyhjäkäynti n. 550 rpm.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

SiPe_ kirjoitti:Mikäs tyhjäkäynnin pitäisi sitten olla katti mallissa? :shock:
Ihan sama kuin katittomassa.
Alkuun vain vähän aikaa korkeampi, katin lämmittämiseksi.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Selvä homma.
Sais tuon isän "ruoska" harmaa fergun pois tallista niin voisi ruveta tutkimaan :lol: , renkaanvaihto hommia, mese itse on seisonut pressutallissa jo kuukauden päivät eikä sitä turhaan tuossa viitsisi käynnistellä ja lämmitellä/pimeessä tutkia :roll:

Infoan sitten lisää kun pääsee käsiksi :wink: , ei sattuisi kuvaa olemaan säätimestä/sen paikasta tm.?
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuossa jiiärrän laittamassa kuvassa näkyy hyvin, nro4.
viewtopic.php?p=266267#266267
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Jani kirjoitti:Tuossa jiiärrän laittamassa kuvassa näkyy hyvin, nro4.
viewtopic.php?p=266267#266267
Thänks, nopeuttaa paljon tutkintahommia, ylijännitesuojareleenkin voisi tsekata kun paikankin löysi :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”