Vanteiden mittaus kotikonstein (TI, DIY)
Vanteiden mittaus kotikonstein (TI, DIY)
Tuolla kun oli vähän jo asiaa etenkin vanteiden tietojen ilmoittelusta, kun monelta puuttuu asiaankuuluvat tiedot niin tuli mieleen muutamia faktoja vanteista.
Ns. laatumerkki vanteet yleensä aina kertoo vanteessaan kaikki mitat ja tiedot. Mutta markkinoilla on valtavasti bulkkitavaraa joissa ei lue mitään tietoja. Tällaisten tavaroiden myynnille onkin sitten tavallisen ihmisen vaikea mitään tehdä ellei ole tietoinen kuinka tiedot saadaan urkittua esille. Monesti vanteissa on vain merkitty leveys ja halkaisija. Edes merkkivanteissa ei ole pulttijakoa monestikaan merkitty.
Kaikkein paras tapa mitata vanteen koko on hankkia tarjousladosta 2m mitta jossa myös tuumaskaala. Karkeasti arvioiden mittaustuloksen saadaan lähes poikkeuksetta oikea koko esille pelkästään tuloksia pyöristämällä kun tiedetään muutamia faktoja.
Tärkein fakta on se, että vanteen reunat on yleensä ½ tuumaa niin se on helppo laskea aina pois mittaustuloksista. toki löytyy eri kokoisia, mutta karkeasti arvioiden se pyörii n. ½" paikkeilla.
ET mittaus onkin vähän kinkkisempi homma, varsinkin jos rengas on vielä paikallaan.
ESIM.
1. Mitataan koko vanteen halkaisija tuumaskaalalla, ja yleensä tällöin saadaan n. 1 tuuma isompi tulos mitä vanteen nimelliskoko on. Esim. jos mitta näyttää ~17" niin vanteen halkaisija on todellisuudessa 16". Jos mitta näyttää 17,3" niin silloin on kyseessä Michelin TRX 415mm vanne.
2. Mitataan koko vanteen leveys tuumaskaalalla, ja yleensä tällöin saadaan vajaa 1tuuma leveämpi tulos mitä vanteen nimellisleveys on. Eli jos mitta näyttää 7,9" niin vanteen leveys on todellisuudessa 7".
3. ET laskutapa on kinkkisempi. Mitataan vanteen kiinnityspinnan ja uloimman takareunan etäisyys (takaylitys) milleinä (laudan pätkä on hyvä apu). Vanteen todellinen leveys jaetaan kahdella. Takaylityksestä vähennetään puolet vanteen leveydestä sekä puoli tuumaa eli ~13mm.
esim w124 standardi aluvanne:
takaylitys 144mm
leveys (7") 178mm /2 = 89mm
reunan leveys 13mm
144-89=55
55-13=42
tulos 7x15et42, joka lukee myös tehtaan asentamassa vanteessa.
Tuliko tolkkua vai jäikö jokin askarruttamaan?
Ns. laatumerkki vanteet yleensä aina kertoo vanteessaan kaikki mitat ja tiedot. Mutta markkinoilla on valtavasti bulkkitavaraa joissa ei lue mitään tietoja. Tällaisten tavaroiden myynnille onkin sitten tavallisen ihmisen vaikea mitään tehdä ellei ole tietoinen kuinka tiedot saadaan urkittua esille. Monesti vanteissa on vain merkitty leveys ja halkaisija. Edes merkkivanteissa ei ole pulttijakoa monestikaan merkitty.
Kaikkein paras tapa mitata vanteen koko on hankkia tarjousladosta 2m mitta jossa myös tuumaskaala. Karkeasti arvioiden mittaustuloksen saadaan lähes poikkeuksetta oikea koko esille pelkästään tuloksia pyöristämällä kun tiedetään muutamia faktoja.
Tärkein fakta on se, että vanteen reunat on yleensä ½ tuumaa niin se on helppo laskea aina pois mittaustuloksista. toki löytyy eri kokoisia, mutta karkeasti arvioiden se pyörii n. ½" paikkeilla.
ET mittaus onkin vähän kinkkisempi homma, varsinkin jos rengas on vielä paikallaan.
ESIM.
1. Mitataan koko vanteen halkaisija tuumaskaalalla, ja yleensä tällöin saadaan n. 1 tuuma isompi tulos mitä vanteen nimelliskoko on. Esim. jos mitta näyttää ~17" niin vanteen halkaisija on todellisuudessa 16". Jos mitta näyttää 17,3" niin silloin on kyseessä Michelin TRX 415mm vanne.
2. Mitataan koko vanteen leveys tuumaskaalalla, ja yleensä tällöin saadaan vajaa 1tuuma leveämpi tulos mitä vanteen nimellisleveys on. Eli jos mitta näyttää 7,9" niin vanteen leveys on todellisuudessa 7".
3. ET laskutapa on kinkkisempi. Mitataan vanteen kiinnityspinnan ja uloimman takareunan etäisyys (takaylitys) milleinä (laudan pätkä on hyvä apu). Vanteen todellinen leveys jaetaan kahdella. Takaylityksestä vähennetään puolet vanteen leveydestä sekä puoli tuumaa eli ~13mm.
esim w124 standardi aluvanne:
takaylitys 144mm
leveys (7") 178mm /2 = 89mm
reunan leveys 13mm
144-89=55
55-13=42
tulos 7x15et42, joka lukee myös tehtaan asentamassa vanteessa.
Tuliko tolkkua vai jäikö jokin askarruttamaan?
Viimeksi muokannut Sergey, 04.7.2013 12:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Tässä kuva havainnollistamaan ET:a.
http://www.nettivanne.fi/vanteen-et-luku/
Tulevatko nuo Sergeyn mainitsemat ylimääräiset mitat vanteen
leveydessä ja halkaisijassa mittaustavasta?
Eli saadaanko vanteen todelliset mitat, kun mitataan renkaan ja vanteen
saumasta? Ne vanteen mitat sopivat silloin yhteen renkaan mittojen kanssa
riippumatta vanteen omasta paksuudesta vanteen reunassa.
http://www.nettivanne.fi/vanteen-et-luku/
Tulevatko nuo Sergeyn mainitsemat ylimääräiset mitat vanteen
leveydessä ja halkaisijassa mittaustavasta?
Eli saadaanko vanteen todelliset mitat, kun mitataan renkaan ja vanteen
saumasta? Ne vanteen mitat sopivat silloin yhteen renkaan mittojen kanssa
riippumatta vanteen omasta paksuudesta vanteen reunassa.
Siis, nämä ohjeethan on siis suurpiirteiset, että voi tienpäällä hämärässä kaupantekotilanteessa varmistua niiden oikeellisuudesta. Oikeat mittaustavat kun ei onnistu jos rengas on vanteen päällä.
Tässä on siis virhemarginaaleja, mutta näillä ohjeilla marginaali on niin pieni, ettei se käytännössä voi mennä pieleen.
Tässä on siis virhemarginaaleja, mutta näillä ohjeilla marginaali on niin pieni, ettei se käytännössä voi mennä pieleen.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Entäs kun pultin reikien koko vaihtelee, 14 ja 16 mm yleisiä. 108, 110 ja 112 jaot saattaa seota, samoin 98 ja 100 sekä 114,3 ja 115.Sergey kirjoitti:tällä tavalla mitataan 5 pulttisen jako, ensimäisen keskeltä kolmannen taakse.:
nelipulttinen onkin helppo, keskeltä keskelle.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
5 pulttisessa pystyy mittaamaan jaon myös kahden vierekkäisen pultin etäisyydellä, mutta sit tarvitaan muuntotaulukko, joka löytyy mm vannetukun sivuilta, mutta en nyt puhelimella ala sitä kaivamaan. 

Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
on hyvin käyttökelpoinen. ei ole kertaakaan vielä pettänyt. Mutta tosiaan esim 112 ja 114.3 jakojen erottaminen toisistaan vaatinee harjaannusta. 110 ja 114.3 erottaa toisistaan jo aivan selvästi.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.