Öljynpaine tyhjäkäynnillä yli 6 baaria
Öljynpaine tyhjäkäynnillä yli 6 baaria
Onkohan koneessa öljunsuodatin tukossa vai minkätakia öljynpaineet nousi heti yli 6 baariin jopa tyhjäkäynnillä. Ja kaikenlisäksi öljyt tuli vielä jostain öljynsuodatttimen jalanjuuresta mäkeen. Moottori ollut käyttämättömänä muutaman vuoden ja nyt laitoin sen tulille niin tämmäsen tempun teki, öljyt ja suodatin on vanhoja. Auto 300d.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Mitähän se ylipaineventtiilin avautumispaine on..6-7bar? Jokatapauksessa kylmänä paineet ovat aina "tapissa" olipa kyseessä mikä kone tahansa. Lämpimän koneen arvot voivat sitten heittää vaikka kuinka riippuen siitä kuinka kuuma kone on, tyhjäkäyntikierrosluvusta tai sitten öljylaadusta/iästä.
Kierroksilla kylmä kone kierrättää osan öljyistä ylipaineventtiilin kautta, se minkä verran painetta menee nokalle asti... jaa ' a.
Mitkähän jankit sulla on siellä koneessa?? Jos ne on saksilla leikattavassa muodossa on siellä nokka kovilla.
Kierroksilla kylmä kone kierrättää osan öljyistä ylipaineventtiilin kautta, se minkä verran painetta menee nokalle asti... jaa ' a.
Mitkähän jankit sulla on siellä koneessa?? Jos ne on saksilla leikattavassa muodossa on siellä nokka kovilla.
Joissakin merkeissä on saattanut paineensäätöventiili mennä jumiin, jos kone on pitään käyttämättä. Itselle on sattunut kahdesti. Ensin painetta on niin mahdottomasti, mutta sitten ei juuri yhtään. Yksi tapa olisi purkaa öljypumppu ja herkistellää se ventiili. Se käytännöllisempi on antaa vähän kierroksia koneelle, kyllä se venttiili siitä herkistyy. Kylmänä tai kierroksilla paineet on siinä, missä ventiili alkaa painetta säätämään. 5 baria taitaa olla aika monessa mersun koneessa ventiilin avautumispaine.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Olen huomannut omassa remontoidussa OM617 koneessa semmoisen ilmiön että lämpimänä noin 30min seisseenä että öljynpaine nousee melko hitaasti.Paine myös nousee ensin kiloon hitaasti mutta siitä neula syöksähtää nopeasti noin reiluun pariin kiloon joka on lämpimän koneen normi paineet.Mistäköhän tuo johtuu,onko saksalainen tarvike pumppu paska vai mitä?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 20.7.2007 18:06
- Paikkakunta: tre
saako tuota öljypumppua näppärästi auki, ulkopuolelta vai edellyttääkö se koneen ottamista keulilta?Perttu K kirjoitti:Joissakin merkeissä on saattanut paineensäätöventiili mennä jumiin, jos kone on pitään käyttämättä. Itselle on sattunut kahdesti. Ensin painetta on niin mahdottomasti, mutta sitten ei juuri yhtään. Yksi tapa olisi purkaa öljypumppu ja herkistellää se ventiili. Se käytännöllisempi on antaa vähän kierroksia koneelle, kyllä se venttiili siitä herkistyy. Kylmänä tai kierroksilla paineet on siinä, missä ventiili alkaa painetta säätämään. .
nimittäin 5-pyttynen 300d eli OM617 hajosi, vaihdettiin toinen samanlainen keulille ja nyt huolestuttaa ensi koeajon jälkeen heikko öljynpaine. Aluksi hyvä, mutta putosi puoleen muutaman kilometrin ajon jälkeen. Kun annoin kunnolla kierroksia öljynpaine nousi puoliväliin ja täyden välille... Onko kone vain väljä? muuten toimii hyvin, käy tasaisesti, mitä nyt venttiilit kilisee kylmänä.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 20.7.2007 18:06
- Paikkakunta: tre
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Juu,audimies kirjoitti:Jaahas? Onkos se nyt niin ,että mersussa on vain 3 bar. paineet kun mittarin kolmeen ..
Kokeilkaapas oikealla mittarilla ja kylmänä ,niin tietää todella mitkä paineet on!. Väittäisin että ihme keksintö jos kylmä vaan 3 bar..
Tuossa näkköö OM617 oikeat öljypaineet:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9oGv1HZGMSI[/youtube]
Näyttää olevan kierroksilla 100-105 psi:tä lämpimänä, tai siis videon postaaja kertoo. Pitkästi yli 3 baria näyttää oleva, yksi psi on: 0.0689475729 bar joten 100 psi:tä on piälle 6 baria, silloin se ylipaineventtiili tuossa tapauksessa aukiaa.
-Risto
Viimeksi muokannut Malm, 18.1.2008 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Niin, Tuohan on oikea eli se mittaristossa oleva 0-3 bar. mittari on vain suuntaa antava , jos sitäkään..Malm kirjoitti:Juu,audimies kirjoitti:Jaahas? Onkos se nyt niin ,että mersussa on vain 3 bar. paineet kun mittarin kolmeen ..
Kokeilkaapas oikealla mittarilla ja kylmänä ,niin tietää todella mitkä paineet on!. Väittäisin että ihme keksintö jos kylmä vaan 3 bar..
Tuossa näkköö OM617 oikeat öljypaineet:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9oGv1HZGMSI[/youtube]
Näyttää olevan kierroksilla 100-105 psi:tä lämpimänä, tai siis videon postaaja kertoo. Pitkästi yli 3 baria yksi psi on: 0.0689475729 bar joten 100 psi:tä on piälle 6 baria, silloin se ylipaineventtiili tuossa tapauksessa aukiaa.
-Risto
Ainakin vag-kulkineissa kajahtaa tarvikemittarit tappiin kylmänä eli yli 6 bar...
W123 dieselin öljynpainemittari on mekaaninen ja siten voisi olettaa sen olevan melko tarkka toisin kuin uudemmissa sisarissaan .audimies kirjoitti:Tuohan on oikea eli se mittaristossa oleva 0-3 bar. mittari on vain suuntaa antava , jos sitäkään..
Ainakin vag-kulkineissa kajahtaa tarvikemittarit tappiin kylmänä eli yli 6 bar...
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
No niin on ja ensimmäisissä w201:ssä ,mutta onko se tapissa vai kolmessa baarissa? Ei tarvii kauhee insinööri olla..... Laita sinne letkuun kiinni vaikka ihan tavan paineilmamittari missä asteikko 0-10 bar ja tarkistappa sillä.jari_w123 kirjoitti:W123 dieselin öljynpainemittari on mekaaninen ja siten voisi olettaa sen olevan melko tarkka toisin kuin uudemmissa sisarissaan .audimies kirjoitti:Tuohan on oikea eli se mittaristossa oleva 0-3 bar. mittari on vain suuntaa antava , jos sitäkään..
Ainakin vag-kulkineissa kajahtaa tarvikemittarit tappiin kylmänä eli yli 6 bar...
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Ihme asian jaakaamista ympäriinsäaudimies kirjoitti:No niin on ja ensimmäisissä w201:ssä ,mutta onko se tapissa vai kolmessa baarissa? Ei tarvii kauhee insinööri olla..... Laita sinne letkuun kiinni vaikka ihan tavan paineilmamittari missä asteikko 0-10 bar ja tarkistappa sillä.jari_w123 kirjoitti:W123 dieselin öljynpainemittari on mekaaninen ja siten voisi olettaa sen olevan melko tarkka toisin kuin uudemmissa sisarissaan .audimies kirjoitti:Tuohan on oikea eli se mittaristossa oleva 0-3 bar. mittari on vain suuntaa antava , jos sitäkään..
Ainakin vag-kulkineissa kajahtaa tarvikemittarit tappiin kylmänä eli yli 6 bar...
Kyllähän sen kaikki tietää että mersun mittari näyttää vain 3:n baariin, ja aika moni myös tietää että todellisuudessa paineet ovat kovemmat kierroksilla ja eritoten kylmänä.
Lisäksi tiedetään että wanhojen mersujen mekaanisiin mittareihin voidaan luottaa tuonne 3:n baariin asti ja uudempien mersujen mittarit näyttävät maadotushäiriöisinä vähän mitä sattuu
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 20.7.2007 18:06
- Paikkakunta: tre
0,5 on normaalia vanhassa koneessa. Useampiakin bensa ja diesel mersuja tiedän joissa tyhjäkäynnillä kuumana pyörii paineet 0,5-1bar tuntumassa eikä kukaan omistajista ole vielä hiuksia päästään repinyt tai ressannut joutavaa... Öljynä SAE30 Delvac...lavetti300daut kirjoitti:jepjep, mutta meikäläisen sekasikiössä on ilmoitettu PSI:nä paineet, huoleni kasvoi siitä kun mittari heilui koneen lämmettyä tyhjäkäynnillä alle 30:nen (eli 2:n barin). Sittemmin joku taisi naputella että jopa puolitoista olisi ihan normaalia vanhassa koneessa...?
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.