BMW:llä on SUPERTURBODIESELI 1-sarjassa. (123 d)

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

BMW:llä on SUPERTURBODIESELI 1-sarjassa. (123 d)

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onko tuo bemarin 123 d-malli nyt sitten markkinoiden ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöautosuperturbodiesel?
Ilmeisesti 535 d:n tavoin toteutettu (2 turboa)alle 2 litran moottori tuottaa mojovat lukemat 204 Hv/ 400 Nm. Nuo ilmeisesti täyttävät superturbon määritelmän?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Re: BMW:llä on SUPERTURBODIESELI 1-sarjassa. (123 d)

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

kardaani kirjoitti:Onko tuo bemarin 123 d-malli nyt sitten markkinoiden ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöautosuperturbodiesel?
Ilmeisesti 535 d:n tavoin toteutettu (2 turboa)alle 2 litran moottori tuottaa mojovat lukemat 204 Hv/ 400 Nm. Nuo ilmeisesti täyttävät superturbon määritelmän?
Semmosen perus-superin joo :roll:

Sittemmin alettiin puhumaan kilowateista :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Haaahhaahahah.
Nyt kyllä putosi tuolilta kun luki tuon Suksin vaatimattoman kommentin. :lol:
® Mesen linttaklubi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

No onhan siinä litratehoa jo jonkun verran, tuskin tuota kovin viimosilleen on viilattu vieläkään mutta taitaa st:stä vielä vähän jäädä noine hyvineen, mitäs se litrateho pitäisi sarjaan päästäkseen olla, 150 horsepoweria?

Minkäsmoiset vääntökäppyrät penarissa muuten on?
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Boss kirjoitti:mitäs se litrateho pitäisi sarjaan päästäkseen olla, 150 horsepoweria?
Tuntuis että semmonen 150hp+/250Nm+ vois olla aika passeli koneesta saatu tulos/litra :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ohan tuo aika rohkeaa ajatellen sarjatuotantoa ja takuita. "huolto"väli kun noissa pitää olla hieman reilumpi :whistle:
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Mahtaakohan tuo kiuas löytää tiensä myös sen tulevan 100-sarjan coupen nokalle. :? Voisi olla ihan näppärä yhdistelmä. :roll:
Todella mukavia muuten luonteeltaan nuo pemarin tiisselit, ajoin taannoin E90:ntä korista 318d:tä ja siinä oli kyllä valmistajan mainoslausetta lainaten sitä "ajamisen iloa". Auton tehot eivät paperilla olleet juuri mitään, olikohan joku 120hevosta ja vääntöä jotain.. en muista, mopona minä sitä kuitenkin pidin. :D Koeajolla jouduin muuttamaan arviotani autosta, kone veti todella kauniisti läpi koko kierrosalueen, vääntöä oli heti tyhjäkäynniltä lähtien, myöskin vaihteisto toimi erittäin mukavasti, lyhyt keppi toi hyvän tuntuman vaihtamiseen.
Kiihtyvyyskään tuossa pikkudiiselissä ei ollut paperilla juuri mitään, mutta oikein mukavasti se kolmosta jaksoi liikuttaa. Ajossa oli kokoajan läsnä sellainen "menemisen-tunne". :roll:
Viimeksi muokannut J.T.S, 11.10.2007 16:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
BMW 318d -09
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

AM kirjoitti:Ohan tuo aika rohkeaa ajatellen sarjatuotantoa ja takuita. "huolto"väli kun noissa pitää olla hieman reilumpi :whistle:
Jaah, eipäs se yleensä tuon teholuokan autoissa kovin pitkä huoltoväli ole. Olikos Testarossassa 60tkm välein kone palasiksi vai muistanko vväärin :roll: Näillä vanhoilla nakuilla ajellaan kuitenkin 150tkm ennen isompaa aukaisua :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
ArzieX
ATK-guru
Viestit: 284
Liittynyt: 12.9.2007 19:18

Viesti Kirjoittaja ArzieX »

J.T.S kirjoitti:Mahtaakohan tuo kiuas löytää tiensä myös sen tulevan 100-sarjan coupen nokalle. :?
http://www.edbmw.com/blog/2007/09/13/fr ... pe-photos/

Kyllä tuolla sellaisesta kuvia on.
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

Tuollaista olen tässä ihastellut jo jonkin aikaa... mahtaisiko noita saada muutaman vuoden päästä kohtuuhintaisena? :roll:

Ja olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, miltä 2 litran diesel kuulostaa, kun siitä revitään yli 200hv... turbo(t) tuskin on ihan hiljaa siinä vaiheessa!
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

ArzieX kirjoitti:
J.T.S kirjoitti:Mahtaakohan tuo kiuas löytää tiensä myös sen tulevan 100-sarjan coupen nokalle. :?
http://www.edbmw.com/blog/2007/09/13/fr ... pe-photos/

Kyllä tuolla sellaisesta kuvia on.
Tuosta tulee jotenkin mieleen lähinnä 121 mazda :lol: hivenen jää linjakkuutta uupumaan :roll:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei malta oottaa millon pääsee konetta vaihtamaan tuommoseen :lol: :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Voisko tuota 100 hv/ litra ja 200Nm/litra pitää kuitenkin superturbona sarjavalmisteisista autoista puhuttaessa. Kärryn pitäis kulkea n. 240km/h ja kiihtyä 7 sekuntiin sataseen ja maantiellä pitäis päästä 4 ja 5 litran väliin-aika hyviä arvoja kuitenkin.
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

kardaani kirjoitti:Voisko tuota 100 hv/ litra ja 200Nm/litra pitää kuitenkin superturbona sarjavalmisteisista autoista puhuttaessa. Kärryn pitäis kulkea n. 240km/h ja kiihtyä 7 sekuntiin sataseen ja maantiellä pitäis päästä 4 ja 5 litran väliin-aika hyviä arvoja kuitenkin.
Hieno auto tai siis tekniikka. Ehkä jonain päivänä mullakin on bemari. Siihen asti täytyy ajella mersulla :evil:

6,9s 0-100km/h on kova aika tehdasdieselille. Eniten tuossa benarissa miellyttää huipputehon kierrosluku. Toyotan voimadieselissä 177hv teho tulee 3600 korvilla, kun taas bemarissa 4400rpm.
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

No joo, eihän tuo kakslitranen 200 heppanen dieseli niin ihmeellinen peli ole. Jokunen kymmenen tuhatta tullut semmosella ajettua tuossa taannoin :lol: Mersuun ois saanu tehtyä jo -84 tommosen, jos joku ois osannu...OM601 tuli silloin 190D:n keulalle napsuttamaan.

Totuuden nimissä aika kunnioitettava lukema tosiaan takuineen ja vähäpäästöisyyksineen. Tuossakin motissa on kuitenkin vielä lastutusvaraa jäljellä. Ja kestää luultavasti satoja tuhansia.

Missähän kolmen neljän vuoden päästä mennään? Oikeastaan suunta on oikea, isot moottorit käyvät turhiksi, kulutukset pienenevät suhteessa tehoihin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29490
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

isot moottorit käyvät turhiksi, kulutukset pienenevät suhteessa tehoihin
Mitäs siinä volkkarin 1,4TSI:ssä on, 150 hv ?
Kulkee kohtalaisen hyvin eikä kuluta paljon pa*kaakaan.

Taannoin hämmästeltiin että ohhoh kun tiiselit alkaa olla yhtä kulkevia kuin pensa-autot, on se mahotonta ...
Nyt ihimetellään ettäku 1,4 bensa-auto kulukee ku 2-litranen tiiseli eikä kuluta polttoainettakkaa... :D
wiimax.fi
ArzieX
ATK-guru
Viestit: 284
Liittynyt: 12.9.2007 19:18

Viesti Kirjoittaja ArzieX »

dealer kirjoitti:
isot moottorit käyvät turhiksi, kulutukset pienenevät suhteessa tehoihin
Mitäs siinä volkkarin 1,4TSI:ssä on, 150 hv ?
Kulkee kohtalaisen hyvin eikä kuluta paljon pa*kaakaan.
140 tai 170hv.
Avatar
Merzedes
Viestit: 205
Liittynyt: 30.11.2006 2:21
Paikkakunta: Helsinki 00200

Viesti Kirjoittaja Merzedes »

Mersultahan on kanssa se diesotto tulossa, 1.8 moottori ässäänkin. Mikäs siinä
W203 C220CDi A + Britti-Bemari.
Kuva
Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Eihän esim. tuossa mersun veekasi diiselissä ole kuin 314 pollea kun kuitenki on kyseessä neljän litran mylly. Litratehoksi tulee alle 80 hv eli siis surkea esitys...? En ostakkaan :no:

Meinaan vaan että taitaa MB olla jo jälkijunassa tuossa dieselkehityksessä esim. verrattuna BMW:hen.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei ole mitään väliä paljonko on tehoa, jos autot on niin rrkeleen rumia pökäleitä ettei niillä kehtaa kukaan selväjärkinen ajaa. :x
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Eldorado kirjoitti:Eihän esim. tuossa mersun veekasi diiselissä ole kuin 314 pollea kun kuitenki on kyseessä neljän litran mylly. Litratehoksi tulee alle 80 hv eli siis surkea esitys...? En ostakkaan :no:

Meinaan vaan että taitaa MB olla jo jälkijunassa tuossa dieselkehityksessä esim. verrattuna BMW:hen.

Minua taas kiinostaisi kovasti V8cdi.
Vieläpä se vähän vanhempi versio, ~250hv.


Kyllähän bemari hienoja diiselimoottoreita tieten tekee. Ei siinä mitään.
Mutta on niillä erinlainen brändikin, kun mesellä.
Tuntuisi jotenkin kummalliselta, jos mersun pitäisi nyt yhtäkkiä ruveta tehoilla rynnimään.
Moottoreissa voi olla muutenkin eroja, joilla on sitten loppupelissä vaikutuksia hyvyyteen, tai huonouteen, kuin ainoastaan teho.
Kyllä mersun moottoreistakin saa tehoja ihan eturivin paikoille asti, jos näkee vähän vaivaa.
Siitä huolimatta kestävyys on aivan huippuluokkaa.

Kyllä minun mielestäni asia on niin, että maailmassa, tai oikeastaan saksassa on kolme moottorinvalmistajaa, joilla ammattitaito riittää valmistamaan juuri sellaisia moottoreita, joita he itse haluavat, tai tarvitsevat.
Ja ne ovat laatutuotteita, joka suhteessa.
Jotenkin tunnustaa, että se tehoilla vertailu kuuluu enempi sinne Audi/BMW - akselille.

Kyllä se tilanne vaan on sitten niin, että em. konsernien tuotteisiin sitten kaikkien muiden moottoreita verrataan, ja jos sattumoisin verrokki jotenkin "ylitetään", niin sitten mainostetaan ko. tuotteen olevan ylivertainen.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

tuikku kirjoitti:...Kyllähän bemari hienoja diiselimoottoreita tieten tekee. Ei siinä mitään.
Mutta on niillä erinlainen brändikin, kun mesellä.
Tuntuisi jotenkin kummalliselta, jos mersun pitäisi nyt yhtäkkiä ruveta tehoilla rynnimään.
...
Jotenkin tunnustaa, että se tehoilla vertailu kuuluu enempi sinne Audi/BMW - akselille.
Näin varmaan, mutta bensapuolella tuntuu kuitenkin siltä että mersuhan siellä etunenässä on tehoilla pullistelemassa (esim. 65AMG:n 612 hv jne.) ja yhtenä syynä tosi tehokkaiden mallien julkistamiseen onkin juuri pidetty "tehokilpaa" BMW:n ja Audin kanssa. Eihän kukaan oikeasti tarvitse henkilöautossa tuollaisia tehoja.

Ajelin tuossa taannoin E-sarjan 220cdi moottorisella mersulla (olikos siinä nyt 170 hv/400 Nm) ja olipa todella mukavan tuntuinen auto, eikä yhtään tarvitse lisää tehoa normaaleissa ajotilanteissa. Ja "vanha" 5-v. automaattikin toimi kuin unelma. Käytännön suorituskyky tuntui vähintäänkin yhtä hyvältä kuin omassa 300E-24:ssä vaikka siinä on (paperilla) tehoa 50 hv enemmän. Väännössä onkin sitten tuntuva ero dieselin hyväksi.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Eldorado kirjoitti:(esim. 65AMG:n 612 hv jne.) Eihän kukaan oikeasti tarvitse henkilöautossa tuollaisia tehoja.
:shock: :shock: :eec: :shock: :shock:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

XUX63 kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:(esim. 65AMG:n 612 hv jne.) Eihän kukaan oikeasti tarvitse henkilöautossa tuollaisia tehoja.
:shock: :shock: :eec: :shock: :shock:
Ai niin. Suksi tarvii.... :lol: :lol: :lol: Mutta poikkeus vahvistaa säännön.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Eldorado kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:(esim. 65AMG:n 612 hv jne.) Eihän kukaan oikeasti tarvitse henkilöautossa tuollaisia tehoja.
:shock: :shock: :eec: :shock: :shock:
Ai niin. Suksi tarvii.... :lol: :lol: :lol: Mutta poikkeus vahvistaa säännön.
Mutta kymmenesosallakin pärjää :lol:
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

nokileka kirjoitti:Mutta kymmenesosallakin pärjää :lol:
Pärjää, pärjää... miten nyt pärjääkään :? Unettomia öitä, epätoivoisia rampilta laskeutumisia, pelkotiloja muun liikenteen seassa moottoritiellä, kulkuun nähden kohtuuttomat polttoainekustannukset, yms.yms. :evil:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1498
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä se vielä Suksi helpottaa :roll:
Kuntoon se tulee sinunkin Mersu jossakin vaiheessa ja yö unet paranee, jos ei jää pelko tiloja , jotta millon se taas :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

XUX63 kirjoitti:
nokileka kirjoitti:Mutta kymmenesosallakin pärjää :lol:
Pärjää, pärjää... miten nyt pärjääkään :? Unettomia öitä, epätoivoisia rampilta laskeutumisia, pelkotiloja muun liikenteen seassa moottoritiellä, kulkuun nähden kohtuuttomat polttoainekustannukset, yms.yms. :evil:
Siirryt vaan rohkeasti vähän uudemman tekniikan pariin.
Ihan näyttää siltä, että yli sadan kw,n litratehoihin pääsee näilläkin, käyttöominaisuuksien vielä kärsimättä.
Alakerta ja veivit näyttäisi olevan melko paljon tolkummasta tavarasta tehty, kun vanhemmissa.
Eikä näytä kansipahvikaan kovin paineherkkä olevan.

Periaatteessa, kun parin kilon ilmamäärän saa tehokkaasti käytettyä.
Niin siinä se alkaa olla.

Olispahan ainakin eri syyt unettomiin öihin.
Vaihtelu kun kuulemma sitten virkistää.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

tuikku kirjoitti:Siirryt vaan rohkeasti vähän uudemman tekniikan pariin.
Ihan näyttää siltä, että yli sadan kw,n litratehoihin pääsee näilläkin, käyttöominaisuuksien vielä kärsimättä.
Alakerta ja veivit näyttäisi olevan melko paljon tolkummasta tavarasta tehty, kun vanhemmissa.
Eikä näytä kansipahvikaan kovin paineherkkä olevan.

Periaatteessa, kun parin kilon ilmamäärän saa tehokkaasti käytettyä.
Niin siinä se alkaa olla.

Olispahan ainakin eri syyt unettomiin öihin.
Vaihtelu kun kuulemma sitten virkistää.
Oon minä tuotakin vaihtoehtoa miettinyt kuten mm. Rehtijii tietääkin :wink: Syy vanhassa tekniikassa pysymiseen ja mm OM606:een siirtymisen esteenä on olleet kohtuu suuret kilometrimäärät ja niihin yhdistetty teho, huolettomuus ja varaosien saatavuus/halpuus. Eli nyt tulee OM603:een OM606:n kanget ja kansipahvi ja jatketaan alle 2,5 kilon alipaineilla ajamista. Uskon että ajetaan taas 100-200tkm ihan huoletta vaikka heräämistä säädetään aikalailla alemmaksi :lol:

Niin, ja tolla vanhalla lodjulla ajelee parhaimmillaan alle 7L ja päästöt on mittausten mukaan käytännössä 0 8)
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”