OM617A öljyvalo
OM617A öljyvalo
Jos auto seisoo pari päivää, niin startin jälkeen tyhjäkäynnillä öljynpaine valo palaa noin 5sek. Päivän seisonnan jälkeen noin 2 sek. Jos antaa startin jälkeen vähän kierroksia, niin sammuu nopeammin.
Ei ole vielä kertynyt pitempää käyttökokemusta tuosta moottorista. Arvelin aluksi että 5w-40 öljyt ovat liian ohuet tuohon, mutta syksymmällä valo sammui aina heti pitemmänkin seisokin jälkeen. Luulisi että öljyt on vähän jäykemmät näin pikkupakkasilla.
Onko tuossa jotakin takaiskua öljypumpussa tai suodatinjalassa, joka voisi vuotaa suodattimen tyhjäksi?
Kesällä mittasin öljynpaineet ja oli hyvät. Pitää mitata uudestaan. Moottorilla ei ole rullattu kuin pikkasen päälle 100tkm, joten ei pitäisi olla kulunutkaan.
Niin ja laturin valo käyttäytyy samoin, erona vain ettei se sammu ellei anna kierroksia.
Ei ole vielä kertynyt pitempää käyttökokemusta tuosta moottorista. Arvelin aluksi että 5w-40 öljyt ovat liian ohuet tuohon, mutta syksymmällä valo sammui aina heti pitemmänkin seisokin jälkeen. Luulisi että öljyt on vähän jäykemmät näin pikkupakkasilla.
Onko tuossa jotakin takaiskua öljypumpussa tai suodatinjalassa, joka voisi vuotaa suodattimen tyhjäksi?
Kesällä mittasin öljynpaineet ja oli hyvät. Pitää mitata uudestaan. Moottorilla ei ole rullattu kuin pikkasen päälle 100tkm, joten ei pitäisi olla kulunutkaan.
Niin ja laturin valo käyttäytyy samoin, erona vain ettei se sammu ellei anna kierroksia.
Öljynpaine mittari näytti että valo on oikeassa. On toi valon sammumisen viive pitempi kuin 2s vuorokauden seisomisen jälkeen. Ehkä noin 5s.
Paineet oli kylmänä 7bar kuten lämpimänä kierroksilla, muttä lämpimänä tyhjäkäynnillä vajaat 1bar, eli aivan liian vähän. Syksyllä tyhjäkäynnillä lämpösenä oli 3bar uusilla öljyillä, mutta ei noilla ole vielä nytkään ajettu kuin vajaa 1000km.
Dieseliä öljyn seassa? Joku roska jossakin öljyventtiilissä? Jokin kampiakselin laakeri mennyt?
Paineet oli kylmänä 7bar kuten lämpimänä kierroksilla, muttä lämpimänä tyhjäkäynnillä vajaat 1bar, eli aivan liian vähän. Syksyllä tyhjäkäynnillä lämpösenä oli 3bar uusilla öljyillä, mutta ei noilla ole vielä nytkään ajettu kuin vajaa 1000km.
Dieseliä öljyn seassa? Joku roska jossakin öljyventtiilissä? Jokin kampiakselin laakeri mennyt?
Täytyy katsoa tuo. Jollei tokene vaihdan öljyt seuraavaksi.jari_w123 kirjoitti:Koita vaihtaa öljynsuodatinkotelon kannessa olevaan putkeen ne o renkaat. Puhalla samalla putki puhtaaksi. Tämä voi auttaa ongelmaan.
Erittäin hyvä vinkki. o-renkaat oli ihan kopurat. Nyt paineet tyhjäkäynnillä on sentään karvan päälle 1bar. Pitää illemmalla katsoa nopeutuiko merkkivalo.jartzit kirjoitti:Täytyy katsoa tuo. Jollei tokene vaihdan öljyt seuraavaksi.jari_w123 kirjoitti:Koita vaihtaa öljynsuodatinkotelon kannessa olevaan putkeen ne o renkaat. Puhalla samalla putki puhtaaksi. Tämä voi auttaa ongelmaan.
Miten paljon tuossa koneessa pitäisi olla tyhjäkäynnin öljynpaine 5w-40 öljyillä. Tuntuu vielä aika pieneltä.
Oliko tuo 1 bar kylmänä vai kuumana? Kuumana lienee vielä ihan spekseissä. Kylmänä pomppaa yleensä ylemmäksi. Sammuuko valo yhdessä baarissa?jartzit kirjoitti:Nyt paineet tyhjäkäynnillä on sentään karvan päälle 1bar. Pitää illemmalla katsoa nopeutuiko merkkivalo.
Miten paljon tuossa koneessa pitäisi olla tyhjäkäynnin öljynpaine 5w-40 öljyillä. Tuntuu vielä aika pieneltä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kuumalla koneella. Noin 1,2bar, jos tuohon Bilteman sähköanturilliseen on luottamista. Kierroksilla näyttää kyllä 7bar joka lienee oikein, koska öljypumpun ylipaineventtiili on muistaakseni se 7bar.Roisto kirjoitti:Oliko tuo 1 bar kylmänä vai kuumana? Kuumana lienee vielä ihan spekseissä. Kylmänä pomppaa yleensä ylemmäksi. Sammuuko valo yhdessä baarissa?jartzit kirjoitti:Nyt paineet tyhjäkäynnillä on sentään karvan päälle 1bar. Pitää illemmalla katsoa nopeutuiko merkkivalo.
Miten paljon tuossa koneessa pitäisi olla tyhjäkäynnin öljynpaine 5w-40 öljyillä. Tuntuu vielä aika pieneltä.
t.
Risto
Valon anturi on 0,6bar.
Nyt 4 tunnin huilin jälkeen käynistin ja valo sammui melkein heti, eli noissa o-renkaissa se vika oli. Erittäin suuri kiitos vinkistä! Olisin raapinut itsekseni varmaan pääni puhki. Vaikka nyt tiesin että siellä on o-renkaat, piti kaks kertaa katsoa että missä kohti. Olivat littautuneet niin tangon myötäiseksi.
Onko tuossa muita vanhemmiten eteen tulevia tyypillisiä vikoja? Oljypumpun kuluvaa helaa tuossa ei tietääkseni ole kuten vaparissa.
Moottorin purin piiiitkän seisonnan jälkeen, ennen köyttöönottoa. Mitään kulumisen merkkejä ei ollut. Öljypumpun kiristin laahain oli kulkenut pikkasen ohi ketjun. Laitoin shimmirikalla kulkemaan keskeltä.
Uutta tuli jakopään ketju+kiristin (ei olis tarttenut vaihtaa), venttilin varsien kumit, kampiakselin stefat, tiivisteet ja vesipumppu.
Niin ja käsiilmauspumppu tietysti vuoti. Eikä tuonkaan vaihdon jälkeen meinannut kunnolla ilmaantua. Ajelinkin jonkun 100km, kärsien ilmavaivoista. Oli loppujen lopuksi siirtopumpun mäntä jumissa. Läksi irti purettuna WD40:llä. Ja hukkaportin jousi oli kuoleutunut, kun ahtoja oli vain 0,4bar. Nyt on 0,7 eikä tule enempi ennen välijäähdytintä.
Onko tuossa muita vanhemmiten eteen tulevia tyypillisiä vikoja? Oljypumpun kuluvaa helaa tuossa ei tietääkseni ole kuten vaparissa.
Moottorin purin piiiitkän seisonnan jälkeen, ennen köyttöönottoa. Mitään kulumisen merkkejä ei ollut. Öljypumpun kiristin laahain oli kulkenut pikkasen ohi ketjun. Laitoin shimmirikalla kulkemaan keskeltä.
Uutta tuli jakopään ketju+kiristin (ei olis tarttenut vaihtaa), venttilin varsien kumit, kampiakselin stefat, tiivisteet ja vesipumppu.
Niin ja käsiilmauspumppu tietysti vuoti. Eikä tuonkaan vaihdon jälkeen meinannut kunnolla ilmaantua. Ajelinkin jonkun 100km, kärsien ilmavaivoista. Oli loppujen lopuksi siirtopumpun mäntä jumissa. Läksi irti purettuna WD40:llä. Ja hukkaportin jousi oli kuoleutunut, kun ahtoja oli vain 0,4bar. Nyt on 0,7 eikä tule enempi ennen välijäähdytintä.
Mukava kuulla että vika korjaantui . Mulla on itsellä remontoitu 617a ja siinä on auton omalla mekaanisella mittarilla öljynpaineet kuumana tyhjäkäynnillä 1,5bar ja sen alemmas ei laske. Öljyruiskujen paineventtiilit sulkeutuu juuri tuossa lukemassa ja siihen painekkin jää tyhjäkäynnillä. Uskoisin että sinun autossa todellinen paine on nyt myös noin 1,5 bar joka on aivan oikein.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan