Zum teufel! Ässän ohjurinkumit vaihdettu- alustaremonttia

Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Induktiivinen anturi siellä on meleko varmasti.

Ja tuota meneekös jakajalle alipaineletku? Jos ei, niin ässän sytkäboksi taitaa olla ainoa kampe, mikä aikaistaa sytkää alipaineella. Meneekös MSD:lle alipaineletku? Ai ei? No vähän kuluttaa enemmän bensaa ja polttaa moottorijarrutuksella putkessa... Mutta sehän on vain positiivista. :D


Ai niin. Mikä säätää ennakon kierroksilla? Onko jakajassa keskipakosäädin, vai ohjaileeko boksi ennakkoa? Joutuu tekemään kartan tohon MSD:hen jos jakaja on kiinteä. Onnistuuko tolla semmonen?


Nuo kannattaa ottaa huomioon ja selevitellä. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Pitäytyisin alkuperäisosissa.

ASR toimintoja taitaa olla tuon orkkispoksin ajatuksissa.. :roll:
Itse kaivaisin kuvetta. Niin kipeältä kuin se tuntuisikin. :supersad:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:Induktiivinen anturi siellä on meleko varmasti.

Ja tuota meneekös jakajalle alipaineletku? Jos ei, niin ässän sytkäboksi taitaa olla ainoa kampe, mikä aikaistaa sytkää alipaineella. Meneekös MSD:lle alipaineletku? Ai ei? No vähän kuluttaa enemmän bensaa ja polttaa moottorijarrutuksella putkessa... Mutta sehän on vain positiivista. :D


Ai niin. Mikä säätää ennakon kierroksilla? Onko jakajassa keskipakosäädin, vai ohjaileeko boksi ennakkoa? Joutuu tekemään kartan tohon MSD:hen jos jakaja on kiinteä. Onnistuuko tolla semmonen?


Nuo kannattaa ottaa huomioon ja selevitellä. :roll:
-Jakajalle ei mene letkun letkua, boksille menee.

-Polttaa moottorijarrutuksella putkessa eli siinä kaksimatrisessä katalysaattorissa? :eec:

Onkos tuossa jakajassa keskipakosäädin? Kertokaa viisaat. Ainakaan perinteistä "kynnet ja vieterit" -viritystä ei näy, mutta mikä on tuon muuan lirpakkeen funktio? :roll:

Kuva jakajasta:

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1568.jpg

Alkuperäisosat ovat edelleenkin mukana kisassa, mutta tämä MSD kiinnosta kovasti myös. Tämänhän saa korjattua sitten viikon päästä kun se kärähtää, alkuperäis-palikkaa taas ei. :idea:

Karttoja ei väittämän mukaan tarvita kuin siinä vaiheessa kun kaivellaan esiin niitä viimeisiä vapaita hopoja. :roll:

Minä näistä ymmärrä... :ttu:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Lykkää pyörijä kiinni ja koita pyöritellä sitä. Jos tuntuu jousikuormainen parinkymmennen asteen klappi, niin keskipakosäätö löytyy. Jos ei, niin ei.

Jos on keskipakosäätö, niin sittenhän karttaan ei välttämättä tarvitse tehdä muuta kuin moottorijarrutukselle sytkän aikaistus (parikymmentä astetta).

Mutta jos sinne kerta kartat pystyy tekemään, niin tokihan sytkää kannattaa matka-ajoon vähän aikaistaa. Niille kierroksille ja alipaineille, missä matka-ajossa liikutaan, laitetaan ajoitusta niin paljon kuin sietää (eli siten että ei ala nakuttamaan eikä nykimään). Tippuu bensankulutus.

Jos on kiinteä jakaja, niin sitten toki kartta pitää tehdä koko kierros-/painealueelle.

edit. muokkasin vähä

edit2. tuo jakajassa oleva lirpake on asentoanturi. Omituisen näköinen. Antaa yhden pulssin per kampiakselin kaks kierrosta. Pystyyköhän sitä käyttämään ollenkaan... Minun käsittääkseni ei, mutta olenpa ollut ennenkin väärässä. Minulla antaa kuusi pulssia per kaksi kierrosta, eli yhden per sylinteri. Joku sanoi että se on minimi (Megasquirtille), mutta tiedäpä häntä. Ja varsinkaan MSD:stä en tiedä. :?
Viimeksi muokannut Sivonen, 01.1.2007 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

HVM kirjoitti:Onkos tuossa jakajassa keskipakosäädin? Kertokaa viisaat. Ainakaan perinteistä "kynnet ja vieterit" -viritystä ei näy, mutta mikä on tuon muuan lirpakkeen funktio? Rolling Eyes
Tuo lirpake taitaa olla vain ykk-anturi.
Vai onko siinä kampiakselin hihnapyörällä joku anturi.
Ei ole keskipakosäädintä tuossa.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kampurallahan ässässä on anturi värinänvaimentimessa. Siinä lienee vain yksi nasta, jota anturi katselee? Niitä voipi hitsata pari lisää, kunhan kahtoo että menee tasaisin välein. Ja sitten niiden pitäisi vielä olla yhtä korkeita kuin alkuperäinen murkula.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Sivonen kirjoitti:Kampurallahan ässässä on anturi värinänvaimentimessa. Siinä lienee vain yksi nasta, jota anturi katselee? Niitä voipi hitsata pari lisää, kunhan kahtoo että menee tasaisin välein. Ja sitten niiden pitäisi vielä olla yhtä korkeita kuin alkuperäinen murkula.
Ja vauhtipyörällä yksi hall-anturi josta saisi tarvittavan signaalin.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:Lykkää pyörijä kiinni ja koita pyöritellä sitä. Jos tuntuu jousikuormainen parinkymmennen asteen klappi, niin keskipakosäätö löytyy. Jos ei, niin ei.
Klappi on, ja pyörijä palautuu siihen kohtaan josta sitä aloittaa reutoamaan. Painelkaapas nerot tuonne maahantuojan sivuille aukomaan asennus-pdf:iä, tai jos siellä ei ole, niin sitten alan postailemaan niitä. Vaikuttaa nimittäin liian helpolta hommalta ääliön silmään. :shock:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

HVM kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Lykkää pyörijä kiinni ja koita pyöritellä sitä. Jos tuntuu jousikuormainen parinkymmennen asteen klappi, niin keskipakosäätö löytyy. Jos ei, niin ei.
Klappi on, ja pyörijä palautuu siihen kohtaan josta sitä aloittaa reutoamaan. Painelkaapas nerot tuonne maahantuojan sivuille aukomaan asennus-pdf:iä, tai jos siellä ei ole, niin sitten alan postailemaan niitä. Vaikuttaa nimittäin liian helpolta hommalta ääliön silmään. :shock:
Miten toteutat ASR- tehonrajoituksen?
En minä pessimisti ole, arvelisin vaan sen teettävän vähän lisätöitä. :help:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

romu kirjoitti: Miten toteutat ASR- tehonrajoituksen?
En minä pessimisti ole, arvelisin vaan sen teettävän vähän lisätöitä. :help:
Niin, onko se ASR kytköksissä boksiin? Varmuutta asiasta ei taida olla? :roll:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

HVM kirjoitti:
romu kirjoitti: Miten toteutat ASR- tehonrajoituksen?
En minä pessimisti ole, arvelisin vaan sen teettävän vähän lisätöitä. :help:
Niin, onko se ASR kytköksissä boksiin? Varmuutta asiasta ei taida olla? :roll:
Kyllähän sieltä on joku kättely tultava tehonrajoitukselle.
Testailin tuossa 5min. sitten omaani. Liukkaalla peilijäältä lähtiessä ei anna kuin 2000 kierrosta. Miten se rajoittaa isommissa vauhdeissa on taas oma juttunsa. Jotenkin kierrosten on oltava synkassa renkaiden pyörimisnopeuden kanssa.

Tämä lähinnä vaikuttaisi hankalalta hommalta kun sovitellaan eri järjestelmää käyttöön.
Mutuna arvelisin MB:n omienkin boksien olevan erilaisia ASR- vastaan normaali auto. Selittäisi ehkä vähä niitä hinta/harvinaisuus tekijöitäkin. :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Niinpä...Voihan se olla viisain laittaa boksi menemään natsien korjattavaksi, mutta kun arveluttaa sekin. :? Toosa on tien päällä kuukauden ja täällä odotellaan savi pöksyssä tuleeko se koskaan takaisin? :eec:

Kuka ottaa urakan? Laitetaan toosa matkaan. :idea: Vaivat korvataan kyllä. :ope:

Vaihtoehtona viissatanen sille, joka laittaa tuon romun käyntiin. :idea: Jos tuntuu jottei 500 piisaa, niin pyytäkää lisää. :shout:

Asiallisia tarjouksia, kiitos. :idea:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Eiköhän ASR rajoita ainoastaan moottorin ilmamäärää. Näin toimii luistonesto esim 90-luvun alun 700-bemareissa. Niissä on ylimääräinen kaasuläppä samassa imuputkessa ja sähköaivo ohjaa sitä kiinni jos lipsuu.

Sytkäähän se ei voi katkoa mitenkään koska se hajottaisi katalysaattorin.
I drive an Opel. What's your excuse?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Melitos kirjoitti:Eiköhän ASR rajoita ainoastaan moottorin ilmamäärää. Näin toimii luistonesto esim 90-luvun alun 700-bemareissa. Niissä on ylimääräinen kaasuläppä samassa imuputkessa ja sähköaivo ohjaa sitä kiinni jos lipsuu.

Sytkäähän se ei voi katkoa mitenkään koska se hajottaisi katalysaattorin.
Niin. Palamatonta bensaa kattiin ja poks. :roll: Jospa tuo toosa on yhteydessä myös bensapuoleen? Ei ainakaan jää liittimen pinnien lukumäärästä kiinni. :?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Ainakin tuossa omassa "vehkeessä" ASR säätää pyörien nopeuseron kasvettua sytytystä, nokkia, polttoainetta, kaasuläppää ja ottapa vielä ABS:n kautta villiintyneitä renkaita kiinni jolloin nopeusero tasaantuu nopeampaa :ope: joten aika monihyväinen systeemi on, tosin tuosta HVM:n Ässästä en tiedä onko siinä yhtäpitkälle vietyä elektroniikkaa (säätyvät nokat yms.)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

piippu kirjoitti:Ainakin tuossa omassa "vehkeessä" ASR säätää pyörien nopeuseron kasvettua sytytystä, nokkia, polttoainetta, kaasuläppää ja ottapa vielä ABS:n kautta villiintyneitä renkaita kiinni jolloin nopeusero tasaantuu nopeampaa :ope: joten aika monihyväinen systeemi on, tosin tuosta HVM:n Ässästä en tiedä onko siinä yhtäpitkälle vietyä elektroniikkaa (säätyvät nokat yms.)
Muuten vois täsmätäkin, mutta nokat on aika kankean näköiset. :D Siulahan on tosin se runsastappisempi pata... :roll:

Jarruttaa ainakin fillareita ja tekee kaasupolkimesta lusun, eikö lie pitkälti siis samat kujeet...
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Mitenkäs se ensimmäinen ässän kuje menikään?

Etkös saanut releitä ropeloimalla auton vielä tulille?
Onko se ylijännitesuojarele jo poissulutettu täysin? Mieluusti tinaisin kyllä senkin juotokset uusiksi. :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

romu kirjoitti:Mitenkäs se ensimmäinen ässän kuje menikään?

Etkös saanut releitä ropeloimalla auton vielä tulille?
Onko se ylijännitesuojarele jo poissulutettu täysin? Mieluusti tinaisin kyllä senkin juotokset uusiksi. :roll:
Ei ole poissuljettu sitäkään vaivaa, jos vaiva on siellä. Mitä ne releet maksaa ja mistä? Tässä enää kohta osaa muuta kuin suunnitella Ladan ostoa. :shock:

Sehän saattoi olla sattumaa, että rottelo syttyi releen käpistelyn perään, tai sitten ei. Myykää 7-napanen rele yhellä sulakkeella. :idea:
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

HVM kirjoitti: Myykää 7-napanen rele yhellä sulakkeella. :idea:
Uusi on kahdella sulakkeella! Parannettu versio :roll:
big jopo
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4418
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

audimies kirjoitti:
HVM kirjoitti: Myykää 7-napanen rele yhellä sulakkeella. :idea:
Uusi on kahdella sulakkeella! Parannettu versio :roll:
Jouduin ostamaan semmosen puoltoistavuotta sitten veholta,hinta (jos muistan oikein) oli 70 €.
Tuossa vaikutti pimahtanut ylijännitesuojarele silleen,että tyhjäkäynti pieni,neliveto ei pelannut,ja olikohan niin,ettei kierroslukumittari toiminut.

Mutta siulla kun on kallista teknolokiaa sisältävä,kalliimmalla polttoaineella kulkeva auto,niin ei tiiä miten tuossa em.vika ilmenee.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

kilander kirjoitti:
audimies kirjoitti:
HVM kirjoitti: Myykää 7-napanen rele yhellä sulakkeella. :idea:
Uusi on kahdella sulakkeella! Parannettu versio :roll:
Jouduin ostamaan semmosen puoltoistavuotta sitten veholta,hinta (jos muistan oikein) oli 70 €.
Tuossa vaikutti pimahtanut ylijännitesuojarele silleen,että tyhjäkäynti pieni,neliveto ei pelannut,ja olikohan niin,ettei kierroslukumittari toiminut.

Mutta siulla kun on kallista teknolokiaa sisältävä,kalliimmalla polttoaineella kulkeva auto,niin ei tiiä miten tuossa em.vika ilmenee.
Ka en tiijä miekään. :( Laittelin jo ostoilmoa toisaalle, välttää myös se 2-sulakkeinen malli. :idea:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Rele lähimmälle putkiratiomiehelle :arrow: tinausten sulattelu :arrow: Pitäis olla niiltä osin ok. :telkkari:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

romu kirjoitti:Rele lähimmälle putkiratiomiehelle :arrow: tinausten sulattelu :arrow: Pitäis olla niiltä osin ok. :telkkari:
Kokeillaan. :idea:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Ja testaus sitten sillä Mikan lähettämällä puolalla.
Se originaaliyksilö lienee parasta pitää kaukana etteitaassatujotaki.. :supersad:
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Tässä ois nenänedessä! ( 201 540 32 45 ) yhdellä sulakkeella varustettu ylijännitesuoja.
Lähetänkö sulle?
Onko numeroissa mitään samaa? 7-napaa mustakansi ja mersunmerkki! :lol:
Hepistä lähtee aamulla tajunkankaalle jos..........
big jopo
Avatar
Aleksi A.
Viestit: 12
Liittynyt: 08.11.2006 0:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aleksi A. »

Melitos kirjoitti:Kyllä se on ihan mahdollista. Tosiaan kipinän iskemiseen normaalissa maapallon ilmakehässä tarvitaan vähemmän jännitettä, kuin yli 10bar paineeseen puristetussa ilma-bensiiniseoksessa jollainen ympäristö siis tuolla palotilassa sytytyshetkellä on.

Joskushan käy esimerkiksi niin, että kun bensamoottorisesta turboautosta nostaa ahtoja niin ei enää täyskaasulla jaksa iskeä vanhoilla sytkäpalikoilla kaikille tulpille kipinää ja auto alkaa nykimään.
Jep jep. SECci lähti "huoltamolle" ja niinhän se oli, että vika oli löytynyt kuulemma ihan vaan puolasta. Vaikka kipuna iloisesti kipunoikin normaali-ilmassa, niin paineen alla ilmeisesti ei enää jännitteet riittäneet...

(sitten kun saisi vielä auton itselle, nimittäin tällä hetkellä se makoilee Malmin poliisin huostassa. "huoltaja" osoittautui aika mielenkiintoiseksi kaveriksi...)
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Aleksi A. kirjoitti:
Melitos kirjoitti:Kyllä se on ihan mahdollista. Tosiaan kipinän iskemiseen normaalissa maapallon ilmakehässä tarvitaan vähemmän jännitettä, kuin yli 10bar paineeseen puristetussa ilma-bensiiniseoksessa jollainen ympäristö siis tuolla palotilassa sytytyshetkellä on.

Joskushan käy esimerkiksi niin, että kun bensamoottorisesta turboautosta nostaa ahtoja niin ei enää täyskaasulla jaksa iskeä vanhoilla sytkäpalikoilla kaikille tulpille kipinää ja auto alkaa nykimään.
Jep jep. SECci lähti "huoltamolle" ja niinhän se oli, että vika oli löytynyt kuulemma ihan vaan puolasta. Vaikka kipuna iloisesti kipunoikin normaali-ilmassa, niin paineen alla ilmeisesti ei enää jännitteet riittäneet...

(sitten kun saisi vielä auton itselle, nimittäin tällä hetkellä se makoilee Malmin poliisin huostassa. "huoltaja" osoittautui aika mielenkiintoiseksi kaveriksi...)
Oliko huoltaja lähtenyt uudenvuoden koeajolle :?: :lol:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Aleksi A. kirjoitti:
Melitos kirjoitti:Kyllä se on ihan mahdollista. Tosiaan kipinän iskemiseen normaalissa maapallon ilmakehässä tarvitaan vähemmän jännitettä, kuin yli 10bar paineeseen puristetussa ilma-bensiiniseoksessa jollainen ympäristö siis tuolla palotilassa sytytyshetkellä on.

Joskushan käy esimerkiksi niin, että kun bensamoottorisesta turboautosta nostaa ahtoja niin ei enää täyskaasulla jaksa iskeä vanhoilla sytkäpalikoilla kaikille tulpille kipinää ja auto alkaa nykimään.
Jep jep. SECci lähti "huoltamolle" ja niinhän se oli, että vika oli löytynyt kuulemma ihan vaan puolasta. Vaikka kipuna iloisesti kipunoikin normaali-ilmassa, niin paineen alla ilmeisesti ei enää jännitteet riittäneet...

(sitten kun saisi vielä auton itselle, nimittäin tällä hetkellä se makoilee Malmin poliisin huostassa. "huoltaja" osoittautui aika mielenkiintoiseksi kaveriksi...)
Puolasta? :shock: Pitikö se vielä ostaa uus puola ennen boksia? :shock: Onko se mahollista, että rottelo ei syty kutoskoneisen puolalla? :roll:

Audimies: Laita Matkahuoltoon se rele jos viitit, laita maksuvaatimukset yyveellä. :D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos puola on liian heikko, niin kipinöinti muuttuu kapinoinniksi vasta kierroksilla.

Ei kai ässän startti pyöritä kovin paljon yli 6500rpm? Jos pyörittää, niin vika saattaa olla heikkotehoisessa unkarissa, joka ei jaksa paukuttaa tarpeeksi nopeasti. :idea:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:Jos puola on liian heikko, niin kipinöinti muuttuu kapinoinniksi vasta kierroksilla.

Ei kai ässän startti pyöritä kovin paljon yli 6500rpm? Jos pyörittää, niin vika saattaa olla heikkotehoisessa unkarissa, joka ei jaksa paukuttaa tarpeeksi nopeasti. :idea:
Selevä, eli hyökkäämme Puolaan. Blitzkrieg! :amis_selittaa: Aki B tais uhkailla puolaa kyselevänsä... :roll:

Kasasin lossin takaisin alkuperäiseen halavaus-asuunsa. Nyt sitä on sitten mahollisuus tarttailla tai olla tarttailematta. Testaillakin voi, enää ei öljy lennä startatessa olohuoneen lattian nurjalle puolelle. :idea:

Kuulostellaan... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 sähkö”