OM617A öljyvalo

Vastaa Viestiin
jartzit
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2015 21:31

OM617A öljyvalo

Viesti Kirjoittaja jartzit »

Jos auto seisoo pari päivää, niin startin jälkeen tyhjäkäynnillä öljynpaine valo palaa noin 5sek. Päivän seisonnan jälkeen noin 2 sek. Jos antaa startin jälkeen vähän kierroksia, niin sammuu nopeammin.

Ei ole vielä kertynyt pitempää käyttökokemusta tuosta moottorista. Arvelin aluksi että 5w-40 öljyt ovat liian ohuet tuohon, mutta syksymmällä valo sammui aina heti pitemmänkin seisokin jälkeen. Luulisi että öljyt on vähän jäykemmät näin pikkupakkasilla.

Onko tuossa jotakin takaiskua öljypumpussa tai suodatinjalassa, joka voisi vuotaa suodattimen tyhjäksi?

Kesällä mittasin öljynpaineet ja oli hyvät. Pitää mitata uudestaan. Moottorilla ei ole rullattu kuin pikkasen päälle 100tkm, joten ei pitäisi olla kulunutkaan.

Niin ja laturin valo käyttäytyy samoin, erona vain ettei se sammu ellei anna kierroksia.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Eikö siinä ole öljynpainemittaria? Mitä mittari näyttää jos on mittari? Ihan normaalin kuuloista mun mielestä että kestää 2sek kerätä paineita.

Jos laturin valo palaa tyhjäkäynnillä niin laturi tai jännitteens.hajoamassa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

G:ssä ei ole kuin valo. Jos se nyt sellainen on.
jartzit
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2015 21:31

Viesti Kirjoittaja jartzit »

Mika.T kirjoitti:G:ssä ei ole kuin valo. Jos se nyt sellainen on.
Juuri näin. Eli farkusta moottori laitettu G:hen.
jartzit
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2015 21:31

Viesti Kirjoittaja jartzit »

Kipsu kirjoitti:Ihan normaalin kuuloista mun mielestä että kestää 2sek kerätä paineita.
Tuo vain ihmetyttää että riippuu siitä miten pitkään on ajamatta. Ihan kuin öljyt valuis takas tyhjentäen suodatinta. Niin ja syksyllä vielä valo sammui heti vaikka viikon oli käynnistämättä.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Koita vaihtaa öljynsuodatinkotelon kannessa olevaan putkeen ne o renkaat. Puhalla samalla putki puhtaaksi. Tämä voi auttaa ongelmaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
jartzit
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2015 21:31

Viesti Kirjoittaja jartzit »

Öljynpaine mittari näytti että valo on oikeassa. On toi valon sammumisen viive pitempi kuin 2s vuorokauden seisomisen jälkeen. Ehkä noin 5s.

Paineet oli kylmänä 7bar kuten lämpimänä kierroksilla, muttä lämpimänä tyhjäkäynnillä vajaat 1bar, eli aivan liian vähän. Syksyllä tyhjäkäynnillä lämpösenä oli 3bar uusilla öljyillä, mutta ei noilla ole vielä nytkään ajettu kuin vajaa 1000km.

Dieseliä öljyn seassa? Joku roska jossakin öljyventtiilissä? Jokin kampiakselin laakeri mennyt?
jari_w123 kirjoitti:Koita vaihtaa öljynsuodatinkotelon kannessa olevaan putkeen ne o renkaat. Puhalla samalla putki puhtaaksi. Tämä voi auttaa ongelmaan.
Täytyy katsoa tuo. Jollei tokene vaihdan öljyt seuraavaksi.
jartzit
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2015 21:31

Viesti Kirjoittaja jartzit »

jartzit kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Koita vaihtaa öljynsuodatinkotelon kannessa olevaan putkeen ne o renkaat. Puhalla samalla putki puhtaaksi. Tämä voi auttaa ongelmaan.
Täytyy katsoa tuo. Jollei tokene vaihdan öljyt seuraavaksi.
Erittäin hyvä vinkki. o-renkaat oli ihan kopurat. Nyt paineet tyhjäkäynnillä on sentään karvan päälle 1bar. Pitää illemmalla katsoa nopeutuiko merkkivalo.

Miten paljon tuossa koneessa pitäisi olla tyhjäkäynnin öljynpaine 5w-40 öljyillä. Tuntuu vielä aika pieneltä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jartzit kirjoitti:Nyt paineet tyhjäkäynnillä on sentään karvan päälle 1bar. Pitää illemmalla katsoa nopeutuiko merkkivalo.

Miten paljon tuossa koneessa pitäisi olla tyhjäkäynnin öljynpaine 5w-40 öljyillä. Tuntuu vielä aika pieneltä.
Oliko tuo 1 bar kylmänä vai kuumana? Kuumana lienee vielä ihan spekseissä. Kylmänä pomppaa yleensä ylemmäksi. Sammuuko valo yhdessä baarissa?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
jartzit
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2015 21:31

Viesti Kirjoittaja jartzit »

Roisto kirjoitti:
jartzit kirjoitti:Nyt paineet tyhjäkäynnillä on sentään karvan päälle 1bar. Pitää illemmalla katsoa nopeutuiko merkkivalo.

Miten paljon tuossa koneessa pitäisi olla tyhjäkäynnin öljynpaine 5w-40 öljyillä. Tuntuu vielä aika pieneltä.
Oliko tuo 1 bar kylmänä vai kuumana? Kuumana lienee vielä ihan spekseissä. Kylmänä pomppaa yleensä ylemmäksi. Sammuuko valo yhdessä baarissa?

t.
Risto
Kuumalla koneella. Noin 1,2bar, jos tuohon Bilteman sähköanturilliseen on luottamista. Kierroksilla näyttää kyllä 7bar joka lienee oikein, koska öljypumpun ylipaineventtiili on muistaakseni se 7bar.

Valon anturi on 0,6bar.
jartzit
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2015 21:31

Viesti Kirjoittaja jartzit »

Mitenkä nopeasti tuo moottori pitäisi sammua kun avaimesta kääntää? Nyt jos oikein salaman nopeasti ottaisi avaimen pois, niin ehkä kerkiäisi laittaa taskuun, ennen kuin kone sammua tupsahtaa.

Tuntui alussa vähän oudolta, onkohan alipaine letkuissa vuotoa, vai ihan normaalia?
jartzit
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2015 21:31

Viesti Kirjoittaja jartzit »

Nyt 4 tunnin huilin jälkeen käynistin ja valo sammui melkein heti, eli noissa o-renkaissa se vika oli. Erittäin suuri kiitos vinkistä! Olisin raapinut itsekseni varmaan pääni puhki. Vaikka nyt tiesin että siellä on o-renkaat, piti kaks kertaa katsoa että missä kohti. Olivat littautuneet niin tangon myötäiseksi.

Onko tuossa muita vanhemmiten eteen tulevia tyypillisiä vikoja? Oljypumpun kuluvaa helaa tuossa ei tietääkseni ole kuten vaparissa.

Moottorin purin piiiitkän seisonnan jälkeen, ennen köyttöönottoa. Mitään kulumisen merkkejä ei ollut. Öljypumpun kiristin laahain oli kulkenut pikkasen ohi ketjun. Laitoin shimmirikalla kulkemaan keskeltä.

Uutta tuli jakopään ketju+kiristin (ei olis tarttenut vaihtaa), venttilin varsien kumit, kampiakselin stefat, tiivisteet ja vesipumppu.

Niin ja käsiilmauspumppu tietysti vuoti. Eikä tuonkaan vaihdon jälkeen meinannut kunnolla ilmaantua. Ajelinkin jonkun 100km, kärsien ilmavaivoista. Oli loppujen lopuksi siirtopumpun mäntä jumissa. Läksi irti purettuna WD40:llä. Ja hukkaportin jousi oli kuoleutunut, kun ahtoja oli vain 0,4bar. Nyt on 0,7 eikä tule enempi ennen välijäähdytintä.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mukava kuulla että vika korjaantui 8) . Mulla on itsellä remontoitu 617a ja siinä on auton omalla mekaanisella mittarilla öljynpaineet kuumana tyhjäkäynnillä 1,5bar ja sen alemmas ei laske. Öljyruiskujen paineventtiilit sulkeutuu juuri tuossa lukemassa ja siihen painekkin jää tyhjäkäynnillä. Uskoisin että sinun autossa todellinen paine on nyt myös noin 1,5 bar joka on aivan oikein.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”